Stabiliteit en veiligheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:de Malstrom bij de uitgang van de Limfjord
Dat is nieuw voor mij. Ik ken de Limfjord als een onschuldig vaarwater. Het enige probleem was soms dat je bij een harde westelijke of noordwestelijke wind, als je met een leeg schip vanaf de Engelse kust kwam, onderweg naar de kleibult van Fur of Ejerslev, moeite kon hebben met voor de zee aan binnenlopen. Er kon dan aardig zee voor dat gat staan en als je eenmaal besloten had dat je naar binnen ging - zonder te weten hoe de toestand voor het gat was - was er geen terug meer omdat je dan met die lege bak aan de lager wal zat. Er konden gemene zeeën lopen die soms wilden omkrullen en waar je dan halve kracht vooraan ging. Sturen was dan erg moeilijk. Dat moest telkens met twee man aan het wiel. Het is, zoals ik al zei de enige plek waar ik twee keer oliestortend binnen ben gekomen. Dat deed je niet zo gauw. Dat blik golfstillende olie stond gewoonlijk voorin, in het kabelgat ergens ver weg in een hoek en de oliezakken lagen ergens zachtjes weg te rotten. Ik was zo gelukkig dat een keer van Neef Jaap op het Potje van mijn Tante te hebben gezien, toen ik nog heel jong was. Een oliezak aan bakboord in de wc van Neef Jaap en eentje aan stuurboord in de badkamer - het "washok" noemden we dat - van ons, de drie matrozen. Ik schreef dat kortgeleden nog aan iemand, die opmerkte dat het heel belangrijk was wat je op jonge leeftijd leerde...
  • Ja, wat je op jonge leeftijd meemaakt, is erg belangrijk. Als Neef Jaap - God hebbe zijn ziel en moge hij rustig in vrede zijn hemelse borreltje drinken en zijn ongefilterde Camel roken - vroeger niet voor een hoge zee oliestortend Thyborøn binnen zou zijn gegaan, zou ik dat later ook niet hebben gedaan. Dat leren ze je op school niet en ik denk niet dat onder ons veel mensen zijn die ooit oliestortend en billenknijpend aan lager wal voor de zee aan een of ander pestgat binnen zijn gegaan. Als ik later de verslagen van de reddingboot las en er stond: "Keerden onverrichter zake terug naar Oostmahorn. Gingen met de sleepzak en oliestortend door het Rifgat", dan wist ik precies hoe dat was.
Dat zijn erg belangrijke ervaringen. Zo heb ik dat althans altijd ervaren. "Golfstillend" heb ik altijd een tikkie overdreven gevonden. De zee blijft net zo hoog, maar ze krullen niet zo gauw meer om.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door K.Brouwer »

Jan...die rivier in Nieuw Zeeland. Bedoel jij soms de aanloop naar de plaats Onehunga aan de westkust net onder Auckland.
De aanloop naar die baai moet jezelf doen en je wordt in de gaten gehouden door een man op de heuvel welke je eventuele aanwijzingen geeft per VHF. Als je door dat gevaarlijke stuk heen bent komt de loods pas aan boord. Heb dit stuk slechts een keer
gedaan en vond het wel spannend stukje terwijl het weer toch niet echt slecht was.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door jdbvos »

Ja Koert, ik geloof dat dat hem was. Maar helemaal zeker ben ik er niet (meer) van. Iig was het water knettergek; soms zelfs een kompleet gat in het water waar je echt in-kukelde... Je kwam er ook zomaar weer uit, hoor: dat gat vulde zichzelf ook weer....
Lang geleden zag ik -toen ik vlakbij Te Puna woonde met ruim uitzicht vanuit huis op 'the mount' van Mt.Maunganui- op tv een plaatselijke documentaire erover: hoe een stuk-of-wat visserboten er (bij redelijk weer !) doorheenkwamen....

Theo als jij die malstrom daar niet kent, ben ik (ook hier, dus) blijkbaar in de war. Dit ding heeft een naam, en is behoorlijk bekend: er gaan zelfs toeristenbootjes naar toe bij mooi weer.....
En ik had het dan net als jij idd over poepieslecht weer....
Pa gebruikte wel vaker op lagerwal die oliezak, én een drijfanker (soort zak van zeildoek, waarbij je als je 1 touwtje losgooide, het ding dwars in het water kwam zodat je hem ook weer kon bergen).
Maar ja: dat potje had ook maar een vrijboord van ik meen 6cm. Dat scheepie dreef op z'n bak en z'n machinekamer 8)
Hier een paar fotootjes ivm 'het merk' :
Farmsum 30b loods en tender.jpg
Farmsum 30b loods en tender.jpg (102.68 KiB) 5325 keer bekeken
resized_democraat 4.jpg
resized_democraat 4.jpg (219.42 KiB) 5325 keer bekeken
resized_Democraat Nieuwe Waterweg.jpg
resized_Democraat Nieuwe Waterweg.jpg (109.42 KiB) 5325 keer bekeken
resized_Vamos_1930 ex Democraat.jpg
resized_Vamos_1930 ex Democraat.jpg (107.01 KiB) 5325 keer bekeken
resized_Vamos0001 Lesley Spurling.jpg
resized_Vamos0001 Lesley Spurling.jpg (81.15 KiB) 5325 keer bekeken
Maar als jij die Malstrom niet kent, bestaat hij niet dáár. Tenslotte heb jij daar als ouwe rondgebanjerd, en kent 'de weg' daar beter als ik
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Erikdepooter »

Zie mijn berichtje over de Leliegracht op topic "Spliethoff".

Eigenlijk vreemd dat er op dit topic "stabiliteit" nog niks over is te vinden.
Nu ik me herinner hoe dat was gebeurd en hoeveel indruk dat maakte, toen ik kersvers op de De Ruijterschool was aangenomen in de richting BS, krijg ik het er nog koud van.
Anyway: als je iets wil weten over "verlies aan stabiliteit bij het voor het zeetje uitvaren van een storm", dan is dit trieste verhaal een must.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Da's toevallig...ik was ook net bezig met deze links, Lemans.
Met zoeken op Kombuispraat op Leliegracht staat er nog veel meer over deze ramp. :wink:
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Lemans »

hoi Jos, ik zag je antwoord met een halve url, die werkte niet goed en ineens was ook je bijdrage weg. nieuwsgierig ben ik wat door gaan zoeken en vond jou eerste url. die er toen maar ingeplakt.

het lukt me echter niet om de uitspraak van de raad voor de scheepvaart terug te vinden en door te linken.
gr Lemans
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jinny schreef:de betekenis van de diverse G* termen
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, reden waarom ik niet meteen kon antwoorden. Pas vanmorgen had ik tijd om me er verder in te verdiepen, maar ik begrijp het nog niet. G is het zwaartepunt en dat vind je uiteraard overal terug. Het zwaartepunt en het drukkingspunt zijn de twee punten waar alles om draait. Het zwaartepunt G ligt vast en grijpt, bij rechtliggend schip, aan in het vlak van kiel en stevens. Het drukkingspunt, vaak B genoemd, is het meetkundige zwaartepunt van het ondergedompelde deel van het schip, oftewel de carène. Zodra het schip helling krijgt door een van buiten komende kracht, dus wind en of zee, verandert de vorm van de carène en verplaatst het drukkingspunt zich. Er onstaat nu een richtend koppel. Aan het begin van dit topic "Stabiliteit en veiligheid" vind je een samenvatting van dit alles en verder is alles ook op het internet te vinden. De theorie is vrij simpel; de uitwerking en toepassing in de praktijk is een andere kwestie, maar dat zal voor jou van minder belang zijn, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jinny »

Oke, het wordt al iets duidelijker...
Hoe ik het precies moet uitrekenen is inderdaad van minder belang, maar ik wil de materie begrijpen...

Het effect van voor de golven uit het roer lopen met 'het potje van je tante' ken ik, want inmiddels meegemaakt met onze roestige tobbe...
In begrijp nu ook de oorzaak beter denk ik.
Alvast bedankt dat je in dit ouwe wijf energie steken wilt.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Jinny »

Inmiddels een pagina gevonden waar eea op mijn niveau wordt uitgelegd...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie