Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bob schreef:Dat de van der Wijck rondvaartboot is geworden was voor mij een enorme deceptie.
Kop op kerel niet zo somber! Ik begrijp je nostalgische oprisping best wel maar bekijk het ook eens van de andere, van de kant van de veerboot. Steeds maar op en neer karren tussen twee van die suffe IJsselmeer haventjes. Het schip verdiende beter en kreeg waarschijnlijk de tijd van haar leven toen ze in Rotterdam werd ingezet, toen nog de grootste haven ter wereld.
Erasmus  -  Spido Rondvaartboot
Erasmus - Spido Rondvaartboot
image.jpeg (56.97 KiB) 5158 keer bekeken
Schuin tegenover haar ligplaats aan het Willemsplein lagen de grote zeekastelen afgemeerd aan de kade van de HAL. Als ze ging varen passeerde ze de Lloydkade en voer langs al die havens: de IJsselhaven, de Lekhaven, de Keilehaven, de Merwehaven etc. en natuurlijk de Waalhaven allemaal volgeplempt met allerhande schepen. Er ging een nieuwe wereld voor haar open. Wat wil je nog meer als goedgebouwd schip zo vraag ik U? En dan ook nog voorzien van een stoere Rotterdamse naam, Erasmus. Kijk dan ben je pas wat met zo'n historische naam. Nee, het zit wel goed met dat scheepke....... :-D

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Dank Ferry, dank. Ik denk dat ik nu beter slaap na je opbeurende woorden :wink: .
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Afkortingen rang

Bericht door Sjaan1946 »

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal oude bemanningslijsten met o.a. namen en rangen. Van een aantal afkortingen die ik tegenkom weet ik niet precies wat ze betekenen. Kan iemand mij daarbij helpen svp? Het gaat om: A.B., O.S., OR Seaman. Het zijn bemanningslijsten van koopvaardij reizen naar Amerika (1936-1940) van het S.S. Stolwijk. Verder viel me op dat er soms wel en soms geen bootsman was aangemonsterd. In 1939 komt er voor het eerst een marconist aan boord. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de oorlogsdreiging?

Met vriendelijke groet,
Sjaan Lieder
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

AB staat voor Abled Body Seaman, officieel heette dat volmatroos. O.S. staat voor Ordinary Seaman, matroos. O.S. was een leerfunctie dat uiteindelijk leidde tot AB. Zo werden ze in mijn tijd trouwens niet genoemd maar heette het respectievelijk 'matroos' en 'matroos onder de gage'.
image.jpeg
image.jpeg (72.74 KiB) 4882 keer bekeken
Marconist P. Vierkant heeft maar kort op de Stolwijk mogen varen. Tijdens een konvooireis, waarbij het schip stuurloos werd, is hij nabij Tory Island ten noordwesten van Ierland bij de stranding op 6 december 1940 overboord geslagen en verdronken.
image.jpg
image.jpg (175.61 KiB) 4844 keer bekeken
Het glazen gedenkraam waarop onder andere zijn naam staat vermeld.
image.jpg
image.jpg (37 KiB) 4829 keer bekeken
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: Wie weet ?

Bericht door Sjaan1946 »

Dank je wel voor de uitleg. Het was trouwens niet alleen Paulus Vierkant die omkwam. Van de 28 bemanningsleden zijn er 10, waaronder mijn oom Wilhelm Hendrik Lieder, verdronken. Slechts 3 lichamen zijn geborgen en herbegraven in Loenen. De overige 18 zijn van boord gehaald, onder zeer zware weersomstandigheden, door de mensen van de Arranmore Lifeboat. Nakomelingen van die bemanning zijn nu bezig met het oprichten van een monument ter nagedachtenis aan de ramp en de bemanning en de heldhaftige redding door de crew van de lifeboat. Er is daarover een FB pagina geopend: https://www.facebook.com/groups/440806279447957/

Met vriendelijke groet,

Sjaan Lieder
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het glazen gedenkraam waarop onder andere zijn naam staat vermeld.
Ferry, is dat glazen gedenkraam specifiek In Memoriam voor Marconisten?? en zo ja? waar is het geplaatst?
Alvast bedankt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Inderdaad Harry. Ik was vergeten dat erbij te vermelden. Het gedenkraam hing vroeger in het hoofdkantoor aan de Keizersgracht 562 en na de verhuizing naar Osdorp vond het een plek beneden tegen een muur in de hal. Na de opheffing van die locatie, alles kwam naar Rotterdam, is het niet meer opgehangen maar werd het overgedragen aan de Stichting Historisch Materiaal die het vermoedelijk nog steeds in haar bezit heeft.

Met al die nieuwe managers zonder maritieme traditie was er kennelijk geen behoefte meer aan. R/O's....huh? Wisten zij veel......
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Vanmiddag hoorde ik weer een boot een gaatje door een brug vragen... En zoals het hoort: tegenwoordig dmv de letter K....(lang-kort-lang)
Héél soms hoor je iemand nog wel eens de ouderwetse O (lang-lang-lang) gebruiken, maar dat hoor je steeds minder....mede door de marifoon, de GSM, de AIS, en de email....én de daaropvolgende camera-bewaking....
Maar waarom moest die O ("verzoek aan brug of sluis") zo nodig worden veranderd in K ("gij moet onmiddellijk stoppen")
Stel dat zo'n brug- of sluiswachter dan ook inderdaad stopt met wat hij aan het doen is... :lol:

Maar zonder gekheid: weet iemand waarom dat perse moest worden veranderd ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet ?

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Jan,

Het signaal 3 keer lang betekent "ik ga oversteken". Men zal het wel verwarrend hebben
gevonden dat dat ook gebruikt werd om een brugopening aan te vragen.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

sorry voor de late reactie, Henk, en bedankt voor het antwoord.
Zou best kunnen, hoor. Maar die 'oversteken' kende ik niet eens. :roll: alleen maar als 'verzoek b/s'....
Dus die verwarring heeft dan ook bij mij toegeslagen :-D
Laten we het daar maar op houden
Oost, west...ook best


Plaats reactie