KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leuk, die herinneringen, Koos! :-D

Het waren fraaie schepen om te zien, niet écht geschikt voor een lading ijzererts.
ARES.jpg
ARES.jpg (220.46 KiB) 5669 keer bekeken

Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Re: KNSM

Bericht door wil »

wat zou de rede zijn dat de ares geen knsm schoorsteen heeft??
waar een wil is is een weg en wil wil wel
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: KNSM

Bericht door v+d »

Waarschijnlijk omdat ze in charter vaart, dus met man en muis verhuurd is aan een lijndienst van een andere club?
Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor welke club ze in charter was weet ik niet.
Maar dat kwam destijds vaker voor, in 1975 kwam ik in Bremen op de Bogota van AEC en gingen we in charter voor HAPAG varen.
Wel een mooi reissie, een volle bak met losse zakken cement voor Manaus. :-D
bogota-hapag.jpg
bogota-hapag.jpg (51.27 KiB) 5618 keer bekeken
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: KNSM

Bericht door hrobbers »

De Ares heeft een paar reizen in charter voor de de SMS Stoomvaart Maatschapij Suriname gemaakt, ik was toen ook aan boord.
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: KNSM

Bericht door Kees Hagen »

Ook de Hercules heeft enkele jaren in charter gevaren voor de SMS, een veerpont achtige dienst tussen Amsterdam en Paramaribo. Ik heb 4 van die reizen gemaakt. In Nederland afgedankte auto's, vrachtwagens en bussen, uien, bruine bonen, aardappels en plakplak (lijm voor bruynzeel)) heen. Rijst, houten palen, aluminium en palmolie terug. De rijst werd in bulk met de ms Corantijn aangevoerd vanuit Nickerie en in Paramaribo over geladen. De Corantijn was een eigen schip van de SMS. De Hercules was kennelijk te groot om Nickerie te bereiken. Een aantal jaren later heb ik op de Stentor ook die reizen gemaakt. Met de Stentor konden we Nickerie wel bereiken maar moesten een stuk achteruit varen op de Nickerie rivier om weer weg te komen.
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: KNSM

Bericht door Kees Hagen »

Hercules in Paramaribo 1977
Hercules in Paramaribo 1977
Hercules 1977 verkleind.jpg (231.82 KiB) 10560 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: KNSM

Bericht door Sparkymul »

Prachtige foto van een mooie kont...

Sparkymul
Jos Komen (R.I.P)

Re: KNSM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ook de Chiron in charter. :wink:
CHIRON.jpg
CHIRON.jpg (156.55 KiB) 10447 keer bekeken
Kleppentrekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: KNSM

Bericht door Kleppentrekker »

Jos,
Dank voor het publiceren van dit mooi gelijnde jacht.
Voor diegenen, die ooit bloot stonden hebben aan het verschijnsel “tankeritus”( nevenverschijnsel van kanaalkoorts) kan mogelijk een nadere toelichting over deze afbeelding geen kwaad.
We zien hier het dek van de Chiron volstaan met tankcontainertjes, gevuld met een zeer duurzaam vocht.
Ieder zichzelf respecterende Kroonvlag bootwerker uit Paramaribo keek er naar uit om een dergelijke lading aan boord te nemen en assistentie te verlenen bij het zeevast zetten. De containers werden geladen aan een steigertje te Belwaarde en waren tot de nok toe gevuld met 100% rum , een product uit suikerriet.
.
De laatste twee overgebleven?
De laatste twee overgebleven?
Rumcontainer.jpg (22.92 KiB) 10355 keer bekeken
RC2.jpg
RC2.jpg (11.71 KiB) 10355 keer bekeken
Als laatste act voor vertrek naar zee verscheen er een Bakra (NL er van raffinaderij Marienburg) aan boord om de veiligheden op deze drukvaten af te stellen. Hierbij kwamen de nodige hoeveelheden van dit geestrijke vocht vrij, wat naarstig opgevangen werd door de bootwerkers. Op dat moment werd ons bemanning duidelijk, het doel van de door hen meegenomen half afgevulde melkflessen!
Vlak voor het zeeklaar maken verdwenen de bootwerkers dan in kennelijke staat richting Paramaribo.
Begin jaren zeventig had de Polar rumfabriek in Flensburg Dld een contract lopen met de suikerriet-raffinaderij op Mariënburg.
Heb mij door een stuurman laten vertellen, dat dergelijke lading in dezelfde gevarenklasse viel als van hoog-octaan vliegtuigbenzine en aldus aan dek gestuwd werd.
Op de thuisreis is de constructie van genoemde containers nog weleens bestudeerd. Er was goed over nagedacht! Flensnaden en bouten waren vastgelast, het was onmogelijk om leidingwerk t.h.v. flenzen te slacken en zodoende wat van dit edele vocht te drainen voor het goede doel.
Nee, dan kon je beter sherry vanuit wegtankers op de wal in Cadiz laden!
Maar, da’s weer een ander verhaal.

Met vriendelijke groet,
Henk Brandjes


Plaats reactie