Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
StJozefvlet

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door StJozefvlet »

GEWELDIG aan allen die tot nu toe een reactie gestuurd hebben wil ik al vast dank dank dank zeggen.

Wat een berg serieuze mensen die advies gegeven en vooral onderbouwd advies, ik ben daar heel dankbaar voor.
Ik kan lekker eigenwijs zijn en gewoon gaan varen, maar ik heb serieus geluisterd en mensen met ervaring hebben me niet voor niets onderbouwd advies gegeven.
Dit wil dus zeggen dat ik drie keuzes heb:

1 Ik ga uitsluitend varen als een ervaren iemand mee zal varen ( evt een persoon een dag en een ander ook een dag).
2 Rond Giethoorn een plek voor een tijdje zoeken en wachten dat het water gezakt is.
3 Wellicht omvaren lijkt me dat dit met een grote omweg ook kan.

Vanaf donderdag 3 weken vrij dus ach wat maakt een paar dagen meer of minder dan uit.
Zou dan moeten uitstippelen hoe ik via rustiger vaarwater van a naar b kan komen.
Heb ook een vaarkaart besteld die zal vanmiddag of morgen in de bus liggen.


In elk geval zal ik even pas op de plaats maken en niet kort door de bocht mijn eigen pad volgen, ik kies er voor naar de aardige mensen die zo duidelijk zijn hier te luisteren en de Ijssel met haar hoge waterstand te respecteren.
Zal haar wel "bevechten" als ik meer ervaring heb of als ze rustiger (minder hoog) is.


Nogmaals alle mensen die zo geweldig uitvoerig en onderbouwd gereageerd hebben ben ik veel dank schuldig.
Morgen komt er een nieuwe impeller in en een op reserve, zo ook het dieselfilter.
De tank is schoon (is zeker) ook komt er morgen nieuwe olie, oliefilter in en kijken ze wat voor een luchtfilter er in zit.
Als het een droog filter is komt er een nieuwe in (en een op reserve) als het een oliebad filter is zal die schoon gemaakt worden.
De eerste keer door de werf waar ik hem gekocht heb, daarna zal ik het zeker zelf doen ik vind het te leuk om te doen.

Dank voor de tip om een foto te plaatsen.

Allemaal DANK voor alles tot nu toe
$_85 (5).JPG
$_85 (5).JPG (33.07 KiB) 5452 keer bekeken

Patru (R.I.P)

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door Patru (R.I.P) »

Welkom op de IJssel en let vooral op dit mooie stukje bij Harculo. Dit beeld van de Centrale zal niet lang meer te zien zijn. In het najaar gaan de slopers er tegenaan. :(
Centrale Harculo-1.jpg
Centrale Harculo-1.jpg (326.56 KiB) 5452 keer bekeken
Momenteel ziet de rivier er op deze hoogte zo uit.
Centrale Harculo-2.jpg
Centrale Harculo-2.jpg (217.32 KiB) 5452 keer bekeken
Groet, Paul G.
StJozefvlet

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door StJozefvlet »

Nog even een van de voorkant

$_85 (6).JPG
$_85 (6).JPG (65.16 KiB) 5452 keer bekeken
StJozefvlet

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door StJozefvlet »

paul schreef: ,deze heb ik sinds van de week,http://www.vaarkaartnederland.nl/ niet zo duidelijk als de anwb kaart,
Maar voor 6 euro zeker niet mis.
.

Ik heb deze zaterdag al op mijn telefoon geïnstalleerd.
Heb de 853 MB kaar ook opgehaald
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door v+d »

Je hebt het belangrijkste al aan boord, een reddingsboei en een koelbox :wink: Verstandig dat je even wacht, beter safe dan sorry!
Als het mooie weer eraan komt is die bult water ook zo weer weg, voorlopig staan hier de aardappels en de mais te soppen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik wil de IJssel graag een keer af, maar als ik jou begrijp Harry kan ik dit wel vergeten.
Hallo Paul et al,
Dat hoef je dus noodzakelijk helemaal niet te vergeten Paul, afhankelijk van je ervaring. De huidige waterhoogte situatie...d.w.z. in DEZE tijd van het jaar...is uitzonderlijk, normaliter is het in de zomer een veel lagere waterstand en dan ook tegelijk een "gezellige prachtige rivier". Verder moet je even in de peiling houden dat er een GIGA verschil is tussen de IJssel OP varen en de IJssel AF varen. Bij OP varen en HOOG water kan de stroming je behoorlijk parten gaan spelen, met name op de nauwere bovenloop van de rivier. Er varen tegenwoordig behoorlijk grote-brede-lange en diepgaande vracht schepen met fikse vermogens "naar boven" met een bijkomende flinke zuigwerking en die moet je dus niet voor de voeten lopen als het toevallig ietsie drukker wordt. Al met al met een aakje met niet zoveel PK's in de stal dus uitkijken geblazen en al helemaal als er een bekkie wind uit de verkeerde hoek staat.
Die foto's van Paul bij de IJsselCentrale spreken dus boekdelen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door paul »

Is natuurlijk ook een optie, met mooi weer over de randmeren, vecht, Utrecht, Merwedekanaal, en dan de Rijn op,
ARK hoef je dan alleen maar over te steken..
Ik vind zelf dat ik niet veel last heb van de beroepsvaart, die dikke jachten, met enorme hekgolven, met daarop (schippers) is het meest hinderlijk.
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door paul »

Zie net je bericht Harry.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Onze Leidse bok, is 12 meter lang, en er staat 27 PK in bij 3000 toeren.
Paul et al,
Een gering vermogen IS natuurlijk geen enkel probleem voor een competente schipper, maar het blijft een feit dat je stomweg PK's nodig hebt om op een gegeven moment tegen de stroom en/of wind op te kunnen varen. Vroegaah....in de tijd van zandstrandjes, lager water in de zomer EN een beroepsvaart die EN kleiner was EN oooook veel minder PK's had, dan kon "een beetje schipper" nog leuk met die stroom en nering stroom spelen...indien nodig...door een beetje om de kribben heen te zwenken. Ik denk zomaar dat je met een aak van 12 mtr. en weinig pk's zo'n tocht maar beter goed kan plannen met het oog op waterhoogte en stroom.
HarryH-Kano-1947.jpg
HarryH-Kano-1947.jpg (38.13 KiB) 5311 keer bekeken
Vroegaah in de tijd van strandjes :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
StJozefvlet

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door StJozefvlet »

Is er iemand die een mening heeft over het "om" varen ?

Ik bedoel er mee, van Giethoorn naar Lathum zou je denken via de IJssel, maar we zijn het er met elkaar over eens dat ik als ""ervaren bootsman"" met al NUL uur op de teller de gok niet moet nemen.

Heb (nog) niemand gevonden die een dagje (deel van de reis) mee kan/wil varen.
Dus voor mij gevoel hou ik twee opties over.
Een paar weken wachten tot de IJssel gezakt / rustiger is of wellicht een andere route varen?

Ik roep maar iets via Kampen en Hardewijk of zelfs zeg maar Zuid- Oostelijke deel van het Markermeer ?
Niet de kortste weg maar met drie weken vakantie voor de boeg is dat niet erg is dan niet meer dan een kwestie van een paar keer vaker tanken.

Zou heel graag van de ervaren mensen willen weten wat hun mening van die optie is ?
Kort door de bocht zeg maar meer westelijk aanhouden dan de kortste lijn Giethoorn via de IJssel naar Arnhem / Lathum en dus via de rijn naar de IJssel gaan waarbij ik dan wel een paar uur huiswerk moet doen om de kaarten te bestuderen wat kan en niet kan ofwel hoe ik dan zou moeten varen.
Ik denk dat een sterk stromende IJssel stroom af ook erg oppassen is en niet overmoedig gas er op.

Hoop dat ervaren mensen me aan kunnen geven of dit een goed idee is.
Als dit een optie is ga ik dat doen anders vaar ik enkele weken in Noord Nederland en zak over X weken wel af.

Dank voor jullie tijd

Groeten


Plaats reactie