Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door jdbvos »

Omvaren hoeft niet, hoor. Maak gebruik van Jan V&D's aanbod, en ga bij hem effe snuffelen aan het varen/manoeuvreren.
Lees die "Varen doe je samen", en vaar de IJssel op op een mooie dag, wanneer het peil wat normaler is.
Zoals je ziet op Paul's foto's: je ziet de kribben niet meer....
Wacht tot de IJssel er weer zó uitziet (vorig jaar 1 oktober, afvarend vanaf jachthaven Zutphen) ... Pies of keek, tóch ?
Bijlagen
resized_1 IJssel bij Zutphen_001.jpg
resized_1 IJssel bij Zutphen_001.jpg (94.09 KiB) 5136 keer bekeken
resized_3 IJssel bij Zutphen_003.jpg
resized_3 IJssel bij Zutphen_003.jpg (135.78 KiB) 5136 keer bekeken
resized_4 IJssel benedenstrooms van Deventer.jpg
resized_4 IJssel benedenstrooms van Deventer.jpg (94.81 KiB) 5136 keer bekeken
resized_7 IJssel id buurt van Olst-Wijhe.jpg
resized_7 IJssel id buurt van Olst-Wijhe.jpg (146.58 KiB) 5136 keer bekeken
Oost, west...ook best

paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door paul »

Vroegaah Harry ea toen hadden we echte PK s.
Gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vroegaah Harry ea toen hadden we echte PK s
.
Tjaa, met zo'n loeres van een vliegwiel kun je d'r ook een loeres van een schroef achter hangen en dat zet dan toch wel way meer zoden aan de dijk. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
StJozefvlet

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door StJozefvlet »

Heren van vroeger,

Vinden jullie het erg een eigen lijntje te starten ?

Hier gaat het over een onervaren iemand die gericht vragen heeft en jullie beginnen over verkoop van je boot en vroeger wat totaal niets met dit lijntje te maken heeft.
Graag je boot elders te koop aanbieden en over ooit was alles beter praten.

Zal jullie dankbaar zijn als jullie prive berichten naar elkaar te sturen of een nieuw lijntje starten over jullie liefde.
Dan kan het hier gaan over de kern waarom dit lijntje gestart is.

Dank u voor de medewerking het zal door mij op prijs gesteld worden.

Groeten
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vinden jullie het erg een eigen lijntje te starten ?
We hebben al zoveel lijntjes....

Aantal onderwerpen 3371 •

Er wordt enthousiast op gereageerd en dan maken we wel eens een zig-zaggie. :wink:
Op andere forums is dit misschien een probleem, maar hier doen we daar niet zo moeilijk over.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar hier doen we daar niet zo moeilijk over.
ZIG zaggen mag ook van Ome Martje :lol: Volgens mij is ie druk met z'n bananenboompie :lol: :lol:

PS.je @ St.Josephvlet.
Ik zie dat je AL wel sinds 3 Juli hier bent ingeschreven, weliswaar in cognito, maar niet aarzelt om je instrukties te melden.......er is een oud gezegde, iets met: "In Athene doe als de Athenians"...........of "When in Rome, do as the Romans".........misschien moeten we dit wel aanpassen met "Op Kombuis, doe als de Kombuizers" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------------------------[img]http://img.photobucket.com/albums/v511/Theo-H/FORUM/JOZEF_zps9qxinwlv.jpg[/img]


En dan heb ik nog steeds mijn kop gehouden! :-D
Mijn eerste impuls was, nog voordat er iemand had gereageerd, om alleen maar te schrijven: "Goede reis!"

Maar ik dacht: niet doen, Dorus. Gelukkig maar, want er kwam ruim voldoende deskundig commentaar en goede raad, terwijl ik de ballen verstand heb van Sint-Jozefsvletten en nog minder van varen op de IJssel en daarom hield ik het bij een gepast zwijgen. En dat terwijl er over dit onderwerp toch genoeg te zeggen valt, óók door een oude potjesschipper die - lang, lang geleden - op een mooie zondagmorgen, vanaf het IJsselmeer onderweg naar de oude Hanzestad Kampen zijn met fraai Scandinavisch gezaagd hout beladen goede kuster van 500 ton met 220 pk en een diepgang van goed goed 3 meter, al kletsend met zijn goede stuurman, pardoes met de kop in de bakboordswal en tussen de verbaasd kijkende koeien zette! Daar vloeide verder geen bloed uit en was geen reden om de Scheepvaartinspectie te waarschuwen. Er waren op zondagmorgen in de omgeving van de Theologische Universiteit van Kampen, natuurlijk geen binnenschippers te zien die dat hoofdschuddend hadden kunnen bekijken en mogelijk zelfs van luid geschreeuwd commentaar hadden kunnen voorzien. Die zaten allemaal in de kerk. Nee, er voeren alleen wat vroege watersporters en die weten toch van niks. Als die verbaasd kijken, hoef je alleen maar te roepen: "Zo doen wij dat altijd!" en dan knikken ze begrijpend. Die lieten we eerst passeren waarna we een klapje achteruit gaven waardoor de kop al naar stuurboord trok en vervolgens een schop vooruit met hard stuurboord en dat was dat. Wij namen nog een bakje koffie en vervolgden de reis naar Kampen zonder verdere wederwaardigheden. Ruim vijftig jaar na dato draagt de heer H.H. uit het verre Canada me dit nog regelmatig na. Kijk, ik had tóén mijn bek moeten houden en hem dat nóóit moeten vertellen, maar ja, open en eerlijk als ik ben ... Geeft ook verder niet; ik schaam me er niet voor, hoor. Wat bliksem, ik denk er nog altijd met plezier aan terug, ook aan Jan Regterink die toen stuurman was en waarmee ik in een interessante discussie was verwikkeld zonder goed op het vaarwater te letten. Hoe zou het wel met hem zijn en met zijn aardige Ierse vrouw? Ook bejaard, natuurlijk. Jan ging later naar de bagger en het zal hem best goed vergaan zijn want het was een prima kerel. Soms kon ik Jan wel doodmaken, als de fluit van de spreekbuis boven mijn kooi me na heel lang op mijn platvoeten te hebben gestaan uit een diepe, gerechtvaardigde slaap wekte en Jan met walgelijk frisse, opgewekte stem zei: "Goedemorgen! U spreekt met uitkijktoren Vergezicht en ik kom even melden dat het alwéér potdik is!"

Maar dit alles geheel terzijde. Ik wil maar zeggen: ik heb dus echt wel enige affiniteit met de IJssel en ik ben daarna nog meerdere malen via diezelfde route naar Kampen gevaren en dus zou ik mezelf rustig kunnen verkopen als een ervaren IJsselnavigateur. Tja, sommige mensen hebben daar geen enkele moeite mee hoor. Maar ik dus wel en dus hield ik mijn mond.

Maar dit alles geheel terzijde. Wat ik alleen maar in de mij zo eigen korte en bondige bewoordingen duidelijk wil maken aan ons geachte nieuwe lid, de onervaren booteigenaar die zich hier beweegt onder de pakkende naam StJozefvlet, dat is dat hij er rekening mee moet houden dat we hier op Kombuispraat wat dit onderwerp betreft volledig "on topic" zijn en geen enkele aanleiding zien voor het starten van een nieuw "lijntje" zolang het gaat over, of in de verste verte verband houdt met ...
  • een St.Jozefsvlet
  • Sint Jozef - zie de kop van deze kleine bijdrage
  • een vlet
  • de IJssel
  • het varen op de IJssel
  • Het varen op de IJssel stroomopwaarts
  • het varen op de IJssel stroomafwaarts
  • varen op welk binnenwater dan ook
  • onervaren booteigenaars
  • onervarenheid
  • booteigenaren
  • meevaren
  • varen in het algemeen
... met daarnaast mogelijk zo nu en een zijsprongetje naar ...
  • Afrika
  • boeren
  • boeren in Afrika
  • tractoren
  • vrachtwagens
  • personenwagens
  • brandstoffilters
  • schroevendraaiers
  • ijzerdraad en ventspuitjes
  • ... alsmede alles wat daar zijdelings mee in verband staat of toevallig ter tafel komt.
Dat is juist de reden dat de zeeman zich op dit forum thuisvoelt zoals Jos' slogan zegt. Wij zijn - op een enkele merkwaardige uitzondering na - ontzettende ouwehoeren waar je - zo leert de ervaring en blijkt uit de reacties van vele tevreden klanten - zo nu en dan toch aardig wat van kunt opsteken. :-D

Daarbij klampen we ons telkens weer vast aan de uitspraak van Martje dat een beetje zigzaggen ook mag. Martje die we hier al een poosje niet langs hebben zien komen. Maar als ik op Facebook kijk, maakt de "Presidente" het nog steeds goed onder zijn bananenboom en dus zal hij zijn redenen wel hebben om hier even niet te komen.

Gaat u nu allen heen in vrede, ontvang de zegen van Sint Jozef, de pleegvader, de voedstervader, en vervolg uw beraadslagingen en gedachtewisseling over het varen op de IJssel en aanverwante zaken.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door v+d »

Theo heeft wel een kratje bier verdiend, prachtig :lol:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door v+d »

Over omvaren, dat was immers de laatste vraag van St.Jozef, heb ik geen mening anders dan dat het een mooi vakantietochtje kan worden.
De sluis en brugbedieningstijden haal je van het internet en als je een i-padje mee neemt en even de vaarkaarten download van die mensen in Heeg of de ANWB dan hoef je alleen nog maar te zorgen dat je i-padje niet off-line gaat, je zelf wakker blijft, kant noch wal raakt en bij slecht zicht voor anker gaat. Het zal waarachtig wel gaan :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ruim vijftig jaar na dato draagt de heet H.H. uit het verre Canada me dit nog regelmatig na. .......... Wat bliksem, ik denk er nog altijd met plezier aan terug, ook aan Jan Regterink
Ik dus ook Theodorus....d.w.z. aan je verhaal :lol: .want het doet me denken aan de tijden van weleer op de fraaie IJssel, toen ik als jochie naar die tabak..tabak...tabak'nde potjes keek, die daar met gezaagd hout "uit verre landen kwamen" en de in het koele IJsselwater badende RoodBonte IJsselvee koeien de staart er bekant af voeren. Da's dus allemaal verleden tijd en vervangen door wallen met dikke kei-en. Ooook haal ik het een beetje aan om een ouwe Potjes schipper te assisteren met zijn herinneringen aan zijn grote daden van weleer, voor het geval "ut hum d'r wat deur geet loop'n"...zoals ze dat dan aan de Sallandse IJssel boorden zo fraai kunnen zeggen. :mrgreen:
Verder kan ik op geen stukken na wedijveren met Theo z'n schrijverij en wil slechts een doossie bier naast dat doossie van Jan zet'n! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie