Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ook met gastlandvlag gelden in bijv Duitsland strenge regels, zelfs de minimummaten liggen vast (heb ooit een reprimande gekregen voor het voeren van een gastvlag van 7x10 cm of zo. Heb ter plekke eentje moeten kopen van de juiste maat (seeschleuse Emden, komende vanaf Wilhelmshafen weer nr buiten gaand :shock: ))
Ook het laten hangen na zonsondergang is 'verboten!'
En als je eenmaal tussen USA en Canada door richting Great Lakes bent gegaan weet je dat er daar weer héél anders mee wordt omgegaan: dan is zelfs je BB-zaling ineens een (mede-)gastlandvlag-positie geworden... :roll:
Waarop overigens zeer streng wordt toegezien !
Maar wat voor jouw voordeur ligt krijgt in Duitsland iig een flinke boete :lol: Dat slaat helemaal op nax !
Oost, west...ook best

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Streng toezicht in Duitsland op het voeren van vlaggen valt wel mee, denk ik. Begin juni stond ik op een camping aan de Moezel (bijna met mijn voeten in het water). Veel schepen die voorbij kwamen hadden geen vlag achterop. Aan de thuishaven of het opschrift NL of B was te zien wat de nationaliteit was. Soms hing er wel een overblijfsel van wat eens een vlag geweest is.
Een zijsprongetje, nu ik toch geschreven heb dat ik aan de Moezel stond, is er stroomopwaarts van Koblens een lage brug? We waren eigenlijk verbaasd dat pas na twee dagen de eerste schepen stroomopwaarts kwamen. Het water stond hoog maar zakte. Stroomafwaarts kwamen de eerste schepen pas twee dagen later. En waarom varen veel schepen met open ruimen, ook als de lading niet boven de luiken uitkomt?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet ?

Bericht door Fluks »

Ik heb 9 jaar,als schipper,met een duits koppelverband van de Maasvlakte naar Thionville en Dillingen gevaren.De eerste jaren voerden we een europa-vlag met daarin een hoekje met de duitse vlag.Sinds een Polizist er een opmerking over maakte voerden we een duitse vlag,wat volgens mij verplicht is.

We hebben een periode van hoog water achter de rug met als gevolg,enige keren een vaarverbod,als het water een bepaalde stand bereikte.Een soort bottleneck is de boezem van Zeltingen naar Enkirch.Daar kan soms de vaart verboden zijn,terwijl men verder wel mag varen.Beneden de sluis van Koblenz ligt een oude boogbrug,waar bij hoog water,de schepen niet meer onderdoor kunnen. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

De vlaggenetiquette wordt dus niet zo erg nauw meer genomen.....hooguit die Europavlag...
Ik denk dat ook die "vodjes" moeten uitkijken als ze sluizen richting de kanalen, en de Wasserschutz het controleren op de Rhein maar blauwblauw laten, tegenwoordig..

Dat van de sluis in Emden is inmiddels ook alweer méér dan 25 jaar geleden.... :roll:
Iemand daarmee een recentere ervaring ??? Destijds mocht vlgs mij ook de sluismeester boetes geven voor dergelijke overtredingen... Nu ook nog ??

Te hard varen had trouwens totaal geen zin in het Ems-Jade-Kanal: als je te vroeg arriveerde (en dus te hard had gevaren), draaiden ze gewoon niet, totdat de juiste tijd was bereikt. Dat werkt overigens prima. :-D
Ergens halverwege zat een behoorlijk scherpe bocht BB-uit in het kanaal.... toen ik daar ongeveer aankwam, kwam er een binnenvaarttanker dwars door het vaarwater (vanwege die bocht) met een bloedgang aanzetten. Ik heb maar een flinke dot gas gegeven om een soort haventje in te schieten. Anders had ik dit hier nu niet kunnen uittikken. Op mijn "Muss das nun sein? "op de VHF kwam eveneens geen antwoord.
De hufter !
'k Heb er toen niet op gelet, maar ik wed dat die vast óók een verkeerde vlag voerde ! :mrgreen:
Oost, west...ook best
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Wie weet ?

Bericht door peter arendz »

Op ons zeiljachtje voerden wij altijd de Groninger vlag. Als wij dan in Westerlauwers Friesland waren, hesen wij de Friese vlag als gastland vlag. Zo ook in her aanpalende Friesland in Duitsland: de Oostfriese vlag (zwart-rood-blauw). Nooit problemen mee gehad. Nou ja, een keer lagen we te tijstoppen in Hooksiel in de Jade. Er kawm een motorbootje naar buiten met zo'n Europese vlag met Duits hoekje naar buiten. Ging ook voor de wal. Na een poosje kwam er een bootje van de politie langs. Die keek eens naar ons bootje, naar de vlag, naar de thuishaven & voeren toen door. Bij dat motorbootje langs. Een kort gesprek, politie weg & op dat bootje werd de Adenauer gehesen. Dus die boys waren wel druk met niks.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie weet ?

Bericht door peelander »

Met het voeren van de Zeeuwse vlag heb ik ook nog nooit een probleem gehad.
21 07 2012 (6) (Kopie).JPG
21 07 2012 (6) (Kopie).JPG (321.41 KiB) 2260 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie weet ?

Bericht door v+d »

Op de Karakorum hebben we altijd de Friese vlag op het hek, ook tijdens zeilwedstrijden als de jury mijn vletje gebruikt.
Alleen Hollanders hebben daar commentaar op, vooral omdat onze vlaggenstok eigenlijk van een platbodem is(krom) en dus op b.v. een tjalk hoort.
Ik heb een tijdje de vlag van een Franse stad als geusje gebruikt, daar kunnen ze helemaal slecht tegen. De naam Karakorum is altijd al een aanleiding tot een gesprek zodra je aanmeert. De huurboten in Frankrijk werden geleverd zonder geusje, ik nam dus altijd een echt geusje mee voor op de bak, ook niet goed :wink:
Het maakt allemaal niets uit, we zijn geen marine of koopvaardij maar gewoon zwervende pensionado's :-D
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Wie weet ?

Bericht door peter arendz »

peelander schreef:Met het voeren van de Zeeuwse vlag heb ik ook nog nooit een probleem gehad.
Spot er maar mee :wink:
Gebruikersavatar
henkiehenk
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:24
Locatie: Obdam

kompas spiegelbeeld

Bericht door henkiehenk »

In de kantine hebben wij een kompas ,,nu weet ik dat het beeld ook via een spiegel op het kompas naar de stuurhut gaat en je in de spiegel de kompas roos kan zien ,,maar deze heeft boven op de roos in spiegelbeeld en ook onder een roos die gewoon af te lezen is
wie kan mij daar meer over vertellen

bovenkant
Afbeelding

Afbeelding

onderkant
Afbeelding

Gr Henk
power to the diesel
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Als het onderkantbeeld mbv een spiegel gezien moest worden, moest dat 'onderkantschrift' in spiegelbeeld zijn. Als het beeld met een dubbele prisma, dus als het kompas verder van de roerganger af geplaatst was, moet het in 'normaal schrift' zijn, want het wordt mbv 2 prisma's eveneens 2 x gespiegeld...
Oost, west...ook best


Plaats reactie