Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1939
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Drentenier »

Ik maak mijn eerste reis als 4e stuurman op de Gulf Italian.
We blijven zigzaggen :wink:
Jos,
Op de voorpagina van De Oud Rotterdammer van vandaag stond, toeval of niet, een foto van de Gulf Italian!
Zie: https://www.deoudrotterdammer.nl/
Groet,
Hans


Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik neem aan dat het over DEZE verhalen gaat, Hans.
De jongens van Vinke slaagden er vaak in om op iedere reis zo'n apart figuur aan te monsteren. :)

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1939
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Drentenier »

Klopt helemaal, Jos.
Het verhaal van Ed Jensen gaat ditmaal inderdaad over "de Professor".
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 288
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door Coco E »

Jammer dat die meneer die over dit onderwerp is begonnen alweer is vertrokken, want als hij niet was afgehaakt dan was hij nu in elke geval aan de weet gekomen dat zijn boot geen Jozefvlet is maar een Limburgia kruiser. De Limburgia is een knikspant van 7,3 meter lang waarvan een groot aantal werd gebouwd bij Scheepswerf en Houtindustrie Sint Jozef in Maasbracht, het tegenwoordige Linssen Yachts.
Jozef was een bijzondere timmerman uit het jaar nul, en omdat het timmerwerk vanouds het sterke punt was van deze scheepswerf, kreeg het bedrijf deze naam.
Het interieur van de boot was dan ook keurig afgetimmerd. De motor, van het Noorse fabricaat Sabb was ook zeer degelijk. Startte altijd en kon eventueel ook gemakkelijk worden aangeslingerd.
De boot heeft ook een inspectiekoker boven de schroef. In de jaren zeventig bekommerde men zich niet om milieuvervuiling en menige plastic zak kwam in het water terecht, vooral de kunstmestzakken van de boeren waren berucht. Als de motor plotseling blokkeerde dan wist je al hoe laat het was en wat je te doen stond: motor uit z’n werk, deksel van de koker, plaat verwijderen en met een stevig mes de rotzooi rond de schroef verwijderen.
Stroomopwaarts de hele IJssel opvaren met deze boot moet je niet willen, dat wordt tobben zoals v+d opmerkte.
De Nederrijn is nog wel om te doen.
Onze eerste boot was ook een Limburgia, die ligt op onderstaande foto in Maasbommel in het jaar 1971

Groeten,

Koos van der Elst
Jachthaven van Maasbommel.jpg
Jachthaven van Maasbommel.jpg (194.53 KiB) 4949 keer bekeken

v+d
Berichten: 5916
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe booteigenaar

Bericht door v+d »

Mooi Koos, dan hoort hij het ook nog eens van een kenner. Mooie scheepjes overigens, uit een tijd dat het leven nog eenvoudig kon zijn en de schepen dus ook. Wat jaren terug ging ik met mijn kleizoon nog wel eens kijken bij het kabelpontje bij Bronhorst, het ding hangt aan een kabel en een oude Deutz zorgt voor de voortstuwing. Daar heb ik menige Duitse snel-vaarder verrast zien reageren op de uit het water omhoog komende kabel, vooral als ze stroomafwaarts kwamen op volle kracht gaf dat verrassende en soms schrikwekkende resultaten. Ooit zagen we er een in een Noors plasticbootje
volle kracht relaxed achteroverliggend met een voet het stuurwiel bedienend, richting Zutphen komen. Het water was al behoorlijk hoog en de stroomsnelheid 4 of 5 kilometer/uur. De pont stak van wal(voorrang) en halverwege kwam de kabel uit het water omhoog.
De Duitse schipper realiseerde zich net op tijd dat voor de pont langs ook geen optie was, met een enorm lawaai probeerde hij het scheepje van volle kracht vooruit in volle kracht achteruit te dwingen. Even lukt dat en zijn bootje ging dwars op de stroom liggen maar had nog steeds veel snelheid voorwaarts. De machinekamer hield het voor gezien, de pontbaas had inmiddels de kabel wat laten vieren en hij stroopte het eraf zonder de kabel te raken. Ergens stroomafwaarts is ie tussen de kribben gestrand, een hoop gedoe en schade, het moet wel leuk blijven :wink:

Overigens raakt er ook nog wel eens een vrachtschip de kabel bij Bronkhorst waarbij er dan ook nog gewonden te betreuren zijn vanwege de rondvliegende kabel. Verder is de IJssel de meeste tijd van het jaar een mooie rustige rivier, waarbij iedereen zich wel moet realiseren dat de grote containerschepen veel ruimte nodig hebben en als je de schipper niet ziet, ziet hij jou ook niet.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 386
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Wie wil mee varen met onervaren nieuwe boot eigenaar

Bericht door OLAU-fan »

Patru schreef:ma jul 04, 2016 11:51 am Welkom op de IJssel en let vooral op dit mooie stukje bij Harculo. Dit beeld van de Centrale zal niet lang meer te zien zijn. In het najaar gaan de slopers er tegenaan. :(

...
Groet, Paul G.
Prachtig beeld.

Las deze week dat er initiatieven zijn om de centrale als monument te behouden.

De bond Heemschut wil nieuwe studie naar hergebruik IJsselcentrale



Plaats reactie