Koopvaardijpensioen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nou ja Bob, waar die site-mensen verder in geloven moeten ze zelf maar weten.
De informatie over de pensioenpot wordt echter gebracht alsof het onthullingen zijn, maar via de Vak-en Seniorenbonden/-bladen is het allemaal bekende koek. Zij wijzen hier al jaren op.
Maar het kan geen kwaad dat Niburu het ook eens op een rijtje zet, dan nemen nog meer mensen er kennis van. :)
Groet, Paul G.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door Bob R.I.P. »

klaarblijkelijk lees ik de verkeerde kranten. Geen Telegraaf. Ik lees alleen maar dat het slecht gaat. Seniorenbonden is ook weer zo'n organisatie waar je geen houvast aan hebt. Zie Krol. Sorry het wordt politiek. Mag het voor deze keer meneer de moderator?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het gaat hier in dit topic over het koopvaardijpensioen. Het pensioen dat verzorgd en uitbetaald wordt door de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij. Met andere pensioenfondsen hebben we helemaal niets te maken en de informatie van een dergelijke onzinsite - waarbij ik de inhoud van dat verhaal over de pensioenen terzijde leg omdat er inderdaad niets nieuws in staat - hebben we helemaal niet nodig. Net zo min als berichten in kranten of van vak- en seniorenbonden.

Het Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij is een uiterst degelijk pensioenfonds dat zeer bekwaam wordt bestuurd. Ze houden ons keurig op de hoogte van de ontwikkelingen en hebben zelfs op dit moment nog een ruim voldoende dekkingsgraad, wat van veel pensioenfondsen niet kan worden gezegd. Wat er verder over pensioenen en pensioenfondsen zoals het ABP en PFZW wordt geschreven, geroepen en verteld, gaat ons verder niet aan. Wie dat wil lezen en zich erover wil verwonderen of aan ergeren, moet dat vooral doen, maar betrek dat vervolgens niet op het pensioenfonds voor de koopvaardij. We worden keurig en ook heel duidelijk op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van en rondom onze pensioenen. Dat doen ze door het goed verzorgde Penisoenkompas - zie hieronder - en via hun website. De paar keer dat ik ze over iets heb gebeld, waren ze uiterst voorkomend en vooral ook snel. Toen het afgelopen zomer hier in Griekenland helemaal fout dreigde te gaan met de banken, was één telefoontje gevolgd door één enkele e-mail voldoende om de bank waarop mijn pensioen wordt gestort stante pede te veranderen, terwijl dat strikt volgens de regels per post moet en gauw een maand in beslag neemt. En de dame aan de andere kant zei er aan het eind van het gesprek nog bij: "En als u binnenkort weer terug wilt veranderen, is dat geen enkel probleem, hoor." :-D

Als iemand denkt dat er iets niet klopt met de koopvaardijpensioenen of echt kan aantonen dat we belazerd worden - wat ik geen seconde geloof - dan zou het prachtig zijn als we het daar in dit topic over konden hebben. Zelf zou ik niet weten wat er over te zeggen valt.
        • Afbeelding
Er komen hier nauwelijks nog mensen die op dit moment nog varen, maar die zouden er - zoals alle Nederlanders - goed aan doen om naast het koopvaardijpensioen ook en vooral zelf voor een aanvullend pensioen te zorgen. Het zal onze tijd nog wel duren, maar dat er iets gaat veranderen en dat niemand in de niet zo verre toekomst nog te veel op een vast pensioen mag rekenen, is overduidelijk.

Er is één ding dat we goed in de gaten moeten houden en waar we streng voor moeten waken en desnoods voor moeten knokken en dat is dat Brussel de vingers niet achter onze pensioenen krijgt. Dat zouden ze maar wat graag willen, maar als dat gebeurt, dan kunnen we het verder wel schudden.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vanmorgen een stuk in het Financieel Dagblad: Brexit raakt pensioenfondsen amper.
Daarna wat cijfers over de dekkingsgraad van de pensioenfondsen.
  • Het ABP stond met een actuele dekkingsgraad van 90,6% in juni maar net boven de kritische grens van 90%, waarbij er in 2017 gekort moet worden. Ook metaalfondsen PME en PMT en zorgfonds PFZW zitten gevaarlijk dichtbij hun kortingsgrens. Alleen pensioenfonds Bouw staat er met een dekkingsgraad van 104,8% iets beter voor.
Het Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij heeft op dit moment een dekkingsgraad van ruim 113 procent. Die mannen doen het dus goed.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door K.Brouwer »

Tja Theo, m'n vrouw kreeg vandaag bericht van het PFZW alsvolgt. Ondanks positief rendement is onze dekkingsgraad in het 2e kwartaal gedaald van 95% naar 92,5%. Ons belegt vermogen steeg met 8 miljard.

Morgen avond op NPO 2 om 20.55 heb je het laatste deel van het programma Zwarte Zwanen wat onderzoek doet/deed naar het pensioen stelsel van omroep MAX. Echt vrolijk wordt je niet van de kennis van bestuurders en politici. Wellicht zijn de vorige twee delen nog te zien bij "uitzending gemist" of zo als je interesse hebt.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door jdbvos »

Ja, dat was zeker een beerput die daar werd opengetrokken, over alle 'geheime afspraken' en niemand die weet hoe het precies zit....
Maar let op Jettie Klijnsma ! Die is druk bezig de pensioenfondsen onder Europees beheer onder te brengen....
Nu, dan weetje wat er voor de NL's die dat hebben opgebouwd overblijft....

Ik ben de naam van die Franse politca vergeten, die zo'n 10 a 15 jaar geleden de stakende ambtenaren, die wilden voorkomen dat hun pensioen op hun 50e of 55e zou worden verhoogd naar hun 60e en zich zorgen maakten over de 100%-pensioensregeling, weer aan het werk kreeg met de opmerking dat de NLse pensioenfondsen garant stonden voor alle Franse ambtenaarpensioenen .....
Sjit....hoe kan ik die naam nou vergeten zijn...woest, was ik.... :oops:

Laten we het Wim Kok en Jan Pronk nog eens vragen: WK werd (bijna meteen) minister van financien toen hij na de mislukte stakingsoproep voor automatische prijscompensatie als vakbondsleider overliep naar de politiek, en JP ging daarna de 3e wereld rond ging om miljoenen rond te strooien....
De hele wereld kwam kijken hoe dat op 4 of 5 landen na het kleinste land ter wereld dát voormekaar kreeg ! Dat kwam dus omdat WK 'de sleutel' had van de spaarpot van de arbeiders die hem zo lelijk in de steek hadden gelaten, en Den Uyl in 1 klap van het financieringstekort afhielp, en mbv JP maar eens wat aan ontwikkelingshulp te laten doen....
Amerika eiste toen investeringen in oa hun woningbouw (waar oa Trump rijk mee werd), Frankrijk eiste investeringen in hun energiebedrijf (wat later als zowat enige staatsbedrijf de ex-staatsbedrijven in Europa opkocht en heeft praktisch een monopoliepositie, en ga maar door....
Toen begon de dekmantel over de aktiva
Nederland is/wordt verkwanseld door persoonlijk belang van hardwerkende ex-politici die voor zichzelf een leuk plekje met leuk inkomen moeten waarborgen. Baantjes als direkteur van banken, van een Schiphol, van verzekeringsbedrijven, burgemeesters van grote steden zijn allemaal al zo'n beetje vergeven.
Die komen voor dergelijke functies echt niet in aanmerking door kennis of kunde; tenslotte kun je als korporaal minister van defensie worden...
Het enige beroep in NL waarvoor geen enkele kennis of kunde, ja zelfs diploma's, voor wordt gevraagd, is politicus....
Dus geld moet je voor de na-politieke periode op andere wijze veiligstellen.....en dat bereik je alleen maar met "bewezen diensten" voor het (grote) bedrijfsleven.

Gottogot....ik draaf weer eens door, en wordt potdomme weer boos....
Waar máák ik me ook druk over.....zoals iemand in Amerika eens tegen me zei: "...if you can't eat, drink or smoke it: then f*ck it..." en iemand in NieuwZeeland: "..is there anything that you could do to change it ? No?? Then accept it, and don't worry about it !..."

Ik ga een stukkie varen.....wor ik wel weer rustig van...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door v+d »

Ja Jan, dat laatste is een goed idee :) Let op dat je niet overvaren wordt door zo'n rijke stinkerd in zo'n grote plastic bruidstaartboot, ook slecht voor de bloeddruk :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb een aflevering gezien van dat programma "Zwarte Zwanen". Daar word je niet vrolijk van, alleen maar kwaad en dat is niet goed voor een mens.
Wat mij in dit verband alleen maar interesseert, is datgene waar dit topic over gaat: het Koopvaardijpensioen. Zoals uit de cijfers blijkt en zoals ook al snel duidelijk werd toen deze financiële crisis begon en de eerste fondsen in de problemen kwamen, steekt het Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij met kop en schouders boven dit alles uit. Ze hebben altijd degelijk belegd en in die wilde tijd niet geprobeerd om het hoogste rendement te halen met riskante financiële "producten" - derivaten. Ook heeft de overheid nooit een greep in de kas kunnen doen zoals dat bij het ABP wél kon. Al met al is dat reden om tevreden te zijn. Zelfs nu er nauwelijks of helemaal geen rente op geld wordt betaald, zijn ze nog steeds gezond en hebben ze nog altijd kunnen zorgen voor ruim voldoende dekking. Dat is mooi. Van beschouwingen over de Nederlandse politiek en politici houd ik mij - op dit forum - verre. Als je daar aan begint, word je nog veel kwader en dat is nog veel ongezonder. :-D
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door cenaprints »

Politikanten: :) Wanneer ze je niet kunnen naaien, bestelen ze je. Oud Chinees spreekwoord, maar geldt nog steeds.
Heb nooit z.g. politici vertrouwd en zal het ook nooit doen.

Cor
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koopvaardijpensioen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Trump is de komende 2 jaar eerst eventjes druk met de problemen in Amerika op te lossen En die muur bij de Mexicaanse grens, maar dan komt " de rest van de wereld" aan de beurt, maar eerst FF " We make America GREAT again"......en daar horen de pensioenen vanzelf OOK bij. Zo blijf ik "On topic".......hier in Canada ZIJN alle problemen reeds opgelost nu we Justin Trudeau " aan het slimme poookie" hebben, ze gaan hier de pensioenen dan ook verhogen, je moet dan wel een poossie langer blijven werken, maar een kniesoor die daaaar op let :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie