Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
henkiehenk
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:24
Locatie: Obdam

Re: Wie weet ?

Bericht door henkiehenk »

maar waarom 2x spiegelbeeld onder en boven ,,je kan toch op een tegelijk kijken :roll:
Of de onderste of boven ,,,om beneden ze alle twee tegelijk te bekijken ??
power to the diesel

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat is dat voor een casco bij Weteringbrug? Aan de roest te zien ligt het daar al een tijdje. Geen naam, geen opbouw. Van de overkant lijkt het of er zelfs geen dek op zit.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door andrekik »

Henk, ik heb een reserve roos voor een Ludolph kompas, deze is aan de bovenkant normaal en onder gespiegeld. De roos zit met kleine schroefjes vast en kan omgedraaid worden.
Op kleine oude viskotters en mossel kotters en andere kleinere schepen zat het kompas gemonteerd in het dak van de stuurhut en werd afgelezen vanaf de stuurstand van de onderkant, dus geen periscoop, vandaar de ongespiegelde roos aan de onderkant.
P1030961a.jpg
P1030961a.jpg (690.62 KiB) 3889 keer bekeken
Live life to the fullest!
MariavV

sleep verloren

Bericht door MariavV »

Goedemorgen allen,
Weet iemand ook iets over een boot van Alp die haar sleep verloren heeft bij de Hebriden en de sleep die op de rotsen gelopen is daar?
Ik kan er niets over vinden!
Groeten,
Maria
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: sleep verloren

Bericht door Ron H »

Google even op de rig "Transocean Winner", vind je hem wel.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

En HIER staat het op Kombuispraat. :wink:
prenter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2012 16:50

Wiron 1 en wiron 2

Bericht door prenter »

Beste mensen,

Ik ben in opdracht van een Stichting bezig, een herdenkingsboek over twee Scheveningse rederijen en hun reders te schrijven. Zo'n opdracht te mogen ontvangen is goed voor een dagelijkse blijheid want het is een ware onderscheiding om dit te mogen doen. Ik ben ruim 83 jaar (voel me niet zo, hoor!) en dan zo'n opdracht te mogen ontvangen is goed voor zo'n feestgevoel want schrijven is m'n lust en m'n leven. 's Morgens beginnen met een flinke wandeling van een uur door bos en duin en strand, lekker doorstappen, lekker zweten terwijl de machine in het hoofd al gaat beginnen met werken. Tegen de tijd dat ik thuiskom is er al een heleboel gebeurd, nog niet op de lap-top maar wel in het hoofd en dus na de koffie meteen aan de slag. Natuurlijk komen bij het onderzoek allerlei vormen van visserij naar boven. Bij de spanvisserij tref ik - uiteraard zou ik haast zeggen - de Wironschepen aan. Helaas niet de plaats waar ze geregistreerd staan en wat hun registratienummer is (geweest). Men verwees mij naar IJmuiden, dus IJM heb ik al, maar nu nog de nummers. Het gaat hier om de eerste twee schepen dus Wiron 1 en Wirion 2. Ik vond een aardig boek daarover maar niet daarin de gevraagde gegevens. Wi kan mij helpen? Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,
Prenter
Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 1080
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Wie weet ?

Bericht door jur kaspers »

Wiron 1 en 2

Groeten Jur
Bijlagen
DSCF5673 (Medium).JPG
DSCF5673 (Medium).JPG (416.65 KiB) 3434 keer bekeken
DSCF5669 (Medium).JPG
DSCF5669 (Medium).JPG (382.81 KiB) 3434 keer bekeken
DSCF5672 (Medium) (2).JPG
DSCF5672 (Medium) (2).JPG (395.88 KiB) 3434 keer bekeken
DSCF5668 (Medium).JPG
DSCF5668 (Medium).JPG (424.88 KiB) 3434 keer bekeken
prenter
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2012 16:50

Re: Wie weet ?

Bericht door prenter »

Beste Jur Kaspers,

Vriendelijk bedankt voor je snelle reactie. Ik vermoedde dat de schepen met een IJmuidens nummer zouden varen maar dat is dus niet het geval. Heb jij enig idee waarvoor de letters staan? Ik meen, ooit te hebben gelezen dat de schepen destijds een buitenlandse registratie hebben gekregen. Maar dat terzijde: ik ben blij met jouw aangedragen foto's. Goed weekend.

Prenter
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

Vestzaktrawler nooit van gehoord. :oops: :? :mrgreen:
Wiron001.JPG
Wiron001.JPG (255.35 KiB) 3251 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie