VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: VNS

Bericht door Drentenier »

Het is niet zo moeilijk, Theo, maar je moet het maar net weten :wink:
Kijk hier maar eens: http://www.seatheships.org.uk/gallery/
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jdbvos »

't Is net als hier: men wil daar ook graag weten wie op hun forum rondstruint....
Eventjes aanmelden (helemaal gratis, en je krijgt geen spam), en het niet-verplichte even voorstellen op het forum wordt daar erg op prijs gesteld.
En idd: het staat voor "Sea the Ships".... Ik dacht dat iedereen dat wel begreep :oops:
Oh ja: in de Gallery is het gebruikelijk scheepsnamen met hoofdletters weer te geven. Dus als je een scheepsnaam zoekt, wel ff hoofdletters gebruiken :-D
Oost, west...ook best
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees »

Als verzamelaar uniformknopen Maritiem Nederland zitten er van de VNS ook diverse uitvoeringen op het "knopenbord ". Kleermakers die uniformen aan de officieren van de VNS geleverd hebben zijn o.a. Jos Cohen, Hettinga, Het Uniformhuis Amsterdam en Determeijer. Ik zoek nog knopen groot en klein in goudkleur met de naam HETTINGA op de achterkant. Als iemand diue toevallig in een doosje heeft heb ik er zeker belangstelling voor. Voldoende ruilmateriaal aanwezig, ook van andere maatschappijen.
VNS met speldje petembleem.JPG
VNS met speldje petembleem.JPG (490.37 KiB) 4998 keer bekeken
VNS set hout.jpg
VNS set hout.jpg (417.95 KiB) 4998 keer bekeken
Hettinga, H Amsterdam.jpg
Hettinga, H Amsterdam.jpg (23.09 KiB) 4998 keer bekeken
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: VNS

Bericht door warbout »

Kleine correctie, deze knopen werden ook in zilverkleurig gebruikt door de Civiele Dienst op de belten van de stewards en
onder officieren zoals Chef Stewards.
Ik heb ze helaas niet meer voor je.

groetjes, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees »

Willem, bedankt. Correctie terecht. Goudkleur voor officieren en zilverkleur voor de civiele dienst.

Dit is bij de Kon. Marine weer anders, goudkleur voor de zeedienst en zilverkleur voor de dienst administratie.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong »

Bij de Marine is goud ook voor TD en WD. 8)
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: VNS

Bericht door Mathieu »

Leuk zo'n knop te zien waar de naam Hettinga op de achterkant te zien is, de H is van Hielke. Hielke Hettinga had zijn zaak op de Ceintuurbaan 298 in Amsterdam. Hij was een broer van mijn overgrootvader.
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: VNS

Bericht door Knopenkees »

Beste Mathieu, hier nog een aantal HETTINGA uitvoeringen op knopen van diverse maatschappijen zoals SMN, KNSM, HSM, VNS en Kweekschool machinisten. Ook zijn knopen bekend van HETTINGA DEVENTER, wellicht ook familie van je.
HETTINGA KNSM HSM SMN VNS plus Deventer 001.jpg
HETTINGA KNSM HSM SMN VNS plus Deventer 001.jpg (499.97 KiB) 4718 keer bekeken
Hettinga divers met Deventer 001.jpg
Hettinga divers met Deventer 001.jpg (646.65 KiB) 4718 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VNS

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook zijn knopen bekend van HETTINGA DEVENTER,
Het was toendertijd een hele gebeurtenis voor een aankomend massinissie "uut Olst" om bij Hettinga in Deventer ( ik meen aan de Lange Bisschopstraat?) een uniform en uitrusting te gaan kopen :lol: Dat was nog in de tijd dat je daar kontant voor betaalde en niks geen geneuzel van " op afbetaling" het begrip crediet kaart had absoluut nog geen intrede gedaan bij ons in Olst( en ook NOOIT deed later in het economische beleid van mijn moeder zaliger! als je iets niet betalen kon, dan kocht je het niet)

Maar ik raak aan het zig zaggen.........ik zie niks geen " Hettinga" op de achterkant van mijn overblijvende Muller & Co knopen, die toch echt in de zomer van 1964 bij Hettinga aan mijn pakkie waren genaaid. :roll: Ik denk zomaar dat dit binnen een week gebeurd was nadat Meneer Poot ( R.I.P.) mij had aangenomen als "ass.massinist" voor de Reuzen van Heusden :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Jur de Jong »

Toen ik in 1969 mijn BS (stuurman GHV) aan de Kweekschool vd Zeevaart had gehaald ging ik varen als Leerling Stuurman bij de VNS. Ik kreeg van de VNS een kledinglijst welke in moest aanschaffen. Ik vroeg 2 offertes: bij Piet vd Brul (huisleverancier bij de KvdZ) en bij Determeijer. Determeijer bleek aanzienlijk voordeliger, dus ik bestelde alles bij Determeijer. Bedragen weet ik niet meer, wel weet ik dat het om een smak geld ging. Daarnaast moest ik ook nog naar Obeservator in Rdam voor een sextant (een Oostduitse Freiberger). Ook een duur istrument. Gelukkig heeft mijn vader alles betaald.
8)


Plaats reactie