Nedlloyd Dejima
Bedankt mannen; zo leer ik toch weer dingen. Ik weet best dat schepen rotten, ik zie ze wel es in de sluis liggen en dan verbaast het me dat het nog wil varen, maar dat de scheuren er meer en meer in springen had ik niet verwacht. Ik ken iemand die bij Vinke en Co op de Bussum heeft gevaren, die vertelde me dat ie per dag 180 liter schroefas olie bij moest vullen; dat was goedkoper dan dokken. Zo zie je maar.
groetjes Ton
groetjes Ton
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Zoals gezegd waren deze schepen 26 jaar oud.
Dat betekend dat er al die jaren tonnen aan gewicht op steeds de zelfde plek in de ruimen gedrukt hebben.
'Namelijk de vier hoeken van de container, het waren juist die plekken waar vaak lekkage was.
Zo'n container wordt vaak met een rotklap op zijn plek gezet en er staan er behoorlijk wat op elkaar.
Ik hou mijn hard vast als die tandenborstelschepen (asia enz. ) ouder worden, daar staan er nog een zooitje meer op elkaar.
Gr, Arie.
Dat betekend dat er al die jaren tonnen aan gewicht op steeds de zelfde plek in de ruimen gedrukt hebben.
'Namelijk de vier hoeken van de container, het waren juist die plekken waar vaak lekkage was.
Zo'n container wordt vaak met een rotklap op zijn plek gezet en er staan er behoorlijk wat op elkaar.
Ik hou mijn hard vast als die tandenborstelschepen (asia enz. ) ouder worden, daar staan er nog een zooitje meer op elkaar.
Gr, Arie.
26 jaar is een redelijke leeftijd voor de sloop. Voor mijn eerste stage heb ik aan boord van de Heemskerck mogen vertoeven, maar wat daar te zien was....
In de ruimen kon je met een bikhamer aan de slag om te zien of er achter het roest geen lekkages aanwezig waren, de brijnleidingen van het conair systeem rotten achter je kont weg en dan de ballasttanken-inspecties....daar was meer dan 60% weggeroest. Dit scheepje gaat al bijna tegen de 30 jaar aanlopen. Maar het is een zeer goede leerschool geweest, alles simpelweg met het handje.
In de ruimen kon je met een bikhamer aan de slag om te zien of er achter het roest geen lekkages aanwezig waren, de brijnleidingen van het conair systeem rotten achter je kont weg en dan de ballasttanken-inspecties....daar was meer dan 60% weggeroest. Dit scheepje gaat al bijna tegen de 30 jaar aanlopen. Maar het is een zeer goede leerschool geweest, alles simpelweg met het handje.
Van a naar b en met omwegen weer naar a
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Harry W slaat de spijker op zijn kop.
Vroeger( daar zijn we weer) ging het als volgt:
Paaltje pikken? Na het eerste paaltje wachtte de stuurman van de wacht al rustig tot de ouwe bovenkwam. ( Meestal heel snel)
De machinist van de wacht had het paaltje natuurlijk ook gevoeld en liep alvast naar de manouvreerstand en wachtte op het telefoontje van de brug dat hem ging vertellen dat hij 10 klappen moest afslacken.
En dan ging je ook afslacken want dat was voor behoud van schip en lading.
Iedereen op het schip voelde het paaltje en wist wat het was.
Maar met paaltjes pikken met de zelfde snelheid doorvaren heb ik toen nog nooit meegemaakt.
vr gr Henk
Vroeger( daar zijn we weer) ging het als volgt:
Paaltje pikken? Na het eerste paaltje wachtte de stuurman van de wacht al rustig tot de ouwe bovenkwam. ( Meestal heel snel)
De machinist van de wacht had het paaltje natuurlijk ook gevoeld en liep alvast naar de manouvreerstand en wachtte op het telefoontje van de brug dat hem ging vertellen dat hij 10 klappen moest afslacken.
En dan ging je ook afslacken want dat was voor behoud van schip en lading.
Iedereen op het schip voelde het paaltje en wist wat het was.
Maar met paaltjes pikken met de zelfde snelheid doorvaren heb ik toen nog nooit meegemaakt.
vr gr Henk
Inderdaad, een paar klapjes eraf was meestal net genoeg om lekker tussen de zeetjes door te varen, of een streekie koersveranderen, maar volle kracht lopend liep je toch de kans weer zo'n kneiter van een paal tegen te komen.
En met die klapjes eraf liep je een beter gemiddelde dan met volle kracht de palen pikken, want dan lag je bijna stil.
All the best
Jos
En met die klapjes eraf liep je een beter gemiddelde dan met volle kracht de palen pikken, want dan lag je bijna stil.
All the best
Jos
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
In mijn beleving zaten we vroeger veel meer in het slechte weer.
Inderdaad er werd wel eerder afgeslacked maar je bleef wel in het slechte weer zitten.
In de laatste jaren van mijn 40-jarige vaartijd werd er dank zij de weersatelieten en routering veel minder in echt slecht weer gevaren.
Natuurlijk waren er uitzonderingen want de natuur laat zich natuurlijk niet de wet voorschrijven door ons.
Schepen die meer dan 20 jaar intensief gevaren hebben zijn gewoon aan het eind.
Ze maken tegenwoordig wel een beetje meer zeedagen dan vroeger, ligtijden worden nu in uren uitgedrukt en niet meer in dagen zoals vroeger.
Gr. Arie.
Inderdaad er werd wel eerder afgeslacked maar je bleef wel in het slechte weer zitten.
In de laatste jaren van mijn 40-jarige vaartijd werd er dank zij de weersatelieten en routering veel minder in echt slecht weer gevaren.
Natuurlijk waren er uitzonderingen want de natuur laat zich natuurlijk niet de wet voorschrijven door ons.
Schepen die meer dan 20 jaar intensief gevaren hebben zijn gewoon aan het eind.
Ze maken tegenwoordig wel een beetje meer zeedagen dan vroeger, ligtijden worden nu in uren uitgedrukt en niet meer in dagen zoals vroeger.
Gr. Arie.