Panamakanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Panamakanaal

Bericht door jdbvos »

Ik heb ooit van zo'n loods eens een foldertje gekregen....
In het Duits, maar ik kon kiezen uit Spaans, Frans of Duits....(dat heeft niets met Frans Duits te maken)....dus werd de keuze Duits....want dat versta/lees/schrijf ik na Engels het beste....
Ik denk de juiste volgorde te hebben aangehouden, maar het is zo'n opgevouwen en aan 2-zijden bedrukt geval...
Jammer genoeg heb ik géén A1-scanner... 8)
Bijlagen
resized_1.jpg
resized_1.jpg (211.91 KiB) 6323 keer bekeken
resized_2.jpg
resized_2.jpg (182.92 KiB) 6323 keer bekeken
resized_3.jpg
resized_3.jpg (236.55 KiB) 6323 keer bekeken
resized_4.jpg
resized_4.jpg (203.63 KiB) 6323 keer bekeken
resized_5.jpg
resized_5.jpg (191.44 KiB) 6323 keer bekeken
resized_6.jpg
resized_6.jpg (200.4 KiB) 6323 keer bekeken
resized_7.jpg
resized_7.jpg (211.16 KiB) 6323 keer bekeken
resized_8.jpg
resized_8.jpg (187.17 KiB) 6323 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Panamakanaal

Bericht door Knisten »

Mooi verhaal over jouw impressies van het Panamakanaal cq. Cristobal, Ron. Kan me daar wel iets bij voorstellen. Op één van de weinige keren dat ik daar de wal op geweest ben, ondanks de vele transits, werd ik benaderd door een lieftallige jongedame, die me vroeg of ik een brief die ze had gekregen kon vertalen van het Duits naar het Engels. Kein Problem.
Ik zal jullie de details besparen, maar 't was er een van een Duitse matroos die haar zijn oneindige liefde verklaarde en de volgende reis serieus aan trouwen dacht. Hoe zich dat verder ontwikkeld heeft laat zich -moeilijk- raden, want dat vertelt het verhaal niet.
Mijn echtgenote voer mee en het was haar eerste transit. De Engelse eerste stuurman had haar al het één en ander verteld en haar op het hart gedrukt om een half uurtje nadat de loods aan boord was, even bij het kombuis langs te gaan en de kok te vragen om een paar winter-wortels en zich daarna op te bak te vervoegen teneinde de "mules" te kunnen voeren. De kok zat ook in het complot en gewapend met een paar kilo wortels toog zij naar voren. Toen bleek dat de loc's echt geen worteltjes lustten heeft zij nog getracht die aan de stuurman te voeren, onder grote hilariteit van het aanwezige Panama-canal personeel, als dank voor zijn deceptie. We hebben wel gelachen, dat dan weer wel.
Op de brugvleugels en op de bak moesten "schuilhokkies" worden opgetuigd. Dat kwam allemaal goed en aan stuurboord op de brug hadden we daar een autoband aan een ketting in gehangen. Dat werd ons door de loods niet echt in dank afgenomen, geen gevoel voor humor. En toen begon hij ook nog over het getinte glas in het raam vóór de roerganger. Dat moest volgens hem ook gewoon glas zijn, en wel de volgende keer dat we door het Kanaal kwamen.
In Japan is dat inderdaad aangepast en kregen we een gekleurd plexiglazen voorzetraam. Over kleuren gesproken: Één van de loodsen vertelde me, bij navraag naar de 3 gekleurde lampen op het dak van de "mule" dat deze een indicatie gaven voor de door de loc ontwikkelde snelheid en trekkracht. Alle drie aan: maximum snelheid en power. De andere combinaties zijn me ontschoten. 't Is alweer -veel te- lang geleden maar wel elke keer een belevenis. Meestentijds stond ik aan het roer dus kreeg je wel een aardig idee hoe of zo'n transit verliep. Oh ja, op die car-bulkers, voor vertrek uit de laadhaven in de States (meestal graan) even bellen met de agent in Panama om naar de maximum allowable draft te vragen. Aan de hand van de door hem verstrekte gegevens werden dan de laatste tonnen geladen. En dan begon het rekenen voor wat betreft de verandering in diepgang bij de overgang van zout naar zoet water en dat het voorschip dan dieper kwam te liggen dan het achterschip. Interressante materie. Ook werd het -zoute- ballast water vervangen door zoet, voor zover mogelijk en dat zoet water gebruikte men dan in Japan om de ruimen te wassen. Veel minder roestvorming op die hangende car-decks in vergelijking met vergelijkbare -zuster- schepen. Tot zover Panama....
Bijgesloten een beetje wazige foto van de (Ogden) Tiber. In de midscheeps de side-door met een gele rechthoek en de woorden NO TUG. Ook kun je de vele pontons aan dek zien liggen, welke onder luikhoofden in de hanging decks (9) werden geplaatst, teneinde zo'n 2400 auto's te kunnen laden.
Sanko Line car/bulkcarrier
Sanko Line car/bulkcarrier
(Ogden) Tiber.jpg (354.33 KiB) 6302 keer bekeken
Groeten

P.S. @ jdbvos Thanks voor de gescande folder, leuk om die weer eens te zien. Toppertje !
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Panamakanaal

Bericht door Ron Swaab »

Mooi verhaal Knisten,haha :lol:
Met die wortels de bak op,deed mij meteen denken aan mijn eerste reis waar ik met een lange bamboestok waar een vlag aan was gebonden,naar het postbootje moest zwaaien toen we langs de Azoren vaarden........

Harder zwaaien zeun riep de Bootsman (Christiaans) mij steeds toe terwijl de andere matrozen hard aan het werk waren.
Ik zwaaide rustig door..................en nog rustiger stak ik steeds mijn shaggie op en keek hoe de matrozen zich uit de naad werkten...........
Na drie uurtjes of zo,kwam de Bootsman naar mij toe en vertelde dat ik er wel goed in was getrapt.........

Een peukje onderhand weggooiende antwoordde ik dat ik het wel begreep maar dat ik toch drie uurtjes op mijn luie reet had gezeten met een bamboestok te zwaaien en dat het niet zo,n straf was....hahaha.
Een beetje op zijn pik getrapt kon ik even later het kompassleuteltje op de brug gaan halen..................dus de rest van de dag was ik ook bezig.........met niks!

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
willem den boer
Berichten: 213
Lid geworden op: 12 jul 2006 20:33
Locatie: Heerjansdam

Re: Panamakanaal

Bericht door willem den boer »

De SAMBA BAR zal bij velen nog wel in de gedachten zijn te vinden.
Hang de wolken van
vandaag niet voor de
zon van morgen.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Panamakanaal

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

panama canal  - pacfic.jpg
panama canal - pacfic.jpg (38.32 KiB) 2525 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Panamakanaal

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Ik kwam op internet nog wat foto's tegen van het nieuwe panama canal vanaf 2016. Hier een kort overzicht.
alle gebouwen met blauwe daken zijn nieuw, de oude gebouwen hebben de rode daken
en inderdaad bij de nieuwe locks zie je geen 'mules'. Wel sleepboten zoals Co al opmerkte.
new panama canal as of 2016.jpg
new panama canal as of 2016.jpg (68.52 KiB) 2530 keer bekeken
nieuwe agua clara lock.jpg
nieuwe agua clara lock.jpg (132.69 KiB) 2530 keer bekeken
met visiting center
nieuwe agua clara locks met rechts onder nog net zichtbaar het visiting center.jpg
nieuwe agua clara locks met rechts onder nog net zichtbaar het visiting center.jpg (93.77 KiB) 2530 keer bekeken
en in de verte de atlantic bridge
nieuwe cocoli lock op de achtergrond zichtbaar de Pan American Highway bridge.jpg
nieuwe cocoli lock op de achtergrond zichtbaar de Pan American Highway bridge.jpg (162.56 KiB) 2530 keer bekeken
nieuwe cocoli locks.jpg
nieuwe cocoli locks.jpg (78.34 KiB) 2530 keer bekeken
met in de verte de america bridge
oude miraflores sluis.jpg
oude miraflores sluis.jpg (63.26 KiB) 2530 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Panamakanaal

Bericht door jdbvos »

Dank je Kuiper, da's een mooi verduidelijkend serietje..
...en mét sleepboten...zoals iemand bij HAL al zei... Ongehoord !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Panamakanaal

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

WAAROM ZIT HET PANAMA KANAAL ZONDER WATER

Een brug tussen twee oceanen, een wateropening die Amerika in tweeën deelt, een betonnen gordel op het smalste punt van het continent. Al meer dan een eeuw is het Panamakanaal, één van de grootste werken van Latijns-Amerikaanse techniek in de 20e eeuw, de kortste route tussen de twee grootste oceanen ter wereld ....
panama canal_1.jpg
panama canal_1.jpg (42.49 KiB) 2277 keer bekeken
Bijna 6% van de wereldhandel gaat er doorheen: jaarlijks passeren meer dan 12.000 schepen met hun goederen en passagiers van de ene naar de andere kant . Maar de kunstmatige route die in 1914 tussen de Stille en de Atlantische Oceaan werd geopend, heeft sinds vorig jaar één van de ergste natuurlijke crises meegemaakt en heeft niets te maken met pogingen om haar functioneren te behouden in deze tijden van coronavirus:
Het gebrek aan water.
Volgens een verklaring in januari van de Canal Authorities, de overheidsinstantie die het beheert, bracht een daling van 20% in de regenval in 2019, het ingewikkelde sluismechanisme in de problemen. Het was het op vijf jaar na droogste jaar in zeven tig jaar...
Volgens de Canal Authorities vertoonde de strategie begin mei dit jaar positieve resultaten en steeg het waterpeil waardoor het kanaal beter functioneerde, en schepen met een grotere diepgang konden worden toegelaten. Aan de vooravond van het nu komende regenseizoen zijn de Panamese meteorologen het echter nog steeds niet eens over wat ze dit jaar kunnen verwachten: of de regen het werk zal verlichten of dat de droogte weer zal heersen.
panama canal_2.jpg
panama canal_2.jpg (38.23 KiB) 2277 keer bekeken
Maar hoe kan een kanaal tussen twee oceanen zonder water komen te zitten? Een van de vele technische problemen waarmee ingenieurs worden geconfronteerd is het ongelijke water niveau tussen de beide oceanen. Het zoetwater van het Gatun- meer wordt gebruikt om dit niveau op te heffen. Echter bij het passeren van de schepen door de sluizen gaat er veel water verloren. Er is tijdens de zeg maar verdubbeling van het kanaal een kunstmatig stuwmeer aangelegd. Echter dit water wordt ook gebruikt voor de drinkwater voorziening van het land. En met deze droge periodes komt er een tekort aan zoet water.
Op normale dagen passeren er ongeveer 35 schepen. Na de ingebruik name van de nieuwe sluizen zijn er drie punten die het gebruik van water kunnen optimaliseren. De vaargeul is dieper geworden, om een grotere diepgang te garanderen, het exploitatieniveau van het meer van Gatún is verhoogd en er is een systeem voor hergebruik van water opgetrokken, dat vermindert het verbruik tot 60% . Maar nog steeds een tekort van 40%. En als de weergoden niet mee willen het helpen zal het probleem voorlpig alleen maar groter worden. Zelfs een verhoging van de transit kosten brengen daar geen verandering in.
panama canal_3.jpg
panama canal_3.jpg (38.29 KiB) 2277 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Panamakanaal

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

panama kanaal.jpg
panama kanaal.jpg (103.67 KiB) 2131 keer bekeken
Gezicht op de Miraflores sluis en de Pedro Miguel sluis en op de achtergrond de
Pan American Highway bridge
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Panamakanaal

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Bulk carrier destroyed railway bridge in Panama Canal
Jun 24, 2020
panama kanaal....jpg
panama kanaal....jpg (37.86 KiB) 1944 keer bekeken
Bulk carrier destroyed railway bridge in Panama Canal VIDEO
Bulk carrier BLUEBILL collided with Chagres river railway bridge in Panama Canal at around 1740 UTC Jun 23, judging from track. The ship is understood to be in ballast, transiting Canal from Pacific to Atlantic, en route from South Korea. Bridge is severely damaged, authorities said trains movement will be restored in no less than 16 days. The ship understood to be anchored, traffic not affected. No information on ship’s damages, probably superficial.
mapa kanaal.jpg
mapa kanaal.jpg (135.95 KiB) 1944 keer bekeken
z
-
zo te zien problemen met het roer. i.p.v. bakboord uit ging het schip rechtdoor op de spoorbrug over de chagres rivier af.

Er is ook nog wat bewegend materiaal te zien van het gebeuren.
https://www.youtube.com/watch?v=kXWP_xuwdpc


Plaats reactie