de Zeemeeuw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ed bartels

de Zeemeeuw

Bericht door ed bartels »

Om Jaap 5 met de van Heutzverhalen niet te kort te doen, want die heb ik met genoegen gelezen, kom ik hier even terug op de Zeemeeuw, de tjalk die een rol speelde in mijn ingezonden verhaal. Anne maakte me er al op attent dat er een Zeemeeuw is vergaan of verloren raakte in 1960 en dat zou kunnen dat ik er na zo'n lange tijd naast zat. Hij noemde kapitein August en dat zegt me ver weg in mijn hersen-backups ook iets.
Maar het verhaal was dat ik met mijn maat aan boord was en dat door vader en zoon werd aangeboden om eens mee te varen in de schoolvakantie(we zaten op de Or.Nassau school) Dat mocht van thuis niet en bij terugkomst na de vakantie hoorden we dat het schip verongelukt was.
Het was een tjalk en vervoerde nogal eens munitie voor de Ned. staat en bracht dat boven het eiland Borkum, maar dat kan ook Nordeney geweest
zijn natuurlijk. Zo zuiver weet ik het ook niet meer.
Anne Mulder had een Zeemeeuw van 1898 gevonden en Jaap stuurde al een foto van diezelfde tjalk. Hiervoor ben ik ze al enorm erkentelijk.
Maar mijn vraag is nu is het hetzelfde schip? Men zei toen dat ze was geexplodeerd maar ja, men zei.! De zoon van de ouwe zou het overleefd hebben en de ouwe dus helaas niet.
Iemand enig idee?
Groetjes en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar, Ed Bartels

Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

Ik heb hier een zeemeeuw van 1924,ergens hangt aan deze ook een verhaal vast maar waar steekt het in mijn archief.


Afbeelding


frans52
Oude liefde roest niet,een oud schip wel.
http://www.belgischekoopvaardij.net
www.belgian-ships.be
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ed,
Hier de Tjalk "Zeemeeuw" uit 1907.
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Afbeelding
Afbeelding

Hier de Zeemeeuw in het verleden, en het heden.
Vaart in het seizoen het Ijsselmeer en de Wadden, het water dun.

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Hallo Ed,
Hermann August kapitein-eigenaar van de van de zeetjalk "Zeemeeuw", is op circa 55 jarige leeftijd op 07-12-1960 overleden in de monding van de Elbe. Tijdens het storten van oude Nato munitie op de Ems Jade route vloog het schip in de lucht. Herman August kwam hierbij om het leven. Zijn zoon Johann werd na 35 uur in een sloep te hebben rondgedreven, opgepikt en licht gewond naar Helgoland gebracht. Jouw verhaal sluit nu als een bus en is opgehelderd. Dat geeft een dubbel gevoel. Je weet nu zeker wat gebeurd is. Eén slachtoffer. Voor de famililie een drama. Maar door het nee van je ouders niet verergerd. Ed, je herinneringen hebben je al die tijd niet in de steek gelaten. Frits R. Loomeijer moet nu zijn informatie echter nog (gedeeltelijk) herzien. De hierboven afgebeelde vaartuigen met de naam Zeemeeuw staan niet in relatie met Hermann August. Zou mooi zijn de foto van de bewuste Zeemeeuw bouwjaar 1898 uit de topic 'Ingezonden Verhalen' hier nog eens te plaatsen.
Uit privacy overwegingen geef ik je meer informatie via jouw postbus.
Met vr. groet,
Anne Mulder
Jaap de Roode (RIP)

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

Nogmaals de ZEEMEEUW 1898
Afbeelding

Ik heb de volgende gegevens voor de ZEEMEEUW staan, eventuele aanvullingen of verbeteringen zijn welkom.

Het schip werd in 1898 gebouwd bij Gebr.van Diepen - Waterhuizen
BRT=99 DWT=125
25,07 x 5,38 x 2,19
Te water als HILLEGIENA (PBMJ), A.Davids-Groningen.
Later BOREAS (NHDQ), H. Groen-Groningen.
In 1926 2TE 2 cil. Climax gloeikop (260x350)
In 1940 nieuwe motor: 2TE 2 cil. Hollandia(260x350) 80rpk bij 6,5 knopen.
In 1945 RISICO.
In 1948 ZEEMEEUW voor J.Kuiper-Zoutkamp.
In 1951en 1959LR geen vermelding.
In Moorman 1956 voor H. August "“ Delfzijl.
In Moorman/61 nog wel geregistreerd als ZEEMEEUW met als vermelding dat het schip op 8-12-1960 gezonken is in de monding van de Elbe.
Groet
Jaap
ed bartels

zeemeeuw

Bericht door ed bartels »

Beste Jaap,

Geldige gewaarwording om te lezen dat het klopte met de lotgevallen van de zeemeeuw. Onze ouders hebben dus ons leven gered! Na al die jaren en door toevallig dat verhaal te vertellen hier op Kombuispraat kom je ineens in een speurtocht naar je verleden. Anne Mulder had het al over kapitein August en die naam zei me iets en ja hoor, het hele verhaal met de Zeemeeuw komt weer boven. Mijn nieuwjaar is goed begonnen dank zij jullie! Bedankt mannen!!
Groetjes Ed Bartels
ed bartels

zeemeeuw

Bericht door ed bartels »

Hoi Anne en Jaap,

Ik gooide even twee namen door elkaar. Dat kwam omdat ik even niet in de gaten had dat Vaerderij bij Anne hoorde en ik dacht dat het Jaap was. Bij deze, alletwee enorm veel dank. Ik ga in ieder geval de Zeemeeuw schilderen en zal het mettertijd wel plaatsen bij schilderijen van Ed.
Groetjes Ed
GOOFY

zee meeuw

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Deze heet ook zee meeuw.
Maar deze bedoel je niet denk ik.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding

Afbeelding

Een pagina uit het boek 'Met Zeil & Treil' (uitgave 1999) van Frits R. Loomeijer waarin de auteur er ten onrechte van uitgaat dat de 'Zeemeeuw' met man en muis zou zijn vergaan. Bovenaan de pagina is de kop van de Risico de latere Zeemeeuw afgebeeld.
Anne


Plaats reactie