Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

Er Is weer gekwetter in de spreeuwenkast en dat doet me een wereld van goed. :-D
Iedereen bedankt voor de bijdragen, hardstikke leuk.

@Erik
Uit het leven gegrepen, al betrof het in mijn geval een al wat oudere Engelsman, via Portishead Radio/GKA, die speciaal overkwam met de sloep omdat hun zender verzegeld was.Er was dus geen sprake van meeluisteren, maar toch. De beste man kreeg zijn -verbale- echtscheidingspapieren op de door jou geschetste manier. Tja, wat moet je dan, als een "broekie van negentien lentes ?" Een potje bier ? Een G/T ? Psychologische ondersteuning zat, voor zover ik mij kan herinneren, niet in ons examenpakket. Er was geen "taal-barriere", dus kon ik het hele drama meeluisteren, zelfs nadat ik mij beleefdheidshalve had teruggetrokken op de brug in verband met de privacy, maar ik heb er daarna toch een heel poosje over nagedacht. Er kwam geen onvertogen woord aan te pas maar het was mijns inziens zo in en in triest. Hoe het verder afgelopen is weet ik niet,maar het is me tot op de dag van vandaag altijd bijgebleven. Ik hoop alleen dat ik hiermee niet de geheinhoudingsplicht schend.

@Bob
Tja, je moet wat. Had je het niet per telefonie gedaan, had ie misschien op "je vestje gespuugd" met "Waarom is dat telegram nog niet verstuurd ?" You can't win them all... Al mijn jaren als Sparks heb ik alleen maar fijne,begrijpende kapiteins meegemaakt, behalve die ene Hollander. Is ook het enige schip geweest waar ik samen met mijn vrouw vanaf ben gelopen zonder dat ie mijn monsterboekje heeft getekend. Er zijn grenzen aan je incasseringsvermogen.

Volgens mij hangt alles een beetje van je eigen opstelling af. Niet op alle slakken zout leggen, maar gewoon doen waarvoor je bent aangenomen en vaak een beetje meer dan dat. Gage-administratie, Bonded Stores, Victualien bestellingen en controle, In- en Uitklaring, Vaccinatie-boekjes, dat alles kon je mooi tijdens je wacht doen, Roerganger, bijspringen met electrische of electronica problemen, kortom, al dergelijke en sootgelijke dingen wat niets met radio te maken heeft. Je zit tenslotte met zijn allen in het zelfde schuitje, niet dan ?

"Je doet wat je hand vindt om te doen" aldus mijn vader en daar heb ik mij altijd aan gehouden.

Met vriendelijk groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Bob R.I.P. »

Inderdaad, Dirk, bijspringen waar het nodig is. Een groot deel van mijn vaartijd was op tankers, zodat talieen niet nodig was. Weinig niet technisch gerelateerde klusjes moeten. Roerganger en paspoort/pikken parade in de States waren de weinige klusjes die buiten mijn opleiding vielen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

@Bob
Heb eigenlijk op allerlei soorten van schepen en rigs de kost verdiend, behalve passagiers-schepen (gelukkig) en echte sleepboten (jammer). Vooral die laatste had ik zo graag hebben willen doen, dat wil je niet weten. Op de "Mighty en Super Servants" heb ik er een beetje aan mogen "ruiken" en was daar heel blij mee.Fijne tijd gehad, met allerlei zaken welke totaal niets met de radio-dienst te maken hadden, Skipper op de "Josje", de vlet van de MS3, samen met de 3e WTK trossen overvaren, luchpakketjes afleveren op de casings bij het laden en lossen , man, wat was dat een mooie tijd. Op de SS3 een fabriek afleveren in Bangladesh en dus weer als "skipper" op haar vlet vier uur de rivier op varen, trossen behandelen en terug. Die terugreis duurde even wat langer, want ja, we moesten toch de "krikkemikken" inspecteren op vrouwelijk schoon... Er zijn mensen die betalen ervoor en wij kregen het zomaar,,, Natuurlijk waren er ook minder leuke dingen, vooral als je de WTK's zag ploeteren. Maar als je ze opwachtte met een kouwe klets, was ook dat leed weer snel geleden. En altijd een op-en-top crew, dat mag ook wel eens gezegd worden. En -tussen de bedrijven door- deed je je radio werk. Kwam je een tijdje later op een bulk-fiets of een tanker vroeg je je menigmaal af "Hoe moet ik de tijd volmaken?" Zeker wanneer er ook nog een Inmarsat terminal stond. Zelfs op de rigs in de Noordzee viel alles reuze mee. Na de "move" even de poot in klauteren, antennes richten op de ringleiding en "Bob-was-your-uncle", vergeef me de woordspeling. 't Enige waar ik me daar ooit aan ge-ergerd heb was de wekelijkse fire and abandon rig drills. Hing een allejezus grote bel in de radio-hut en dat pokkeding bleef maar afgaan. Je kon jezelf niet eens verstaan, laat staan de mannen op de stand-by boot of de supplier. Heb de klepel er uit geschroefd maar toen waren de rapen gaar.... Wat of ik dacht dat ik aan het doen was ? Haarfijn uitgelegd dat ik degene was die de oefening (op verzoek) initialiseerde en dus echt wel wist wat er aan de hand was, 't Duurde even voor dat het tot de grijze materie was doorgedrongen, maar daarna mocht de klepel over de muur. Wordt vervolgd...

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Met dat "ongewild meeluisteren" ( je zat op je beurt te wachten bij PCH) kreeg je soms toch ook wel eens leuke dingen te horen.

Op een schip dat voor ons was belde een man met z'n vrouw. Na de nodige plichtplegingen kwam de aap uit de mouw en vertelde hij haar dat hij met een weddenschap een ezel had gewonnen in Spanje die nu aan boord stond en ze onderweg naar Amsterdam waren. Na enkele ogenblikken stilte riep zijn vrouw... een ezel?!...een ezel?...wat moeten wij in godsnaam met een ezel! We wonen driehoog op een flat in Amsterdam!

Tja, dat was 53 jaar geleden en vergeet ik dus nooit meer :-D .

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door K.Brouwer »

Trouwens, nu we het toch over PCH hebben. Heb er altijd een goede samenwerking mee gehad. In De tachtiger jaren kwamen we
met sinaasappelen en grapefruits van Cuba naar R'dam. In R'dam bleven er heel wat dozen over waarvan men zei "gooi die maar over de muur", zonde niet? Dus na R'dam moesten we bevroren vis laden in IJmuiden dus 's avonds contact opgenomen met een van de dames bij PCH. De de situatie uitgelegd en gezegd geef het ook door aan je collega's zodat ze morgenochtend die dozen kunnen
meenemen... Ben nog nooit zo snel van een partij "overtollige dozen" afgekomen als toen in IJmuiden :-D . Die zijn dus in goede handen terecht gekomen :wink: .

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

@K.Brouwer
Kijk, dat zijn de betere berichten en dan is het helemaal niet erg om even op je beurt te wachten.
Zelfde als met z'n allen in dat hele kleine radio-hutje luisteren naar de Wereld-Omroep, een soort
impromptu werkoverleg onder het genot van een biertje.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Herkenbaar Knisten,

Na mijn eerste reis waar ik alleen een sleutel had en het nog wel ff zoeken was hoe alles moest, had ik de reizen daarna 's ochtends mijn werkzaamheden in de regel wel klaar. Beetje afhankelijk van het weer en de bemanning, des middags nog wel eens een extra weerbericht of wat telegrammen de deur uit.

Ik was blij dat de ouwe me de complete stores en administratie in mijn mik schoof en de 2e vond het helemaal niet erg als ik de kaarten bij stond te werken zodat ik uit kon blijven luisteren en op één van de schepen vond de 1e het ook al helemaal niet erg dat ik zelf de OBS-en opstelde.

Ik weet niet meer precies wat ik allemaal gedaan heb als we in de haven lagen maar tallieen, chetten, helpen bij bunkeren, toezicht op het laden bij 1 van de ruimen houden, helpen met verstuivers vervangen, helpen met separatoren schoonmaken, ijsemmeren, elektra aanpassen, oliebollen bakken, you name it ik was blij dat ik wat te doen had en het werd ook nog hogelijk gewaardeerd.

Ik heb wel eens vernomen, en dan druk ik me voorzichtig uit, dat men dat toch niet gewend was van de gemiddelde sparks :shock: :?:
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

@ ... .--. .- .-. -.- ...

Ik heb die sleutel maar even voorgaats gehaald OM. Mooi verhaal en ik ga helemaal met je mee.
Na het KEPVO-en (knippen en plakken voor onnozelen) om de Admiralty List(s) of Radio-signals
up-to-date te houden was het een verademing (en een verkoeling) om even de stores in te duiken
voor een inventaris. Over het algemeen ging dat goed, totdat we met een volledig Communistisch
Chinese crew kwamen te varen. De hofmeester was de enige die Engels sprak en was meer een
soort van "commissaris" dan dat ie zich met de stores bemoeide en de kok greep wat er voorhanden
kwam, met als gevolg een heleboel zaken over de "uiterste houdbaarheids datum". Alsof dat voor
zeevarenden ooit iets uitmaakte, maar dan toch. Met een dikke viltstift op de daarvoor in aanmerking
komende zaken "This first" gekalkt omdat mijn Chinees enigszins beperkt was. Toch bleef het zaak om
op de naleving te letten, want voor je 't wist ging ie op de oude voet verder. De man was "settled in
his ways" want ondanks het feit dat er tientallen deegrollers voorhanden waren in het kombuis, moest
en zou er bij de eerstvolgende bestelling een aantal nieuwe moeten zijn, anders kon hij zijn noodles
niet tot tevredenheid maken. We hebben het overleefd, niet in het minst door de vrouw van de ouwe,
een Japanese lady, en mijn eigen vrouw, die af en toe een Europees getinte maaltijd te voorschijn
toverden. Chinese food is OK, maar 365 dagen per jaar ? Misschien iets teveel van 't goede.
Wat dit met Radio-hutten te maken heeft ? Jij mag het zeggen...

- ..- ... ..- --- -- --... ...--

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door sparks »

Ach zonder goed eten geen goed functionerend schip en dus ook geen goed functionerende radiohut :-D

Tja 365 dagen Chinees lijkt me niet alles. 5 maanden pogingen om een behoorlijke Europese maaltijd te maken door een Indonesische kok is ook niet alles kan ik je mededelen :roll: Zeker niet als het ook nog eens een weekmenu betreft wat iedere week exact hetzelfde is. Betreffende kok had hetzelfde probleem met data kan ik je ook mededelen en wel zodanig dat ik samen met 2 matrozen de vissen behoorlijk ziek gevoerd heb denk ik :lol:

Erger was dat de stores en ook een deel van de potten en pannen niet bepaald schoon waren. Ik kreeg het de man niet aan zijn verstand dat daar misschien toch eens iets aan moest gebeurden, onze 1e stuurman die ook enig Indonesisch bloed in de aderen had kon hem dat gelukkig wel heel goed uitleggen. Heel vreemd dat toen alles eens goed geboend was we opeens allemaal aan de schijterij waren :shock: :?:

Gelukkig werden we de laatste 1,5 maand gered door een Italiaanse kapitein die namens de reder waaraan ons potje verkocht was meevoer om het schip te leren kennen. De man was hobby-kok verveelde zich af en toe stierlijk en maakt met enige regelmaat en weinig middelen de meest fantastische pastamaaltijden :-D En dan te bedenken dat hij onze pasta zwaar inferieur vond, hoe zou het dan in Italie wel niet gesmaakt hebben :lol:
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Bericht door Knisten »

Over het algemeen altijd met Filipino's in de civiele dienst gevaren en dat werkte goed. Kwart-voor-twaalf effe de trap afvallen om te kijken of de koelkast in de bar voldoende "voorzien" was en dan stond er een steward met een grote schotel met allerlei snacks en knagerijen. Jofel.
Paar dingetjes: Op de dagelijkse menu-kaart stond bij ontbijt steevast "Fried eggs to order". Je moest van goede huize komen om een gekookt eitje of scrambled eggs te krijgen. :roll:
Kappie, een Zweed, lustte per-se geen cabbage. Dat stond toch wel een paar keer per week op het menu. Wanneer het eten dan uitgeserveerd werd heb ik maandenlang de vraag gehoord: "But sir, no cabbage?" alsof ie het in Keulen hoorde donderen.
Die kreet is later een geheel eigen leven gaan leiden en werd te pas en te onpas gebruikt.
Time for the last traffic-list :wink: and some ship's architecture.
Hear you later

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie