VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Peperkust (HWAL)
Peperkust.jpg
Peperkust.jpg (206.26 KiB) 6213 keer bekeken
HIER de gegevens van het schip.

NicoRos
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 sep 2009 02:01

Randfontein

Bericht door NicoRos »

Kan ben op zoek naar iemand die op de Randfontein heeft gewerkt en me wat aanwijzingen kan geven bij de bouw van een schaalmodel.
Randfontein - Capetown.jpg
Randfontein - Capetown.jpg (496.96 KiB) 5890 keer bekeken
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Hoe het gebeurd dat men uit Limburg bij de V.N.S naar zee gaat

Bericht door John Baar »

Hoe het gebeurd dat men uit Limburg naar zee gaat
Ik was 12 Jaar en moest van de lager school af . thuis werd mij gevraagd door mijn vader of ik nog wist wat ik altijd heb willen worden? Waarop ik lachend antwoorden ja groter als mijn broers. Waarop hij zegt ik wil niet dat je mijnwerker word dat is straks afgelopen. Kijk maar dat je een goed vak leert zoals automonteur . Maar het advies van de lager school wel clown ja ik had een leraar die met ons me verhuisde van de 5klas naar de 6 klas. Hij was zelf ook aan het bij scholen om hogerop te komen . En hij was de persoon die mij heeft altijd voor heeft gehouden dat ik naar de toneelschool moet gaan misschien dat mensen later wel konden lachen om mijn fratsen en grappen. Maar ik wilde dol graag kok worden! Ik weet niet meer waarom . Dus infomeren we waar ik voor kok kon leren? Maar dat kon niet ik was te jong voor de koksschool mij werd geadviseerd ga voor baker leren tot je 16 bent. Dan kan je hier voor kok komen leren en heb je al een goede basis Dus ik naar de LTS in Heerlen om bakker te worden Brood en banket baker om precies te zijn. Men kon ook specifiek voor Banket baker leren. Maar dit sloot niet zo goed aan op mijn plan om kok te worden . Wel twee jaar naar de dag opleiding wat best leuk . Alleen de leraren hadden niet mijn gevoel voor humor. Wat ik ontdekte door vaker het school reglement over te moeten schrijven dan briefjes van mij zelf waarom ik gisteren de les had gemist. Ik kan me de namen van de leraren nog herinneren tenminste die ik belangrijk vond Broodbakers leraar De H. Sloot hoe goed deze man was, en hoe vak bekwaam blijkt later wel in het verhaal. De leraar Banket was De H. Komen. En hier is ook meten de reden van mijn vele straf regels. Van hem heb ik bijna net zo veel straf als huis werk gehad. Maar het was ook een Komen en gaan in de klas. En als ik dan zij u kan zo leuk uit de hoek Komen. Dan was het weer zo ver en kon ik weer schrijven. Baar Twee reglementen voor volgende week! Dit ving ik op door twee pennen aan elkaar te maken met plakband en zo dat ze op elk op een regel schreven. hij had niet gezegd dat allemaal apart moest. Hier kon hij wel om lachen dat regel 1 twee maal op het blad stond en net als regel 2. Dit was het eerste jaar welk ik afsluit met over gaan naar BBK2 welk Brood Banket klas 2 betekend. I had de zomer vakantie niet stil gezeten en werkte op Zaterdag bij baker Cremers in Heksenberg. Een goede zaak waar ik op zaterdag om 5 uur begon met hem te helpen met het berijden en baken van brood en Vlaaien. En ik had voor gezorgd en elke week alvast twee reglementen te schrijven. Dus ik had er heel wat . de eerste keer dat ik weer straf van de Heer Komen kreeg in de vorm van Baar twee reglementen voor de volgende week kon ik het niet na laten om na het einde van de les naar hem toe testapen en de twee netjes geschreven straf werk reglementen aan hem te overhandigen . met een rood hoofd van opwinding denk ik zegt hij O weer de lol broek uithangen doe me er nog maar twee. Iedere slimmerik was naar huis gegaan en gelachen maar ik dommerik liep naar mijn tas en nam er nog twee overgeschreven reglementen uit en leg deze op de lessenaar . waardoor hij ontplofte. Nou dan doen we het anders schrijf mij maar bladzijde 170 tot 175 over van deel twee theorie banket bakkerij. Ik weet niet meer precies welke bladzijdes het waren maar 170 was blanco tussen de twee hoofd stukken in, en dan een kort verslag wat er behandelend ging worden gevolgd door twee tekeningen die ik zo goed en kwaad na heb getekend. En wat tekst en dan de vragen over dit hoofd stuk met een blanco bladzijden 175 als afsluiter. Hier na ben ik tot inkeer ge Komen want ik werd door de schooldirecteur op het matje geroepen. Op het einde van het tweede jaar ging ik naar de Avond school twee avonden en een middag. En werken. Nu denkt iedereen dat ik bij Bakker Cremers ging werken maar nee ik ben in een brood fabriek Erkens gaan werken want die betaalde beter 50 Gulden per week tegen over 25 bij de Warme Baker Cremers. Achteraf gezien weer een fout ik moest het geld thuis afgeven en kreeg 25 gulden zak geld. En ik moest veel harder werken dan in de kleine bakkerij . maar ja niemand had mij van tevoren gezegd dat ik het geld moest afgeven. Dit is de wraak van mijn grootte broers. Nu gebeurde het dat ik een afspraak had op het arbeidsbureau. Om te informeren welke school ik het beste kon bezoeken om Kok te worden. De heer die mij te woord stond begon over verschillende scholen ingedeeld in dag en avond scholen. Op het einde lied hij zich ontvallen !! je kan ook gaan varen op zee dan leer je het koks vak en verdien je ook nog geld en je ziet wat. Je moet wel rekening houden dat je vaak twee of meer maanden van huis bent. Dit was muziek in mijn oren. Ik was helemaal verzot op het idee weg van thuis geld verdienen en wat van de wereld zien. Ik wil niet beginnen over wat ik het meeste heb gezien in de wereld. Dat is voor een volgend verhaal. Mijn Moeder was heel gemakkelijk over gehaald ik zij tegen haar ik blijf je die 25 Gulden per week weel sturen maar ja het werd 100 gulden per maanbrief. En de rest was voor mij 85 gulden weer minder geld maar niet erg. Mijn oude heer was heel gemakkelijk over gehaald gewoon doen knul je word er niet slechter door!!! Ik werd op 6 September 1969 16 Jaar. En op 03-10-1969 vertok ik met de Zaankerk van de VNS. De eerste reis Zuid- Oost Afrika. Wat heb ik het naar mijn zin gehad op dat schip. Geen geld maar een grootte groep oude gediende die mij een paar cent lieten bij verdienen door hun hut op te ruimen en broeken te persen Ja de bediendes waren mijn stap geld gevers . tevens ben ik toen verliefd op Afrika geworden. ik heb nu het eerste gedeelte geschreven andere delen volgen hoop ik Groeten John Baar
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door rspeur »

Leuk dat je ook Kombuispraat hebt gevonden John.
We hadden contact in 2013 over de Serooskerk, ik wacht het vervolg van je verhaal af.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: VNS

Bericht door Knisten »

Prachtig verhaal John, dat roept, nee... schreeuwt om meer :-D
'k Ga je zeker volgen...

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: VNS

Bericht door John Baar »

Ik was al op de Serooskerk. Maar bedacht me toen deze gebeurtenis! Het was de tweede reis op de Zaankerk toen wij weer naar Zuid Oost Afrika verroken. Deze reis was iets langer want nu gingen we van Mombassa. Naar Zanzibar. Hier was een nieuwe verscheper en die werd dan ook op een banket met receptie uit genodigd op de Zaankerk. Op de betreffende avond. Moest ik in mijn schone koks kleding de bitter garnituur rond brengen. Ik mocht van de ronde balletjes rond brengen Ja Bitterballen. Al de neten mensen die uitgenodigd waren vroegen mij in het Engels. What is this ? ( Waarop ik ) This are Bitter balls. (Zij) what are Bitter balls it there Pork in them. ( IK Yes) Na een kwartier komt de hofmeester en kijkt op mijn schaal en zegt niet veel belangstelling. IK YES moet Nee zijn , hij zegt ga maar neer de kombuis en laat de schaal maar bij mij . twee minuten later schaal leeg in bitterballen zit geen Pork. Dus de Hofmeester Jan Grofsmit tegen mij als je iets niet begrijpt vraag het dan. Ik vraag wat is pork dat weet je dat is varken. En dat eten de mensen hier niet. Ik ja dat heb ik gemerkt! Kon ik weer met een volle schaal de Lounge in maar het vertrouwen in mij was weg. Niemand at mijn bitter balls. Maar het mooiste was als je mij zag de koks broek hield op tussen mijn enkels en mijn knieën. Dus had ik een paar mooie licht blauwe sokken aan en paar witte gympies. Een schort van de Chef die tot mijn Gympies kwam dus van voren was het OK naar van achter geen gezicht! Maar alles was een beetje licht blauw want ik had onze witte jasjes en schorten de laatste keer te heet en tezamen met de blauwe koks broeken gewassen. Van af dat moment mocht ik niet meer wassen voor hen Jammer alweer een paar gulden per maand minder. In dat zelfde Zanzibar lagen wij voor anker en rond twee uur in de middag gingen we zwemen we sprongen van de bak en zwommen naar de Gangway weer naar achter en sprongen weer het water in en zo rond. tot een plaatselijke Bewooner! lijkt me een politiek correcte aanduidingvoor iemand die daar woont. Zegt weer in mooi en het beste Engels Jullie zijn wel dapper ik waarom om dat we van die hoogte springen? Hij nee, ik hier zijn toch geen haaien? hij nee! ik nou wat dan??? Hij kijk ons eens aan en zegt daar bij laag water kommen er struiken en bosjes uit het water en het stikte daarin van de waterslangen. Ik heb nooit meer zo hard gezwommen. Nu werd terug in Ik meen Amsterdam voor het vertrek verteld van die zelfde reis zegt de Chef kok we gaan deze reis naar Zanzibar. Je moet ieder conservenblik groot en klein aan beide kanten openen en de rondjes bewaren en de blikken en blikjes hier mee open knippen. Zij werden in de drogen store ( Dry store) bewaard en in Zanzibar kwam er een handelaar aan boord en nam als de blikken delen mee . we kregen er een berg aan aparte verse fruit soorten voor. Ik Chef wat moet hij daar me? En de Chef kijk maar eens wat er op die daken daar ligt en ja hoor allemaal mooie glimmende daksingels van ge galvaniseert blik. Jaren later ik was Baker hoorde ik dat we naar Zanzibar gingen die reis begon ik weer elk blik op te sparen en dacht nou voor mij geen fruit maar Keniaanse Stap shilling’s . Nu denk een ieder Kijk hij heeft geleerd. Had ik ook! Maar eens daar aan gekomen vond ik niemand die ook maar Interesse had in mijn blikken daksingels. Men kon nu mooie gegalvaniseerde dakplaten kopen? Net buiten de haven van Zanzibar kunne duikers een ongewone vondst doen een berg open gemaakte blikken. En Ik hoor de Chef kok nu nog Lachen jij met je ik ga een berg stap Shillings verdienen hier heb je nog een blik voor de volgende keer. Ik ben toch maar gaan stappen in Mombasa wel wat mindergeld maar niet met minder plezier.
Jos Komen (R.I.P)

Re: VNS

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie kombuispraatverhalen, John. :-D
Ben benieuwd naar het volgende verhaal. :wink:

De Victory Madonna, ex Maaskerk.
Zo te zien hebben ze de strijd tegen de roest opgegeven en zijn ze op weg naar de sloop.
Madonna.jpg
Madonna.jpg (243.21 KiB) 7138 keer bekeken
De Maaskerk met vlaggen in top? :wink:
Maaskerk.jpg
Maaskerk.jpg (265.24 KiB) 7138 keer bekeken
IDNo: 5216173 Year: 1945
Name: KINGS POINT VICTORY Type: Passenger/cargo Flag: USA DWT:10750 Ship Design: VC2-S-AP2
Country of build: USA Builder: Bethlehem-Fairfield SY Location of yard: Baltimore
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-15.5
47 TRANQUEBAR - 55 MAASKERK - 66 MADONNA
BU Kaohsiung 20.12.70
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: VNS

Bericht door K.Brouwer »

Van top vlaggen deed je als Nederlands schip op Koninginnedag.

Zo lagen we eens met de Atlantic Merchant ( Liberiaanse vlag ) in N.Y. toen die ouwe mij opdracht gaf om de volgende dag "van top te vlaggen". Hoezo vroeg ik die ouwe. Nou zei hij, heb een brief van de directie ontvangen met het verzoek om morgen van top te vlaggen.Gaan we dus niet doen zei ik. Ouwe stomverbaasd,
hoezo niet? Wel eens gekeken welke natievlag hier achterop hangt? Vond hij geen punt. Dan ga je maar lekker zelf van top vlaggen maar ik doe het niet. Heeft toch nog een poosje geduurd voordat het hoe en waarom tot hem doordrong. Was van het type als de directie dat zegt dan doe je dat. Grunninger dus :wink: .

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VNS

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Grunninger dus :wink:
Ik hoop dat het je opvalt KB dat ik "als geboren en getogen Sallander" hier niks op zeg!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: VNS

Bericht door K.Brouwer »

Vind het inderdaad oorverdovend stil blijven :shock: .

Groeten, K.Brouwer


Plaats reactie