Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Drentenier »

Is het deze dan misschien?
Hier als Ile de Lumiere II in Sydney.
Bijlagen
Ile de Lumiere II.jpg
Ile de Lumiere II.jpg (30.93 KiB) 5248 keer bekeken
Groet,
Hans

Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor je opmerkzaamheid, Koert, vraagsteller Willem heeft in 1972 op de Magdalena gevaren. :wink:

De Ile de Lumiere II is het ook niet, Hans, die heeft nooit Magdalena geheten.

Ik denk dat ik er nu uit ben. :wink:

De Magdalena was eigendom van: Cia Naviera Magdalena SA LBR Monrovia
IDNo: 5086217 Year: 1962 Name: DANIELLE V Type: Cargo ship (ref) Flag: FRA DWT: 1530
Country of build: NLD 11.9 Builder: Smit, L. Location of yard: Kinderdijk
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
68 MAGDALENA - 74 ILE DE LUMIERE - 86 LUPE - 87 SEINI
BU Kaohsiung 25.4.88

Als Seini

Seini.jpg
Seini.jpg (108.61 KiB) 5227 keer bekeken
HIER meer info van het schip.

Magdalena-1.jpg
Magdalena-1.jpg (83.37 KiB) 5167 keer bekeken
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Als ik zo met een "schuin oog" naar deze twee bovenstaande schepen kijk lijken ze mij het zelfde schip toe.

De Magdalena is vernoemd naar een zuster van J.Dammers.

Groeten, K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Pfff, je hebt zoals gewoonlijk weer gelijk, Koert. :oops:
Ik heb e.e.a. maar aangepast om verdere misverstanden te voorkomen.

Helaas heb ik geen foto van de Magdalena (1950) (in 1960 was de eigenaar Dammers en van der Heide)

Die ouwe Dammers heeft het ons wel moeilijk gemaakt. :wink:

IDNo: 5330515 Year: 1950 Name: PRESIDENT MAURIS Type: Cargo ship Flag: FRA DWT: 850
Country of build: FRA Builder: Dubigeon Location of yard: Nantes-Chantenay
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
55 YVONNE-V. - 60 MAGDALENA - 61 SIVIGLIA
foundered at Oran 29.12.80 & BU
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Linders »

volgens mij zijn het toch twee verschillinde schepen, de ene heeft namelijk drie masten op het voorschip en nog een mastje achter de opbouw.
De ander heeft maar twee masten op het voorschip, of zie ik dit verkeerd. :shock:

Sorry ik zie het al die voorste is ook een dubbele mast. :oops:

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Toch mooi dat er zelfs een postzegel van het schip is uitgegeven. :-D

postzegel .jpg
postzegel .jpg (121.75 KiB) 9913 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jan Hendrik »

MAGDALENA -- ILE DE LUMIERE

Een paar jaar geleden heb ik het proberen uit te zoeken.
Hierbij mijn verhaaltje:

There have been few ships with this name and I remember having been on board one or two of them many years ago, possibly in Brisbane.
Also attended one of the ships in drydock.
ILE DE LUMIERE (1)

There was the Ile de Lumiere (say number 1)
What I can find out is the following:
IMO 5086217 GRT 963 DWT 1503
Built by L. Smit in Kinderdijk, Holland in 1962. yard no 451.

Launched as Danielle V - French flag, but soon renamed Magdalena
In 1968 changed to Liberian flag, retained the name Magdalena and was managed by Dammers and v.d Heide, Rotterdam.
In 1974 or 1975 she was sold to the above company in New Caledonia and renamed Ile de Lumiere.
In 1986 sold to Clarens Navigation in Tonga and renamed LUPE
Renamed for same company in 1987 to SEINI

Eventually broken up in Kaohsiung in April 1988.
As ILE DE LUMIERE she had quite a career.

The full story as follows from NZ Maritime info bulletin:
quote
Usual role as a cargo carrier between NZ and the Pacific Islands interrupted when chartered by the Comite Un Bateau Pour Le Vietnam to aid Vietnames boat people. Was refitted in Noumea in March 1979 with 120 beds and 4 operating theatres.
She spent 3 months anchored off an Island in West Malaysia, treating some of the 40,000 Vietnamese refugees there, and later sailed round the South China Sea rescuing others from small boats and working under UN control to provide medical aid. When larger hospital vessels arrived in the area she was sent to Kampuchea by the committee to ferry food supplies under the Red Cross, and in this role was the first of the international fleet to travel up the Mekong River since it was reopened to shipping.After 9 months of work for the committee she was again chartered by Sofrana Unilines of New Caldeonia for cargo work and arrived at Onehunga on 9 March 1980, from Norfolk island
unquote

Ik heb nog meer uitgebreide informatie maar veel komt op hetzelfde neer.
I herinner me betrokken te zijn geweest met dit schip als ILE DE LUMIERE.
Groetjes
Jan
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jan Hendrik,

Dat de Ile de Lumiere in '74 of '75 verkocht is aan de heer Courdier in Noumea kan wel kloppen. Ik zelf noemde '74 doch bij het na spitten in m'n monsterboekje kwam ik het volgende tegen.
Aangemonsterd via de Ambt. van Aanmonstering op Curacao 27-10-'74 op de Alban ( ex Atlantic Star) in waarschijnlijk Melbourne. Er zal enige tijd verlopen zijn sinds ik aan boord was en gemonsterd werd.We voeren een weekdienst Melbourne-Grassy (King Isl.).

Na afloop van het T/C hebben we enige tijd stilgelegen in Melbourne waar we toen bezoek kregen van een kapitein ( genaamd
Le Turk) en z'n 1e stmn ( ben die z'n naam kwijt) die in dienst van de reder de heer Courdier waren. Deze wilde het schip graag kopen doch ketste af op het Vlemak patent, er moest n.l. op Lord Howe Isl. en Norfolk Isl. op zee gelost/geladen worden en daar is dit patent ongeschikt voor.Zijn later in Melbourne verkocht en werd op 06-05-'75 afgelost in Douala.
Nu werd tijdens die weekdienst onze hwtk afgelost door meester van Dam welke vanuit Kaapstad kwam vliegen waar hij als garantie machinist van DvdH op de net verkochte Magdalena had dienst gedaan.Maar ja, of dit nu eind '74 begin '75 is geweest?

Groeten, K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de Alban ( ex Atlantic Star)
HIER foto's en de geschiedenis van het schip.
Bert (R.I.P.)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Bert (R.I.P.) »

"MAGDALENA"


Bert.Romeling



Afbeelding


Plaats reactie