Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
------- Afbeelding

Er wordt nog steeds gezocht naar mogelijke overlevenden van de Koreaanse, onder de vlag van de Marshall eilanden varende VLOC Stellar Daisy die afgelopen vrijdag in de Zuid-Atlantic brak en zonk, waarna twee Filipijnse opvarenden werden gered.

Naar nu blijkt heeft ook de Stellar Unicorn van dezelfde rederij Polaris problemen. Dat is eveneens een in 1993 gebouwde tanker van 280.000 DWT - de MUSASHI SPIRIT, zie boven - die in 2009 werd omgebouwd tot ertscarrier. Het schip was met een lading ijzererts onderweg van Brazilië naar - ik meen - Japan, maar moest uitwijken naar Kaapstad voor dringende reparaties. Het ligt net buiten de port limits van Kaapstad. De Koreaanse rederij zwijgt in alle talen en zegt later, als er meer bekend is, met nadere bijzonderheden te komen.
Daar komt vast nog heel wat uit voort, vandaar dit nieuwe topic.

Bron: SPLASH
-------------------------------

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een in 1993 gebouwde tanker van 280.000 DWT - de MUSASHI SPIRIT, zie boven - die in 2009 werd omgebouwd tot ertscarrier
Terwijl het ontwerpen EN goed bouwen van zo'n loeres van een bulkfiets sowieso al een zaak is waar je maar beter " een goeie en ook vooral rechte tekenlat" bij kan hebben...als de lezer wil begrijpen wat ik daarmee bedoel! en ik denk nu met name aan al die vrij recente romp perikelen met die Vale bulkfiets(en).Ik ben druk bezig met het in de vaart brengen en houden van mijn eigen bootje, dus ik verdiep me niet zoveel meer in dat soort problemen...maaaar als ik dan lees "OMgebouwd tot ertscarrier".....DAN lopen de koude rillingen over mijn rug, want ik meen genoeg te weten van tankers en bulkfietsen en scheepswerven en reders EN " geld verdienen"....dat ik " in gedachten" zo'n ombouw projekt " van het ene compromis naar het andere zie scharrelen"........ZO van " we zouden dan feitelijk OOK hier nog een flinke partij langsstringers er bij IN moeten zetten, maaaar DAT gaat dan bakken met begonia's kosten, IS daar nou geen andere en vooral " GOEDkopere oplossing voor"??????
Voeg hier aan toe dat het er bij zo'n ombouw veeeel meer op aan komt om b.v. goed en passend en GOED gelast staalwerk te leveren versus een " totale nieuwbouw situatie" en bedenk dat je van een romp die geschikt is voor een vloeibare lading met een sg van net onder de een, je naar een vaste lading met een sg van " pak weg 10" moet. DAT is geen kattepis!
Het is in mijn ogen vrijwel onmogelijk om te voorspellen hoe lang het gaat duren voordat die " steeds maar aan wisselende buigingen en spanningen van laden/lossen/varen/slechtweer " blootstaande romp dat vol gaat houden ZONDER op juist die kritieke plaats -- waar nou ook nou net toevallig het laswerk niet zo jofel was!!-- zonder juist op die kritieke plaats scheuren te gaan vertonen.Het IS onmogelijk om dan met inspekties dat een slag voor te blijven.Ik heb nou net FF TE veel scheuren gezien in bulkfietsen, inclusief enkele zeer grote fietsje.
Ik voorspel dat dit een zeer interessant, maar ook een zeer triest onderwerp wordt, want zoals we allemaal weten, ALS er iets fout gaat met bulkfietsjes " zinken ze EN als een baksteen EN net zo snel" en nemen alles mee behalve een paar losse zaken aan dek :( :(
Er staat me in deze iets bij van een met stalen ingots geladen- ik meen zelfs Nederlands scheepie?- hier op de St.Laurens rond begin 1990ties?? ergens in de buurt van Anticosti op weg naar de Atlantic. Liep in een flink bekkie slecht weer hier in de Golf, kreeg probleempjes en was aan de praat met de Kustwacht, ze hadden die klanten op de radar.Tijdens dit praatje stopte plotseling het gesprek EN was de radarblip weg!!! Net als bij Ali in Port Said....Kippetje hier EN " Kippetje foetsie" :(

Nee, geef mij maar een oliepot!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Brazuca »

De Stellar Daisy was ook een omgebouwde VLCC...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Stellar Daisy was ook een omgebouwde VLCC..
Is bekend Dick, zie mijn opmerking over deze ramp bij "scheepvaart nieuws" ik ben persoonlijk van mening dat dit zoeken naar overlevenden " een exercise in futility" is, maar uiteraard wel aan die zeelui verplicht- Ge wiet mar nooit- zeg'n ze in Braziel. Iedereen die IN de opbouw is gaat in zo'n situatie met het schip ten onder. :( Die 2 overlevenden waren net aan dek en hadden dus buitengewone mazzel.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus »

Iedereen die IN de opbouw is gaat in zo'n situatie met het schip ten onder. :( Die 2 overlevenden waren net aan dek en hadden dus buitengewone mazzel.
Bij de Berge Istra was het precies hetzelfde verhaal. Slechts twee man die aan dek bezig waren werden gered.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Copy via Piet Sinke voor wie dit nog niet heeft gelezen.

Een andere kijk op dit "bakkie". Persoonlijk betwijfel ik dit ten sterkste, maar " Wie ben ik?" EN....niemand kan het natrekken! :roll:


Strange twist to mystery of missing cargo ship The giant freighter that mysteriously vanished in the South Atlantic may have capsized without warning because of a chemical change in its cargo. The 586,429,617-pound South Korean bulk carrier STELLAR DAISY disappeared off the coast of Uruguay en route from Brazil to China, hours after issuing a distress signal Friday. The ship was carrying 24 people, including 14 Filipinos and eight South Koreans. Two Filipino crew members found floating on life rafts were rescued Saturday and the search continues for the other 22. An oil slick detected 2,300 miles off the coast indicated that the 1,056-foot vessel probably had sunk, according to a statement issued by the Uruguayan navy. The STELLAR DAISY reportedly was transporting a cargo of iron ore from the Ilha Guaba terminal in Rio de Janeiro to China, where the demand for ore has exploded as the economy grows. The Marshall Islands-flagged ship is thought to have gone down some 2,000 nautical miles off the port city of Montevideo. On March 31, a crew member sent a text message to the shipping company’s Seoul office stating the vessel was taking on water and was sinking. When the company tried to contact the vessel, all attempts failed. Uruguayan navy and Brazilian authorities were alerted when an emergency satellite signal was received from the STELLAR DAISY, the Shipping Herald reported. A search-and-rescue operation was launched in the area of the signal. Four nearby commercial vessels were asked to assist in the search effort and the Brazilian air force dispatched a plane from Rio de Janeiro. On April 1, the Uruguayan navy reported finding an oil sheen and flotsam along with a “strong smell of fuel.” A short time later, two life rafts from the STELLAR DAISY were located by one of the commercial vessels. Early reports suggest that the STELLAR DAISY, which is classified as a Very Large Ore Carrier, lost stability and quickly sank. One theory being floated, published in the Shipwreck Log , is that the ore shifted, causing the vessel to lose balance and capsize. There have been several documented cases of ships suddenly sinking due to the liquification of iron ore and nickel ore during prolonged movement, such as bumping and shaking that occurs in bad weather. In 2010, three ships loaded with nickel ore sank in Southeast Asia, claiming the lives of 44 crew members. The deadly spate prompted internationally renowned maritime accident investigator Dr. Ken Grant to issue a warning about chemically volatile cargo. “Although a cargo may appear to be dry, its core structure may contain sufficient moisture to cause liquefaction,” Grant told the Australian Journal of Mining at the Company of Masters Mariners forum in Melbourne in 2011. “It does not take much force to produce or induce liquefaction.” Grant said both mariners and lawmakers were dangerously ill-informed about the properties and behavior of iron ore and nickel ore. “It’s not helping make decisions on the ground and liquefaction is very poorly understood and often just totally disregarded,” he said. “People just don’t accept that their cargo is going to liquefy. We need to better understand the properties of nickel ore.” In 2012, the Vietnamese cargo ship VINALINES QUEEN, carrying 23 crew and 108,000,000 pounds of ore, vanished without a trace in bad weather off the Philippines. One crew member was rescued and told investigators the vessel had sunk. Investigators later concluded that the ore cargo could have been liquefied in the shaking that the ship was subjected to by strong waves and winds, the Thanh Nien News reported. When it tilted to one side, the liquefied ore could also have gathered on that side and tipped the balance irrevocably, the investigators said. Investigators said conditions would have been even more perilous in the event the crew had failed to close the ship’s hold properly, allowing water brought by high waves to enter and liquefy the ore. However, the sole survivor of the tragedy, 31-year-old Dau Ngoc Hung, told inspectors that he was in charge of securing the hold and insisted conditions were “normal” before the ship sank. Meanwhile, the search for the STELLAR DAISY and its 22 missing crew members continues. Source : News.com.au
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Het is niet uitgesloten dat de lading vloeibaar is geworden, maar het lijkt me in dit geval toch heel onwaarschijnlijk.
Dat kan gebeuren door zeegang, maar toch vooral door trillingen. Het schip had zeven ruimen en dan zou ik me kunnen voorstellen dat dit helemaal achterin, dicht tegen de machinekamer aan, in ruim 7 begon - waar ken ik dat toch van :wink: - en dan misschien ook nog in ruim 6. Dat merk je, maar dan gaat hij nog niet in een keer om. Dat had je wel op kleine schepen met schuimaarde en mud coal in één doorlopend ruim. Dat was zomaar onverwachts gebeurd. Maar niets is onmogelijk.

--------------------------------------------------------------Afbeelding

De eigenaar van de Stellar Daisy, Polaris Shipping in Korea, heeft 32 bulkers in de vaart. Daarvan zijn maar liefst 19 omgebouwde VLCC's. Behalve de nu gezonken Stellar Daisy en de Stellar Unicorn die bij Kaapstad ligt of lag te repareren zijn dat:
  • Stellar Fair
  • Stellar Cosmo
  • Stellar Eagle
  • Stellar Galaxy
  • Stellar Liberty
  • Stellar Neptune
  • Stellar Hermes
  • Stellar Journey
  • Stellar Knight
  • Stellar Magic
  • Stellar Ocean
  • Stellar Pioneer
  • Stellar Queen
  • Stellar Rio
  • Stellar Samba
  • Stellar Topaz
  • Stellar Iris
Na de ramp met de Sewol, die nu net geborgen is, heeft het Korean Register of Shipping opnieuw een aantal vragen te beantwoorden. De federatie van Koreaaanse bonden van zeevarenden zegt:
It's an undeniable fact that both the Sewol and the Stellar Daisy have several things in common. Both vessels were retrofitted and classed by the Korean Register of Shipping.
Wordt vast nog wel vervolgd.
-------------------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 06 apr 2017 14:26 bedenk dat je van een romp die geschikt is voor een vloeibare lading met een sg van net onder de een, je naar een vaste lading met een sg van " pak weg 10" moet. DAT is geen kattepis!
Het is in mijn ogen vrijwel onmogelijk om te voorspellen hoe lang het gaat duren voordat die " steeds maar aan wisselende buigingen en spanningen van laden/lossen/varen/slechtweer " blootstaande romp dat vol gaat houden ZONDER op juist die kritieke plaats -- waar nou ook nou net toevallig het laswerk niet zo jofel was!!-- zonder juist op die kritieke plaats scheuren te gaan vertonen
Volgens mij sla je de spijker op zijn kop, Mien Jong. :wink:
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Fluks »

Met een lading,van wat men‘‘slingererts’’noemt kan men zomaar omslaan.In binnenschepen wordt dat zo vlak mogelijk geladen.Ik heb wel eens een schip plotseling zo scheef zien gaan,dat de schipper niets anders te doen stond,dan het schip aan de grond te zetten. Groet,Arie.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus »

Het vloeibaar worden van een lading erts deed mij denken het 'mineroduto' hier in Brazilië waarmee ijzererts vanuit de deelstaat Minas Gerais naar de deelstaat Espírito Santo (Vitória/Tubarão), gepompt wordt om vandaar uit o.a. naar Rotterdam verscheept te worden.
De leiding is 525 km lang en vervoert per jaar 26 miljoen ton ijzererts.


Plaats reactie