Groninger scheepsbouw

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

De "ESNAAD 230" het laatste door de werf 'De Hoop' gebouwde schip, zou overgedragen zijn maar ligt nog in de Eemshaven.


Bert.Romeling.



Afbeelding

Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

"NORWEGIAN JOY" uitgebracht vanaf de Meyer Werft te Papenburg naar de Eemshaven ,voor afbouw en proefvaart.


Bert.Romeling.



Afbeelding
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door jdbvos »

...en allemaal met stille trom....
Herinner je de toeters en bellen en vuurwerken nog van de Galaxy, Bert ??
Kon potdomme amper naar huis na de ochtenddienst op een fraaie zaterdag en zondag: méér dan een uur over 30 km ! En de middagdienst was ook al bijna een uur te laat....
Dát waren nog eens harde tijden :lol:
gelukkig interesseert het nu alleen nog een enkele scheepsliefhebber/spotter...die kan nu ook een mooi plekkie uitzoeken op de dijk/pier...
Oost, west...ook best
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Ja dat waren tijden Jan, grote feesttent bij het schip en een parkeerterrein waar je de auto amper nog kwijt kon. Nee dan is het nu een stuk rustiger, vanmiddag op de Oterdummerpier was nog wel wat publiek, maar dat had meer met het mooie weer te maken.

Gr Bert.
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Stapelloop "ARKLOW VANGUARD" vanmiddag bij de werf Royal Bodewes te Hoogezand.


Bert.Romeling.



Afbeelding

Afbeelding
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

De werf Kon Niestern Sander te Delfzijl , bracht vandaag zijn nieuwbouw "EGBERT WAGENBORG" over van de binnendijkse locatie, naar de buitenhaven.

Bert.Romeling.


Afbeelding

Afbeelding
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Chris.dus »

Bestaan er echt mensen die vrijwillig op zo'n Egbert Wagenborg gaan varen? En zo ja, waarom? :-):-)
Bert (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Bestaan er echt mensen die vrijwillig op zo'n Egbert Wagenborg gaan varen? En zo ja, waarom? :-)

Jawel mooie redeij welke die 'roggebrood maatschappij' van jou ruim heeft overleefd !

Bert.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik neem al een mooi poossie mijn ouwe en versleten en ook ietwat vettige massinisten petje af voor de verschillende Nederlandse -zowel reders als scheepsbouwers- met name in Groningen die nog steeds kans zien om " rook op de Nederlandse pijp" te houden in deze enerverende tijden.Ook bedenk ik dan veelal dat juist die " kleine kop en kont pest rederijtjes uut mien tiet vroegaah" zoals b.v. Wagenborg een ook b.v. een Spliethof hebben laten zien " hoe het moet".
Als ik dan via Kombuis en veelal Bert zijn verslagen/foto's de continue reeks van knappe schepen zie die "ze" daar in Groningen schijnbaar moeiteloos in de sloot blijven flikkeren dan vindt ik dat " heel knap"
Die " Egbert Wagenborg" heeft um dat dan TOCH maar mooi geflikt EN die Egbert ligt er heel knap bij:lol: .....waarvan akte!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Groninger scheepsbouw

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Tja, ik kijk daar ook met bewondering naar en ik vind al die nieuwe scheepstypes buitengewoon interessant. Ik kan een hele tijd naar die vorige foto van de Egbert Wagenborg kijken, zoals hij bij de werf lag, en me dan trachten voor te stellen hoe het is om daarop te werken en mee te varen. Ik zou dat morgen graag nog eens willen avonturen. Het "mooi" van vroeger is niet te vergelijken met het mooi van nu. Het varen van vroeger zal in veel opzichten ook niet meer te vergelijken zijn met het varen van nu, maar ik zou in een volgend leven zonder aarzelen weer in dat vak gaan en met plezier aan boord van een dergelijk modern schip stappen. Het vak blijft immers in de kern nog steeds hetzelfde. Het wordt alleen anders uitgevoerd en beleefd.

Ik kan me vergissen, maar ik heb het gevoel dat juist de nautische kant van de tegenwoordige koopvaardij en alles eromheen interessanter is dan de technische, dat wil zeggen de machinekamer en dan puur de voortstuwing. Het laatste nieuwe schip waar ik aan boord was en waar ik alle gelegenheid had om rond te kijken en vragen te stellen, was een van die prachtige nieuwe loodsboten, nog aan de werf bij Barkmeijer in Stroobos. Wat een pracht, dat wil zeggen: die brug en de ruimte erachter die volledig als een verkeerscentrale dienst kan doen. Zeg maar, als de verkeerscentrale in Hoek van Holland uitvalt, kan die loodsboot volledig dienstdoen als verkeerscentrale voor Pilot Maas. Heel mooi en bijzonder interessant.

Daarentegen is de machinekamer alleen interessant door de indeling en uitvoering. Heel klein en heel compact. Dieselelektrische voortstuwing door twee elektromotoren van 1700 kW elk, maar dan met, als ik me goed herinner, vier diesels in twee volledig - brandwerend - gescheiden machinekamers en alles comuptergestuurd. Hij kan op station op een laag pitje liggen te draaien op twee diesels, misschien zelfs op één, maar als er plotseling vol vermogen moet komen schakelt dat automatisch op naar vier motoren en maakt hij binnen de kortste keren 16 knopen. En daar hoeft dan geen machinist aan te pas te komen. Om daar als machinist op te varen, lijkt me wat dat vak betreft toch minder interessant dan vroeger. Of zou ik me daarin vergissen?

Dat is dan een speciaal vaartuig, maar ook de vrachtschepen maken eenzelfde ontwikkeling door voor zover ik dat de laatste tien of vijftien jaar met eigen ogen zo nu en dan heb kunnen zien. Ik volg dat allemaal met veel interesse dus ook dit soort schepen waar ik echt wel iets moois in zie. Maar ja, ik ben dan ook een beetje rare ouwe potjesschipper. :wink:


Plaats reactie