Achter de Mast

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Achter de Mast

Bericht door v+d »

Ja Jan, ik wil niet dwars liggen maar die B en W is toch iets handiger gebouwd als die armen en benen winkel van Doxford. Daar ging op het koppenbordes nog wel eens iets verkeerd, enfin Alphons heeft daar veel van laten zien dus dat is bekend. Mooi giet-, draai- en freeswerk maar het draaide niet :!:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Achter de Mast

Bericht door jdbvos »

Ja, Jan...hij had z'n tekortkomingen...en die British builders bleven -zoals gewoonlijk- maar stug vasthouden aan falende ontwerpen....
Maar op het laatst, volgens dezelfde Alphonse, was het, inmiddels al tegen het einde van Doxford, aardig opgelost...
Maar het ding kreeg geen vertrouwen meer buiten het Albion-gebeuren....
De wet van de evolutie, survival of the fittest....whatever...
Er zijn wel meer utterly British contraptions die 'de slag' hebben gemist.
Maar die HFO heeft hele grote gevolgen gehad in motorenland: daar was haast geen kruid tegen gewassen...
...en als ze op gasolie waren blijven draaien.....en misschien 1 of 2 klappies langzamer........

M'n neeffie in Kiesterzyl heeft nog Industrie-, Brons-, en 'leggende' Deutz-motoren staan, die eigenlijk alleen maar na vele jaren trouwe dienst in de binnenvaart werden vervangen omdat er totaal geen (slijtage-)onderdelen meer leverbaar waren.
Hadden ze die op IFO/HFO (in welke gradatie dan ook) laten draaien, hadden ze nu niet meer bij m'n neeffie gestaan... :-D
Bijlagen
DSCF0396.JPG
DSCF0396.JPG (454.68 KiB) 8737 keer bekeken
DSCF0404.JPG
DSCF0404.JPG (197.81 KiB) 8737 keer bekeken
DSCF0405.JPG
DSCF0405.JPG (183.11 KiB) 8737 keer bekeken
DSCF0408.JPG
DSCF0408.JPG (446.18 KiB) 8737 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Achter de Mast

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik heb er (uiteraard!) ook nooit mee gevaren
Je steekt daar een "schone olie-versus zware shit" fraai verhaal af Jan, wel bekend bij iedere ervaren massinist van onze generatie EN " ik hep er dus ook niet mee gevaarn".......maaaar toevallig heppik dus WEL meerdere Classe surveys gedaan aan een van die laatsten der Mohikanen EN ben de toenmalige - ZEER beknijsde Doxford man- Superintendent behulpzaam geweest om op een ietwat " kruip door en sluip door- behoorlijk buiten het boekie om zogezeid" wijze dat machien toch draaiende te houden op papier, puur en alleen omdat ik het "technisch" bijzonder interessant vondt en die superintendent een kompetente kollega was die z'n stinkende best deed.( Als een "papieren" surveyor kun je dan een HELE hoop ellende veroorzaken door -slechts een voorbeeld- b.v. eventjes de reguliere puntjes op de papieren iii tjes te zetten betreffende " Certified spare parts" of zo en dan " al fluitende en overtuigd van een piko bello job" naar huis te fietsen, allemaal zaken waar de gemiddelde sleutelaar en/of in drie delig pak kompleet met lefdoekie en/of zakkammetje gestoken mooi prater weinig of geen weet van heeft! :roll: ) Ook heppik -wederom puur uit massinisten interesse- disproportional veel tijd besteed om zoveel mogelijk wanneer de kans zich voordeed toen in steenkolen Engels en/of armen en benen met de "sleutelende hard werkende massinisten uit de Oekraine inklusief de Baas" te spreken en naar hun ervaringen te luisteren.Mijn opmerkingen zijn dus NIET gebaseerd op een " door een schone verrekijker gezien met handschoentjes aan uit het boekie Technische observatie"...maaar " vanuit de MK...de zgn. Engelse Coal face" Het ZIJN technisch gezien gewoon bijzonder interessante machines-zo interessant dat ik NU nog "puur als een momento" een Doxford verstuiver tip in mijn oud ijzer museumpie heb, de ouwe versleten brandstofpomp plunjer en huis heb ik weg geflikkerd :lol:-, zolang je "ze" maar NIET gebruikt waar ze " voor gemaakt waren" en DAT is....."draaien en een schip voortstuwen"
Terwijl vrijwel ALLE toenmalige Scheepsdiesel fabrikanten druk doende waren om hun " vermogen per ton ijzer" omhoog te krikken en daardoor dus soms " minder effectieve oplossingen" toepasten is de Doxford kar in mijn ogen een TYPISCH voorbeeld van conservatief denken tot je d'r dood bij neervalt ....." WE hebben HET altijd ZO gedaan en we BLIJVEN het ZO doen" Toen Iron Maggie de subsidie kraan dicht draaide was het dan ook " kats afgelopen"......Graf karren Meneer Vos....Graf karren.......voor de eenvoudige en recht op en neer denkende en sleutelende massinist, je weet wel zo'n gozer uit vroegere tijden die in een glazen kassie staat met een poetsdotje in de ene kont zak en een bahco in z'n hand met een bordje op de deur van " Bij problemen het glas inslaan en massinist activeren" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Achter de Mast

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
En ik zei alleen maar:
Ja, maar dat is natuurlijk hetzelfde als met een werktuigkundige de brontekst van Karel ende Elegast bespreken of met een rechtskundige over de Doxford Opposed Piston Oil Engine praten.
Ik hád natuurlijk moeten zeggen...
Ja, maar dat is natuurlijk hetzelfde als met een werktuigkundige de brontekst van Karel ende Elegast bespreken of met een rechtskundige over over een Brons 6ED dieselmotor praten.
Maar ja, ik dacht: kom, laat ik eens achteloos de naam "Doxford" laten vallen. Dat is ongeveer hetzelfde als op de Algemene Vergadering van Ouderlingen van de Oud-Nederlands Gereformeerde Gemeenten over ........... (naar eigen goeddunken invullen) te beginnen, of volgende week met vier man van Vak-S in Feyenoordshirts en Hand-in-hand-kameraden zingend het clubhuis van de F-side binnen te wandelen. :-D

En wie krijgt de schuld? Professor R.W. Stuart Mitchell die meer afkortingen achter zijn naam heeft staan dan Albert Einstein of welk type dieselmotor dan ook en nergens iets mee te maken heeft. Die hield in 1960, toen hij in Delft hoogleraar werd, een inauguratierede getiteld: „The present status and future prospects of the gas turbines as a prime mover". Ook een dankbaar onderwerp, dacht ik zo. .:-D
-------------------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Achter de Mast

Bericht door jdbvos »

Oke-oke-oke...aai stent korrekted... :-D :-D
Blij er nooit mee gevaren te hebben, overigens....
...en sorry voor zizag....nou ja: meer een MOB-manoeuvre...op het topic....


...dat was geen OB (oranjebitter) wat die gezamenlijk hebben genuttigd in Dambuggie, maar je reinste HFO ! :lol: :lol:
althans...voor zover HFO überhaupt 'rein' kan zijn.... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

LOL, alle reacties. Zit me trouwens suf te piekeren wat die prof met lefdoekie nou precies voor colleges gaf. Het zou best eens gasturbines geweest kunnen zijn. En dan is een zijsprong naar een opposed piston oil engine natuurlijk tekenend hoe hoog het hem zat dat zijn geliefde en enige Engelse prime mover in zwaar weer zat, toen al. Ik praat nu omstreeks 1971.

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Achter de Mast

Bericht door v+d »

De knuppel in het machinistenhok, mooi die verzameling van de neef van Jan :-D
Wat het met achter de mast te maken heeft weet ik niet, maar op tankers werkte ik onder de waterlijn en achter de mast en met immer draaiende Hotlo's op dikke peut :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Achter de Mast

Bericht door jdbvos »

immer draaiende Hotlo's
Zie je wel :lol: :lol:
en op GO nóg beter ! :-D :-D
Nu maar een eind achter de mast een vuil biertje 'op de bolders' ?
Pa-roost !! Op de eeuwigdurende hu !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Achter de Mast

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De knuppel in het machinistenhok
Jan ik stel voor om daar " De knuppel in het pikheethok" van te maken.......gaan we samen "een boek schrijven" en worden we "alsnog stinkend rijk" :lol: :mrgreen: met uiteraard als ondertitel jouw slagzin: " Massinisten kunnen ALLES maken, zelfs schippers" ( of zoiets :wink: :wink: )
DIE donderse Theodorus! :roll: :mrgreen: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Achter de Mast

Bericht door Knisten »

Tja, typisch Engels, dat halve alfabet achter je naam... In het grijze verleden ooit eens met een dergelijke gezagvoerder gevaren. In de bar, de stemming zat er al goed in, gevraagd wat dat nu allemaal betekende, want voor een leek (bleef) blijft het bijna ondoorgrondelijk. Na uitleg bleef het even stil, totdat de 2e stuurman vroeg of hij er misschien niet een vergeten had. "Welke dan?" was de wedervraag. "Nou, ik bedenk me zo - MRSPCA" zei die tweede. Het duurde even voor het kwartje viel, waarop die ouwe hevig gepikeerd het etablissement verliet... It only goes to show!

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie