Lotgevallen op de ijsvaart

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door dita »

Mijn nieuwste boek is er dan. En op de titel na klaar.
Ik heb twee mogelijkheden en vraag nu de mening van mijn mede-kombuizers wat zij er van denken.
De eerste titel is ‘LOTGEVALLEN OP DE IJSVAART’, die vooral door een oud stuurman en later in de reclamewereld verzeilde. Volgens hem is ‘Lotgevallen enz. ‘ het beste voornamelijk met oog op de verkoop aan het hedendaagse publiek.
Een andere mogelijkheid is een titel in oud-Nederlands. ‘Waere ende Waerachtighe Wederwaerdigheden op den IJsvaert’
De laatste geeft een verwijzing naar de voorvallen van de inhoud van het boek die zich afspelen in de laatste helft van de 18.de eeuw die gaan over:

Moorden op een eiland in de Finse Golf, een deportatie naar Siberië, een droevige reis naar de Arctic en een lang vergeten scheepsramp aan de mond van de Eem die een nog langer vergeten misdrijf oplost. Dat en veel meer misdrijven die schipper Jacob van Wakkerendijk [1741-1825], volgens zeggen een verre voorvader, van dichtbij meemaakte en verder vertelde. Jacob was geboren in 1741 op de Oude Melm, aan de rivier de Eem. Hij kon goed vertellen over zijn reizen om de Noord. Dat er naar hem geluisterd werd valt op te maken uit het feit dat zijn verhalen na twee eeuwen nog steeds in de familiekringen naverteld worden. Natuurlijk zijn het zeemansverhalen kortom verhalen die niet de lijn van waarheid en verzinsel strak volgen. Zeker als die al 250 en meer jaren in omloop zijn. Jacob zelf heeft eens gezegd dat zijn verhalen opgebouwd zijn uit waarheid en fantasieën. Waar de grens precies loopt mag de nauwkeurige lezer zelf bepalen en hij zei ook dat wat verzonnen is , meestal langdradig is.
Jacob van Wakkerendijk is dus de hoofdpersoon van het boek, van hem heb ik dan ook de schrijver gemaakt. Zelf heb ik zijn verhalen in een nieuw jasje gestoken. Voordat ik het vergeet: -De inhoud is overigens niet geschikt voor degenen met een zwak gestel-.
Het boek onder de titel ‘Lotgevallen op de IJsvaart’ heeft 264 bladzijdes in A5 formaat en is verkrijgbaar bij de boekhandel onder ISBN nummer 9739402164961. De uitgeverij is Brave New Books. Prijs 19,90.
Met de andere, oud-nederlandse titel, is het boek niet in de boekhandel verkrijgbaar maar wel rechtstreeks bij mij en natuurlijk een paar euro’s goedkoper.
Nu hoop ik alleen nog op reply van de kombuisvaarders over wat de gedachtes ervan zijn. Dus bedankt vast voor de medewerking.
kansi.jpg
kansi.jpg (314.86 KiB) 7024 keer bekeken
Keep going
Martin Hendriks
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door v+d »

Martin,
Dus daar ben je mee bezig geweest, we begonnen al ongerust te worden.
Ik weet niet of -lotgevallen- lekker bekt zoals ze dat nu noemen, geen idee dus.
Daar heb je niet veel aan, dat begrijp ik maar als iemand uit de reclamewereld dat een pakkende titel vind dan moet dat maar.
Ik weet niet of hier nog wat jongere lezers rondkijken, die hebben wellicht nog een beter idee.
Succes in ieder geval.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door Allen »

Lotgevallen:

1) Avonturen
2) Fata
3) Historie
4) Wedervaren
5) Wederwaardigheden
6) Wetenswaardigheden.

@Martin, in tegestelling tot @Jan vind ik 'lotgevallen' wel aardig gebekt klinken. 8)
Maar ja, 'zoveel mensen zoveel meningen' EN ik ben een paar jaar jonger dan @Jan :-D
Dus aan mijn reactie heb je ook niets. :(
Ook van deze kant: succes met je beslissing. :wink:
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De inhoud is overigens niet geschikt voor degenen met een zwak gestel-.
Dan vind ik "lotgevallen" wel een beetje zwak uitgedrukt, Martin. :wink:
Bij lotgevallen moet ik denken aan de lotgevallen van Pietje Bell of iets dergelijks.
Maar ik ben ook maar een leek en heb geen hoge pet op van de reclamewereld. :|
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door Brazuca »

Hallo Martin, Ik vind "lotgevallen" wel aardig klinken, het legt ook een connectie naar het verleden, zodat iemand die alleen de omslag/titel ziet, weet dat het verhaal zich in het verleden afspeelt, maar of je hiermee ook het jondere publiek mee aanspreekt betwijfel ik.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zou zonder meer voor lotgevallen kiezen. Synoniemen: belevenissen, avonturen. Lotgevallen bekt het beste.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het boek onder de titel ‘Lotgevallen op de IJsvaart’
Maar op de omslag staat: Lotgevallen IN de ijsvaart. :wink:
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door dita »

@kombuisvaarders
Iedereen bedankt. Het is gebleken dat het dus 'Lotgevallen enz.' moet worden.
En Jos je hebt het weer goed bekeken. In en Op heb ik door elkaar gehaald.
Trouwens wat moet het nu zijn. Wat is het beste. 'Op de IJsvaart' of 'In de IJsvaart'
Op of in.
Dus ook hier maar weer een vraag aan het grote kombuispubliek.
Bedankt in ieder geval .

Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"In" de ijsvaart.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Lotgevallen op de ijsvaart

Bericht door v+d »

Lotgevallen in de ijsvaart heeft mijn voorkeur, of dat helpt weet ik niet. :wink:


Plaats reactie