Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4122
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Loggers

Bericht door Allen »

Zomaar een knipseltje.
Zal bij topic 'Visserij' een paar knipsels plaatsen van de hektrawler SCH171 "Cornelis Vrolijk" die bij het Ierse Galway op de rotsen liep.

Hektrawler SCH54.JPG
Hektrawler SCH54.JPG (138.76 KiB) 7834 keer bekeken
Grtn @Allen


Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

IJM8 En Avant

Op het schilderij de stoomtrawler IJM8 En Avant in de haven van IJmuiden. Op de achtergrond een aantal trawlers aan de visafslag waaronder een grote trawler van de VEM (IJM9 Haarlem of IJM17 Delft)

De stoomtrawler IJM8 En Avant is in 1911 gebouwd onder bouwnr 482 bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby voor rekening van de rederij ‘The Atlas Fishing Co Ltd’ uit Grimsby (UK). Het schip kreeg de naam Volonel GY628.

Inhoud: 264 BRT
Afmetingen: lengte 130 ft (39,6 m) breedte 22,5 ft (6,9 m) diepte 12 ft (3,6 m)
Hoofdmotor: Triple expansie stoommachine met een vermogen van 500 ihp. Ketel en stoommachine zijn gebouwd door C. Holmes & Co Ltd te Hull.

Geschiedenis:
3.4.1911: Tewaterlating bij Cochrane & Sons te Selby
12.5.1911: Geregistreerd te Grimsby (GY628).
15.5.1911: In de vaart
1915: Gevorderd door de Royal Navy om dienst te doen als mijnenveger (Ad.No.849).
Post 12.3.1919: Teruggegeven aan de eigenaars in Grimsby.
1923: Hermeten 247BRT
6.1923: Verkocht aan Soc. Anon Pêcheries Ostendaises te Oostende (BE)
9.6.1923: Grimsby uitgeschreven uit het register en te Oostende ingeschreven als NARVAL (O141).
1928: Verkocht aan Boston Deep Sea Fishing & Ice Co Ltd te Fleetwood (UK). Geregistreerd te Oostende KASAÏ (O271).
10.1929: Verkocht aan Soc. Anon Pêcheries Ostendaises te Oostende (BE)
1930: Hermeten 264BRT.
1930: Verkocht aan de N.V. Visscherij Maats “En Avant” te IJmuiden en omgedoopt in EN AVANT (IJM8).
1938: Verkocht aan de N.V. Visscherij Maats “De Daad” te IJmuiden.
5.1943: Met toestemming van de eigenaar ingezet als mijnenveger voor de Royal Navy (P.No.FY.1743).
1945: Teruggegeven aan de eigenaars
1951: Verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
IJM8-En-Avant_150kB.jpg
IJM8-En-Avant_150kB.jpg (137.65 KiB) 7723 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

IJM210 Wiron I

De hektrawler IJM210 Wiron I is in 1967 onder bouwnr. 127 gebouwd bij Fa. Laan & Kooy te Den Oever voor rekening van Wiron Rederijen. Het schip kwam op 15 mei 1967 in de vaart.

Inhoud: 203 BRT
Afmetingen: 29,32/27,54 x 7,29 x 3,16 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor met een vermogen van 620 pk.

De Wiron I is op 1 mei 1969 35 mijl ten westen van Scheveningen vergaan waarbij alle 6 opvarenden om het leven zijn gekomen.

Jan
Bijlagen
IJM210-Wiron-I_150kB.jpg
IJM210-Wiron-I_150kB.jpg (148.85 KiB) 7644 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH153 Onderneming IV

De motortrawler SCH153 Onderneming IV werd in 1954 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn onder bouwnr. 1235 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij te IJmuiden.

inhoud: 259 bruto ton
lengte: 38 m
breedte: 6,70 m
holte: 2,78 m

De hoofdmotor was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 450 pk (later opgevoerd naar 600 pk).

Geschiedenis:
De Onderneming IV heeft tot 1965 gevaren voor Cornelis Vrolijk en is daarna verkocht naar Noorwegen.

Jan
Bijlagen
SCH153-Onderneming-IV_150kB.jpg
SCH153-Onderneming-IV_150kB.jpg (149.79 KiB) 7573 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Uitstomend te Scheveningen
Bijlagen
Uitstomende-trawler_150kB.jpg
Uitstomende-trawler_150kB.jpg (139.13 KiB) 7408 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH3 Johanna

De motortrawler SCH3 Johanna is in 1960 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 162 voor rekening van rederij W. van der Zwan & Zonen uit Scheveningen. Het schip kwam 20 november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 309 BRT
Afmetingen: 43,34/40,61,26 x 7,24 x 3,87 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor 1000 pk

De Johanna is tot 1974 blijven varen voor W. van der Zwan & Zonen en daarna afgevoerd. In 1976 ingezet als stenenvisser. In 1979 is de Johanna te Haarlem gesloopt.

Jan
Bijlagen
SCH3-Johanna_150kB.jpg
SCH3-Johanna_150kB.jpg (142.25 KiB) 7077 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH40 Castor

Deze motorlogger is als Anthonia Hubrechta in 1919 gebouwd bij Figge te Vlaardingen voor rekening van de ZeeVisserij Mij te Scheveningen.

Inhoud: 119,96 brt na verlenging in 1947 153,66 brt
Afmetingen: 33,39 x 6,68 x 2,78 m
Motor : 210 pk 6 cyl. Benz. motor

1919 SCH 40 Anthonia Hubrechta Eig. ZeeVisserij Mij Scheveningen
1928 SCH 40 Castor Eig A vd Toorn
1941 SCH 40 Castor gevorderd, M 3838 / M 4507
1945 vrijgegeven te IJmuiden
1962 SCH 40 Castor Eig. Verre Visserij MIJ
1970 SCH 40 Castor Eig. J Groen in gebruik voor Sportvissen

Jan
Bijlagen
SCH40-Castor_150kB.jpg
SCH40-Castor_150kB.jpg (140.39 KiB) 9275 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH180 Mr. Johannes Last

De motorlogger SCH180 Mr. Johannes Last is in 1917 onder briefnr. 6706 gebouwd bij Scheepswerf Figee te Vlaardingen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij.

Inhoud: 115,67 / 146,23 / 149,41 BRT
Lengte: 26,98 / 33,61 / 33,82 m
Breedte: 6,64 m
Holte: 2,81 m
Motor: 100 pk Kromhout / 3 cil 150 pk Kromhout / 6 cil 300 pk Kromhout (bj 1954)

Geschiedenis:
1917 SCH180 Mr Joh. Last (nieuw ingeschreven)
1918 SCH 180 Mr. Joh. Last eig. Red. "PhoenixI/VII (dir. Frank Vrolijk)
1921 SCH 180 Mr. Joh. Last eig. v/h Frank Vrolijk (dir. Jac. Vrolijk)
1925 SCH 180 Mr. Joh. Last (dir. Cornelis Vrolijk)
1941 SCH 180 Mr. Joh. Last gevorderd, Vs 142.

1945 vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 180 Onderneming IV eig. v/h Frank Vrolijk.
1952 SCH 180 Mr. Joh. Last wijziging naam.
1954 SCH 180 Mr. Joh. Last wijziging Inhoudsmaten en motor
1965 SCH 180 Mr. Joh. Last niet meer voor visserij gebruikt ingezet als sportvisser DOLFIJN.
1990 verbouwd tot zeilschip Hendrika Barteld

Jan
Bijlagen
SCH180-Mr-Joh-Last_150kB.jpg
SCH180-Mr-Joh-Last_150kB.jpg (145.36 KiB) 9217 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

KW32 Sakina Martine

De motortrawler KW32 Sakina Martine is voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk onder bouwnr 489 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.

De Sakina Martine kwam op 19 oktober 1957 in de vaart.

Inhoud: 272 bruto ton.
Afmetingen: 41,67/39,36 x 7,32 x 3,51 m.
De hoofdmotor was een 6 cilinder Deutz van 750 pk.

In 1973 is de Sakina Martine overgenomen door T. van der Keulen uit Urk en kreeg de naam Cornelis Lubbetje UK201. In 1975 is het schip afgevoerd vanwege sanering.

Jan
Bijlagen
KW32-Sakina-Martine2_150kB.jpg
KW32-Sakina-Martine2_150kB.jpg (146.78 KiB) 9161 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 519
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH7 Pollux

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.

In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.

In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH7-Pollux2_150kB.jpg
SCH7-Pollux2_150kB.jpg (148.63 KiB) 9089 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie