De "Pendrecht"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit heb ik van het oude Kombuispraat overgezet.
All the best
Jos

Van Willem van Rooij.
Geplaatst 11 januari 2006

Op 21 januari 1965 was ik als ll-stuurman a/b van de Pendrecht. We kwamen uit Aruba met een lading van diverse geraffineerde olieen. We hadden voordien een aantal graanreizen gemaakt naar Noord-Canada. In Aruba hadden we het schip weer gereed gemaakt voor de vaart met olie.We voeren in de vaargeul op de Rio La Plata ter hoogte van Motevideo en hadden twee rivierloodsen a/b. Tijdens mijn wacht van 12-16 uur voelde ik het schip voortdurend trillen. Ik vroeg de loodsen of dat niet gevaarlijk was, omdat we mijns inziens door de modder voeren, wat ontkent werd. Toen ik na afloop van mijn wacht in mijn hut zat, hoorde ik een enorme knal. Olie spoot vanaf dek boven de brug uit. Het schip bleek geknakt te zijn en het dek ter hoogte van een tank geladen met kerosine was open gescheurd. Onder de Kaapverdiaanse bemanning was flinke paniek uitgebroken. Bij het vieren van de reddingsboten ging alles mis. De boten kantelden en werden dus maar weer opgehaald. Er brak geen brand uit. De loodsen zetten het gebroken schip aan de grond buiten de vaargeul. De kerosine was uiteraard uit het ruim gestroomd. Door de getijdewerking kwam het schip voortdurend gedeeltelijk los van de grond, waardoor de klinknagels van de huidgangen zich los werkten. Met flinke knallen schoten ze door het ruim. In de scheuren werden halve varkens uit de diepvries geperst om zoveel mogelijk vonkvorming te voorkomen. De stank na een paar dagen bij tropische temperaturen is voorstelbaar. Na enkele dagen kwam de beroemde Red Adair om het schip te lossen in lichters langszij. Er werden dieselgeneratoren met pompen aan dek gezet. Volgens Red hoefden we ons geen zorgen te maken over de vonken aan dek, want dat deed hij ook niet. Na een week kreeg ik een meningsverschil met de kapitein, Mooie Ben genaamd. Ik moest met een groep onhandelbare Kaapverdianen naar huis. Het schip is daarna in twee stukken gesneden en naar Nederland gesleept zoals inmiddels bekend.
De hele schipbreuk heb ik in mijn memoriaal, dat ik als ll-stuurman voor mijn derde rang bij hield, beschreven. Tot mijn verrassing werd het memoriaal op deze case history goedgekeurd, want verder had ik er niet zoveel aan gedaan. Er ontbraken nogal wat stersbestekken.

Afbeelding

Afbeelding

Sjaak van Krimpen12/4/200421:27:17 Pendrecht
Ik zat toendertijd op de sleepboot ELBE en heb toen de sleepreis meegemaakt van Montevideo naar Rotterdam . De sleepreis duurde 100 dagen. Mij werd toen gevraagd of ik als runner op het achterschip wilde gaan,om de machinekamer en verder wat technische dingen in de gaten te houden. Een leuke bijkomstigheid was dat er heel de reis een filmploeg aan boord van de Pendrecht was. Die ploeg bestond oa uit Pim Korver en ene Hr.Scheeffer uit Voorburg. De twee delen van de Pendrecht werden achter elkaar versleept. Het voorschip eerst en het achterschip als tweede deel. Bij slecht weer Brak een keer de sleeptros van het voorschip en botste toen met een enorme knal tegen het achterschip. Dus de Pendrecht heeft zo zichzelf aangevaren. Ik heb er ook nog wel fotos van en in een oude sleeptros staat ook nog een verhaal. Van de film die er over gemaakt is heb ik tot op heden nog niets van gezien. Ik heb een aantal jaren geleden een klein stukje van de film gezien in het journaal toen de Elbe overging van Smit naar Greenpeace. Mijn vraag is of iemand wat weet over die film ? De Pendrecht is Uiteindelijk afgeleverd in rotterdam en weer tot een geheel gebouwd. Dit in het kort mijn verhaal. Over de sleepreis weet ik nog wel genoeg te vertellen maar te lang voor een e mailtje

JdeR21/12/200308:32:22 Pendrecht
PENDRECHT. (1953) Op 21-01-1965 aan de grond gelopen bij het binnenvaren van Indie Channel op reis van Aruba naar River Plate. Op 02-03-1965 gebroken, beide delen vlot getrokken en opsleeptouw naar Montevideo Op 20-03-1965 vertrokken beide delen uit Montevideo achter de sleepboot "Elbe" Op 16-06-1965 aankomst in Kanaal. Achterschip werd in het Engelse Kanaal door de " Elbe" en het voorschip door de "Tyne" gesleept. In Rotterdam gerepareerd In 1965 naar Griekenland als SPYROS LEMOS. Op 01-11-1968 op 14 mijl van Vigo in tweeën gebroken op reis van Rio Grande naar Killingmore Op 08-11-1968 zonk het achterschip in positie 42°24'NB en 09°32'WL. Op 09-11-1968 zonk het voorschip 45 mijl ten Westen van Kaap Finisterre. mvgr Jaap

http://www.dynamicdeezign.be/forum/josk ... /1135.html

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leuk, om af en toe weer eens op het ouwe forum te koekeloeren.
Getuige onderstaande reactie.
All the best
Jos
Drecht-bootjes,

Ja m'n Kleine Neefje heeft vroeger op die "Drecht-bootjes" gevaren, hij kon soms flink uithalen als ie boos was! Wie weet wat er in Zuid Amerika is gebeurd, zou ie daarom verhuisd wezen naar de Peel?

mvg HH
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

Hallo Jos,

Even dezefde Pendrecht 1953

Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Douwe,
Bedankt, ik heb de vorige foto verwijderd.
Deze is stukken beter.
All the best
Jos
Willem v/d Harst jr

Bericht door Willem v/d Harst jr »

Dit verhaal over de pendrecht heb ik in de tijd dat ik bij van ommeren gevaren heb nooit gehoord, maar van een oude handlanger moesten we wel altijd het verhaal horen van de carterexplosie op de pendrecht, dat is ook in de jaren zestig gebeurt, zijn 3 doden bij gevallen, en het is in de Middellandse Zee gebeurt, klopt dit,

Doei Willem
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Hallo Willem,

Ik heb evenmin dit verhaal gehoord maar wel van de carterexplosie.
Kan jij je het ongeval op de Avedrecht herinneren en het gebruiken van de Dordrecht als onderzeeer?

Groeten,
Harry
Willem v/d Harst jr

Bericht door Willem v/d Harst jr »

Hoi Harry,

De avedrecht heb ik nooit van gehoord, maar de dordrecht wel, is toch het verhaal over de buitenboord afsluiter??
Heb met de bootsman gevaren die toendertijd aan boord zat, ze hebben toen 3 weken kunnen barbequeen.

Doei Willem
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Dat van die "Dordrecht" klopt niet. Het moet de "Duivendrecht " zijn. Daar was iets met de zeeinlaatkast.
Zo'n zelfde soort geintje is ook met de "Johannes Frans" gebeurd.

m.v.g. Roy
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Hallo Willem en Roy,

Op de Avedrecht is een 2e wtk omgekomen tijdens een bedrijfsongeval.

Trouwens Roy het was wel degelijk de Dordrecht. Ik heb met diverse wtk's
gevaren die tijdens dit voorval aan boord waren.

Groeten,
Harry
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Harry,

Dan zal ik het mis gepeild hebben. Het stond me zo bij dat het de "Duivendrecht " was.
Maar goed, een mens wordt blijkbaar ouder..............en dan werkt die grijze massa blijkbaar niet altijd zoals je wilt................

m.v.g. Roy


Plaats reactie