Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Al jaren maak ik mijzelf een beetje zorgen om het overhevelen van alle produkties door de grote multinationals naar (vaak) lagelonen-landen, en denk dan dat we voor het kopen van onze producten meer -indien het niet Nederlands kan- dan vooral naar een Europees produkt gekeken zou moeten worden, want het gaat om onze eigen werkgelegenheid.
Verder is die globalisering van de multinationals helemaal geen zegen: alleen de grootaandeelhouders daarvan worden er bijzonder beter van.
Dat wordt weer een beetje opgevuld met de westerse 'IT-bedrijven', maar dat soort bedrijven worden snel van de hand gedaan wanneer het populair of interessant voor de commercie is, en je dus weer bij een multinational uitkomt...
Afijn, ik houd dit meestal wat voor mezelf, omdat ik van economie maar weinig begrijp op wereldniveau...alleen maar een 'onderbuikgevoel' dat het niet goed gaat...
Op dit forum zie ik dat er meer mensen worstelen met dan doem-gevoel...

Nou las ik vandaag het volgende, een uitspraak van een bekende Griekse econoom vandaag, die die onderbuikgevoelens niet alleen (voor mij althans) bevestigd, maar met nog veel drastischer scenario op de proppen komt...
En zoals meer Grieken de spijker in de finciele gebeurtenissen op deze aardkloot niet missloegen, denk ik dat deze econoom best gelijk zou kunnen krijgen....
En wat dan ???
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (206.34 KiB) 7178 keer bekeken
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------
Het is een hele lap, maar als je als dat geklets daar in Brussel - en in De Haag - even vergeet en werkelijk wil weten hoe de situatie in Griekenland is, lees dan DIT UITSTEKENDE STUK in de Groene Amsterdammer.

-------------Afbeelding
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door rspeur »

De haren rijzen je te berge. Misselijkmakend.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Griekenland

Bericht door Lemans »

wat zou het gevolg van een devaluatie van de drachme geweest zijn.
waarschijnlijk hetzelfde

de drachme wordt minder waard, is als internationaal betaalmiddel van de kaart, alles moet dan in dollars (of D-marken) betaald worden. die tegen een woekerwisselkoers aangeschaft moet worden.

maar goed devalueren doen ze zelf (onder druk van de financiele markt, daar niet van)

gr A
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Griekenland

Bericht door cenaprints »

Lang leve de "Europese Unie".

Kotsmisselijk wordt je wanneer je die politikantenkoppen uit Brussel, Berlijn Parijs en Den Haag ziet.

Cor
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Griekenland

Bericht door ArieE »

https://www.groene.nl/artikel/een-verka ... opese-coup

Dit artikel stond in de Groene Amsterdammer.
Als de situatie in Griekenland werkelijk zo dramatisch is, moet er toch snel iets veranderen in de EU.
Arie Eijgenraam
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zo dramatisch is het inderdaad. Vandaar dat ik twee weken geleden al een link naar dit artikel had gegeven. :wink:
Maar dat geeft niet; beter nog een keer erop gewezen. Toch gaat er vanuit Brussel niets veranderen en nu Merkel herkozen is, ook niet vanuit Berlijn. Het geld van de Europese belastingbetaler zal via Griekenland nog vele jaren terug naar de banken blijven vloeien. Ach, het gaat zo fantastich in Nederland, dus gewoon blijven betalen, mensen.o
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Griekenland

Bericht door ArieE »

Ik heb inderdaad jouw link over het hoofd gezien Theo.
De tegenstelling tussen dit artikel en het EU verhaal van Timmermans afgelopen zondag bij Buitenhof was zo groot, ik moest het even tot me door laten dringen.
Groeten Arie Eijgenraam
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------
--------------------------------------------------Uit het Griekse dorpsleven

Gisteren is Taki in alle vroegte overleden en tegen de avond begraven . Dat zegt natuurlijk niemand iets en het is ook geen schokkend nieuws. Ik weet werkelijk niet meer wanneer ik Taki voor het laatst had gezien, maar toen hij tien jaar geleden een klusje voor ons deed, gaf ik hem eerlijk gezegd geen tien jaar meer. De dokter, een gestudeerd man, gaf hem dat ook niet. Ik schreef hier toen het volgende over Taki. Ik deed dat vooral vanwege.... Nou ja, kijk maar. :-D


Mei 2007

Wij hadden wat ijzerwerk te doen - een kleine verandering aan het hekwerk van de veranda's - en dus gingen wij hier in het dorp langs het huis van Taki. Vroeger zal hij misschien smid zijn geweest, maar voor een smid is geen droog brood meer te verdienen. Paarden en ezels om te beslaan zijn er niet meer, die zijn allemaal door de worst gedraaid. Taki maakt hekken en dat soort dingen en ook voor ons heeft hij destijds wat hekjes gemaakt. Niet de hekken rondom de veranda's; die zijn door een andere ijzerwerker in het naburige stadje gemaakt op speciale aanwijzingen van mijn vrouw en aan de hand van een foto uit een of ander blad waarop een huis in een straat in Parijs stond afgebeeld met ramen op de eerste verdieping met hekjes ervoor die moesten voorkomen dat de bewoners na het nuttigen van een of meer flessen wijn naar beneden sodemieterden. Normaal heb je hier voor hekken om je veranda's de keus uit model A, B of C, dus het viel niet mee om iemand te vinden die zich aan een speciaal model wilde wagen en Taki was daar heel zeker niet toe bereid.

Taki heeft een enorme buik, drinkt een stevig glas en rookt vier tot vijf pakjes sigaretten per dag. De dokter zegt dat dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid binnen afzienbare tijd zijn dood tot gevolg zal hebben, maar daar trekt Taki zich niets van aan. Hij is ervan overtuigd dat de dokter gelijk heeft - de man heeft daar tenslotte voor gestudeerd - maar liever dood dan minder roken of drinken.

Die buik en dat roken hindert hem wel bij zijn werk. Hij is kortademig en kan moeilijk bukken en als het warm is, kan hij helemaal niks meer. Dus toen we bij hem kwamen met het verzoek die kleine veranderingen bij ons aan te brengen, zei hij:
'Dat is goed, maar ik begin vroeg want als het warm wordt, ben ik weg.'

En dus begon hij gistermorgen te slijpschijven, te zagen en te lassen. Zijn gereedschappen zijn zeer primitief. Een laskap gebruikt hij niet, want dan zou de sigaret uit de mond moeten en dat is ondenkbaar. Taki vindt een zonnebril ruim voldoende bij zijn laswerkzaamheden.

Afbeelding

Mijn vrouw vroeg aan mij: 'Is dat snoer dat hij gebruikt niet levensgevaarlijk?'
Dat was het snoer naar zijn lastransformator waarvan hier en daar de blanke draden te zien waren, maar ach, Taki houdt van gevaarlijk leven, dus wat maakt zo'n snoer dan uit?

Zijn lastransformator, dat vind ik telkens weer een bezienswaardigheid. Die heeft iemand, heel lang geleden, voor hem gebouwd en die doet het nog steeds. Hij denkt er niet aan om te investeren in een mooie, handzame, moderne lastransformator.

Afbeelding

En dan waarschuwen ze hier op de televisie maar steeds dat elektrische apparaten uit China niet te vertrouwen zijn en dat je aan een Chinees strijkijzer dood kunt gaan. :-D

Maar Taki heeft een keurig karwei geleverd. Hij was vier uur bezig.
'Wat krijg je van me?' vroeg mijn vrouw.
'Is veertig euro te veel?' vroeg Taki.
'Ja,' zei mijn vrouw. 'Veel te veel en dat weet je best, maar ik geef het je toch.'
Waarop Taki grijnsde, zijn ouwe klerezooi achterin zijn fraaie, glanzende Mitsubishi pickup truck gooide en tevreden naar huis ging om een glas te drinken. Zijn dag zat er weer op.

Het Griekse dorpsleven blijft boeiend. :-D


Tja... en nou zit Taki dus in de hemel te roken en te drinken en lekker te eten en wie weet valt er aan de hemelpoort ook nog wel wat te lassen. :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Zulke mensen zijn de krenten in de dorpspap...
Ze gaan zo'n Manus van alles missen, daar downtown..
Maar er staat wel weer een andere Taki op, die alles fikst en ook alles kán..
Zo gaat dat....That's life, zeggen ze in Great Brexit...
En vlgs Goegel-vertaal zeggen ze "αυτή είναι η ζωή" bij jou.
Vlgs mij is het "da's de dood"

Weer een technicus die het leger van Napoleon is gaan volgen
"τα συλλυπητήριά μου..." aan zijn nabestaanden...van een medetechnicus

...met dank aan oegel-vertaal..
Oost, west...ook best


Plaats reactie