Smit & Co
Re: Smit & Co
maar de goeree werd al snel voor de sloop verkocht.
''deugde'' hij niet of hadden ze snel in afwachting van een nieuwe sleper er even 1 nodig?
''deugde'' hij niet of hadden ze snel in afwachting van een nieuwe sleper er even 1 nodig?
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
- Locatie: London, UK
Re: Smit & Co
Dag Altena 1,
Of het schip deugde of niet weet ik niet, het was weliswaar van hout, maar Smit heeft nog een andere houten Amerikaanse sleepboot gecharterd.
Er was na WO2 tonnage nodig, of in dit geval liever gezegd, pk's. Een rederij als Smit had na WO2 nog 8 zeeslepers in de vaart, dus nieuwbouw was noodzakelijk en de aankoop van bestaande slepers om dat te overbruggen.
Op een publicatie van Wijsmuller (jaar onbekend) lezen we het volgende:
>> Op het gebied van de sleepvaart hebben de Nederlanders altijd een uitstekende naam gehad. Zonder enig chauvinisme of overdrijving mag men zeggen, dat dit kleine volk van de lage landen een toonaangevende rol heeft gespeeld, en nog steeds speelt. Voor een groot deel is het te danken aan het uitstekende boek "Hollands Glorie" van Jan de Hartog, dat het Nederlandse volk thans enigszins bekend is met de geweldige prestaties van deze kleine bootjes met de wakkere, onverschrokken Nederlandse zeelieden, die met hun notedopjes naar buiten gaan, als grote schepen in de haven beschutting zoeken wegens het noodweer. Van oudsher is Nederland de bakermat van de sleepvaart, en de mannen van Kinderdijk, Maassluis, Vlaardingen, Den Helder, IJmuiden en Terschelling hebben in de laatste halve eeuw prestaties verricht, die niet weinig tot Nederlandse goodwill in den vreemde hebben bijgedragen! Nederland telt drie sleepbootrederijen van internationale vermaardheid: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Maassluis, Bureau Wijsmuller te IJmuiden en de N.V. Scheepvaartmaatschappij G. Doeksen & Zn. te Terschelling. (...) Al onze sleepbootrederijen hebben in de 2e Wereldoorlog grote verliezen geleden, terwijl in de oorlog de Engelsen, en nog meer de Amerikanen een enorme sleepbootvloot - voor een deel naar Nederlands voorbeeld - hebben bijgebouwd. De concurrentiestrijd is voor de Nederlanders, die voor de oorlog op dit gebied vrijwel het monopolie bezaten, bijzonder zwaar geworden. Onze drie rederijen zijn dan ook alle bezig hun vloot uit te breiden en te moderniseren. (...) <<
-ingekort-
In het boek 'Smit 150' Deel 2 - 'Anderhalve eeuw vlootgeschiedenis', staat onder meer:
Jaar 1952 (bldz 34) - ...In de tweede helft van het jaar waren er zoveel sleepopdrachten dat Smit in afwachting van nieuwbouw een sleepboot in charter moest nemen. Van Doeksen werd een houten voormalige Amerikaanse standaardsleepboot, de "Oceaan", gehuurd. Omdat er al een "Oceaan" bij Smit in de vaart was, kreeg deze merkwaardige sleepboot de naam "Zuidzee". Het was overigens ook de eerste sleepboot met twee schroeven in de vloot...
Jaar 1953 bldz 34) - ...Van de in 1950 opgerichte mededinger, de N.V. Holland, werden in juni de twee grootste slepers, de "Oceanus" en de "Atlantis", met bemanning en al overgenomen. Eerstgenoemde boot kreeg de naam "Gele Zee", de laatstgenoemde werd de "Goeree". De bedoeling was dat de "Goeree" na korte tijd weer zou worden afgevoerd, maar deze boot voer nog ruim drie jaar bij Smit...
De "Goeree" voldeed dus wel, blijkbaar.
met vriendelijke groet,
Robert
Of het schip deugde of niet weet ik niet, het was weliswaar van hout, maar Smit heeft nog een andere houten Amerikaanse sleepboot gecharterd.
Er was na WO2 tonnage nodig, of in dit geval liever gezegd, pk's. Een rederij als Smit had na WO2 nog 8 zeeslepers in de vaart, dus nieuwbouw was noodzakelijk en de aankoop van bestaande slepers om dat te overbruggen.
Op een publicatie van Wijsmuller (jaar onbekend) lezen we het volgende:
>> Op het gebied van de sleepvaart hebben de Nederlanders altijd een uitstekende naam gehad. Zonder enig chauvinisme of overdrijving mag men zeggen, dat dit kleine volk van de lage landen een toonaangevende rol heeft gespeeld, en nog steeds speelt. Voor een groot deel is het te danken aan het uitstekende boek "Hollands Glorie" van Jan de Hartog, dat het Nederlandse volk thans enigszins bekend is met de geweldige prestaties van deze kleine bootjes met de wakkere, onverschrokken Nederlandse zeelieden, die met hun notedopjes naar buiten gaan, als grote schepen in de haven beschutting zoeken wegens het noodweer. Van oudsher is Nederland de bakermat van de sleepvaart, en de mannen van Kinderdijk, Maassluis, Vlaardingen, Den Helder, IJmuiden en Terschelling hebben in de laatste halve eeuw prestaties verricht, die niet weinig tot Nederlandse goodwill in den vreemde hebben bijgedragen! Nederland telt drie sleepbootrederijen van internationale vermaardheid: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Maassluis, Bureau Wijsmuller te IJmuiden en de N.V. Scheepvaartmaatschappij G. Doeksen & Zn. te Terschelling. (...) Al onze sleepbootrederijen hebben in de 2e Wereldoorlog grote verliezen geleden, terwijl in de oorlog de Engelsen, en nog meer de Amerikanen een enorme sleepbootvloot - voor een deel naar Nederlands voorbeeld - hebben bijgebouwd. De concurrentiestrijd is voor de Nederlanders, die voor de oorlog op dit gebied vrijwel het monopolie bezaten, bijzonder zwaar geworden. Onze drie rederijen zijn dan ook alle bezig hun vloot uit te breiden en te moderniseren. (...) <<
-ingekort-
In het boek 'Smit 150' Deel 2 - 'Anderhalve eeuw vlootgeschiedenis', staat onder meer:
Jaar 1952 (bldz 34) - ...In de tweede helft van het jaar waren er zoveel sleepopdrachten dat Smit in afwachting van nieuwbouw een sleepboot in charter moest nemen. Van Doeksen werd een houten voormalige Amerikaanse standaardsleepboot, de "Oceaan", gehuurd. Omdat er al een "Oceaan" bij Smit in de vaart was, kreeg deze merkwaardige sleepboot de naam "Zuidzee". Het was overigens ook de eerste sleepboot met twee schroeven in de vloot...
Jaar 1953 bldz 34) - ...Van de in 1950 opgerichte mededinger, de N.V. Holland, werden in juni de twee grootste slepers, de "Oceanus" en de "Atlantis", met bemanning en al overgenomen. Eerstgenoemde boot kreeg de naam "Gele Zee", de laatstgenoemde werd de "Goeree". De bedoeling was dat de "Goeree" na korte tijd weer zou worden afgevoerd, maar deze boot voer nog ruim drie jaar bij Smit...
De "Goeree" voldeed dus wel, blijkbaar.
met vriendelijke groet,
Robert
Re: Smit & Co
dank je Robert
duidelijke taal
duidelijke taal
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo Heren.
Hier nog een aardige foto van de Goeree.
Groet bob.V.
Hier nog een aardige foto van de Goeree.
Groet bob.V.
- Bijlagen
-
- Goeree (1).jpg (41.14 KiB) 6957 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
Altijd een triest gezicht, een verongelukt of gestrand schip, maar toch de Vikingbank op de pier.
Groet Arnold.
Groet Arnold.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo Arnold.
Gelukkig is de bemanning er toen heelhuids van af gekomen.
Groet Bob.V.
Gelukkig is de bemanning er toen heelhuids van af gekomen.
Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Goedemorgen Heren.
Zo zag ik ze liever helaas ook niet meer aan de orde
Groet Bob.V.
Zo zag ik ze liever helaas ook niet meer aan de orde
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- b8197e5605bf87633fd310a74def37cc.jpg (164.99 KiB) 7080 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
Mode[taaleigenwijs]
Bij eerste lezing was het me volslagen onduidelijk wat hier stond. Maar met een komma erbij vermoed ik dat dit bedoeld wordt:
Zo zag ik ze liever, helaas ook niet meer aan de orde.
Mode[/taaleigenwijs]
Adri
P.S. taalverbetering moet natuurlijk geen gewoonte worden, maar ik dacht dat dit het wel verduidelijkt.
Enne, ik ben het volkomen met Bob eens.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
- Locatie: London, UK
Re: Smit & Co
Ach, wat maakt het nou uit, ik begreep de zin meteen. Een klein steekje onder water van Breeze, maar daar kan een sleepboot als de Elbe of Clyde gemakkelijk tegen
Laten we eens verder gaan met leuke verhalen, en minder leuke verhalen (stormen, bergingen, reddingen, jops enz.) over de roemruchtige geschiedenis van F. Smit / L. Smit / SMIT en Boskalis Marine Services.
met vriendelijke groet,
Robert.
Laten we eens verder gaan met leuke verhalen, en minder leuke verhalen (stormen, bergingen, reddingen, jops enz.) over de roemruchtige geschiedenis van F. Smit / L. Smit / SMIT en Boskalis Marine Services.
met vriendelijke groet,
Robert.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Goedemiddag Heren.
Hier nog een stukje nostalgie
Groet Bob.V.
Hier nog een stukje nostalgie
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- a323d7803f14217fe49b4180024ecccd.jpg (442.93 KiB) 6835 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.