De Kleine Vaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Snel dichtgooien en zeeklaar maken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door jdbvos »

:lol: Je maakt er nu een geintje van Jos, maar schepen in GB, én op saat, kwamen bij opkomend water soms niet uit de modder, en bleven echt plakken....
Met de Alert (geloof ik), in- of in de buurt van- Londen hebben we dat meegemaakt. De deuren van de mk en de opbouw konden we nog wat afdichten, maar de wc's beneden begonnen al over te lopen; de sewage-afsluiters waren (nog nooit) dichtgezet. De afvoerpijpen waren door het lage water wel helemaal leeg, dus dat scheelde een hoop rotzooi...
Maar de motor werd gereedgemaakt, en die ouwe heeft flink achteruitgeslagen om water onder het vlak te krijgen.
En met zo'n gevoel in je maag als wanneer je over een hobbelbrug rijdt, of in een rollercoaster zit, "popte" de Alert ineens als een dobber omhoog.
Maar de luikenkap stond behoorlijk onder water ! En wat denk je van de tankontluchtingen, die van de brandstofbunkers, bijvoorbeeld... :shock:
Door dergelijke geintjes zijn machinekamers echt volgelopen, want dat water onder het vlak blazen lukte niet altijd.
Ik heb dat nooit meegemaakt, maar blijven plakken, en met achteruitslaan weer loskomen, 2 keer ! En dat was beide keren echt spannend !
En beide keren met leeg schip....
Afijn: er zijn hier ongetwijfeld heel wat khv-mensen aanwezig die dat fenomeen ook hebben meegemaakt.

Mooie foto's van die ombouw-beproeving Pieter !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Erikdepooter »

Je kon dat ook meemaken in het ijs. In 79 was het zo streng, dat ons dat ook is gebeurd. Staaldraad helpt dan niet. Ijsbreker bellen, die als dezelfde speer met veel geweld dicht langs komt varen en je zo los wrikt. Spectaculair. Dat wel.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: De Kleine Vaart

Bericht door gerard tenerife »

jdbvos schreef:
Je maakt er nu een geintje van Jos, maar schepen in GB, én op saat, kwamen bij opkomend water soms niet uit de modder, en bleven echt plakken....
Zo was het Jan, veschillende haventjes aan de rivieren van de Engelse Oostkust waren berucht en niet alleen van het blijven steken maar ook bij het plotseling los komen, kon je door je draden schieten, speciaal met een Bore op de Ouse en de Trent. Bij opkomend water, stand bij met hoofdmotor en poorten dicht.
ach ja die goeie ouwe tijd :wink:
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

Klopt, Gerard...
Bij beide pogingen was ik niet aan dek, maar in de mk, omdat ik me zorgen maakte over buitenboord-koelwater..... De Brons-motoren hadden zuigerpompen als koelwaterpompen, en die waren ketting-aangedreven. Als zo'n pomp vacuum zou trekken werden de ketting te zwaar belast, en hadden de naam dan te kunnen breken...
En bij 1 van die keren werd er na het losbreken nog heel wat gemanoeuvreerd, en kreeg later te horen dat er trossen waren gebroken.
Wanneer je 'op stroom' lag, viel dat wel mee: je had dan toch al behoorlijk lange trossen uitstaan...
Maar het is lang geleden, maar ik weet de nerveuze spanning nog donders goed.
Ik heb geen idee meer wanneer het was, en welk schip de pineut was, maar we kwamen eens binnen met de Viscount en voeren langs een daar afgemeerde NLse coaster, zwaar in de kont liggend met allerlei pompen aan dek water vanuit de mk aan het wegpompen, en de bemanning druk bezig een dikke laag slik uit de opbouw te vegen.
Iets in m'n hoofd zegt dat het een bruin gekleurde romp was, dan zou het een Spliethof-boot geweest kunnen zijn, maar ik weet het niet meer...
Vlgs mij waren de Spliethofschepen beginjaren 70 nog niet bruin.....
Maar hoe dan ook: bij laagwater ben ikzelf door de modder gebaggerd om te kijken of in zo'n geval de inlaatkasten vrij waren (en ff bij roer, schroef en schroefas te kijken)
Maar aan bakboord lag wat steenrommel die die inlaatkast nét genoeg vrij liet....Kijk ff bij de schroef hoever je in de slik zakt !
We kwamen dáár echter probleemloos omhoog met het tij...
Bijlagen
Viscount.jpg
Viscount.jpg (183.58 KiB) 6759 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------------
---------------------------------------------------------------------- DE KLEINE VAART

---------------------------------------------- Afbeelding
------------------------------------------------------------ Wachten op de loods. Schilderij van Ed Bartels

--------------------------------------
Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik dit topic helemaal vergeten was. En dat terwijl het op mijn eigen verzoek geopend is. En dat terwijl Harry Hogeboom exact drie jaar geleden schreef...
Aahwel... er komen hopelijk toch nog vele "kleine-vaartverhalen!
Sorry dat het zo lang heeft geduurd, Harry. Laat ik proberen het in de komende tijd alsnog een beetje goed te maken door het plaatsen van een aantal bijdragen die hopelijk iets zinnigs bevatten. Intussen ben ik blij dát Jos een aanleiding vond om iets in dit topic te plaatsen en nog wel een bericht dat in verband staat met de Mauritssingel. Het is morgen, vrijdag 26 januari precies drieënvijftig jaar geleden dat dit schip uit Bayonne vertrok, geladen met 710 ton mais bestemd voor Hamburg. Daarna is nooit meer iets van het schip vernomen en ook helemaal niets teruggevonden; geen man, geen muis, geen boot, geen boei, geen luik. Voor mij een speciaal schip omdat wijlen mijn vriend Rien van de Broek daar als stuurman aan boord zat, maar op bijna wonderbaarlijke wijze gespaard werd. Wie het hele verhaal nog eens na wil lezen, kan aan het begin van dit topic terecht, of voor de behandeling van dit geval door de Raad voor de Scheepvaart HIER klikken. Maar daar hebben we het nu niet over; dat geval hoeven we hier niet nog eens te bespreken omdat dat totaal geen zin heeft. Vandaag weten we nog net zoveel als drieënvijftig jaar geleden: helemaal niks.

Nee, mijn reden om hier weer te schrijven, is een heel andere. Ik ben al dagenlang - wat zeg ik? al enige weken - op zoek naar iets zinnigs om over te schrijven en dat dan enkel en alleen als een ultieme poging om dit forum, dat me zo na aan het hart ligt, voor doodbloeden te behoeden. Want dat gaat de laatste tijd hard, hoor. Al zoekend, terugbladerend, lezend, werd me dat pas goed duidelijk. Wat een interessante onderwerpen hier enige jaren geleden toch werden aangesneden en wat was er een rijkdom aan kennis, ervaring en expertise. Dat is helemaal afgelopen. Vanmorgen vijf voor mij nieuwe berichten waarvan er niet één ook maar iets met scheepvaart te maken heeft. Jammer, maar het is niet anders. Klagen helpt niet; het enige dat nog kan helpen is zelf wél over schepen en scheepvaart schrijven. Blijven proberen om dit forum levend te houden. En daarbij drong het plotseling tot me door dat dit topic, “De Kleine Vaart”, daar een mogelijkheid toe biedt. Dat wil ik dus gaan proberen.

------------------------------------------------------ Afbeelding

Ik had nog een ander idee, maar dat lijkt me bij voorbaat een doodgeboren kindje. Dat tweede idee was schrijven. Niet het soort schrijven waar ik me al jaren aan bezondig, maar letterlijk: schrijven. Dingen opschrijven. In een boekje of in een schrift of met een tekstverwerker op een harde schijf schrijven. Ik bedoel dit...
Met enige regelmaat komt de volgende vraag bij me op: is er nergens een dik boek waarin je álles kunt vinden over wat er allemaal met scheepsdiesels fout kan gaan? Dat moet toch een mooie taak zijn voor iemand die daar veel verstand van en ervaring mee heeft? Gewoon achter de pc of de laptop gaan zitten en álles opschrijven wat je op dat gebied in je machinistenleven hebt meegemaakt. Gewoon maar ergens beginnen, sorteren komt later wel.
Dat is geen nieuw idee. Sebo Vedder, destijds technisch inspecteur bij Wagenborg en nog niet zo lang geleden, in september 2017, overleden, zat, als hij op kantoor was, áltijd in een boekje te schrijven. Vooral in de namiddag, als de drukte van de dag luwde en de telefoons stil werden. Toen ik op een dag nieuwsgierig vroeg wat hij allemaal opschreef, zei hij "Alles!" Hij was degene die me vertelde dat hij van plan was om er eens voor te gaan zitten en simpelweg alles op te schrijven wat hij van zijn vak wist. Goed idee.
In Chili ontmoette ik bij een grote klus op een OBO Tony Duval van Noble Denton. Nederlander, afkomstig van de HAL, oorspronkelijke naam Anthony Slothouwer Duval, naar Amerika geëmigreerd, Amerikaans staatsburger geworden onder de naam Tony Duval. Hij was 73 jaar toen ik kennis met hem maakte en toen klom hij nog als een aap langs die akelige ladders de ruimen van die enorme OBO in en uit. Ik was toen nog aardig jonger dan hij en zei: "Als jij dat kan, is er voor mij misschien ook nog hoop, Tony."
Maar die vertelde me in de loop van die wekenlange klus dat hij van "die jonge jongens op kantoor" – hij doelde op het kantoor van Noble Denton in Houston, Texas - een computer had gekregen en dat hij bij god niet wist wat hij daar nu eens mee moest gaan doen. Dus toen dacht ik terug aan Sebo Vedder en ik zei: "Tony, je moet gaan zitten en gewoon alles opschrijven wat je weet, want dat is verschrikkelijk veel en dat mag niet verloren gaan als jij doodgaat."
Tony keek me eens aan en zei: "Verdomd, je hebt gelijk; dat ga ik doen"
Of hij het ook inderdaad heeft gedaan, weet ik niet. Tony is al geruime tijd niet meer onder ons.

Maar waarom is zo'n boek er niet? Daar zouden ik en anderen dan immers zo de antwoorden in kunnen vinden op de vragen die we zo nu en dan hebben en dat zou toch wel handig zijn. Het hoeft niet compleet en niet volledig te zijn; dat moet met de jaren groeien. Maar laat iemand er in elk geval eens aan beginnen. Verzamelde kennis moet toch heel veel kennis zijn, dacht ik.

Zelf heb ik mijn boekjes op formaat Succesagenda Senior, maar dat is voor 95 procent nautisch en voor het merendeel door de tijd achterhaald, al zouden ze nog steeds bijzonder waardevol zijn als je met een ouwe kuster met eenvoudige middelen een lange reis moest maken, wat natuurlijk nog steeds veel mooier is dan met een hypermodern containerschip van Hong Kong naar Rotterdam jakkeren. Het komt me voor dat die veroudering veel minder geldt voor dieseltechniek en alles wat daar in een dieselbedrijf bijhoort.
En het dan niet houden bij voortstuwingsintallaties, hulpmotoren en alles daaromheen, maar alle techniek die bij een schip komt kijken. Dus ook dokken en reparatie, kortom: alles. En dan niet alleen zaken die je ook gewoon in een leerboek kunt vinden, maar bijzondere gevallen die je in je rijke scheepvaartverleden tegenkwam. Wat dacht je nou toch dat er zou gebeuren als iemand als Harry Hogeboom achter de pc ging zitten en – net als destijds Sebo Vedder – gewoon alles op begon te schrijven wat hij weet en wat hij in zijn gevarieerde loopbaan heeft meegemaakt en is tegengekomen? Niet chronologisch, niet volgens onderwerpen, maar gewoon voor de vuist weg. Met herhalingen, dat maakt niet uit. Sorteren is van later zorg, als het maar vast wordt gelegd. En uiteraard met de nadruk op expertise, kennis en ervaring waar anderen ook nu nog iets aan zouden kunnen hebben. Ik bedoel: ik kan hele lange stukken schrijven over alles wat ik weet van hout, van houtsoorten en -kwaliteiten en vervolgens van het laden van hout, het varen van hout en de problemen en schadegevallen die zich daarbij kunnen voordoen. Hartstikke mooi als jongens-opa-vertelt-alwéér-van-vroegerverhalen, maar totaal onbelangrijk voor het tegenwoordige vervoer van hout overzee. Nee, pure kennis van het scheepvaartbedrijf en alles daaromheen die altijd relevant zal blijven, daar gaat het om.

Maar zoals ik al zei: dat lijkt me een doodgeboren kindje, al kan iedereen uiteraard met dat idee doen wat hij wil. Zelf zal ik me hier beperken tot de Kleine Vaart. Waar ik ga beginnen, weet ik nog niet precies; het is maar een vaag idee, voornamelijk gevoed door de gedachte: wat ben ik toch blij dat ik destijds op de kleine vaart begonnen ben en daar de eerste knepen van het mooie vak geleerd heb, want er is – was – werkelijk geen betere leerschool. Maar ook dat is dan weer puur nautisch gezien, want zoals ik in het begin van dit topic al heb betoogd, ben ik van mening dat er voor machinisten op de kleine vaart bijzonder weinig te beleven was. Maar wie weet is die bewering op zich al een goed discussiepunt.

Tot zover voor nu.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Jinny »

Ha, deze dame weet dan weer eea van diesels af.
Niet zulke grote loodzware dingen als in grote schepen, maar de kleinere.
Van een cilinder tot zes cilinder zeg maar.
Tot een cilinderinhoud van pak 'm beet 5 liter.

Wat kan er aan stuk?
Simpel, alles.
Dat is geen aanval op de kwaliteit, maar meer een vordering van Murphy.
Van vastgelopen inspuitpompen (omdat een stronteigenwijze agent zijn vrijwel nieuwe dienstauto voor 30 procent afvulde met benzine, 'omdat het winter wordt en ik dat twintig jaar terug ook deed met die oude diesel'(schade, 15000 gulden)), tot verwokkelde drijfstangen omdat de boer vergat te remmen en zo de sloot inreed....
Oorzaak, vrijwel altijd menselijk falen.
Dat ik boven een sloot een Hatz een cilinder moest ontluchten omdat het ding (klein kraantje) zo scheef had gestaan dat ie vuil en lucht aanzoog....
Met mijn gat 10 cm boven het water...
Enz....
Blij dat ik dat niet meer doe overigens.

Enig overeenkomst met de topictitel, 'klein'.
Ik ga dus lezen en me amuseren...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Fluks »

Ik mis Harry G.Hogeboom al een tijdje,toch niets ernstigs hoop ik. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jandikker »

"Tony, je moet gaan zitten en gewoon alles opschrijven wat je weet, want dat is verschrikkelijk veel en dat mag niet verloren gaan als jij doodgaat."

Ja Theo, daar ben ik het helemaal mee eens.
En dat niet alleen, ik heb het ook toegepast.
Jaren geleden ben ik begonnen aan een mijn levensbeschrijving onder de naam "Um kiek'n". Gewoon eerst een eenvoudig opzetje gemaakt en begonnen met een familieomschrijving. Dus met mijn grootouders. Het was een automatisme m regelmatig uit te breiden. Nu heb ik het ingedeeld in vijf boeken. Achteraf beschouw ik het als merkwaardig dat ik het eerste boek "Tot aan 't Varen" heb genoemd. Dat varen heeft toch wel een grote invloed gehad op mijn verdere leven. Het blijft dan niet alleen bij schrijven, maar ook het invoegen van de in aanmerking komende foto's vraagt veel tijd. Dat is waarom ik een poosje van de Kombuispraat verdween. Het geheel is nog niet klaar., maar er komt regelmatig een aanvulling op het scherm.
Ik ben nu weer een regelmatige bezoeker van de Kombuispraat en beleef er veel plezier aan. Vooral omdat ik "een beetje achterloop". Maar ik geniet er ook van om de gemiste stukken te lezen.
Dus lezers, zet u aan 't schrijven.

Aait vedan!
Aait vedan :-D
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Lemans »

Theo Horsten schreef: 25 jan 2018 17:05
Al zoekend, terugbladerend, lezend, werd me dat pas goed duidelijk. Wat een interessante onderwerpen hier enige jaren geleden toch werden aangesneden en wat was er een rijkdom aan kennis, ervaring en expertise. Dat is helemaal afgelopen. Vanmorgen vijf voor mij nieuwe berichten waarvan er niet één ook maar iets met scheepvaart te maken heeft. Jammer, maar het is niet anders.
er zijn er ook wel een paar weggejaagd.
gr A


Plaats reactie