Innovatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Innovatie

Bericht door koosn »

In het door Theo aangehaalde artikel van Splash zegt de heer Hojgaard ook "I don't believe we will see mainstream deepsea ships become autonomous - in the meaning of no people onboard - for at least a generation.
Wat er wel heel juist staat in dat artikel, is de mogelijkheid om met minder mensen te gaan varen als je het hele spul semiautonoom laat varen.
Uiteindelijk is dat dan een logische verdere ontwikkeling die we al sinds de jaren '70 gezien hebben met automatisering en rationalisering in de scheepvaart.

In het zelfde artikel wordt er heel gemakkelijk gesproken over andere manieren van voortstuwing, niet gebaseerd op de traditionele koolwaterstoffen.
Alleen jammer dat er dan geen voorbeeld gegeven wordt wat voor alternatieve voortstuwingen dat dan zouden kunnen zijn.

De huidige brandstoffen, ook ontzwaveld, zijn nog steeds de enige energiedragers voor grote vermogens over lange trajecten.
Kernenergie zou een schone bron van energie kunnen zijn, maar daar wil niemand verder over denken.

Om toch wat filosofisch naar Innovatie te kijken, wil ik benadrukken dat er een voldoende groot draagvlak moet zijn om ingrijpende innovaties door te voeren, zonder dat daar maatschappelijke problemen mee worden veroorzaakt.

Wat er ook gebeurd, er moet steeds een juiste balans zijn tussen allerlei processen.
Dat geldt voor de mens, maar ook voor de gehele natuur.
Kijk naar de wereldwijde overbevolking met alle narigheid van dien.
Wat we ook doen, de wereld blijft echt wel bestaan, alleen zou het wat verstandiger zijn als we met al onze kennis mogelijke rampen op allerlei gebied kunnen voorkomen.
En daar hebben we dan weer Innovatie voor nodig. :-D

Koosn

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Innovatie

Bericht door Da Silva »

Ik vond dit ik wel interessant, mogelijk een beginnetje;

https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nok ... enDocument

Dit vond ik apart in het artikel in de BW, ik zou denken dat er op grote schepen meer winst te behalen zou zijn. Verder vraag ik me af of de nieuwste containerschepen een aanzienlijk grotere bemanning hebben, dan de tankers naar waar hier verwezen wordt.
AUTONOMOUSSHIPS_20180202_0003.jpg
AUTONOMOUSSHIPS_20180202_0003.jpg (68.21 KiB) 4979 keer bekeken
En dit is volgens mij ook prematuur;
AUTONOMOUSSHIPS_20180202_0007B.jpg
AUTONOMOUSSHIPS_20180202_0007B.jpg (80.39 KiB) 4979 keer bekeken
Groet.

Mario
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Innovatie

Bericht door Coco E »

koosn schreef: 01 feb 2018 15:03 Ik kan me geen reizen herinneren, waarbij we geen enkele storing hadden in het hoofd of hulpbedrijf.
In de publicaties over autonoom varende schepen wordt steeds Rolls Royce genoemd als een van de kartrekkers op dit gebied. Men mag er daarom stilletjes van uitgaan dat RR voor deze schepen geen dieselmotoren maar gasturbines in gedachten heeft. Elk beetje marineschip vaart met gasturbines. Zoals bekend worden die turbines aangedreven door straalmotoren, veelal van RR. Bedrijfszeker en gemakkelijk te bedienen, net als in de luchtvaart. Duurder qua brandstof maar de afwezigheid van bemanning compenseert dat blijkbaar.

We mogen als dit doorzet misschien nog meemaken dat na de timmerman, de elec, de lampenist, de koksmaat/bakker en de marconist tenslotte ook de wtk’s en de kapitein voor het laatst de gangway afdalen.

Overigens werd in het programma Thalassa van TV5 Monde kortgeleden verklaard dat het evenveel kost om een container van China naar Le Havre te varen als het kost om dezelfde container van Le Havre naar Parijs te vervoeren, dus waar moet je de besparingen eigenlijk zoeken?

Groeten,

Koos van der Elst
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Innovatie

Bericht door jdbvos »

dat het evenveel kost om een container van China naar Le Havre te varen als het kost om dezelfde container van Le Havre naar Parijs te vervoeren
Dat klopt helemaal Koos :-D
Bij Seatrade hebben we aan boord dat rekensommetje eens op een bierviltje gedaan met een doos bananen. De 2e stm was de zoon van een importeur/transporteur, en had behoorlijk kijk op haven-,verhandelings-, transport-, en tussenhandels-kosten aan de vastewal.
Ik weet het percentage niet precies meer, maar het was beduidend minder dan die gelijkstelling van die container (50/50)
De grootste verdieners waren importeur en tussenhandel...maar vlgs die 2e waren dat ook de grootste risico-nemers...
Maar ik ben een wtk, en geen zakenman....
Wat ik van zakendoen weet is dat wanneer je boeken er als +++ uitzien het goed gaat, en als ze --- zijn, je beter kunt stoppen, en een baantje kunt gaan zoeken...
Ik vond het destijds ontnuchterend: alle tijd en energie die je in zo'n lading stak leek niet veel op te brengen.... Maar ja: de massa, hè...'t Is de som van al die doosjes-opbrensten die 't um doen...
En dat zal bij die containers niet anders zijn.
Waar ik me over blijf verbazen is het wegtransport. Waarom wordt dat toch altijd zo opgehemeld ? NL is een land met het meest uitgebreide vaarwegennetwerk ter wereld: een binnenvaartschip vervoert met 450 pk een 50 containers terwijl die vrachtauto's diezelfde 450pk voor 1 container gebruiken...
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Leo Bokkum schreef:Maar hoe krijg je het mechanische & elektrische gedeelte voor 99,99% betrouwbaar zodat die overal bij kunnende mensenhand + zijn inzicht overbodig wordt?
Wanneer ik daar dan eens mee begin, Leo? :-D Ik meende toch dat ik daar geruime tijd geleden al iets over had gezegd. Een betrouwbaarheid van 99,99 procent is een utopie, reden waarom je de voortstuwing dubbel moet uitvoeren. Op 20 december jl. schreef ik...
Ik zou kiezen voor een hybride voortstuwing; in het achterschip 4 generatoren in twee, brandvrij gescheiden machinekamers, twee elektrische Azipods of een soortgelijk systeem zoals de Siemens Schottel roerpropellers.
In het voorschip een aparte generatorruimte met twee generatoren die twee intrekbare boegschroeven aan kunnen drijven. Deze moeten zo draaibaar zijn en voldoende vermogen hebben om het schip eventueel naar zijn bestemming of noodhaven te kunnen brengen. Brandstof voor de motoren: mogelijk aanvankelijk nog diesel, maar daarna LNG, terwijl nog later brandstofcellen gebruikt zullen worden. Zomaar een beginnetje. Iets om over na te denken.
Nog niet zo erg lang geleden moest een passagiersvliegtuig dat de oceaan overstak vier motoren hebben. Intussen is de betrouwbaarheid van vliegtuigmotoren zodanig dat het ook op twee motoren mag. Valt bij een vliegtuig alles uit, dan lazer je met een paar honderd passagiers in de oceaan, terwijl een onbemand of minimaal bemand schip schip alleen maar stuurloos rond komt te drijven en door sleepboten opgehaald kan worden. Nee, die betrouwbaarheid lijkt me echt niet zo'n groot probleem. Natuurlijk zullen er aanvankelijk miskleunen zijn en ook ongelukken, maar dat is inherent aan elke nieuwe ontwikkeling.
Koosn schreef:In het door Theo aangehaalde artikel van Splash zegt de heer Hojgaard ook "I don't believe we will see mainstream deepsea ships become autonomous - in the meaning of no people onboard - for at least a generation."
Een generatie... Dat is vijftien jaar vanaf nu. Ik denk niet dat er dan al volledig onbemand gevaren zal worden; wel zo tegen 2030 met minimaal bemande schepen. Hoeveel man? Misschien zes man voor een containerschip waarop nu volgens de papieren met 13 man gevaren mag worden, maar waarop naar ik meen nog altijd 22 man zitten. Ik ga helemaal mee met die kapitein van Maersk die zegt dat autonoom varende schepen dichterbij zijn dan veel mensen denken. En die man zit er dagelijks middenin, dus we mogen aannemen dat hij weet waar hij het over heeft.

----------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Innovatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik blijf mijn bedenkingen houden over alle innovaties, we zijn te veel afhankelijk van internet en vroeg of laat stort de hele handel in elkaar doordat er een of andere malloot die toevallig president is van een land met kernkoppen op een knoppie drukt. :roll:
Dan zijn we weer terug in het stenen tijdperk kunnen we weer opnieuw beginnen met innovatie. :wink:
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Innovatie

Bericht door Leo Bokkum »

Theo Horsten schreef: 03 feb 2018 10:38Wanneer ik daar dan eens mee begin, Leo? :-D Ik meende toch dat ik daar geruime tijd geleden al iets over had gezegd. Een betrouwbaarheid van 99,99 procent is een utopie, reden waarom je de voortstuwing dubbel moet uitvoeren. Op 20 december jl. schreef ik...

Ik zou kiezen voor een hybride voortstuwing; in het achterschip 4 generatoren in twee, brandvrij gescheiden machinekamers, twee elektrische Azipods of een soortgelijk systeem zoals de Siemens Schottel roerpropellers.
In het voorschip een aparte generatorruimte met twee generatoren die twee intrekbare boegschroeven aan kunnen drijven. Deze moeten zo draaibaar zijn en voldoende vermogen hebben om het schip eventueel naar zijn bestemming of noodhaven te kunnen brengen. Brandstof voor de motoren: mogelijk aanvankelijk nog diesel, maar daarna LNG, terwijl nog later brandstofcellen gebruikt zullen worden. Zomaar een beginnetje. Iets om over na te denken.
Misschien is het je ontgaan Theo, maar op bovenstaande heb ik hier mijn zienswijze al gegeven.
Voor zover ik weet ben je daar de discussie niet over aangegaan.

Maar ik ga nog even verder dan toen.
Laten we het eens van de reder zijn kant bekijken:
Het enige wat die reder interessant vindt is geld. Daar doen hij het voor.
Volgens mij zit een rederij niet zo met menselijke fouten, want die worden door de verzekering gedekt.
De bedoeling van dit autonome varen is dus dat het goedkoper wordt dan nu het geval is. Dat autonome scheelt hem niet alleen de kosten van de bemanning, maar ook van een lading kantoormensen op de wal. Daar zou ik als reder-cijferaar ook wel blij van worden.
Echter, dan moet daar geen véél duurder schip voor in de plaats komen wat deze winst laat verdampen.
Je schreef ergens op dit topic "wat denk je dat zo'n accommodatie kost, dat kan dan allemaal vervallen". Klopt, maar wat denk je hoeveel zo'n aparte nood-voortstuwing kost zoals jij voorstelt? Een voortstuwing die met wat geluk nooit wordt gebruikt maar wél zijn onderhoud & afschrijving vraagt én (aan gewicht) meegesleept moet worden? Gewicht en volume wat je niet als lading kunt meenemen.

Heel kort door de bocht: Dat autonome schip mag qua bouw net zo duur zijn als nu, zodat de reder voortaan de bemanningsgelden als extra winst in de zak kan steken.
Dat wordt nog een hele puzzeltocht volgens mij. Ben dan ook zeer benieuwd wat ze in hun dure plannen gaan schrappen.


Verder blijf ik er bij dat op een schip een technische mensenhand onontbeerlijk is. De laatste berichten in dit topic wijzen er al een beetje op dat ik daar niet alleen in sta. (Wat dan weer accommodatie vraagt én dus van het "autonome winst" gedeelte afgaat waardoor de puzzel alleen maar groter wordt ipv kleiner.)


Een ander dingetje waar ik nog niet zo gerust op ben is hacken.
Zoals een hacker mij ooit zei: "Als iemand het kan maken, kan een ander het kraken."
Zo'n schip is een enorme uitdaging en de kans dat een 15 jarig gastje op zijn zolderkamer het hele spul overneemt kun je nooit voorkomen.
Niks aan de hand als het schip ergens op de grote plas komt te drijven of de naam van de zolderbewoner in zijn kielzog gaat schrijven. Maar dat wordt anders in een gebied met overbevolkte shipping lanes, olieplatformen en/of windmolenparken zoals bijvoorbeeld onze Noordzee.
Dan is boem al heel snel ho.


Het kleine spul zoals in de Noorse fjorden geloof ik wel in op korte termijn.
Formaat klein binnenschip (want meer is het niet), 6 knoopjes, vaste route en altijd een helpende hand dichtbij.
Maar wereldwijd volledig autonoom & onbemand? Denk niet dat ik het ga meemaken.

Nog niet zo erg lang geleden moest een passagiersvliegtuig dat de oceaan overstak vier motoren hebben. Intussen is de betrouwbaarheid van vliegtuigmotoren zodanig dat het ook op twee motoren mag. Valt bij een vliegtuig alles uit, dan lazer je met een paar honderd passagiers in de oceaan, terwijl een onbemand of minimaal bemand schip schip alleen maar stuurloos rond komt te drijven en door sleepboten opgehaald kan worden. Nee, die betrouwbaarheid lijkt me echt niet zo'n groot probleem. Natuurlijk zullen er aanvankelijk miskleunen zijn en ook ongelukken, maar dat is inherent aan elke nieuwe ontwikkeling.
Als een scheepje van 60 meter net zo duur mag worden als een vliegtuig van die afmeting zal dat wel lukken. Echter zie hierboven.

Je geloof in de huidige scheepstechniek is te groot Theo.
Er is echt niet zo idioot veel veranderd. Staal is nog steeds staal. Koper nog steeds koper. Een afsluiter nog altijd een huis met schuiffie of klep. Een motor met computerbesturing nog steeds PssstBoem, geen pssst geen boem. Niks nieuws onder de zon als je de computers even buiten beschouwing laat.
Er wordt mij op de grootste leugenbank ter wereld die internet heet nét ff te weinig gesproken over de normale scheepstechniek die met geen computer of camera te repareren is, maar waar kleine oorzaken grote gevolgen kunnen hebben wanneer je ze niet direct aanpakt.
Dat je daar niets over hoort betekent niet dat die "ouderwetse" problemen er niet meer zijn, maar eerder dat het niet in het straatje van de zg visionairs van pas komen.

Internetwijsheid is mooi, het is alleen zo jammer dat de dagelijkse praktijk die internetwijsheid niet altijd wil volgen.


Weer genoeg voor vandaag. :)

Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Innovatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------
Nee, die reactie was me niet ontgaan, Leo, maar daarvoor geldt hetzelfde als voor deze: we verschillen duidelijk van mening.
Ik heb zo'n vermoeden dat het tussen nu en vijf jaar al wel duidelijk zal worden welke kant we ongeveer op zullen gaan. Zo denk ik bijvoorbeeld dat mannen die de haven van Rotterdam runnen niet zomaar in het wilde weg bezig zijn als ze vele miljoenen investeren met het doel in 2025 klaar te zijn voor de ontvangst van autonoom varende schepen. Ik blijf het met grote belangstelling volgen. En mijn afwijkende mening geven, dat spreekt. :-D
---------------
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Innovatie

Bericht door Martinus »

Ik blijf het met grote belangstelling volgen. En mijn afwijkende mening geven, dat spreekt. :-D
Theo, ik ben een leek in al dat techische gebeuren. Het valt me echter op dat je niet op de argumenten van Leo Bokkum in gaat.

Ergens anders zeg je:
Op welke manier maakt dat ons leven beter? En op welke manier worden wij er gelukkiger van ?
Dat is dezelfde vraag die ik al eerder stelde...
Is de mensheid gelukkiger geworden van de stoommachine die de industriële revolutie mogelijk maakte en in gang zette?
Beide vragen zijn niet relevant, dat wil zeggen: waarom die vraag stellen terwijl je weet dat je geen enkele invloed kunt uitoefenen op de ontwikkelingen en die zeker niet niet kunt tegenhouden. Het gebeurt simpelweg. Of het ons gelukkiger maakt, is totaal niet aan de orde. Het gaat ook niet over ons; het gaat over hen die na ons komen. Die groeien daar in op, richten hun leven in naar de heersende omstandigheden en zijn net zo gelukkig of ongelukkig als wij nu.
Ik denk daar anders over. Niet per se wat betreft geautomatiseerde schepen maar in het algemeen. Ontwikkelingen worden wel degelijk tegengehouden of bijgestuurd, er is geen sprake meer van een ongebreidelde en ongeremde industriële revolutie. Er zijn bv. landen die kernenergie hebben verboden, of dat terecht is mag je je afvragen, maar het gebeurt. Het is echt niet meer zo van 'dit is nieuw' dus het is goed, dus het mag'.
Is de mensheid gelukkiger geworden van de stoommachine die de industriële revolutie mogelijk maakte en in gang zette?
Beide vragen zijn niet relevant, dat wil zeggen: waarom die vraag stellen terwijl je weet dat je geen enkele invloed kunt uitoefenen op de ontwikkelingen en die zeker niet niet kunt tegenhouden.
Natuurlijk zijn deze vragen uiterst relevant en dienen ze in een samenleving die zich graag als beschaafd betitelt voortdurend worden gesteld.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Innovatie

Bericht door leo-shof »

Ja Jan die 1 container als die op de vrachtwagen staat kan hij een paar uur later wel bij de ontvanger tegen het dock staan
dat gaat over water niet lukken
Het zelfdeals: dat jij met het O V mee gaat
Hier woon je en het station ligt wel ergens anders
En daar stap je uit , maar je bent nog niet waar je moet zijn
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie