SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Schitterend !!

In zo'n hoge opbouw: DE voorloper van Puk van de Pettenflat :lol: :lol: :lol:

Op de Zonnekerk stond 's ochtends op een mededelingbord "Met ingang van de middag tenuevoorschrift half blauw"
Dus kwam ik na soppen om ca 12.20 de bar in in m'n colbertje met wit overhemd en zwarte stropdas, en m'n korte witte broek met witte kniekousen en de (inmiddels standaard) zwarte schoenen...
Het hoofd van de ouwe leek wel een stoplicht, en sprong meteen op rood.
Ik moest me meteen vlgs voorschriften kleden, of voortaan m'n maaltijden in m'n hut nuttigen.
Het was een grap, uiteraard, dus ik koos voor de 1e optie :-D
Oost, west...ook best

koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: SMN

Bericht door koosn »

Volgens mij werden de "L" schepen in Japan gebouwd, dus in de zomer wordt daar i.v.m. De warmte in het witte uniform gelopen. En bij zo'n bijzondere gebeurtenis wordt er wat deftiger wit gedragen, dus toetoep.

Het dragen van een pet op de Heemskerck bij sloepenrol heeft een heel gewoon duidelijk doel, namelijk het voorkomen van een zonnesteek in de tropen.
Dus helemaal geen gekke gril van die kapitein, maar gewoon een verantwoorde veiligheids maatregel.
Op alle schepen waar ik in de laatste periode van m'n zeevarend bestaan op gevaren heb, was het bij sloepenrol verplicht dat iedereen een hoofddeksel droeg, inclusief eventuele passagiers.

Koosn.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Henk bedoelde deze Heemskerk, Koos.

Heemskerk.jpg
Heemskerk.jpg (106.16 KiB) 2862 keer bekeken
IDNo: 5145300 Year: 1949
Name: HEEMSKERK Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 9759
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
[LD as AAGTEKERK] - 69 ALBERTOEMME
BU La Spezia 30.12.78
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Leuke reacties op die statiefoto. :-D
Groet, Paul G.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Wanneer was dat op de Neder Ebro en Kuipers ?

1967 reis 39 2-2 / 22-11
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Kapitein Mörzer-Bruyns, heb ik van de ,,Zuiderkruis'' , afgestuurd.
Vrgr.Geep
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Goede morgen,
Was het niet zo dat het dragen van zwarte naar witte uniformen afhankelijk was, in welke positie je zich bevond [lengte / breedte graden] en seizoens gebonden wat temperatuur aan ging.

grtn Chris.V.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Klopt, Chris: dat hing af van de temperatuur, en welke kant je opvoer, natuurlijk. Als je een dag later weer in de kou zat werd het overgeslagen...
Het meest extreme heb ik meemaakte was bij New York op de Spaarnekerk.
Toen we daar aankwamen vroor het zo'n 10 graden, maar diezelfde dag kelderde de temperatuur naar -20 en 's nachts méér. De volgende dag was het verschrikkelijk koud, maar die avond vertrokken we -ik meen om een uur of 9 a 10 met een beetje haast: er kwam ijs de rivier afzakken, vlgs zeggen.
De middag daarop liepen we al in half-wit bij +20 ! New York beleefde een van de strengste winters, en wij zaten pakweg 200 mijl verderop, maar inmiddels uit de koude golfstroom, in halfwit...
Ik vond het een rare gewaarwording.
Hieronder een plaatje daarvan... Ik had eventjes buiten gestaan, maar ging al snel fotootjes maken vanachter m'n poortjes vandaan..
Onderaan de gebouwen van Miss Libby zie je nog het wit van wat sneeuwjacht of zo... Maar jonge ! Wat was het koud die dag ! En iedereen leek wel een Michelin-mannetje, met een dikke witte trui over het overhemd en onder het colbert
Bijlagen
Spaarnekerk 30.jpg
Spaarnekerk 30.jpg (100.52 KiB) 3511 keer bekeken
Oost, west...ook best
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Klopt, Chris: dat hing af van de temperatuur.
Wij lachten ons altijd rot, als die spillebenen dan te voorschijn kwamen. Geen gezicht die korte broeken. :wink:
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

25-10-1961 tot 1-09-1962 op de Zuiderkruis gevaren met N. Bruyns als kaptein.
04-01-1963 gemonteerd voor een
1daagse reis om af te meren in den Helder om te dienen als onderkomen voor milva,s.
Ook met M. Bruyns als kaptein.
Wanneer heb jij hem er dan af gegooid??? :lol: :lol:
Groeten Co


Plaats reactie