Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hier de Montferland : reis 52 mei1968

Deze is niet meer te kopieëren dus even over typen.

Kapitein L.J.H.Vijgen
1ste stm. T.H.Dobbenga
2de stm. H.Kwint
3de stm. P.R.Nouwen
leerling R.Vroom
leerling R.A.Wielsma

1ste Swtk Joh.Chr.Schuchard
2de Swtk O.C.Pruik
3de Swtk J.C.Meintjes
4de Swtk E.H.J.Dingeldein
4de Swtk H.S.ter Horst
ass. Swtk J.Reitsma
ass. Swtk P.H.Reijers
ass, Swtk A.van Duin
electriciën G.Dekker

radio off. G.H.J.Stumpel
leerling R.A.Peters

Bootsman Jac. van Duyn
matr./timm. M.Fernandez Blasco
matroos J.Hermo Rodriquez
matroos J.Del Rio Rua
matroos J.V.Romero Brantuas
matroos A.F.Lampon Rodriquez
matroos A.Santos Franco
matroos J.Garcia Deira
matroos J.Martinez Sampedro
Licht matr. F.E.Koppes
licht matr. G.W.van Hout

olieman S.Looijinga
olieman Jac.de Jong
olieman J.H.Roze
handlanger P.C.van der Veer
handlanger J.Pineiro Lopez
machk.jongen J.Ivangh

hofmeester A.J.Moehn
1ste kok S.H.de Haan
2de kok G.Pereira do Nacimiento
bediende S.Solla Santome
bediende J.Rivas Gonzalez
bediende E.Cabrera Fuentes
pantryjongen J.J.A. van Aggele


groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Nog vier bemanningslijsten komen eraan.
Ranglijsten stuurlieden heb ik ook , maar zijn te vaag om te kopiëren dus die neem ik 24 maart mee.

groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi

Nu tweemaal de Eemland

Waarvan één de reis van de routekaart betreft.
Ook deze zijn weer afkomstig van Rob Nouwen.

groet
Hans
Bijlagen
Eemland juni 1971.jpg
Eemland juni 1971.jpg (84.81 KiB) 1940 keer bekeken
Eemland augustus 1971.jpg
Eemland augustus 1971.jpg (118.98 KiB) 1940 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Nu alweer de laatste lijsten die ik kreeg van José echtgenote van Rob Nouwen
Bedankt José dat ik ze mocht plaatsen hier op Kombuispraat.

groeten
Hans
Bijlagen
Montferland juli1968.jpg
Montferland juli1968.jpg (101.89 KiB) 1845 keer bekeken
Gooiland.jpg
Gooiland.jpg (74.1 KiB) 1845 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Nog een ranglijst van januari 1969

En vergeet vooral niet naar pagina 148 te kijken voor bemanningslijsten.

groet
Hans
Bijlagen
ranglijst.jpg
ranglijst.jpg (246.52 KiB) 2601 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Zat die bemanningslijsten nog eens te bekijken.
Wat mij opviel is , dat ook toen al in de loop der tijd , de lijsten steeds korter werden.
Van over de 40 tot net 30 man.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Innovatie, Hans... :-D
De meer automatisch regelende hulpketels maakte de mee-wachtlopende donkeyman overbodig, de Grätzner-smeertoestellen vervingen de smeerder, metingen op afstand vervingen de ass.wtk en de thermostatische bewaakte koelwater- en smeeroliekoelers vervingen de 2e 4e-wtk wachtloper, en kon 1 man het werk van die 4 er gemakkelijk bij nemen, en liep de chef vd wacht alleen...
Door verbeteringen mbt tot luikenkap, laadgerei, ontvielen de rangen als timmerman, en uiteraard matrozen ons, de stuurlui hoefden ook niet meer met z'n tweeën wacht te lopen, de roerganger werd vervangen door "Eiserne Gustaf", de uitkijk op de brugvleugels of het kraaiennest was door de radar niet meer nodig, er kwam nog maar 1 steward per 'kant', de kombuis verloor de pantryman, de 2e kok de kolensjouwers voor de fornuizen, en vanwege de Bravilor werd zelfs ketelbinkie de laan uitgestuurd...
En, zoals op een ander topic al wordt bediscussieerd, doet binnen afzienbare tijd de laatste brugwachter het licht uit, en de deur op slot van de allerlaatste stuurhut...

Ja we hebben heel wat bereikt sinds we rechtop gingen lopen, en een berenvelletje omdeden, en net zoals we dat nog steeds doen: naar een onbekende toekomst staren in ons geestesoog..
En alles begon met een filosoof, die dacht "Waarom doen we..." of "Kunnen we niet beter..."
...had ik graag willen studeren: filosofie... Maar ja: techniek & varen was m'n hobby, en rolde dus min-of-meer automatisch het wtk'n-metier in....
En toen had ik een droombaan, maar geen hobby meer: dat was inmiddels werk geworden.... :lol:

Maar ook bij de filosofie is er een gigantische omslag geweest, toen dat overging in "Waarom kost dit zoveel..." en "Kunnen we niet iemand vinden die dat goedkoper..." en "Waarom kan dat niet automatisch?", maar last-but-not-least "Waarom besteden we dat niet uit aan een lagelonenland ?"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo Jan

Ik word hier een beetje confuus van.
Moet ik nou juigen of huilen .
In onze tijd was niet alles beter , maar wel gezelliger. :-D :-D
Vind ik althans.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Hans,
Hier dan maar iets om even bij te komen.
De gezellige, maar destijds achteruit gaande, Scheepvaartbuurt in Amsterdam (Haarlemmerstraat e.o.) is in begin 1981 door winkeliers nieuw leven in geblazen o.a. door het plaatsen van scheepvaartattributen. Eén daarvan is een scheepsschroef die werd geschonken door de KHL en de Nedlloyd (zie het plaatje, vervaardigd door de firma Bosma & Florack).
Ik heb bij verschillende personen navraag gedaan of ze wisten van welk vaartuig die schroef afkomstig was, maar niemand wist dat.
Mogelijk dat iemand via uitvraag op dit topic of een bezoeker van de reünie er nog iets van weet.

Scheepsschroef plaatje.jpg
Scheepsschroef plaatje.jpg (30.72 KiB) 2247 keer bekeken
Scheepsschroef Haarlemmersluis.jpg
Scheepsschroef Haarlemmersluis.jpg (102.34 KiB) 2247 keer bekeken
Veel succes met de reünie en groet,
Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Hans, ik vind ook dat "vroeger" leuker was...Maar dat is perceptie, het is de wereld waar wij deel van uitmaakten, en ons best deden om 'dingen' te verbeteren.
En dat is gelukt, Hans ! 'Men' heeft naar ons geluisterd ! Je hoeft niet meer een held met een voorhamer te zijn om mbv slagsleutels een kop of kruishoofd-zuigerstangmoer los te slaan, je hoeft niet capriolen uit te halen op een slingerend en stampend schip om een zonnetje of sterretje te schieten, je hoeft niet meer met beam's je vingers te riskeren, of de elleboogstoom-luiken open- of dicht te gooien, we hoeven zelfs niet meer de vingers te verbranden bij het trekken van diagrammetjes.
Je belt gewoon met een (aangepast) mobielje van boord met iedereen waarmee je wenst te bellen, je kijkt op datzelfde mobieltje waar je bent op deez' aardkloot,en je kijkt via de monitor-app's desgewenst onder het schip wat voor vissen met je meezwemmen tot een blik op de verbrandinge IN de cilinders...
De nu varenden bedenken nog hoe het nóg eenvoudiger en efficienter kan, en test de automatische dingen uit, en de volgende groep 'vaart' een kudde schepen vanuit z'n luie stoel thuis, dan hoeft men ook niet meer om z'n evenwicht te denken op die schepen....

Van onze voorgangers hoorden we hoe mooi die 3-eilanden-boten wel niet waren, en hoe gezellig het destijds was...
Wat wij ouwerwetse roestbakken vonden, en je je de pleuris moest werken om zo'n bak een beetje tot beweging te brengen. De generatie daarvoor kon weer geen afscheid nemen van die prachtige, en o zo makkelijk te varen klippers , en vroegen zich af of die stoommeloochums wel zo'n verbetering waren....

De tijd, die elke generatie doormaakte, was dus letterlijk "the time of your life", en zo herinner je het ook. Het was ons avontuur, en we genoten !
Ën ook wij droegen ons steentje bij aan 'verbeteringen'.
Wees dus trots. Wat nu gedaan wordt, werd door ons voorbereid. En wie dat nu meemaken, genieten daar ook weer met volle teugen van in hún prime-time-avontuur.
Elke generatie schrijft z'n eigen geschiedenis, en legt daarmee de basis voor vernieuwingen voor de volgenden.
En uiteraard kijk je bij stijgende leeftijd weemoedig achterom, naar de tijd dat je jong en slank door de wereld sprong, tussen alle oefenprojecten in tóch een levenspartner vond, (eventueel) je kinderen geboren werden...dé tijd van je leven 1
Evolutie, ten voeten uit !
Oost, west...ook best


Plaats reactie