Houtchirurg

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

If you want to do it with an Elephant.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

HalloRob,

Nou da's een eerste klas stukkie vakwerk zo te zien en een ontiegelijke hoop werk, maar ja als jij daar 'swinters zit ingevroren dan "Mot je Wat"

Ik dacht dat ze alleen in TEXAS alles groter hadden maar jij doet in Edmonton ook leuk mee met je Manshoge uitholbeitel.
Ik begrijp uiteraard dat je MASSA nodig hebt om het Chatteren te voorkomen, maar wat ik niet begrijp is de ontiegelijke lengte van dat stukkie ijzer. Je mot wel met een knijter van een vaas EN een knijter van een stuk hout an de gang zijn en daar hoort dan dus een knijter van een draaibank bij, ben zeer benieuwd.
Vroeger in Afrika heb ik al geleerd dat als je het met een Olifant wilt doen dan heb je een grote pik nodig, DUS jij staat gesteld lijkt me zo!!
HOE zitten die pootjes an die schaal vast?? zeker van binnenuit met een verborgen schroef vast gezet? Het was vandaag hier het MOOISTE weer van de wereld.
Mazzel
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hoi Harry, die lengte heb ik nodig om dat ik een rollen standaard(met 1 roller) achter mijn draabank heb staanen daarvandaan ondersteund wordt en dan op de leunspaan (waar je normaal je gewone beitels op gebruikt) :shock: :shock: :shock:
Deze uitholbeitel (leathal weapon noem ik het) gaat tot plusminus 22 inches diep, wil ik een langere vaas maken, heb ik er een nodig die zo'n 8 voet lang is en 2 inches dik, (die op de foto is anderhalf inch dik)

gr.Rob :roll: :roll: :roll: :roll:
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Die poten op die schaal zijn gelijmd en niet geschroefd, ik heb namelijk met een oscilerende spindle sander de hoeken, een kwart van de diameter van die poten uitgeschuurd.

gr.Rob 8) 8) 8)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier de Kneiter van een beitel van Rob op video.
svp downloaden op je harde schijf. (doel opslaan als..) en dan afspelen.
All the best
Jos

http://www.scheepspraat.nl/MVI_2489.AVI

Hier een kijkje op de beitelplaat waar die imbus bout in zit, dit is erg hard HSS staal (Rockwell 70) waar ik een diamand boor voor nodig heb om er een gat in te boren

Rob
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hoi Jos, Hier weer eens een pracht exemplaar van een stukkie "kachelhout" wat ik op de kop wist te tikken, dit is Esdoorn (Maple) met "slaap", slaap is veroorzaakt door een fungus (schimmel) die het zwarte lijnenspel veroorzaakt in de eerste 2 jaar na dat het hout aan rot onderhevig is.

gr.Rob

Afbeelding



Hier de andere kant van de vaas, hier zat een "natuurlijk gat wat ik opgevuld met vergruisde turquoise.

De vaas is 32 cm hoog en 10cm diameter


Afbeelding
Hier een closeup van het vergruisde turquoise (een lastig en secuur werkje)

gr.Rob

Afbeelding
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi Rob,
Hij is weer prachtig, daar zou ik nog wel een plekje vrij voor kunnen maken. :lol:
Gr. Adrie
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hallo Adrie, :D bedankt voor je prijzende reaktie, ik kreeg er $300 canadees voor geboden, maar ik moest dit afwijzen omdat ik het aan een goede maat van mij in Rotterdam (Hillegersberg) toegezegd heb.

gr.Rob 8) 8) 8) 8)
Adrie

Bericht door Adrie »

hoi Rob,
Beetje ver voor mij H.vliet---Hillegersberg, Anders had ik beslist gaan gluren door het raam. :wink:
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Rob. Petje af! Gr.Gerard.
Rob van der Sluijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Hoi Gerard, bedankt voor je reactie :D , ik maak nogal veel beitel plaatjes in verschillende vormen van HSS staal, en ik zie nogal veel van die opschroef snijplaatjes die jij als bankwerker gebruikt, ik ben van plan om dat ook te gaan gebruiken op mijn diepe uithol beitels kun jij mij daar advies in geven welke de beste metaalsoorten zijn bv tungsten carbide of cobalt, de plaatjes die ik zie zijn meestal wat te klein voor mijn doel einden want de snijhoeken moet ik aanpassen voor het hout.
mijn vraag aan jou is; kunnen deze materialen in srtip vorm gekocht worden? zo'n 3 cm breed +- 40 cm lang en zo'n 4 mm dik, om maar een zijstraat te noemen.

gr. Rob 8) 8) 8) 8)


Plaats reactie