Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harryvos
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2018 06:52

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harryvos »

k heb in 1994 de opleiding SK en SKA afgerond op de zeevaartschool in Vlissingen, daarna ben ik naar de hogere zeevaartschool gegaan voor de opleiding S2, deze heb ik echter niet afgemaakt.
Mijn vaarbevoegdheid is ondertussen 19 jaar verlopen omdat ik nu 19 jaar verkeersleider ben aan de wal en ik begrijp uit dit forum dat de diploma's SK en SKA niet meer rechtsgeldig zijn volgens KIWA.

Veel opties om een soort refresh te doen en de bijhorend cursussen opnieuw te doen zijn er niet, dus eigenlijk zit je met papieren waar je niks aan heb.

Nu dacht ik mij dus dan maar in te schrijven voor een gehele nieuwe opleiding op het HBO, alleen kom ik met mijn behaalde diploma’s niet eens op het HBO, wat ik op zich vreemd vind omdat je wel op de zeevaartschool van het mbo naar hbo kon.

Weet 1 van jullie misschien wat voor mbo nivo nou eigenlijk sk en ska is, omdat in mijn tijd er helemaal niets bestond van mbo3 of mbo4?

Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Arie »

Ik heb dezelfde opleiding afgesloten aan het MIR in Vlissingen in 1995. En dit diploma is voor het aanvragen van een vaarbevoegdheidsbewijs gelijk aan het moderne mbo niveau 4 diploma stuurman alle schepen.
Toentertijd was het een gewone middelbare zeevaartopleiding (mbo) en de toelatingseisen tot deze opleiding waren hetzelfde als aan alle andere verwante mbo opleidingen zoals bijv MTS. Dus je moest een lbo met minimaal 3 vakken op C niveau hebben (waaronder wis, natuurkunde en engels) of een mavo c/d diploma of een overgangsbewijs havo 3-4.
Mag dus aannemen dat je gewoon toelaatbaar zou moeten zijn aan de hogere zeevaartschool, denk alleen dat je weer in het eerste jaar moet beginnen.Je hebt immers ook rijksdiploma's, deze zouden toch meer waard moeten zijn dan de hedendaagse papiertjes.

Een leraar zei eens tegen mij dat de toenmalige mbo zeevaartopleidingen gelijk staan aan de hedendaagse hbo opleidingen, zegt toch wel wat.

Vroeger kon je aan de wal gaan werken en na twintig jaar weer gewoon aan boord stappen. Dat kan dus helaas niet meer. Denk dat dit ook te maken heeft dat men de ongecontroleerde bende die zich op zee voordoet/voordeed beter onder controle wil hebben en dat wij in NL met onze toch goede zeevaart opleidingen hiervan de dupe zijn geworden.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Gert Schouwstra »

Harry,

De huidige regeling staat HIER.
Je moet in elk geval opnieuw examen doen. De vraag is of je daarvoor de hele opleiding moet volgen of een verkorte leerweg op basis van verworven competenties. Deze vraag kun je voorleggen aan elke zeevaartschool en het is heel goed mogelijk dat je per school een verschillend aanbod krijgt. Dan kun je dus kiezen wat het best bij je past. Ik neem aan dat je met verkeersleider, nautisch verkeersleider bedoelt? Dan levert je dat waarschijnlijk vrijstellingen op, net zoals je oude diploma's. Maar het wordt dan dus een maatwerk traject.
Gert
- Varen is Leven -
Harryvos
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2018 06:52

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harryvos »

Bedankt voor de link en antwoorden.

Inderdaad ben ik ondertussen 19 jaar VTS operator, en kwam er achter dat je vaarbevoegdheid weer up to date krijgen niet zo heel eenvoudig is.
Dit verbaasd mij eigenlijk wel want in al die jaren heb ik al aardig wat situaties meegemaakt dat ik dacht "dat zoiets rond mag varen op een schip"

Vind het persoonlijk erg jammer dat mijn diploma's niet erkend worden door de hogere scholen om bv een HBO opleiding te gaan doen nautisch of heel iets anders. Kan ook nergens vinden dat SK en SKA gelijk is gesteld aan het MBO-4 diploma stuurman alle schepen.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Martinus »

Heb je wel eens geprobeerd bij Hoge Scholen? Soms wil men daar best wel flexibel zijn bij de toelating.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric »

Beste mensen,
Ik ben docent en coördinator in IJmuiden (MBO).
De wetgeving (of de interpretatie daarvan) is inderdaad veranderd.
Waar het in het verleden zo was dat je met een verlopen vaarbevoegdheid alleen de STCW-cursussen die ook verlopen waren over moest doen, en drie maanden meevaren in een lagere rang of boven de sterkte, om weer een geldige VBB te krijgen, is dat nu dus echt anders.
Nu, is je schooldiploma, volgens het KIWA, niet meer geldig.
En dat is in strijd met Europese regelgeving, maar goed...

Wat moet je nu precies doen om je VBB weer geldig te maken:
- neem contact op met een MBO zeevaartschool, en vraag of die een herintrederstraject aan kunnen bieden (o.a. Nova Contract in IJmuiden doet dat)
- Er wordt een intake afgenomen, ofwel, na een uitgebreid gesprek ga je wat oude schoolexamens maken.
- Op basis van de intake wordt bepaald voor welke vakken je voor welke onderwerpen bijgeschoold moet worden, en waar je vrijstelling van bijscholing voor krijgt.
- Na het scholingstraject (voor de één dus langer dan voor de ander) moet je voor ALLE VAKKEN examen doen.
- Voor iedereen geldt dat je ook examen moet doen voor Nederlands, Rekenen en Loopbaan & Burgerschap, dat geldt voor alle Mbo-opleidingen. Op basis van de intake kan wel bepaald worden dat je hier geen scholing voor hoeft te volgen.
- Heb je alles gehaald, heb je weer een geldig schooldiploma.
- Behaal alle verlopen STCW-cursussen (Medical Care, Basic Training, Advanced Fire Fighting, en als je die nog niet hebt ook ECDIS en relevante ISPS-cursussen.
- Behaal je vaartijd weer.

Al met al een tijdrovende en kostbare aangelegenheid.
Het is niet zo dat het op de ene school makkelijker is dan op een andere, de eisen zijn hetzelfde, de examens tegenwoordig ook nagenoeg.
Wel kan het prijskaartje verschillen, en zijn er maar een paar scholen die dit soort trajecten aanbieden.
De prijs kan wel aanzienlijk lager uitvallen als er meerdere cursisten zijn, dus een werkgever (reder) die een man of 6 stuurt is een stuk goedkoper uit als voor 1 cursist.
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

als ik dit zo lees vraag ik mij af hoe wij voorheen van de kant afkwamen en de boel met een schroevendraaier en een pot ongeklopte menie de boel aan de gang moesten houden..
ook vraag ik mij af als de nood aan de man is en de motten ballenvloot weer operationeel moet worden men die aan de prat krigen moet.
niks geen computers alleen gezond verstand en ellebogenstoom vermoed ik

groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door hondasevenfifty »

Gelukkig ga ik over 5 maanden officieel met pensioen, zou er niet aan moeten denken mijn zeevaartschool examens over te moeten doen.
vroeger ruilde je het Nederlands diploma zo om voor een mooi diploma uit Liberia of Panama na betaling van een handvol dollars.

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harry G. Hogeboom »

vraag ik mij af hoe wij voorheen van de kant afkwamen
Et all.
Als ik dit soort overzichten lees, dan komen er vele vragen bij mij op als oldtimer die z'n laatste examen in Den Haag in 1973 deed. Sinds die tijd zijn de verzoeken van " academisch hooggeschoolde en veel jongere collega's" om ze "uit de shit" te helpen bij moeilijke klusjes van liever lede toegenomen en in de laatste jaren voor mijn pensionering was dat een "om de klip klap" gebeuren. Maaar om met de woorden van Nobel prijs literatuur proza man Bob Dylan te spreken
" Times are uuh changing" :lol: laten we het daar dan maar bij laten :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric »

Ik zeg ook niet dat het er beter op wordt Harry.
Tegenwoordig draait varen meer om invullen van papiertjes, drukken op de juiste knopjes en kennis van ICT dan om het daadwerkelijk kunnen varen.
In de nabije toekomst worden schepen semiautonoom, en als de professoren gelijk krijgen vaart een schip straks met alleen nog een ICT'er als bemanningslid. Geen techneuten meer, geen stuurlui meer, maar iemand die ervoor kan zorgen dat de verbinding met de wal in stand blijft, voorkomende elektronische f softwarematige storingen verhelpt, etc.

Ik weet dat jij een stuk ouder bent dan mij, maar ik heb nog wel de opleiding volgens de oude stempel gehad en als ik dit soort dingen hoor voel ik mij ook oud.

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.


Plaats reactie