Herseninfarct

We zijn geen 18 meer, dus af en toe moeten we even in dok.
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Herseninfarct

Bericht door gerardk »

Beste mensen,
Op 31 juli j.l. stond ik aardappels te schillen, het was half 5 in de middag en bij de vijfde aardappel merkte ik dat ik mijn rechterhand niet meer kon draaien. Ik weet dat aan vermoeidheid en dacht, een nachtje slapen, morgen is het weer over. Maar 's morgens was het niet over en ik besloot de dokter te bellen. Moeizaam door een keuzemenu geworsteld en mijn "kwaal" uitgelegd aan de assistente. Deze snapte direct dat het foute boel was .
Ik zou worden teruggebeld. Binnen 5 minuten stond de huisarts aan de deur en zag direct dat mijn rechter schouder veel lager hing. Ik moest direct naar het ziekenhuis (bij ons praktisch om de hoek) afd. neurologie. Vervolgens een CT scan van hoofd en bovenlichaam gemaakt. Daarna werd mij verteld dat ik een herseninfarct had en de vorige dag binnen 6 uur me had moeten melden.
Het bleek dat mijn linker halsslagader voor meer dan 80% dicht zat en een operatie onvermijdelijk. Dit werd gepland voor 11 augustus. Vooraf kreeg ik allerlei metingen, hoe het met de andere 3 hersenslagaders was, maar daar mochten ze geen mededelingen over doen. Ik kreeg een hoofdklem aangemeten met een veelheid van contacten op het hoofd en aan die klem. De operatie duurde 2,5 uur, daarna een dag op IC. Op 14 aug. was ik weer thuis. Met een autorijverbod voor minimaal 3 maanden. Als ik daarna weer wilde autorijden moest ik eerst door een neuroloog gekeurd worden.
Ik merk nu wel dat een infarct betekent dat je een deel van je hersens compleet kwijt bent, ik zie minder, ik loop als op een slingerend schip , schrijven gaat niet meer als voorheen, mijn geheugen is deels weg.. Ik klaag niet tegen het onvermijdelijke, het enige wat lastig is is dat ik geen auto meer mag rijden.
Om met de woorden van Allen te spreken: wat hebben jullie eraan: NIETS. Alleen herken de symptomen als het zich voordoet n.l. lamme arm,scheve mond, brabbelend praten. Dan binnen 6 uur hulp zoeken.
Groetjes
GerardK
l

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Herseninfarct

Bericht door jdbvos »

Potdomme, Gerard...da's niet niks !
Jammer dat je de symptomen niet meteen herkende, maar wie had dat wel herkend...?? ...een hand niet kunnen draaien...da's een nieuwe !
Maar bedankt voor jouw wedervaren: ook het symptoom van afhangende schouder is vast niet alom bekend, dus een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Is er uitzicht op terugkeer van geheugen e.d. ? Want de lichamelijke functies worden toch overgenomen door andere cellen, askmenievergis..
Hoe dan ook: Veel succes bij je herstel toegewenst !
Oost, west...ook best
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Herseninfarct

Bericht door warbout »

Lieve help Gerard dat is nogal wat.
Het enige is inderdaad door het positieve denken dat je voort kan gaan.
Hopelijk verbeterd het nog iets.
Strerkte,
groet, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Herseninfarct

Bericht door gerard tenerife »

Wel naamgenoot dat is even schrikken en ja wie let daar allemaal op, we denken kleinigheden morgen is het weer beter, dat ging op zee ook altijd zo. Maar je hebt nog geluk gehad, je bent er nog en kan nog met ons kletsen en veel dingen zullen verbeteren, goede moed.
mvg Gerard Tenerife.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
ed fowler
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 dec 2017 23:56

Re: Herseninfarct

Bericht door ed fowler »

Good luck Gerard! Daar heeft meesterJan gelijk in. Bedankt voor de tip van het herkennen van een herseninfarct, de afhangende schouder, de niet draaibare hand. Het ligt er aan waar het infarct op treedt. Linkerhersenhelft of rechter. Bij rechterhelft valt er vaak de link,er helft van je lichaam uit. En rechterhelft is vaak blijvend letsel aan spraak, handen of /en benen. Mj hadden ze ook te pakken. Een bloed stolseltje kwam vast te zitten rechts in hersenen, links viel uit. Ik wilde roeren in de koffie nadat ik al zwaaien een klontje suiker er in kreeg. Geen controle over de spieren. Meteen naar het ziekenhuis en daar kreeg ik er nog twee overheen.
Maar wonderwel heb ik er niets aan over gehouden na drie maanden intense revalidatie. Bij mij was het iets gecomplicerder omdat ik al voorzien was van twee beenprothesen.
Wel kon ik in 2002 niet meer voor de klas staan en was ik vroeg ' vast werken'. Een tip uit mijn ervaring is. Voor het infarct vroeg ik aan een brugklasser wanneer het vliegtuig naar Athene vertrok. Dat noemen ze een Tia. Dan is het stolseltje in je hersenen aan het vastlopen. Dat kunnen er meerdere zijn. Ook heb ik een paar een ' gevoel van heel korte suizingen gehad dat leek op een electrische schok. Heel even maar. Maar daar let je verder niet op. De jongen in de klas dacht dat ik geschift was en ikzelf vroeg me dat ook af. Het is gelukkig maar enkele seconden.
In de revalidatie zag ik dat ik niet de enige was. Sommige waren er erg aan toe en dat bleef. Er was ook een arts bij die het was overkomen . Ik heb begrepen dat als je uitval krijgt aan handen of voeten dat moet proberen blijven te bewegen daarmee! Zet 'm op Gerard.
Groetjes Ed
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Herseninfarct

Bericht door pascal »

Hoi Gerard,

Achteraf is mooi praten (wonen).
Daar help je je geheugen toch niet mee terug.
Ik wens je het allerbeste, en hoop dat alles een beetje leefbaar voor je is.
Patru (R.I.P)

Re: Herseninfarct

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gerard,
Die infarct is door de vrijwel verstopte halsslagader flink bij je aangekomen, zoals je beschrijft.
Zelf heb ik 19 jaar geleden alweer (ik was toen bijna 55 jaar) een verstopping gehad in de rechter hersenhelft, waardoor functie-uitval aan de linkerkant van het lichaam. Gelukkig onderkende mijn wederhelft direct de verschijnselen die jij ook beschrijft en lag ik snel in het ziekenhuis.
Daardoor zijn de gevolgen na een lange revalidatie bij mij gelukkig beperkt gebleven.
Zet hem op en blijven doorgaan met activiteiten voor zover mogelijk. Mijn ervaring is om voortdurend te proberen uiterst langzaam je grens steeds wat te verleggen, vooral met bewegen.
Alle goeds en hopelijk kun je nog wat vorderingen maken met het lichaam.
Groet, Paul G.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Herseninfarct

Bericht door Da Silva »

Gerard en anderen heel veel sterkte, dit is heftig. Toch goed dat je het beschrijft. Hier kunnen velen hun voordeel mee doen. Bij twijfel gelijk hulp zoeken en niet denken; "het zal wel overgaan".
Grt.
Mario
jago
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Herseninfarct

Bericht door jago »

Hoi Gerard,

Heel vervelend, het ouder worden gaat echt met gebreken.
Vandaag de kop van de Telegraaf ,,STEEDS LANGER GEZOND".
Ja dat geldt niet voor iedereen, we moeten ondanks een
handicap positief blijven denken, en alle kritiek op de
gezondheidszorg laten varen en dankbaar zijn dat we in
een land wonen waar we zorg krijgen.
Een gezegde van mijn vader zaliger:
,,We moeten eerst met pensioen en dan pas werken."
Hou je taai en maak er het beste van.

Groeten Jaap.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Herseninfarct

Bericht door v+d »

Gerard, dat wordt knokken en wel hoofzakelijk met jezelf.
Elke dag een beetje meer weer de baas over jezelf worden en als je omgeving niet te voorzichtig met je doet moet dat lukken.
Vooral niet stil blijven zitten maar rustig aan opstomen naar het doel dat je jezelf gesteld hebt ongetwijfeld.
Succes.


Plaats reactie