Oude foto

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door jdbvos »

Ik heb dat fenomeen wel vaker gezien, Jos...
Voor de een is het bouwjaar het jaar waarop de kiel wordt gelegd, en voor de andere het jaar waarop de tewaterlating is, of van de overdrachtsdatum..
Voor vlgs mij elke werf geldt de kielleging (heel vroeger ook het moment van tekenen van contract, zie maar bij oude aktes), voor een rederij de doop of de oplevering, als 'geboortejaar'.
Oost, west...ook best

Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door Gert Schouwstra »

Misschien heeft het te maken met de spanningen ter plaatse en wilden ze een statement maken. In 1909 en de jaren daarvoor waren er nog politionele acties geweest tegen opstandige kampongs op Mentawai die zich aan het Nederlandse gezag wilden onttrekken. Het valt op dat er nogal weinig mannen op de foto staan, of zou dat heel andere redenen hebben?

De kiellegging van de Zwaluw (2) was op 10 juni 1910, de tewaterlating 13 mei 1911. Aflevering maart 1912. Werf De Schelde in Vlissingen. Bouwnummer 136. Eigenaar Gouvernementsmarine te Nederlandsch-Indiê. 52 x 9,5 x 3,15 - 802 DWT, 1140 pk stoommachine, oliestook. Afgevoerd in 1935.

In één opdracht gebouwd met zusterschip Albatros (bouwnummer 137, kiellegging 10 juni 1910, tewaterlating 6 november 1911) en in maart 1912 samen afgeleverd. De schepen waren van het type "Valk" stonden bekend als de "Witte schepen" (Kapal poetih) en werden ingezet voor inspectiereizen van de Gouverneur, de Resident en de militaire autoriteiten. Ook overplaatsingen, aflossingen en reizen van dokters werden met deze schepen uitgevoerd. Verder werden er ook wel politieacties mee georganiseerd of bannelingen naar een deportatieoord gebracht.

En nu komt een vreemde inconsistentie. In het boek "Boven-Digoel" geschreven door de arts L.J.A. Schoonheyt in 1936, vind ik de volgende passage:
De eerste exploratie van het Boven-Digoelgebied had in het jaar 1905 plaats, toen de Kali Digoel door den gouvernementsstoomer „Valk" over een afstand van ongeveer 540 km opgevaren werd. Men bereikte bij die gelegenheid een punt, dat nog 30 km bovenstrooms van het huidige Tanah-Tinggi ligt. De daaropvolgende militaire verkenning van deze streek geschiedde in het jaar 1909. Men had toen den gouvernementsstoomer „Zwaluw" gecharterd, voer de Kali Digoel en haar zijrivieren op en bracht deze stroomen in kaart.
Of anders het boek van W. Meijer Ranneft uit 1901 met de titel: "Met de gouvernementsstoomer Zwaluw naar Zuid-Nias en de Nako-eilanden." En verwijzingen naar de schepen Zwaluw, Albatros en Valk in de kranten en andere teksten vanaf 1888 en daarna.

Maar de Zwaluw (type Valk) ging pas in 1911 bij De Schelde te water. Daar zijn voldoende krantenberichten over om dat te bevestigen. Er is dus een eerdere Zwaluw (1) geweest die hetzelfde werk deed en dat was niet het schip op deze foto, want het had o.a. een lange boegspriet.

Voor wat betreft het type "Valk". Dit verwijst waarschijnlijk naar het Gouvernementsvaartuig Hr. Ms. VALK, wat in 1903 bij de NDM werd gebouwd voor het Departement Marine en in 1904 werd opgeleverd. Het was een onderzoeksschip van 51 meter lang en werd ingezet in Nederlandsch Indië en Nieuw Guinea. Tussen 1906 en 1910 werd de VALK ingezet voor de expeditie Lorentz in Nieuw Guinea. Daarbij werd de ZWALUW (1) op sleeptouw meegenomen als bivakschip. Vermeld wordt dat de Zwaluw dan als marineschip is afgedankt en dat de machines er uit zijn gehaald.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door jdbvos »

Een hele oude foto, die ik op StS vond, maar wel bijzonder...
't Is net of deze door het ijs is gezakt.... :-D
Maar die arme donders aan boord.....
AIJA_sinking in ice .jpg
AIJA_sinking in ice .jpg (295.22 KiB) 8104 keer bekeken

Dit was het bijschrift:

Latvian steamer AIJA sinking in ice Febr. 02 1937. An early photo and history of ship see here: http://www.seatheships.org.uk/galler...alatea/cat/558
Photo from collection of Dmitry Dmitriev, Riga, Latvia
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door jdbvos »

Er is niet veel terecht gekomen van vele zoekactie's hierboven, vanaf begin van dit topic, viel me op....
De raadselen blijven bestaan...
Waarom men nooit een beschrijving van het gekiekte op de achterkant schreef is mij een raadsel...
De maker/maakster wist ALLES erover, maar na het aanmonsteren op "De Almacht" van de NeverComeBackLines is alle kennis erover opgedroogd....
Gelukkig heb ik (een beetje,helaas) de verhalen bij de foto's van pa&ma wel wat opgeschreven bij/in de digitale kopietjes, dus ik hoop dat dat voor het nageslacht is vastgelegd, maar zoals een oud-zeeman vaak zegt "Ge wiet mar nooit" (of zoiets, ongeveer... Ik zal je naam niet noemen, Mart 8) )

Mijn vechtgenote Corry, die wars is van alle (digitale) techniek, heeft ondanks dat ik Aldfaer voor haar heb geinstalleerd, ook zo'n "schitterend" genealogie-archief opgebouwd, waarin zij zonder problemen alles kan vinden en de weg in weet....
...maar dan ook alleen maar zij.... :roll: Dus dit wordt later een weggooi-archief, vrees ik...
archief.jpg
archief.jpg (45.53 KiB) 7426 keer bekeken
Maar ik doe dit schrijven omdat ik op Veesboekpagina "De oude doos" een mooie oude foto aantrof van de leraren van de Zeevaartschool in Groningen...
Nou: voor wie is dit een 'Feest der herkenning' ???
Leraren zeevaartschool MTS Groningen 1947.jpg
Leraren zeevaartschool MTS Groningen 1947.jpg (207.47 KiB) 7426 keer bekeken
...en dan als zoektocht: wie herkent de verschillende (zo lijkt het) kwalsters (pet-emblemen) ???...
Leraren zeevaartschool MTS Groningen 1947 2.jpg
Leraren zeevaartschool MTS Groningen 1947 2.jpg (209.2 KiB) 7374 keer bekeken
Als voorschot:
A lijkt het 'anker & margriet'
D en G lijken hetzelfde
B, C en E lijken eveneens hetzelfde, met als uitzondering bij E een verdraaid anker
F (en dus A) lijken me "eenlingen"...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door jdbvos »

Deze plaatjes, die ik vond op StS, moet bij velen heel wat herinneringen ophalen....
Mooie aktieplaatjes, vind ik...
Gezien de fotonamen wél geplaatst door een NLer.... (of een Vlaming...dat kan natuurlijk ook...oh ja: of een ZuidAfrikaan :-D )
...of, gezien de leeftijd, heb ik die namen zelf aangepast en ben dat feit inmiddels vergeten.... :roll:
Bijlagen
ayutialapzalvenzl4.jpg
ayutialapzalvenzl4.jpg (58.24 KiB) 6740 keer bekeken
ayutiavoorenachterws5.jpg
ayutiavoorenachterws5.jpg (73.17 KiB) 6740 keer bekeken
Oost, west...ook best
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Oude foto

Bericht door Chris.dus »

Heerlijk Jan, die foto van het lapzalven. Zo ging dat en als matroos waren dit leuke klusjes.
Dat zal tegenwoordig niet meer gebeuren.
Dan moet je toch minimaal schoenen met stalen neuzen dragen, een kittig hempje op, een zwemvest aan, een gekeurde veiligheidslijn om en een oranje hesje aan om je beter zichtbaar te maken. Verder werkhandschoenen, een beschermbril tegen de spetters en een koolstofmasker tegen de dampen. :-D :-D
Nee, net matrozen leven was toen toch een stuk aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door jacko »

Chris

Kun je dan nog wel bewegen met al die zooi aan. 😂😂😂

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Oude foto

Bericht door Chris.dus »

Ik denk dat je daar niet echt veilig mee kan werken Hans, maar ja, de veiligheidsmafia maakt dit soort regels.
Dat zwemvestje ook tegenwoordig, wie heeft dst bedacht ? Kijk, op zo,n binnenvaartschip zonder reling kan ik me er wel iets bij voorstellen maar op een zeeschip..?
Overigens, waarom hebben die binnenvaarders eigenlijk geen reling ? Heb ik nooit begrepen. Dat stukkie veiligheid hoeft dan weer niet volgens de wet.
Ach ja :lol: 8)
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Oude foto

Bericht door Bertus. »

.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oude foto

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

BS. schreef: 20 mar 2018 13:41 Ze maken er wel een zooitje van bij het binnenhalen van de tros, je zou je nek breken. :mrgreen:
Op welk schip en welke haven is dit :?:
Dit is op mijn ouwe bootje, de Ayuthia van EAC, Bertus.
Ik zat daarop van 29/1/75 t/m 13/2/75.
Lag met de Sargodha in Amsterdam toen die ouwe van de Ayuthia, terwijl ze op vertrek lagen, in het ziekenhuis werd opgenomen.
Ik moest toen halsoverkop naar de Ayuthia.
De eerste stuurman werd tijdelijk kapitein en in Kaapstad werd ik weer afgelost door een andere ouwe. :wink:

Maar ze hieuwen gewoon de tros snel in, waarom zou je ze eerst netjes opschieten als ze toch meteen worden weggeschoten in het kabelgat?
Op deze foto is te zien dat ze inderdaad niet veel ruimte hadden op de bak...

Ayuthia-1.jpg
Ayuthia-1.jpg (160.44 KiB) 8280 keer bekeken
Ayuthia-05.jpg
Ayuthia-05.jpg (43.2 KiB) 8276 keer bekeken


Plaats reactie