De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Martinus »

Diezelfde gedachte kan ook bij Davidson hebben gespeeld toen hij de brug verliet en naar zijn kooi ging om pas acht uur later weer eens te komen kijken
Het zal allemaal wel al uitgezocht zijn maar toch vraag ik me steeds af of die man niet aan bepaalde medicijnen zat: bv. kalmerings- of slaapmiddelen.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Co »

Beste Theo, hartelijk dank voor de "recensies" zal ik het maar noemen.
Wim Plukker en Jan Vos ook bedankt.

Dit zo lezende zal ik straks thuis, met verlof, het boek van Foy bestellen.

Groeten van een nog steeds trouwe aanhanger van dit mooie forum.
Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Brazuca »

@Theo, bedankt voor de 3 boek recensies. Ik zal het als laatst besproken boek (Run the storm - G.M. Foy) bestellen en lezen en daarna eventueel commentaar geven.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
Hoor het ook eens van een ander...
OUTSIDE MAGZINE schreef: -----------------
All three books capture the tragedy and suspense of El Faro. The timing might make this seem like a ghoulish scramble, something the publishing industry has certainly managed before. (A deadly 1998 yacht race in Sydney, Australia, also produced three different books.) But each El Faro volume finds a unique angle, even if their titles all sound the same. Slade spends the most time with the crew’s families and their persistent grief. Korten broadens the narrative to include the M/V Minouche, a smaller ship hit by Joaquin, and the Coast Guard’s attempts to rescue the crews of both.

Foy does the best job. He tells the story briskly and confidently while working in helpful asides: how cargo containers are fastened to a ship deck, how forecasts are determined, how huge ships stay upright (and how they don’t). Run the Storm is too dense in a few spots, especially in its footnotes, but it gracefully covers everything you’d want to know about El Faro’s sinking and the 33 lives that went with it.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Nou omdat Theo zo aandringt :wink: en het boek van Rachel S nog niet binnen is, heb ik bij Google play het e-book besteld van Foy, Run the storm, het is een Simon and Schuster e-book en kost euro 13,85. Daar kan ik geen buil aan vallen.
Met een beetje mazzel heb ik het dinsdag wel uit tenzij het mooi vaarweer wordt natuurlijk.
De eerste paar bladzijden gaan al prima!

Wat is er eigenlijk met dat zusterschip gebeurd? Goed verzekerd in de vaart gehouden?
Zulke schepen moesten nu toch niet meer mogen varen tenzij aangepast en op een aantal punten verbeterd.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Co »

Hallo v+d,
Wat is er eigenlijk met dat zusterschip gebeurd? Goed verzekerd in de vaart gehouden
Ik meen te weten dat het zusterschip een dienst op de US Westkust - Alaska dienst zou gaan doen.

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Foy concludeert dat de gezagvoerder een doomsday prepper was, nu begrijp ik de reactie van Theo beter.
Een doomsday prepper gelooft dat de wereld binnenkort vergaat en dat hij of zij overleeft, nou ja de preppers die ik ontmoet heb zijn tot nu toe aardige mensen die zich overal goed op voorbereiden. Deze gezagvoerder had zich in ieder geval niet goed voorbereid daar kan toch amper twijfel over bestaan.
Foy schrijft dat enkele maanden voor de fatale reis er een olielek is geweest waardoor het sump peil gedaald is tot het niveau van de fatale reis.
Er is gewoon geen olie gesuppleerd en dat was nog maar de eerste streek van Murphy.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Foy heeft het El Faro gebeuren goed en met kennis van zaken verteld.
Ook als je niet alle verhoren en verslagen gelezen hebt geeft het boek je een vrij accuraat beeld van hoe dit kon gebeuren.
Een reis waarbij Murphy vooraf en tijdens de reis veel hulp kreeg om er een totale ramp van te maken.
Mij lijkt dat je de originele tekst moet lezen en niet een vertaling, tenzij door iemand vertaald met kennis van het gebeuren aan boord van Amerikaanse schepen in de beschermde Amerikaanse scheepvaartwereld.
Over het gedoe in de machinekamer is nog wel het een en ander op te merken, het heeft echter weinig zin.
Het belangrijkste punt is dat de gezagvoerder een verkeerde beslissing heeft genomen zeker als hij geweten heeft in wat voor slechte staat zijn schip verkeerde.
Niet voldoende olie, niet afgesloten mangaten en niet goed geborgd containers hadden geen invloed gehad op het verloop van deze ongelukkige reis als de man beseft had dat dit oude schip totaal niet fit was en hij dus de storm omzeild zou hebben.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door andrekik »

Co schreef: 18 mei 2018 21:21 Hallo v+d,
Wat is er eigenlijk met dat zusterschip gebeurd? Goed verzekerd in de vaart gehouden
Ik meen te weten dat het zusterschip een dienst op de US Westkust - Alaska dienst zou gaan doen.

Groeten van Co.
Zusterschip El Yunque is gesloopt, reden, zie HIER
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Co »

Bedankt Andre,
Het was dus de bedoeling...maar ze werden kennelijk wakker daar bij jullie.
Dat is nu het mooie van dit forum; iedereen weet wel wat, samen heel veel.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie