Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Harry, de bouwer was werkzaam bij een bedrijf in landbouwtechnieken en ik denk maar zo dat hij veel zaken met hydraulische pompjes en motoren opgelost heeft.
Je kunt dan de waterwielen met een eenvoudige grasmaaieraandrijving zelfs vooruit en achteruit laten draaien onafhankelijk van elkaar. Moeilijk wordt dan slechts het varen van een rechte koers als je geen roer wenst te gebruiken.
Het stukkie in de krant gaat niet in op de details maar zegt wel dat in aanvang de boot slecht te besturen was. Inmiddels zijn er wat joy-sticks bij geplaatst en vaart het schip goed al zorgt het aantal joy-sticks nog wel eens voor verwarring bij het sturen :) .
Dat stukkie stond in het lokale sufferdje van Beesd :wink: ik zal proberen het te scannen en hier te plaatsen. In dat soort gesnor ben ik niet zo ervaren dus moet ik er even voor gaan zitten.
Als iemand anders meer weet over dit schip, ga je gang en vertel het ons.
Ik vind het een mooie prestatie dat schip bouwen met afwijkende technieken, kijk maar eens goed naar het waterwiel.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

kijk maar eens goed naar het waterwiel.
Het lijkt een hele listige affaire Jan, met ogenschijnlijk veel draai en slijtage punten, maar inderdaad een hele prestatie dat "afwijken from the beat'n path" :roll:
moet ik er even voor gaan zitten.
Ik hoop dat je daar even tijd voor kunt vinden tussen de diverse drukke bezigheden door :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Wij gingen een stukje varen, van Woudsend door de Welle naar het PM kanaal en via Sloten over het Slotermeer naar Balk.
Er zijn van die dagen dat je dingen ziet die maar net goed gaan en het overkomt jezelf ook wel eens dat je denk dat het anders moet kunnen.
Nou ja wij begonnen op maandagochtend :wink:
Koffie drinken bij de Shellshop Wellerzand is een vaste gewoonte, we nemen dan ook een broodje mee als middagmaal.
Het was nog niet erg warm dus terug bij de camper met koffie en broodjes besloten we in de camper te gaan zitten.
Er stopte een Toyota in het tegenover ons gelegen parkeervak en daar kwam een stel van onze leeftijd uit kreukelen.
Het duurde even voor alle functies van de ledematen onder controle waren en pa en ma met de broodtrommels en thermoskan op de bank gezeten waren.
Pa stak net een boterhammetje naar binnen en daar begon zijn Toyota geheel uit eigen beweging spontaan, achteruit, richting onze camper te rollen.
Hij smeet razendsnel zijn broodje tegen het dek, klauterde als een jonge berggeit van de bank af en sprintte naar zijn voertuig.
Gelukkig had hij het ding niet op slot gedraaid en kon hij de deur rap open krijgen en het rempedaal vinden, als oude kerels vlot worden...
Ze konden er zelf ook om lachen.
De Karakorum had ik kennelijk vergeten aan de walstroom te hangen en de koelkast had ik bij laten staan, daar houden accu's niet van.
De startaccu is gescheiden van de huishoudaccu's dus starten was het probleem niet maar de sleepbootjes voor en achter reageerden niet op de commando's omdat bij 11,5 volt de hele handel plat gaat.
Wij moesten dus naar een overnachtingsplek met walstroom om de accu's weer op te laden en dat werd Balk waar nieuwe steigers zijn voorzien met stroomautomaten.
Onderweg zouden de zonnepanelen niet voldoende tijd hebben om de accu's vol te krijgen.
Op het kanaal werden we een paar maal opgelopen door grote vrachtschepen zonder problemen.
Een schipper dacht er anders over, terwijl wij uiterst stuurboordwal hielden liep hij ons voorbij met weinig ruimte en met hoge snelheid.
Ons vletje liep uit zijn roer en het kostte aardig wat moeite om vrij te varen van de kont van het vrachtschip, sturen was er niet bij.
Gelukkig trekt het ding naar stuurboord als je achteruit slaat en dat hielp, van zoiets ben je gelijk goed wakker.
Bij de afslag naar Sloten gingen we het broodje eten, ook dat bleek een maandagochtend geval en toonde in totaal geen gelijkenis met het bestelde.
Nou ja je kan niet altijd alles mee hebben.
In Balk heerste diepe rust, alle steigers leeg, geen mens te zien dus konden we kiezen en dat is altijd moeilijk.
We liggen als het even kan altijd aan een walletje, maar daar waren geen stroomkastjes of die deden het niet.
Dus de schipper besloot aan zo'n vingersteiger te gaan liggen die volgens het gezag te kort was dus er kwam oppositie.
We probeerden de eerste maar die lag in de schaduw en het stroomkastje was stuk.
Bij de tweede was onze walstroomkabel te kort hetgeen door daar aanwezige bouwvakkers al luid vanaf hun steiger voorspeld was.
Bij de derde lagen we keurig in een keer goed en bleek de stroomautomaat zelfs al stroom te leveren zonder muntinworp.
Enfin we zijn nu getraind in het aanleggen aan scheve korte steigertjes, het is altijd ergens goed voor. :) :wink:
DSC07539wend balk.JPG
DSC07539wend balk.JPG (62.79 KiB) 4572 keer bekeken
DSC07540wend balk.JPG
DSC07540wend balk.JPG (103.11 KiB) 4572 keer bekeken
DSC07543wend balk.JPG
DSC07543wend balk.JPG (85.99 KiB) 4572 keer bekeken
DSC07546wend balk.JPG
DSC07546wend balk.JPG (79.3 KiB) 4572 keer bekeken
DSC07547wend balk.JPG
DSC07547wend balk.JPG (84.61 KiB) 4572 keer bekeken
DSC07552wend balk.JPG
DSC07552wend balk.JPG (187.76 KiB) 4572 keer bekeken
DSC07554wend balk.JPG
DSC07554wend balk.JPG (173.63 KiB) 4572 keer bekeken
DSC07555wend balk.JPG
DSC07555wend balk.JPG (141.37 KiB) 4572 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

De havenmeester van Balk kwam aan het eind van de middag het havengeld innen, hij liet mij even zien dat de muntautomaten van de stroomvoorziening niet erg vandaalbestendig waren. Zijn kastjes worden soms leeggeroofd en als dank worden de lades met slot en al in de haven gekieperd. Sommige automaten waren al aangemeld voor reparatie maar de leverancier reageerde niet erg vlot, jammer het is verder een prachtige plek om te liggen. Het nieuwe toiletgebouw moet ook dit seizoen nog klaar zijn geloof ik en dan is het helemaal af.
Het zal overigens met dat vandalisme wel meevallen, de fietsen hebben de nacht aan de wal doorgebracht geparkeerd tegen de vuilnisbak en het hele spul stond er de volgende morgen, geheel compleet, nog en zo hoort het ook.
We deden de Luts al eens per rib met motor, nu deden we dat met de e-fietsen langs de Luts wat nog niet helemaal vanzelf ging.
Langs de provinciale weg ligt weliswaar een fietspad maar dat is langs auto's fietsen met een bult herrie.
Aan de andere kant van de Luts gaat het een eindje over een verharde weg en daarna wordt je het bos ingestuurd, met die kleine e-fietsjes van ons was dat wel te doen, met grote fietsen zou ik er niet aan beginnen. Mooi ritje langs ruiterpadden en mooie woningen wat tenslotte uitkwam bij een oude zandwinning dat nu een mooi natuurgebied geworden is.
Toen ik van zo'n bospadje het ruiterpad kruiste werd ik bijna overreden door een paar dames op Friese paarden, ze schrokken overigens ook van mij.
Op mijn idee dat ze beter thuis wat nuttigs konden gaan doen, zoals afwassen of stofzuigen, reageerde het gezag met: " Die zijn rijk joh of hebben een rijke vriend, sommige zijn verstandig ". Daar kon ik het weer mee doen.
Terug in Balk hielden we pikheet bij de brug die een paar maal draaide, de havenmeester was er maar druk mee.
Na de koffie fietsten we langs de Hema waar buiten wat plastic strandstoeltjes stonden als aanbieding, eigenlijk meer een gevormd plasticplaatje.
De directie vond dat die dingen nou prima bij ons op de bak zouden passen, dus moest er proef gezeten worden.
Ze moest diep door de knieën om wat elegant neer te kunnen komen op dat stukkie plastic, dat mislukte jammerlijk en ze rolde met plastic en al over de kade. Een paar toeschouwers die ook van die dingen wilden besloten ter plekke er maar van af te zien.
Wij kochten twee van die gekke dingen en op de bak van de Kararkorum zitten ze perfect.
Ook de brugwipper van Woudsend, hoewel later op de dag, reageerde wat vreemd op ons bootje.
Het ding past al achttien jaar met gestreken mast onder de Woudsenderbrug door, terwijl wij aan kwamen varen met een rustig vaartje stond het licht op dubbel rood. Het gele lampje middenop brandde enkel geel, dus mocht ik doorvaren. Geen ander schip in de buurt.
Toen we bijna bij de brug waren ging het razendsnel van dubbel via enkel rood naar groen en het brugdek begon te openen.
Wij waren midden onder de brug toen het dek weer begon te zakken, nieuwe brugwipper?
Bijlagen
DSC07556balk wend.JPG
DSC07556balk wend.JPG (239.3 KiB) 4468 keer bekeken
DSC07558balk wend.JPG
DSC07558balk wend.JPG (252.44 KiB) 4468 keer bekeken
DSC07559balk wend.JPG
DSC07559balk wend.JPG (158.13 KiB) 4468 keer bekeken
DSC07562balk wend.JPG
DSC07562balk wend.JPG (101.28 KiB) 4468 keer bekeken
DSC07565balk wend.JPG
DSC07565balk wend.JPG (161.41 KiB) 4468 keer bekeken
DSC07567balk wend.JPG
DSC07567balk wend.JPG (123.99 KiB) 4468 keer bekeken
DSC07568balk wend.JPG
DSC07568balk wend.JPG (161.57 KiB) 4468 keer bekeken
DSC07570balk wend.JPG
DSC07570balk wend.JPG (141.13 KiB) 4468 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Zondag was het prima bootjesweer met windkracht 4 waren er veel zeilers, wij besloten via de snelste weg naar Grou te varen.
Achter Grou ligt een prachtig natuurgebied met mooie Marrekritesteigers zonder voorzieningen en frietkotten dus heerlijk rustig om te overnachten.
Op het Sneekermeer was windkracht 4 opeens 5 en behalve een paar grote charterschepen was er geen zeilboot te zien, motorschepen op een enkele speedboot na ook niet.
Bij vertrek hadden we alles al gesjord en de patrijspoorten gesloten, het schuifdak van de kajuit stond nog wagenwijd open.
Terwijl het gezag probeerde een foto te maken van het overkomende buiswater en ik druk was met koershouden kwam er toch nog een bak water over het dak heen en de kajuit binnen en natuurlijk precies op de plek waar ik stond.
Verder bereikten we zonder problemen Grou waar de brandweer met bootaanhanger en een ziekenwagen langs het kanaal stonden, ik gokte op een medische evacuatie en dat bleek later ook zo te zijn.
Op weg naar de Folkertsloot kwamen we een snelle rib tegen afgeladen met mannen in gele pakken met reflecterende strepen, ook een blauw zwaailicht ontbrak niet.
Dan is zo'n aai-telefoon wel erg makkelijk omdat je dan even kan zoeken wat er aan de hand is, het was een evacuatie van iemand die met een bootje op het Hansmar lag.
Dat is in Nederland toch wel prachtig geregeld, als je in de problemen zit is hulp vlakbij dat bleek maar weer.
Vanaf onze steiger konden we naar een vogeluitkijkpost, we zagen een zilverreiger en veel ganzen.
In de hut hing een folder met de Friese namen van vogels, weer wat geleerd.
DSC07574naar grou.JPG
DSC07574naar grou.JPG (77.44 KiB) 4828 keer bekeken
DSC07576naar grou.JPG
DSC07576naar grou.JPG (93.38 KiB) 4828 keer bekeken
DSC07581naar grou.JPG
DSC07581naar grou.JPG (72.51 KiB) 4828 keer bekeken
DSC07585naar grou.JPG
DSC07585naar grou.JPG (70.35 KiB) 4828 keer bekeken
DSC07588naar grou.JPG
DSC07588naar grou.JPG (183.76 KiB) 4828 keer bekeken
DSC07589naar grou.JPG
DSC07589naar grou.JPG (82.75 KiB) 4828 keer bekeken
DSC07591naar grou.JPG
DSC07591naar grou.JPG (75.91 KiB) 4828 keer bekeken
naar grou.jpg
naar grou.jpg (62.59 KiB) 4828 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Allen »

@Jan, je bijdrage van dd. 28 jun 2018 (twee berichten hiervoor):

De eerste foto -het witte huis- is “Landhuis Kippenburg”.


01Kippenburg.JPG
01Kippenburg.JPG (41.36 KiB) 4800 keer bekeken


Naast Kippenburg heb je ‘Dekstation - Traningsstal Gaasterland’.


02Dekstation Gaasterland..JPG
02Dekstation Gaasterland..JPG (20.22 KiB) 4800 keer bekeken


Je schreef:
"het ruiterpad kruiste werd ik bijna overreden door een paar dames op Friese paarden"


@Jan Jan Jan toch, als daar een trainingsstal is, dan kan je toch een paar dames op Friese paarden
verwachten dat je die tegen komt. :-D


Hebben jullie nog een bezoek gebracht aan de trainingsstal?
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Allen, het huis Kippenburg is zelfs te huur. Wij hadden niet de indruk dat het actief bewoond werd, wel een prachtig stekje.
Met paarden hebben wij niets, ik ben ooit eens met twee van die beesten voor een wagen hooi gespannen van een heuveltje af komen rennen. Wagen remde niet en mijn benen tegen de kont van het bakboord peerd konden het gewicht niet aan dus gingen we tamelijk snel een greppel door en het kreupelhout in. Doe mij maar een oude Lanz trekker met zo'n eenpits gloeikop, die begrijp ik beter :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

Het zijn haast alleen maar vrouwen met paarden.
Kwatnaitheur, maar ze willen én motten zo nodig een beest tussen de benen....
en ruziezoekers !!! Van de week vroeg m'n dochter waar "dat ding was om aardappels te schillen"
Ik zei dat die net m'n pantalon stond te strijken, zag ik ineens een vliegend strijkijzer tegen de schutting crashen....
tssss…..
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

m'n pantalon stond te strijken
Zo, loopt meneer tegeswoordig in een gestreken pantalon rond? :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

oke-oke-oke…
misschien een lettertje vergeten...
I pant along….
Oost, west...ook best


Plaats reactie