Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Arnoud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2018 19:44

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Arnoud »

Sinds 1996 woon ik op de Prinses Irene (voor 1939 Schollevaar). In 1974 is in Zaandam het dekhuis van de Rijnsleper Schwyz[ op het lege pontdek geplaatst en is het verkocht voor 12.000 gulden. Het schip is zo behouden gebleven voor de sloop als woonboot in Amsterdam.
https://cdn.binnenvaart.eu/userfiles/im ... llvaar.jpg
https://www.binnenvaart.eu/motorsleepbo ... chwyz.html

Ik ben nog steeds op zoek naar informatie over dit schip zoals onder andere wanneer exact het Rijksveer is gebouwd/opgeleverd in 1918, bij welke werf, en naar eventuele tekeningen van het schip. Foto's zijn ook altijd welkom.
Na de tijd dat het schip te koop lag in de Leuvehaven is het terecht gekomen bij een aannemer in Zoeterwoude-Rijndijk, die het als werkschip heeft gebruikt. Deze aannemer heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Wie kan me meer vertellen over de verbouwingen aan het schip. Er staat nu een 90pk Brons 2CL in. De startluchtcompressor is gekocht in 1967 (Duivenvoorde, achterhaald via serienummer), die is er waarschijnlijk ingekomen samen met de Brons.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Arnoud op 21 mei 2018 13:01, 4 keer totaal gewijzigd.


Arnoud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2018 19:44

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Arnoud »

In 2014 kreeg ik deze informatie van Bas van der Heiden over de Schollevaar uit het RTM archief. Over de periode vóór de RTM tijd weet ik helaas nog maar heel weinig.
Het is een hele lap tekst maar op deze manier blijft zijn zoekwerk behouden.

m.s. “ Prinses Irene”
De ROTTERDAMSCHE TRAMWEG MAATSCHAPPIJ huurde van de eigenaar, de Staat der Nederlanden en gebouwd voor het Rijksveer MOERDIJK – WILLEMSDORP het motorschip SCHOLLEVAER. De RTM huurde dit m.s. in de jaren 1932 t/m 1938. Dit m.s. had een lengte van 25,4 meter; een breedte van 8,55 meter; een laadvermogen van 35 ton en de grootste diepgang bedroeg 2,4 meter. Het was gebouwd in 1918. (Bron: De tramboten van de RTM en haar dochterondernemingen, geschreven door W.J.J. Boot)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Het m.s. SCHOLLEVAER wordt gedurende enige weken van 1932 bij de RTM ingezet op de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD. Wegens een defect aan de motor moest deze boot buiten dienst gesteld worden en weer ter beschikking gesteld van Rijkswaterstaat. (Bron: RTM – jaarverslag 1932)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gedurende de zomermaanden van 1933 deed het m.s. SCHOLLEVAER bij de RTM dienst op de veerdienst tussen NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD. Rijkswaterstaat had dit m.s. met een nieuwe en sterkere motor uitgerust. (Bron: RTM-jaarverslag 1933)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD deed het m.s. SCHOLLEVAER geregeld dienst, nadat in het begin van 1934 de motor was gereviseerd. Gedurende deze revisie werd tevens een nieuwe stuurlier met zelf remmende koppeling en ferodo – voering op de keerkoppeling aangebracht. In het laatste deel van de maand mei werd dit m.s. een 3-tal dagen uit de vaart genomen om de keerkoppeling weer in orde te maken. (Bron: RTM – jaarverslag 1934)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD was in de maanden januari en november 1934 het m.s. SCHOLLEVAER gedurende enkele weken buiten dienst voor revisie van de motor. Gedurende de maanden maart, september en oktober van datzelfde jaar werden enkele vaarten door andere schepen gedaan, wegens defecten aan de motor. (Bron: RTM-jaarverslag 1935)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++I
In de veerdienst NUMANSDORP HAVEN – WILLEMSTAD was in mei het m.s. SCHOLLEVAER 8 dagen buiten dienst voor revisie van de motor en hellingen en herstelling van het schip. In november moesten enkele vaarten door een ander schip worden gedaan wegens herstellingen aan de motor. (Bron: RTM-jaarverslag 1936)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In het RTM-jaarverslag van 1937 staats niets vermeld m.b.t. het m.s. SCHOLLEVAER.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Het m.s. SCHOLLEVAER werd in augustus weer ter beschikking gesteld van het Rijk. (Bron: RTM-jaarverslag 1938)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Medio 1939 werd het m.s. SCHOLLEVAER onder de naam PRINSES IRENE in de vaart gebracht door de nieuwe eigenaar (of huurder??) STOOMBOOT REEDERIJ J. & A. V.D. SCHUYT. (Bron: De tramboten van de RTM en haar dochterondernemingen, geschreven door W.J.J. Boot)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Veerdienst OOLTGENSPLAAT (Sluishaven) – DINTELSAS De veerboot VAN DER SCHUYT zal tijdelijk en wel met ingang van maandag 16 november 1953 t/m zaterdag 28 november 1953 vervangen worden door de kleinere veerboot PRINSES IRENE. N.B. maximale lengte voertuigen: 8 meter maximum gewicht (incl. lading) 7500 kg per motorvoertuig Aanhangwagens kunnen gedurende deze periode niet worden overgezet. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van woensdag 11 november 1953)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 17 december 1953 worden, naar schatting voor de periode van 3 weken, de volgende wijzigingen in de exploitatie gebracht: Veerdienst OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS: De dienst wordt gevaren met de veerboot PRINSES IRENE Aanhangwagens kunnen niet worden overgezet. Van de datum waarop de normale exploitatie hervat zal worden, zal nader kennis worden gegeven. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van woensdag 16 december 1953) VEERBOOT NAAR OOLTGENSPLAAT GERAAKTE OP DRIFT De veerboot PRINSES IRENE, die momenteel de veerdienst DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT (SLUISHAVEN) onderhoudt, geraakte vrijdagavond tijdens het ruwe weer een paar honderd meter voor de GALATHESE HAVEN los van de sleepboot die wegens motorschade van de PRINSES IRENE, gedurende enkele dagen de veerboot overbrengt. Door de krachtige rukwinden brak de tros, waardoor de PRINSES IRENE vrij spel kreeg. Door een goede manoeuvre van de sleepboot werd echter spoedig een nieuwe verbinding tot stand gebracht. Gedurende enige tijd verkeerde de veerboot toch in een lastige situatie. Op de boot bevonden zich weinig passagiers en auto’s. Door het ruwe weer en het woelige water was het onmogelijk de GALATHESE HAVEN in te varen en moest men terugkeren naar DINTELSAS. Zaterdag werd de dienst alleen met de sleepboot onderhouden en konden uiteraard geen auto’s en andere voertuigen worden overgezet. (Bron: knipsel d.d. 18 januari 1954)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 18 maart 1957 zal de veerboot VAN DER SCHUYT, dienstdoende tussen OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS, gedurende plm. 3 weken worden vervangen door de motor – veerboot PRINSES IRENE. Na uitvoering van de reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan de VAN DER SCHUYT, welke na het zich laat verwachten voltooid zullen zijn op 28 maart a.s., zal de PRINSES IRENE, ter vervanging van de motor – veerboot PRINSES BEATRIX, gedurende plm. 1½ week dienst doen in de veerdienst NUMANSDORP – DEN BOMMEL. De Directie. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van dinsdag 12 maart 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 23 april 1957 zal de veerboot VAN DER SCHUYT, dienstdoende tussen OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS, gedurende plm. 3 weken worden vervangen door de motorveerboot PRINSES IRENE. Na uitvoering van de reparatie- en onderhoudswerkzaamheden aan de VAN DER SCHUYT, welke naar het zich laat verwachten omstreeks 1 mei 1957 voltooid zullen zijn, zal de VAN DER SCHUYT ter vervanging van de motorveerboot PRINSES BEATRIX gedurende plm 1½ week dienst doen in de veerdienst NUMANSDORP – DEN BOMMEL. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden – Nieuws van dinsdag 16 april 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vanaf zaterdagmiddag 5 oktober 1957 (12.30 uur) tot en met woensdagavond 9 oktober 1957 zal in de veerdienst DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT de veerboot VAN DER SCHUYT worden vervangen door de veerboot PRINSES IRENE. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van dinsdag 1 oktober 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
VAN DER SCHUYT enkele dagen uit de vaart Vanaf zaterdagmiddag (12.30 uur) tot en met woensdag 9 oktober 1957 zal de veerboot VAN DER SCHUYT die de dienst OOLTGENSPLAAT (SLUISHAVEN) – DINTELSAS onderhoud, wegens reparatie buiten dienst worden gesteld en vervangen worden door de veerboot PRINSES IRENE. Men dient rekening te houden dat laatst genoemde boot niet is geschikt voor het zware vrachtvervoer. (Bron: Eilanden-Nieuws van vrijdag 4 oktober 1957)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Met ingang van 29 januari 1959 zal de stoomveerboot VAN DER SCHUYT gedurende circa 3½ week vervangen worden door de motorveerboot PRINSES IRENE. De maximum lengte der met deze veerboot te vervoeren voertuigen bedraagt 8 meter, het maximum gewicht per voertuig inclusief lading 10.000 kg. VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. (Bron: advertentie Eilanden-Nieuws van dinsdag 27 januari 1959)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ook veerdiensten Oost - Flakkee hadden stagnatie (o.a.) De veerboot PRINSES IRENE die vaart tussen OOLTGENSPLAAT en DINTELSAS, voer zaterdagmorgen in de SLUISHAVEN op de pier en bleef daar tot omstreeks 11.30 uur zitten. Zonder schade kwam de boot weer vlot en heeft die dag nog een enkele vaart uitgevoerd. Maandag werd midden op de dag met de overtocht begonnen en deed het personeel alle moeite om de diensten zo goed en zo kwaad als het ging toch uit te voeren. Ook hier vervielen de vroege en late diensten. De binnenscheepvaart ligt volkomen lam. In deze 4 dagen tijds is slechts sporadisch een schip door het VOLKERAK gekomen. Ook vandaag – dinsdag – zitten we weer dik in de mist. (Bron: knipsel van 10 mei 1959)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Een 19 april 1962 gedateerde en door VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. opgestelde brief, betreffende de uitbreiding van de veerdiensten op Goeree en Overflakkee. Met ingang van 20 april 1962 (Goede Vrijdag) zal het m.s. PRINSES IRENE op het veer DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT worden ingezet. De PRINSES IRENE is van een nieuwe motor voorzien en de laadkleppen zijn belangrijk verbreed en verder verbeterd. Bij voldoende aanbod zal het m.s. PRINSES IRENE met het thans varende s.s. VAN DER SCHUYT op de alom bekende vertrektijden de dienst onderhouden. Hiermee is de capaciteit van de dienst nagenoeg verdubbeld en verwacht mag worden, dat wachttijden niet meer zullen voorkomen. Deze situatie zal tot ongeveer 1 juni a.s. duren. Op dit tijdstip zal de veerpont GORINCHEM V (capaciteit rond 35 personenauto’s van een grote revisie en verbetering gereedkomen. Het ligt in het voornemen de GORINCHEM V dan permanent op het veer DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT te laten varen met als extra boot het s.s. VAN DER SCHUYT. De PRINSES IRENE zal op dat tijdstip het veer NUMANSDORP – DEN BOMMEL gaan versterken, zodat dan ook op dit veer de capaciteit en frequentie belangrijk kan worden opgevoerd. De Rederij behoudt zich het recht voor, zonder voorafgaande kennisgeving, de dienstregelingen te wijzigingen. (Bron: brief, gedateerd 19 april 1962)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
VEERDIENST S.B.S. DEN BOMMEL – NUMANSDORP hervat. Met ingang van donderdag 14 maart 1963 is de veerdienst hervat. De afvaarten zijn als volgt: Van DEN BOMMEL: 5.45 – 8.30 – 11.00 – 13.40 – 16.00 en 18.30 uur. Van NUMANSDORP: 7.15 – 9.45 – 12.20 – 14.50 – 17.30 en 19.30 uur. De veerdienst wordt uitgevoerd met de PRINSES IRENE, waarvoor een maximaal gewicht geldt van 12 ton en een lengte4 van 8 meter. Zondags geen dienst. Deze dienstregeling is geldig tot nadere aankondiging. DE DIRECTIE. (Bron: advertentie Flakkeese Nieuwsbode van vrijdag 15 maart 1963)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Veerdienst met NUMANSDORP weer hersteld De veerdienst DEN BOMMEL – NUMANSDORP, die sinds 28 december heeft stil gelegen wegens ijsgang, zal morgen weer in bedrijf komen. Gevaren wordt dan met de kleine veerboot, de PRINSES IRENE, aangezien de grote, de PRINSES BEATRIX, die 4 weken op de veerverbinding OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS werd ingezet, eerst een grondige reparatie moet ondergaan. (Bron: kknipsel van 15 maart 1963)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Een op 25 juni 1963 door of namens VAN DER SCHUYT – VAN DEN BOOM – STANFRIES REEDERIJ N.V. opgestelde brief, betreffende de veerverbindingen met Goeree & Overflakkee, o.a.: De door de vorst noodzakelijke grote reparaties aan schepen, landingsbruggen en –pontons zijn uitgevoerd en vandaag hebben wij voor het eerst de beschikking over 4 schepen, die verbindingen tussen DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT en NUMANSDORP – DEN BOMMEL gaan onderhouden. Op de dienst DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT zal het s.s. GORINCHEM V capaciteit 40 personenauto’s, 20 afvaarten per dag bieden, terwijl bij groot vervoersaanbod onmiddellijk het m.s. PRINSES IRENE capaciteit 15 personenauto’s, extra wordt ingezet. De vaartijd van deze dienst is, afhankelijk van het getij, 20 tot 30 minuten. Deze dienst geeft een uitstekende verbinding naar Noord-Brabant, vanwaar men goede wegen vindt naar Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda, Moerdijk en Dordrecht. Dordrecht is bijvoorbeeld per auto binnen een half uur te bereiken en vandaar Rotterdam, Gorinchem, Utrecht enz. (Bron: brief, gedateerd 25 juni 1963)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gezonken veerboot uit haven gelicht Donderdagmorgen is de grote drijvende bok CONDOR van VAN DER TAK’s BERGINGSMIJ. In de SLUISHAVEN bij OOLTGENSPLAAT gearriveerd om de in die haven gezonken veerboot PRINSES BEATRIX te lichten, nadat men woensdag bezig was geweest de nog boven water uitkomende auto’s en vrachtwagens van het schip te halen. ’s-Morgens is een duiker aan het werk gegaan om 2 stroppen onder het gezonken schip door te halen en tegen de middag was men zover, dat met lichten kon worden begonnen. Toen draaiden de geweldige lieren van de CONDOR de veerboot langzaam omhoog, waarna bleek dat een complete chaos op het scheepsdek was aangericht door het water, dat meer dan 2 dagen vrij spel had gehad. Inmiddels is de PRINSES BEATRIX naar de werf KOOPMAN te DORDRECHT gesleept. De veerdienst OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS zal de eerstkomende dagen met de kleinere boot PRINSES IRENE, eveneens van REDERIJ VAN DER SCHUYT, moeten worden onderhouden, daar de GORINCHEM V, die normaliter tezamen met de PRINSES BEATRIX de veerdienst onderhoudt, tussen ROZENBURG en MAASSLUIS vaart om een tijdelijk uit de vaart genomen pont te vervangen. De PRINSES IRENE kan slechts 12 à 13 personenwagens meevoeren. De machinist van de PRINSES BEATRIX die maar juist van het zinkende schip gered kon worden, is inmiddels uit het ziekenhuis te Dirksland ontslagen; de heer CDEWEIJER (69 jaar) is nu weer thuis te Rotterdam. (Bron: Trouw van 20 maart 1964)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Door de opening van de HARINGVLIETBRUG op 20 juli 1964 werd de veerdienst DEN BOMMEL – NUMANSDORP overbodig. De dag erna maakte de PRINSES BEATRIX haar laatste overtocht. Dit schip ging daarna varen op de veerdienst OOLTGENSPLAAT – DINTELSAS. Op 25 september 1965 werd laatst genoemde veerdienst stopgezet. (Bron: Eilanden – Nieuws van resp. 21 juli 1964 en 25 september 1965)
Het s.s. GORINCHEM V is verkocht aan de ALGEMENE MAATSCHAPPIJ VOOR VARENDEN (AMVV), die het gaat gebruiken als moederschip voor haar sociale en culturele activiteiten in de Rotterdamse Haven. Daaronder valt o.a. het werk onder Bestevaerders, cursuswerk en de vorming van kleuterklassen. De kleuters zullen met een busje of scheepje naar de klas worden gebracht. De PRINSES BEATRIX, PRINSES IRENE en de VAN DER SCHUYT liggen te koop en liggen daartoe opgelegd in de Leuvehaven te Rotterdam. (Bron: De Schuttevaer van 13 januari 1967)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Geschreven door Bas van der Heiden Ouddorp – 15 juni 2014.

Frans de Lijster
Berichten: 1013
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Frans de Lijster »

Afbeelding

Veerboot No.1, 23 augustus 1951.
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )

Arnoud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2018 19:44

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Arnoud »

Volgens mij herken ik op de achtergrond de Schollevaar / Prinses Irene.
Onder de oude lagen teerverf ben ik de laatste keer in het dok een lichte mosgroene kleur tegen gekomen.
Iets in de richting van deze kleur:
Afbeelding

Is dat dezelfde kleur op deze foto, en in welke periode was dat...?
Afbeelding

Arnoud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2018 19:44

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Arnoud »

Is er dan echt niemand die meer kan vertellen over de groene kleur die ik onder de lagen teerverf op de Schollevaar / Prinses Irene heb aangetroffen?

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 525
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Sorry Arnoud, ik ken hem alleen zo, waar de kleur er door de roest al voor het grootste deel vanaf was. Ik herinner me niets van een groene kleur.
In het modelletje, dat ik er als kind in 1972 van heb gemaakt, komen de op dat moment gebruikte kleuren terug.
Misschien had ze die kleur toen ze nog Schollevaar heette; nadat het schip in 1939 was overgenomen door van de Schuyt (later SBS) is o.a. het dek verbreed en zal de kleurstelling ook wel zijn gewijzigd.
Bijlagen
Prinses Irene in Glashaven Rotterdam 1972
Prinses Irene in Glashaven Rotterdam 1972
IMGP0238a.JPG (113.93 KiB) 5474 keer bekeken
Prinses Irene modelletje.jpg
Prinses Irene modelletje.jpg (60.46 KiB) 5474 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Arnoud
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2018 19:44

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Arnoud »

Erik, weet je ook wanneer het dek verbreed is? Volgens de informatie die ik via het RTM archief heb gekregen lijkt dat pas pas veel later te zijn gedaan.
Ik dacht dat het deze aanwijzing was:
"Met ingang van 20 april 1962 (Goede Vrijdag) zal het m.s. PRINSES IRENE op het veer DINTELSAS – OOLTGENSPLAAT worden ingezet. De PRINSES IRENE is van een nieuwe motor voorzien en de laadkleppen zijn belangrijk verbreed en verder verbeterd. Bij voldoende aanbod zal het m.s. PRINSES IRENE met het thans varende s.s. VAN DER SCHUYT op de alom bekende vertrektijden de dienst onderhouden. Hiermee is de capaciteit van de dienst nagenoeg verdubbeld en verwacht mag worden, dat wachttijden niet meer zullen voorkomen."

Het boeisel is er in 1974 (helaas) rondom afgesneden. De verbreding van het dek is trouwens door ons in 2000 vervangen, het was zo verrot dat de gaten er in vielen.
Na de zomer komen er ook 10 nieuwe dubbelglas, een maatje grotere, patrijspoorten in van http://www.wigo.nl/.
Laatst gewijzigd door Arnoud op 20 jul 2018 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred Janssen
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2009 23:54

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Fred Janssen »

Maandag 16 juli was ik met mijn bootje bij Dordrecht en zag ik de pont waarmee ik al ruim 31 jaar mee overvaar richting mijn werk.
Ze lag daar net als ik te wachten op de Spoorbrug tot die open ging.

Afbeelding

Fred

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 525
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Erikdepooter »

Sorry Arnoud,
Ik heb mijn hele archief doorgespit, maar er verder niks over kunnen vinden. Dat was toch vooral over de dienst Maassluis-Rozenburg, waar ik zelf ook vlak bij woonde tussen 1963 en 1972. Ben trouwens wel benieuwd hoe ze er tegenwoordig uit ziet. Misschien kun je een keer een foto sturen of er eentje op kombuispraat plaatsen?
en @ Fred: Bedankt voor de mooie foto. Weet je ook wat deze boot daar deed? Dokbeurtje?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14125
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg

Bericht door Joost.R »

STAELDIEP. veerdienst Rozenburg--Maassluis aan de Rozenburgse zijde op 24/07/2018.
P1480470.JPG
P1480470.JPG (129.58 KiB) 7719 keer bekeken
Afbeelding



Plaats reactie