Mooie neusjes...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie neusjes...

Bericht door jdbvos »

Wat een ankerkettingsporen langs de flank ! :shock:
Zou die ooit een noodstop hebben moeten maken of zo, want dit lijkt me niet een normaal ankerkettingspoor.
Tsjonge ! vlgs mij heeft daar een flinke ketting 'op springen' gestaan....
Oost, west...ook best

Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Offin River 1961.
(voor het kontje, zie topic Mooie Kontjes) :wink:

Offin River neus.jpg
Offin River neus.jpg (63.66 KiB) 5878 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een mooi Caltexneusje.

Caltex Naples.jpg
Caltex Naples.jpg (120.25 KiB) 5809 keer bekeken
IDNo: 5058650 Year: 1961
Name: CALTEX NAPLES Type: Tanker Flag: NLD DWT: 31956
Country of build: NLD Builder: Wilton-Fijenoord Location of yard: Schiedam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
68 CHEVRON NAPLES
BU Kaohsiung 27.6.80
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Canadian Constructor 1947.

Canadian Constructor.jpg
Canadian Constructor.jpg (154.38 KiB) 5726 keer bekeken
IDNo: 5078715 Year: 1947
Name: CANADIAN CONSTRUCTOR Type: Cargo ship (ref) Flag: CAN DWT: 7452
Country of build: CAN Builder: Burrard DD Co Location of yard: N Vancouver
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15
62 CONRADO BENITEZ
hulked 12.80 & sunk as a target off Cuba
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De Canadian Constructor 1947
.
Ik kan me niet heugen Jos, dat ik een IN Canada gebouwd "deep sea" vrachtschip heb gezien, dit was vast nog een naaawee van het WW2 scheepsbouw effort.Het lijkt wel of de huidplaten ook gejoggeld zijn nota bene.
Aaahwel, in 1980 heppik ik een nieuw gebouwde Laker gezien in dok in Collingwood Ontario, maar da's ooook alweer een pikheetje geschiedenis en inmiddels zijn daar al flats gebouwd waar vroegaah het dok was :roll:
Een jaar of tien terug hadden "ze" het idee opgevat om als onderaannemer van Peters in Kampen casco's te gaan bouwen bij Port Weller, maar ook dat was van heeeel korte duur.Die Peters jongens waren toen redelijk bij de les, maar zijn inmiddels ook met de muziek mee.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER staat nog een foto van het schip, Harry.

Er is in 1922 ook een Canadian Constructor in Halifax gebouwd, maar daar heb ik helaas geen foto van.


IDNo: 1150465 Year: 1922
Name: CANADIAN CONSTRUCTOR Type: Cargo ship (ref) Flag: CAN Tons: 7178
Country of build: CAN Builder: Halifax SY Location of yard: Halifax, NS
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12
39 ARGOS HILL
fire 41.35N/54.54W 7.8.45 [London-Philadelphia, ballast] & BU Sydney, NS, 1947
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie neusjes...

Bericht door jdbvos »

Hoewel 'men' zegt dat Liberty's en Victory's uitlsuitend op Amerikaanse werven zijn gebouwd, meende ik toch ergens op zo'n US-site gelezen te hebben dat een stuk of 10 ook in Canada gebouwd waren....aan beide kanten (van Canada, natuurlijk :lol: )
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Breeze »

Aha, Burrard Dry Dock Ltd, North Vancouver, daar heb ik waarachtig ook nog wat voetstappen liggen. Begin tachtiger jaren wilden ze oh zo graag iets doen voor een nieuw te bouwen baggerschuit. Moest allemaal cheapy, cheapy, want het geld kwam uit Ottawawa (uitspraak van onze agent Leo) en daar hadden ze niks te makken. Dus we boden een simpele splijtbak aan, met een daar op gemonteerde baggermoduul. Veel aanbiedingswerk verricht met nul resultaat.
Ben benieuwd hoe ze tegenwoordig de Fraser rivier op diepte houden. Het zal ook wel geprivatiseerd zijn.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat een stuk of 10 ook in Canada gebouwd waren....aan beide kanten (van Canada, natuurlijk :lol: )
Da's bekend Jan...vandaar mijn opmerking!
dit was vast nog een naaawee van het WW2 scheepsbouw effort.
Moest allemaal cheapy, cheapy,
Dat was in de dagen van het zgn. PIP Program Adri ( Petroleum Incentive Program!) en daaaar was niks " cheapy cheapy" aan zo lang het bestond, believe you meee :lol: .Die anderhalve Canadese baggerboer schreeuwde in die dagen " moord en braaaand" over al die Hollanders in de Beaufort Sea en ik heb persoonlijk -tesamen met kollega's toendertijd bij Imperial Oil en Gulf-meerdere malen aan de diverse zgn. " Ottawa politieke connecties" van genoemde Canadian Baggerboer(en) uitgelegd dat die bovenste beste schreeuwende Canadese baggeraars absoluut geen poot hadden om op te staan wat hun vooroorlogse afgetrapte materiaal betrof en wat "we"in de Beaufort aan het scharrelen waren toendertijd, dat was trouwens al een mooi poossie aan de gang met die steekzuiger/bakkenlader die Boka er naartoe had gesleept in de 1970ties.Ik herinner me toendertijd een gesprek met DE grote baas van een van die kluppies tentijde van de aankomst van de spiksplinternieuwe ...verf nog nat aan dek...ijsversterkte Cornelis Zanen in Vancouver BC dacht begin 1982??( nu de Hasaf of zo en nog steeds baggerende in Haifa) In Vancouver werd er even een helidek opgezet, dat leek mooi voor het Canadian kontent en huppetaaah op naar Barrow.Toen ik met die beste man aan de praat raakte over de rest van de hoppers EN de " Aquarius" toendertijd in de Beaufort en wat produktie cijfertjes uit de mouw schudde......toen werd het heel snel stil rond de tafel.Toen ik hem voorstelde om maar "als de bliksum" een kopietje van de " Cornelis Zanen" te bestellen en dan een knijter van een Canadese Maple Leaf op de kont met een paar Jan Kazen aan de zuigpijp lier.....toen schrok die man van "al dat geld dat het ging kosten" :roll: Ik weet de specifieke DAGprijzen die Zanen kreeg voor de " Cornelis".....daar hou ik NU nog m'n kaken over dicht :lol: Die sleep-hopper was al bekant betaald toen ze in 1986 naar Hong Kong vertrok :roll: De ouwe " Hendrik Zanen", de " Geopotus IX", de " Geopotus X" en de " Boka hopper nu even de naam kwijt :roll: " hebben daar goud verdiend, er was dus geeeen Canadese baggerende sterveling die over die produktie cijfers zelfs maar kon nadenken, laat staan aan tippen.
Ik denk nog steeds dat Leo met zijn " cheapy cheapy" toendertijd behoorlijk op het verkeerde been stond.
Mijn toenmalige baas Dome Petroleum had Diesels-Tandwielkasten en schroefassen met schroeven- geen tekeningen maar ijzer!- voor de eerste Superdredge letterlijk " in de schuur in Rotterdam" staan.....toen dacht een ieder dat ze daar in Calgary hardstikke van de pot gerukt en knettergek waren.....DAT waren ze dus niet, maar WEL offshore technisch hun tijd vooruit.Toen de olieprijzen volledig in elkaar pleurden ging vanzelf HET licht uit!. Ik wazzuh d'r zelf bie, zeg'n ze dan in Sallaaand! :lol:
De "Cornelis" had toendertijd nog een " Mooi Neusje"...om maar even bij de les te blijven....ik had toen - dat was nog voor mijn Nova Scotia dagen- vaak i.p.v. " een blauwe neus"....een " Kouwuh Neus" :mrgreen:
Bijlagen
CornelisZanen-Beaufort.jpg
CornelisZanen-Beaufort.jpg (62.64 KiB) 5394 keer bekeken
CornelisZanen-SSDC-Beaufort1.jpg
CornelisZanen-SSDC-Beaufort1.jpg (73.7 KiB) 5394 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie neusjes...

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 04 aug 2018 03:10en wat "we"in de Beaufort aan het scharrelen waren toendertijd, dat was trouwens al een mooi poossie aan de gang met die steekzuiger/bakkenlader die Boka er naartoe had gesleept in de 1970ties.
en de " Boka hopper nu even de naam kwijt :roll: "
Abstract
1986 marked the tenth anniversary of a massive project to construct artificial islands for oil exploration in the Canadian Beaufort Sea. Royal Boskalis Westminster subsidiary Beaver Dredging Company's deep suction dredge 'Beaver Mackenzie' constructed the first island. As dredging activity increased in later years, the 'Beaver Mackenzie' was joined by Boskalis' 8,038 cubic meter hopper dredge 'W. D. Gateway', Zanen Verstoep's 8,000 cubic meter hopper dredge 'Cornelis Zanen' and the dredges of other Dutch Contractors. The author worked as a mate aboard the 'Cornelis Zanen' during several recent dredging seasons in the Beaufort Sea. During that time, he photographed the Dutch dredges 'Cornelis Zanen' and 'W. D. Gateway' during the construction of Amerk, Nipterk, and Minuk Islands. The photos and text provide an inside look at the techniques utilized to counteract the harsh Arctic environment while dredging at the top of the world.

ARCTIC DREDGES BATTLE TIME, ELEMENTS IN CANADIAN BEAUFORT SEA.. Available from: https://www.researchgate.net/publicatio ... AUFORT_SEA [accessed Aug 04 2018].


De mate van de Cornelis geeft de ontbrekende info.
Die Beaver Mackenzie van de Bever baggeraars bedoelde jij zeker met die steekzuiger. En de W.D. Gateway was dus die Boka hopper.

Heb altijd graag een kijkje willen nemen in de Beaufort, maar potte(n)kijkers van zo'n werfie langs de dijk waren niet welkom.

Adri


Plaats reactie