Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Zeskant ONDER

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 05 feb 2006 02:27Terwijl de "baggermolen" in feite in de baggerindustrie een "werktuig uit het verleden" is doet het me genoegen te kunnen zeggen dat ik er ooit eentje heb gebouwd, de "Big Dalton" voor Amerikanse rekening, het was een grindmolen weliswaar die in een put in California ging draaien (waarschijnlijk nog??)
Het doet me genoegen dat je betrokken bent geweest bij de Big Dalton. Op zich al een prestatie om een schip? in de VS te verkopen en zo de Jones Act en de Foreign Dredge Act te omzeilen. Daar heeft Arie Lanser zeker aan meegewerkt?
In mijn N.Amerika tijd ben ik een aantal malen bij die grindwinnings concessie in LA geweest, waar de BD vrolijk ronddraaide in zijn putje. Tot enige verbazing van Sliedrecht bleven zij slijtdelen van de ladder bestellen van over de oceaan. Als ik mij goed herinner is er ook een poging gedaan om een afdichting aan te brengen bij de schalmen van de ketting.

Dat waren nog eens tijden.

Adri

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Co »

Bedankt Adri en lodonk voor het antwoord op de vraag over het vijf en zeskant.
Weer wat wijzer.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

het antwoord op de vraag over het vijf en zeskant.
Zeg Co.....zitten er ook vijf en/of zeskanten op dat Stoom-gemaaltje waar jij altijd mee speelt tijdens je verlof??? :lol:
Lekker warm daar voor die ketel nu zeker....alhoewel er is water te kort dus weinig te pompen neem ik aan?? :roll:
Tjaaa Adrie.....die Big Dalton.......was best interessant, het casco werd bij van Rees a/d Molendijk gebouwd en ging keurig op tijd te water volgens de planning......vlak daarna ben ik op een slof en een ouwe voetbalschoen naar Canada vertrokken onder het mom van " Go West young man, go WEST" :lol: Ik heb dus het inbedrijfstellen niet meer meegemaakt.
Bijlagen
BigDalton.jpg
BigDalton.jpg (188.46 KiB) 4619 keer bekeken
BigDalton1.jpg
BigDalton1.jpg (167.08 KiB) 4619 keer bekeken
BigDalton2.jpg
BigDalton2.jpg (91.15 KiB) 4619 keer bekeken
BigDalton3.jpg
BigDalton3.jpg (99.84 KiB) 4619 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 05 feb 2006 02:27de "Big Dalton" voor Amerikanse rekening, het was een grindmolen weliswaar die in een put in California ging draaien (waarschijnlijk nog??)
Hoogstwaarschijnlijk niet meer, want de grindput bestaat nog wel, hij werkt zelfs nog, middenin verstedelijkt gebied, maar helaas geen Big Dalton meer.
Met Goegel Aarde kom je de hele wereld over:

Afbeelding

Bij de rode pijl lag ooit de Big Dalton, maar nu dit:

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien een grijperkraantje met nog wel de drijvende transportband naar de wal. Die Yanks hebben geen eerbied voor de technologie van de Oude Wereld.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die Yanks hebben geen eerbied voor de technologie van de Oude Wereld
.
Yanks hebben vrijwel nergens eerbied voor...."WE have been to the moon"......."ze" denken dat "ze" het centrum van het Universum zijn, maar de Chinezen zijn druk bezig om "ze" dat voorgoed af te leren. :lol:
Ik denk dat dit grijperspulletje dieper kan grijpen dan good 'Ol " Big Dalton" kon emmeren :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Kijk dat is het verschil tussen een baggeraar die in de klei heeft gestaan (figuurlijk dan) en een baggeraar die alleen maar een potlood heeft vastgehouden...
Natuurlijk, de concessie is de diepte ingegaan, d.w.z. > 25 m. Maar dat betekent dat er een kans is dat de BD nog ergens rondrommelt :wink: .

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar dat betekent dat er een kans is dat de BD nog ergens rondrommelt
Dat zou best kunnen, maar Good 'Ol Big Dalton is inmiddels ook een oud beessie EN slechts geschikt voor walvoeding....misschien moeten we hier de Sherlock Holmes hulp in roepen van Allen uut Twente :lol: ......die kan " spelden in Internet Hooibergen" vinden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Carrick.jpg
Carrick.jpg (136.24 KiB) 4154 keer bekeken
IDNo: 5064996 Year: 1938
Name: CARRICK Type: Dredger (BHD) Flag: GBR Tons: 846
Country of build: GBR Builder: Simons Location of yard: Renfrew
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-9
68 S.CATERINA
dumb hulk 1983
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Allen »

SAND HERON


Sand Heron001.JPG
Sand Heron001.JPG (199.3 KiB) 4249 keer bekeken
Grtn @Allen
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Mathieu »

Sand Heron vaart nog steeds voor CEMEX in Engeland. Het schip werd gebouwd voor South Coast Shipping wat later RMC genoemd werd. Uiteindelijk werd dat berijf overgenomen door CEMEX. Het zusterschip is de Sand Harrier die nu onder de Nederlandse vlag vaart met de naam "DC Ostend" .

Mathieu.


Plaats reactie