KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Benkoelen 1921.

Benkoelen-1.jpg
Benkoelen-1.jpg (100.66 KiB) 9173 keer bekeken
Benkoelen-2.jpg
Benkoelen-2.jpg (136.74 KiB) 9173 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: KPM

Bericht door jandikker »

LOMBOK

Vanmorgen las ik dat er weer een aardbeving had plaatsgevonden op Lombok, De tekst werd vergezeld van een foto van een (rondvaart)boot met de boeg op het strand met drommen mensen die het eiland willen verlaten en aan boord willen.

Dat deed me terugdenken aan Tempo Doeloe: met de Waingapoe varen op de lijndienst Tandjong Priok via alle eilanden naar Atapupu (Timor). Heen met stukgoed en terug met vee. Dan werd uiteraard ook Lombok aangedaan, Ampenan aan de Oostkust waar als ik me goed herinner hooi werd geladen. Theo Horsten (R.I.P.) besloot toen hij op een van de Wai-schepen voer, dat het voor hem genoeg was bij de KPM. Hij nam ontslag en reisde op eigen kosten weer terug naar Nederland.

Als ik het effe terug zoek zie ik dat de Wai-schepen 1400 dekpassagiers mee konden nemen. Voor het verkeer naar de wal, kades ontbraken, werden twee redding-/ladingboten met elkaar verbonden en gedekt door twee zware schotten bestaande uit balken en planken. Een hekwerk er om heen en een looplankie en geschikt voor het vervoeren van circa 20 sapi's. En er was vanzelfsprekend een half overdekte motorboot een krachtige tweecilinder Samofa voor het slepen van de vlotten en het passagiersvervoer. Lading werd meestal geladen en gelost vanaf het strand.

Wat zouden deze schepen van pas zijn gekomen bij het vervoer van zoveel vluchtelingen.

Good goan!

Jan
Aait vedan :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

terugdenken aan Tempo Doeloe: met de Waingapoe....op de lijndienst Tandjong Priok via alle eilanden naar Atapupu (Timor)
Kijk kijk die ouwe KPM'r Jan Dikker is op zijn praatstoel geklommen.....blijf zitten waar je zit Jan en veroer je neeeet! :lol:
Ik zal een verzoek indienen bij Ome JossieUno voor het openen van een KPM sub onderwerp getiteld:
"Ware Verhalen en belevenissen uit Tempo Doeloe.....Meester Jan Dikker verteld"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Meester Jan Dikker vertelt: :wink:

viewtopic.php?f=1&t=3627
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Meester Jan Dikker vertelt:
Tjonge Jos......HOE hattik dat in vredesnaam kunnen vergeten......de Enige Echte en Ware " Kalibootjes" van de Stanvac site......vraag me nou even niet waarom maaar tijdens mijn eerste reizen als groene 7e massinist werd daar al op de " Reuzen van Heusden" haast met enig weemoed over gesproken.......varen op "recht op en neer" oliepotjes was eeen ding........maaar DAN waren er de " Kalibootjes van Vroegaah" :lol: .....we moeten zien dat "we" Jan OP zijn praatstoel houden :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Berouw 1919.

Berouw-1.jpg
Berouw-1.jpg (110.81 KiB) 8468 keer bekeken
Berouw-2.jpg
Berouw-2.jpg (153.63 KiB) 8468 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Boelongan 1915.

Boelongan.jpg
Boelongan.jpg (125.57 KiB) 7882 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Buyskes 1910.

Buyskes-2.jpg
Buyskes-2.jpg (118.63 KiB) 7351 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: KPM

Bericht door Knopenkees »

KPM Wtk geborduurde epauletten. Nog met halve strepen. Gemaakt is Soerabaje voor WO II.
KPM Epauletten WTK met knoop opgelegd 001.jpg
KPM Epauletten WTK met knoop opgelegd 001.jpg (177.52 KiB) 7321 keer bekeken
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.04_0_935-3123.jpg
NL-HaNA_2.24.01.04_0_935-3123.jpg (158.06 KiB) 7158 keer bekeken
Een oude foto van voor de oorlog met de Melchior Treub. Zonder datum en welke haven in Indie.
gr.Bas


Plaats reactie