Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

v+d schreef: 10 sep 2018 14:37Mooi, een vliegtuig bouwen.
Ja mooi hè. Dit is de invliegstart op 22 nov '75 op de vlb. Ypb (nu een prachtige VINEX-lokatie) na een restauratieperiode van 5 jaar, samen met 2 syndikaatsleden. Het wrak hadden we gekocht als een total-loss.
En die Soltsenitsjin-baard heb ik 4 jaar geleden, na 42 jaar, afgeschoren tegen 3 kratjes bier.

Harry G. Hogeboom schreef: 10 sep 2018 00:15de jongens van de Bemetel -onder de scepter van een voorman
Hier wil ik toch nog even op reageren. Ik heb regelmatig Bemetel eindexamen-werkstukken bewonderd en het moet mij van het hart dat vakmensen, die zulke kundigheden hebben, eigenlijk zwaar worden onderbetaald. Dat geldt natuurlijk voor meer beroepsgroepen, maar bij machinebankwerkers vond ik het opvallend schrijnend.

Adri

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Linders »

Ik had ook een BEMETEL opleiding voor ik naar de machinistenschool ging en ik had daar veel voordeel van ik hoefde de hele school periode niet te bankwerken maar mocht helpen de oude machines te verplaatsen naar het nieuwe schoolgebouw. En later aan boord ook veel plezier van gehad.

Groetjes Jos Linders
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Patru (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier wil ik toch nog even op reageren. Ik heb regelmatig Bemetel eindexamen-werkstukken bewonderd en het moet mij van het hart dat vakmensen, die zulke kundigheden hebben, eigenlijk zwaar worden onderbetaald. Dat geldt natuurlijk voor meer beroepsgroepen, maar bij machinebankwerkers vond ik het opvallend schrijnend.
Dat was één van de redenen om met m'n Bemetel-machinebankwerken diploma bij Werkspoor de deur uit te wandelen en te gaan varen.
Maar ja, nog te jeugdig voor de Machinekamer, dus eerst 1,5 jaar aan dek. Leren knopen en splitsen, kwam later ook wel van pas. :)
Mijn examenstuk was een ponsmachine, maar die is in de loop van m'n vaarjaren al verdwenen.
Gelukkig hebben we de passers nog (staan bij Harry op Halifax). :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Linders »

Trouwens bij de BEMETEL opleiding bij Willem Smit Transformatorenfabriek in nijmegen werden die bankschroefjes aan de lopende band gemaakt. De bankwerkers (ik) deden het zaag en vijl werk de constructie bankwerkers het laswerk en de draaiers leverde de schroefspindel. de bekken werden gehard in de ovenfabriek.

Groetjes Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De bankwerkers (ik) deden het zaag en vijl werk de constructie bankwerkers het laswerk en de draaiers leverde de schroefspindel..etc. etc.
Ho ho ho JossieDOS....ik noem dat "uitbesteden"......ik hepput over "alles" zelf doen fanselluf :lol:
@ Adri et al ....Vakmensen die worden onderbetaald......jaag m'n tandartsrekening a.u.b. nou niet verder omhoog....wat ik me nog van die Bemetel opleiding herinner- toen ik bij van Rees in Sliedrecht werkte- was dat een gedegen opleiding. Ik moet NU dus denken aan de Massinisten school.....ronde assies vierkant vijlen...en dan weer rond vijlen...vierkante plaatjes in vierkante gaatjes maken...krijt op de zoetvijl...vlak vijlen...ik wordt al moedeloos als ik er aan denk!
Maaaar ....het blijft een beetje een cholere zooi daar op die werkbank van Adri.....DAT past niet bij " de lucht ingaan zonder zuigers" :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

We gaan de goede kant uit! Vakmensen zijn niet te krijgen en volhouders al helemaal niet.
Onze 16 jarige kleinzoon heeft aan leren een broertje dood maar sleutelen vind hij helemaal geweldig, na school en in de weekeinde werkt hij in een motorenrevisiebedrijf en daar betalen zij hem naar verhouding meer als dat ik kreeg als leerling bij de SMN.
Ja en natuurlijk zijn er vrienden en familieleden die zijn werk maar vies en zwaar vinden, die hebben liever dat hij dozen gaat schuiven bij Appie Hein want als je dat goed doet wordt je al rap " assistent manager dozenschuiver ".
Het is erg jammer dat we weer moeten herontdekken dat je slechts vakmensen krijgt als je leerlingen opleidt en vooral begeleidt.
"Wie zaait zal oogsten" zei mijn grootvader altijd dus om vakmensen te oogsten zullen we aan de bak moeten met goed en beter onderwijs. :wink:
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

Tja Harry, ik ben al blij dat er een hoekje in mijn huis is, waarvoor ik geen verantwoording hoef af te leggen aan de directie. Maar opruimen zou inderdaad geen kwaad kunnen.

"de lucht ingaan zonder zuigers"
Even ter aanvulling: om het ruime sop (eh, luchtruim) te kiezen, heb je wel een lier nodig, aangedreven door een inwendige verbrandingsmotor met gemiddeld 8 zuigers in V-vorm (die op en neer gaan). Of in geval van een vliegtuigsleepstart een z.g. motorvliegtuig, meestal aangedreven door een Lycoming met een platte vier of zes.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat er een hoekje in mijn huis is
Aaaaah....hier valt het dubbeltje zogezeid.......ik Lees het al........jij moet nog heeel veeeel leren Adri.....jij denkt nog dat het JOUW huis is.......waar je " net als de meeste Kombuizers" bij IN mag wonen :lol: :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

Ik buig deemoedig het hoofd, ZOO had ik het nog niet bekeken.

Adri
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door Allen »

Tsjonge jonge, ik krijg me toch een paar "dreuge oog'n" van het lezen van die lappies tekst die jullie lossen in de Ambuggie.
Laat ik nou ook een stukkie Bemetel hebben gedaan.

@Jos Dos schreef:
De bankwerkers (ik) deden het zaag en vijl werk de constructie bankwerkers het laswerk en de draaiers leverde de schroefspindel.
Het zaag- en vijlwerk, het laswerk en draai-, schaaf en freeswerk moest ik allemaal leren.
Dus mag ik wel zeggen dat ik allround ben/was wat ijzer betreft. :-D

@Paul schreef:
dus eerst 1,5 jaar aan dek. Leren knopen en splitsen, kwam later ook wel van pas.
Net als @Paul heb ik in den beginne onder en boven de waterlijn enige arbeid verricht.
@Paul, misschien waren wij dan wel de voorlopers van de MAROFF van tegenwoordig. :)

@Heren, jullie zorgen toch wel bij de stortvloed aan tekst die jullie produceren dat de machienerie voldoende koeling krijgt.
En wat zal dat gerammel op het apparaat een kramp in de vingertjes opleveren.
Dus ter ontspanning, neem enige versnaperingen, als jullie tenmiste nog een glaasie of flessie kunnen vasthouden. :mrgreen:
Grtn @Allen


Plaats reactie