Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

Als echte walslurp heb ik per definitie alleen maar magere bijdragen aan deze vakdiscussies.
Na het volgende verhaal mogen jullie lachen.
Komend van de HBS mocht ik het eerste jaar overslaan van mijn gekozen technische opleiding. Maar we moesten wel in de zomervakantie! een paar weken vijlen, lassen en draaien om niet teveel uit de pas te lopen met de andere 2e jaars die wel een gedegen vakopleiding achter de rug hadden. Een van de opdrachten was de fabricage van een spansleutel voor de draaibankklauw. Dat bestond uit een cilindrisch deel met een vierkant aan het uiteinde en een wringijzer die door een geboord gat moest worden gefixeerd.
Ik word nog wel eens wakker midden in de nacht en zie dan de meewarige blik van de meesterdraaier, want ik had kans gezien om het gat uit het midden te boren. Dat wordt nooit wat met zo'n HBSer met alleen maar praatjes (en die vullen geen gaatjes), zag je hem denken.
Of het nooit wat geworden is, kan ik zelf niet beoordelen.

Adri

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Nou ja, is er eindelijk volk dat blijft hangen in die verlopen kroeg van Marietje en dan komt er een uitsmijter met droge ogen :lol:
Adri, ik vind het een prestatie van niveau, een gat boren in een stukkie rond maar dan uit het midden!
Dat krijgt een amateur zomaar niet voor elkaar :-D

Nou, Marietje doe maar een kratje Grolsch, ze hebben zelf openers bij zich en anders gebruiken we die bankschroefjes wel.
Het is met ons allemaal nog wel redelijk goed gekomen lijkt het wel, ik kan zelfs al sommige elektronische delen van onze auto's vervangen of tenminste het probleem benoemen :wink:
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Ambuggiebar

Bericht door Geep »

Adrie, Hallo zeg, je eigen niet neerhalen.
Ik vind het al knap dat je zover bent gekomen! In mijn verre grijze oude verleden tijd!
Ik probeerde, op de 3e Ambachtsschool Timorplein, Amsterdam; Oost,
een TL-lamp in een fitting te draaien.
Ik was een sukkel met vijlen, Ik mocht mee helpen aan een werkstuk voor; Open dag.
Mocht ik de letter i , uit-vijlen, uit een plaatje van 15 x 15 c/m.
Ik heb er ruim een jaar werk aan besteed!
Is niet gebruikt, was niet haaks!!!
Vrgr.Geep
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou ja, is er eindelijk volk dat blijft hangen in die verlopen kroeg van Marietje en dan komt er een uitsmijter met droge ogen

Voor een walslurp heeft die Adrie het " best ver geschopt" in de wereld......als je "in een leugenbankie- pikheethok- kroeg voor uitsluitend zeelui" er niet uit wordt gesodemieterd!!! :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

Als we onszelf dan toch allemaal fiks op zitten te krikken, dan ik ook maar.

Het was in 1969 meen ik dat - verdulleme, alweer - op de Reuzin van Zwartsluis de oudere eerste stuurman maar ook afloskapitein Jacob zijn laatste reisje ging maken. Daarna ging ie van boord om aan de wal te gaan werken. Nou had ik Jacob nog niet eerder meegemaakt, zolang zat ik toen nog niet aan boord, maar de vaste crew kende hem wel en men besloot om hem als afscheid een cadeautje te geven: een 1 op 100 waterlijn model van het schip. We hadden er zo ongeveer 1 of anderhalve maand de tijd voor.
Nou had ik als kersverse sparks wel eens een Revell bouwdoosje in elkaar gelijmd en geschilderd en solderen kon ik ook wel een beetje, maar om van iets anders dan prefab-spul een boot te bouwen.... "Sparks, doe je ook mee?" Tja, nee zeggen is nooit echt een optie voor me geweest, dus vooruit. De romp zou gebouwd gaan worden door de tweede stuurman Leen, de masten en tuigage nam Gerrit (3e wtk) voor zijn rekening, dus de sparks ging maar aan de accomodatie en railingen werken. De 1 stuur deed niet mee, en de hwtk en 2e ook niet echt, maar die boden wel hand-en-spandiensten.

Terwijl Jacob zelf als afloskapitein de reis maakte moest je dus in het geniep werken aan je bouwsel, want hij mocht het natuurlijk niet eerder zien. Voor sommigen lastig, voor anderen niet echt. Maar, we hadden ook weer niet alle tijd.
Wel waren de originele tekeningen aan boord, dus voor het nemen van maten zat je nogal eens met een lap papier voor je neus.

Materiaal? "Zoek maar een blok stuwhout sparks, voor die accomodatie", dat had Leen ook al gedaan voor de romp. Nou ja, wat stukkies blik voor de brugvleugels en vooral veel ouderwetsche koperen of messing paperclips voor de railingen. Ook messing draad is wel gebruikt voor de tentondersteuningen.
"
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Helaas had je in die tijd nog geen mobieltjes met fatsoenlijke camera, anders had ik wel meer foto's gemaakt.

Uiteindelijk loop je elkaar natuurlijk goed op te fokken, dus de patrijspoorten in de accomodatie moesten "verzonken" worden aangebracht, want Leen had de poorten in het achterschip ook verzonken. Enzovoorts, enzovoorts. Als beiteltje gebruikte ik maar een fittingschroevendraaier.
Leuk, met de 100 watt soldeerbout van RH railinkjes in elkaar solderen. Hier weer een staander en dan vielen links en rechts daarvan ineens weer de naastliggende naar beneden. En intussen lekker trillen en zwabbers maken op die Reuzin.
Uiteindelijk is ze nog geschilderd in de originele Pieter Schoen tjet die dan weer wel voorhanden was, werd er een grondplank incl. golven gefabriceerd en er werd nog even een beschermkast van blik overheen gezet, ten slotte moest het ding natuurlijk nog heel thuiskomen ook.

Ik ben ook al niet van het "kijk-mij-eens-type", maar ik vind dit nog altijd best wel een stukkie gedegen huisvlijt van een slordige 80 cm lengte van een zwikkie "amateurs.
Het originele schip is in 2003 gesloopt, hoe lang het model het volgehouden heeft is mij onbekend :lol:
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Hij is prachtig geworden, Louis !
En juist dat 'met meerdere personen' 1 bootje bouwen is al een hele prestatie.
Ik persoonlijk denk, dat die nog steeds ergens ter sier staat.....
Mooi stukkie werk !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Ambuggiebar

Bericht door Breeze »

Is dat nou een stewardess?

Oh enne, hulde voor het modelbouwwerk. Revell modellen, oh zoete herinneringen.

Adri
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

Zo zou ze best wel op de monsterrol hebben kunnen staan, als echtgenote van Leen.
Jacob lag toch te meuren, Leen had wacht en we konden ff passen en meten (en zonodig aanpassen).
Zoete herinneringen: ik maakte mijn Revelltjes altijd waterdicht en met stukkies vislood op de kiel, dan bleven ze tenminste nog rechtop drijven 8)
De QE-II, lichtschip South Goodwin, kruiser Prinz Eugen, ze zijn allemaal op de belt terechtgekomen...
Louis
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Ambuggiebar

Bericht door Allen »

Harry G. Hogeboom schreef: 11 sep 2018 14:48in een leugenbankie- pikheethok
Heer @Hogeboom slaat dat op de epistels die u hier lost. :?: :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

slaat dat op de epistels die u hier lost
Ikkuh????.........hoezooooo? :lol: :lol: :lol: .......ik lieg alleen als het over Vissen gaat :mrgreen:
Trouwens een heeeel mooi medelletje Louitje......zal best een hoop bier hebben gekost :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie