Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bij het toenemen van de jaren betrap ik mezelf er op....EN wordt ik er OOK op gewezen door familie leden :lol: ...dat sommige zgn. sterke verhalen wel eerder zijn verteld.Bij het lezen van Hans Reints fraaie verslagen van zijn dagen als Chef Kok op de slepers van Smit, kwamen er toch weer herinneringen boven drijven die ik hier bij mijn weten niet eerder op deze Kombuis ten tonele heb gevoerd, als volgt:

Op mijn boot goed vreten.

Volledigheidshalve begin ik dit pikheethok vreterij praatje maar even met het “ op mijn boot goed vreten overzicht” wat Chef Kok Hans Reints zeer recent plaatste bij zijn fraaie verhalen op de sleepers van Smit in de 1960tiger jaren, in dit geval dus de “ Schelde” die werkzaam was offshore Nigeria voor Mobil Oil.

Overgenomen van Chef Kok Hans Reints op de Smit pagina.
Het is algemeen bekend dat het eten aan boord niet slecht is, ’s-Morgens is er het ontbijt met versbrood, opsnit, kaas en een extra’s zoals een gebakken of gekookt ei, spek of worstjes en pap, ‘’s-Middags is er de warme maaltijd met iedere dag een andere soep, aardappelen, vlees of vis, diverse groenten en fruit na. Voor de avond hap is er brood met opsnit en kaas. Er is altijd iets extra’s zoals Bami, Nassi. Salades, pasta, Duitse aardappelen en noem maar op. Vrijdag is visdag en zaterdags is er na schoonschip maken schoot-an bij de Beting en de traditionele uitgebreide Groningse rijsttafel met Bruine Bonen of Kapucijners, afgewisseld door een lekkere vette snert met drie in de pan of pannenkoeken, ja dat gaat in de tropen gewoon door. Eens in de zoveel tijd breng ik op zondag mijn specialiteit op tafel! Een echte volle Indische rijsttafel, bij de Marine steevast “Blauwe Hap”genoemd. Uiteraard doen we het met wat er aan boord en voorhanden is. Net als toen op de “Kopionella” heb ik mij bij de voorbereiding van de “Tafel” goed voorzien van die lekkere grote Gamba’s en garnalen. Deze kosten hier geen drol in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Unox rookworst Daar tel je in 1962 aan de wal in de Holland store, 10 harde Nederlandse guldens voor neer.

Zie kopie Hans Reints Rijsttafel Menu Schelde 1967 onderaan.

Einde kopie van Chef Kok Hans Reints

In die zelfde dagen kon het dus zomaar gebeuren dat er a/b van eeen van de welbekende “ Reuzen van Heusden” het totale Kerst-diner over de muur werd gepleurd i.v.m. onderlinge trammelant van de Chinezen. Het is welbekend dat b.v. Chinese bemannings leden van OF de Dekdienst en/of Machine dienst en/of Civiele dienst soms/meestal uit verschillende gebieden in China kwamen….EN in die dagen dat Mao daar zijn welbekende stellingen via zijn befaamde Rooie Boekies aan de man bracht….EN zodoende kon het zomaar gebeuren dat die diverse lieden “ niet altijd goed met elkaar konden opschieten”…..om nu maar niet verder uit te wijden over mogelijke gevolgen van onderling gespannen relaties i.v.m. smokkelen “Of wat dan ook”??
In deze-maar dus even zig zaggend terzijde- verwijs ik even naar het onlangs op Kombuis door Jos Komen weer onder de aandacht gebrachte zeer fraaie boek getiteld “ Tankvaart op Bangkok”
Toen dus de Chinese Hofmeester persoonlijk had toegezien-aldus het verhaal- dat het gehele Kerstdiner kant en klaar stond voor de staf en dus even van de Kombuis naar de salon van de Ouwe ging waar iedereen, minus 1 stuurman en 1 massinist, om ons “aan tafel ter manen”….TOEN bleek bij zijn terug komst in de Kombuis dat het GEHELE Kerstdiner al of niet via de Kerry-emmer was verdwenen…foetsie…vamos…NAKS Kerstdiner….over de muur gezet….EN “ Chinese Hofjood plenty loosy facy” en/of “ white people plenty fuck you!”….wie het weet mag het zeggen!!!

De feiten zijn dat de Chinese Hofjood dus met al of niet hangende pootjes terug moest om te vertellen dat er dus “deze kerstfeest ronde even naks te vreten was” EN er tijdens het daarop volgende “ Kerstdiner” slechts een “ broodje naks” te behappen was!!
Zie hieronder Kerstmenu kaart getekend door BK.
En aanwezigen op de achterkant- en In Memoriam- met trieste herinnering aan kollega Timmermans die kort daarna tijdens verlof bij een auto-ongeval verongelukte.

Toen ik dus Hans Reints zijn “op mijn boot goed vreten” verslag las en het water me bekant uit de mond liep bij het lezen van zijn “ Indische Rijsttafel Specialiteit voor de kust van Nigeria” toen moest ik denken aan mijn vroegere dagen op de “ Reuzen van Heusden” toen we nog een Nederlandse Civiele dienst hadden en ook een hofjood die placht te zeggen :
“ Op mijn boot goed vreten”
Desondanks kwam ik toen wel terug van een zgn. “ Langen Omvaart” reis en meende mijn familie dat ik een pikheetje te gast was geweest in een concentratie kamp….DUS ..zoooo goed was die vreterij dus ook weer niet!!

Dit is echter slechts een “ introduktie” naar de kern en ware reden van deze opwelling uit het geheugen van die vroegere “ Reuzen van Heusden” dagen….tijden dat het zgn. “ voedingscijfer” niet altijd en/of volledig 100% verdween –waar het dus hoorde- IN de monden van de al of niet zwoegende massinisten en ander aanwezigen, maar ook wel eens hier en daar ietwat werd “afgeknepen”…..om het nu maar even netjes te houden.
En ZOOO kon het gebeuren dat ondergetekende daar op een goed moment “ goed zat” van begon te worden en begon te broeden over een oplossing. Het moge de lezer duidelijk zijn dat “toendertijd” niet altijd net zoooo eenvoudig lag als het “ heden ten dage” wellicht lijkt!! :mrgreen:

AL het aan boord aanwezige voedsel lag a/b van de RvH tankers opgeslagen “achter slot en grendel” als volgt:
1) Via de kombuis kwam je via een met een hangslot af-gesloten deur in de zgn. “Droge stores”
2) Vanuit deze “Droge Stores” kon je terecht in 3-drie- stuks gekoelde ruimtes, te weten: a) de vleeskamer. b) de viskamer c) de groentekamer; deze ruimtes waren dus OOK ieder afgesloten met een hangslot.

Op dit moment wil ik dus even de aandacht van de lezer vestigen op het feit …DAT…als er dus iemand gedurende de nachtelijke uren op zgn. illegale wijze in eeen van deze afgesloten ruimtes wilde komen met snode plannen, b.v. in de vleeskamer voor een extra bieffie De Lomo of in de groentekamer voor een tomaatje met een uitje en een aardappeltje….om…nogmaals ..het is slechts een voorbeeld hoor….’snachts om twaalf uur bij het overgeven van de wacht in de MK even een “lekker schurruffie” te bakken op het kookplaatje in de MK…….DAN moest je dus door de volgende barrieres heen:

EN in de Kombuis EN minimaal 2-twee of 3-drie- hangsloten voor de vrieskamers

EN e.e.a. moest dus op een zodanige wijze gebeuren dat dit uiteraard NIET opviel…..NIET de “aangepaste hangsloten” EN de inbraak als zodanig en OOK niet de zgn. gestolen vreterij.

Dit was natuurlijk geen eenvoudige opgave op een schip waar 24/7 iedereen vrijwel alles weet van iedereen, maaar ondergetekende was dus van mening dat “ de nood de wetten dubbel en dwars had gebroken” en met mij was een kollega massinissie die het 100% met mijn kijk op de zaak eens was. Toevalligerwijze waren wij wat je noemt “ouwe maten en bekenden” want we waren beiden een gelijktijdig en klasgenoot product van de wereldberoemde school voor Massinisten in Zwolle.
Ook weer toevalliger wijze vanzelf, was mijn maat in deze buitengewoon beknijsd in het…laten we maar zeggen…meesjaaaanisch bewerken van sloten, hangsloten en anderssoort van dat gesnor EN gezamenlijk hadden wij er dus het volgende op gevonden:

1) Er werd een pass-key geritseld voor de toegang in de Kombuis.
2) Vervolgens werden de van toepassing zijnde zware bronzen hangsloten van het fabrikaat ABUS aangepast zodat
“iedere ABUS sleutel” van dat type sloten op die hangsloten paste. ( zie notitie hieronder!)
3) De van toepassing zijnde ABUS hangsloten werden planmatig uitgewisseld met “aangepaste hangsloten”

Om in eerste instantie het e.e.a. rustig en “en detail te kunnen bestuderen deed ondergetekende eerst “ kleine technische ingrepen” in de koel-machien installatie onder zijn beheer. ( Ik was daar toendertijd redelijk beknijsd in al zeggik ut selluf en hield zowel de vriezerij alsmede ook de –in de tropen- zeer belangrijke Airconditioning bij!!)
In deze zorgde ik er voor dat langzaam maar zeker de vriezerij dus wat minder goed ging werken en de Kombuizers n.a.v. de stijgende temp. mijn technische ingrijpen verzochten!! en ik dus meerdere malen “ even bij de verdampers in de vleeskamer/viskamer/groentekamer moest gaan kijken” en toen vervolgens de hele handel weer wat oppiepte en dus ooook in de ogen van de Kombuizers redelijk bij de les stond aangeschreven.

Notitie: Bij het aanpassen van de ABUS hangsloten was HET crusiale punt dat de “ gevoelsmatige weerstand” van de sleutel in het hangslot NIET anders werd i.v.m. de inwendige modificaties van het slot in kwestie. Oooook moesten eerst de aan de zijkant van het bronzen slot lichaam ingeboorde “cylinder palletjes” en het daardoor glimmend bronzen slotlichaam chemisch worden “bijgekleurd” zodat het niet zichtbaar was dat er uberhaupt aan dit slot was geritseld.

Goed en wel…..op een gegeven moment werden dus de “aangepaste sloten” planmatig en stapgewijze vervangen en kon de “op mijn boot goed vreten” voor ons beiden een aanvang nemen door vooral dit NIET te misbruiken EN door te zorgen dat we niet door een onverwachtte toeschouwer werden gesnapt bij een inbraak.Ik had o.a. een paar extra aan de binnenkant van m’n ketelpakkie met de hand ingenaaide zakken, zodat ik niet met “ een bieffie in de hand” op heterdaad werd betrapt.
Niemand heeft ons ooit “achter de kaarten gekeken”…waarvan akte.
Bijlagen
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay.jpg
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay.jpg (157.12 KiB) 2558 keer bekeken
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay1.jpg
KerstMenu-1970ForestHill-art-BramKlay1.jpg (116.75 KiB) 2558 keer bekeken
RijsttafelMenu-HansReints-1967Schelde-Smit.jpg
RijsttafelMenu-HansReints-1967Schelde-Smit.jpg (182.87 KiB) 2551 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Mooie Tankers

Bericht door Sparks316 »

Wat me hier weer uitermate opvalt is dat de sparks gewoontegetrouw met zijn handtekening plus dienstnummer getekend heeft :mrgreen:
Louis
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Burmah Emerald 1952.

Burmah Emerald.jpg
Burmah Emerald.jpg (143.88 KiB) 2396 keer bekeken
IDNo: 5425126 Year: 1952
Name: BURMAH EMERALD Type: Tanker Flag: GBR DWT: 8549
Country of build: GBR Builder: Cammell, Laird & Co Location of yard: Birkenhead
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
63 PERMINA 101
BU Kaohsiung 20.1.79
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Blueport 1952


Blueport.jpg
Blueport.jpg (199.77 KiB) 2284 keer bekeken
IDNo: 5046865 Year: 1952
Name: BILL Type: Tanker Flag: NOR DWT: 18530
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
62 BLUEPORT - 69 DORALI - 70 CALYPSO
fire 22.36N/78.12W 20.12.71 & BU Santander 2.8.72
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Tankers

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 07 sep 2018 20:36 1) Er werd een pass-key geritseld voor de toegang in de Kombuis.
2) Vervolgens werden de van toepassing zijnde zware bronzen hangsloten van het fabrikaat ABUS aangepast zodat
“iedere ABUS sleutel” van dat type sloten op die hangsloten paste. ( zie notitie hieronder!)
3) De van toepassing zijnde ABUS hangsloten werden planmatig uitgewisseld met “aangepaste hangsloten”
Zoveel moeite voor een bordje eten? Dan moet de nood wel hoog zijn geweest. Of was de lol van "Dick Bos" spelen een deel van de pret?

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zoveel moeite voor een bordje eten? etc. etc.
@ Adri et all. Uit het toenmalige Tanker leven gegrepen en de rapportering naar waarheid opgemaakt......heden tend age wellicht moeilijk voor te stellen.Lees vooral de hieronder aangehaalde zinsnede!!!
tijden dat het zgn. “ voedingscijfer” niet altijd en/of volledig 100% verdween –waar het dus hoorde- IN de monden van de al of niet zwoegende massinisten en ander aanwezigen, maar ook wel eens hier en daar ietwat werd “afgeknepen”…..om het nu maar even netjes te houden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Benoil 1939

Benoil.jpg
Benoil.jpg (110.4 KiB) 2908 keer bekeken
IDNo: 3008374 Year: 1939
Name: BERA Type: Tanker Flag: SWE Tons: 11236
Country of build: SWE Builder: Gotaverken Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14
53 BENOIL
BU Hong Kong 31.5.61
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tied voor een mooi K-tankertje. :)
De Koratia 1954.

Koratia.jpg
Koratia.jpg (185.47 KiB) 2783 keer bekeken
IDNo: 5193644 Year: 1954
Name: KORATIA Type: Tanker Flag: NLD DWT: 18050
Country of build: NLD Builder: Wilton-Feijenoord Location of yard: Schiedam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-14.5
BU Pusan 27.2.75, work began 6.75
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kustvaarttankertje Konny M.


Konny M.jpg
Konny M.jpg (144.89 KiB) 2679 keer bekeken
1940-00-00: Op stapel gezet als smeerolietanker 'HANSA X' van de List klasse voor de Kriegsmarine.
1944-07-00: In Caen op de helling door het Britse leger buitgemaakt.
1952-05-02: Casco gekocht door Muller & Reitsma, 1953 opdracht aan N.V. Scheepswerf 'De Hoop', Lobith (226) om te worden afgebouwd.

HIER meer gegevens van Marhisdata.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kurdistan 1950

Kurdistan-1.jpg
Kurdistan-1.jpg (90.21 KiB) 2511 keer bekeken
Kurdistan-2.jpg
Kurdistan-2.jpg (98.61 KiB) 2511 keer bekeken
IDNo: 5022584 Year: 1950
Name: KURDISTAN Type: Tanker Flag: GBR DWT: 12282
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11.5
61 ARDA
BU Split 9.77


Plaats reactie