Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ja, die draaien... Flettner (of Fletcher??)-cilinders, heet dat geloof ik.
En met de wind geven die een "zeil-effect" vanwege de 'lift' die dat genereert
Ergens moet ik nog een foto hebben van de 1e die dat deed, ergens beginjaren 1900, dus het is al een oud systeem.
Ik heb dat ooit eens uitgezocht in bibliotheken (want Kombuispraat, waarnaar je nu in 90% van zoektochten naar wordt verwezen, bestond nog niet... :-D ), omdat ik tijdens een vaartochtje op een druilerige dag in de buurt van Lemmer een klein bootje met dat systeem zag "zeilen"...

En wanneer ik nu dat effect opvraag in Goegel, wordt ik keurig netjes verwezen naar het Magnus-effect...: http://www.quantumuniverse.nl/het-magnu ... um/18081/1
Maar het is al een oeroud systeem, al gebruikt voordat mensen wisten dat dat een Magnus-effect heette !

Hier die eerste, geloof ik: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Mooie Tankers

Bericht door Otter »

Bedankt Jan dus het is niets nieuws ! Maar wel intresant
Wie onder weg is, vorderd
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Lossen in Milfordhaven.

Milford Haven Terminal-1.jpg
Milford Haven Terminal-1.jpg (138.03 KiB) 2355 keer bekeken
IDNo: 5107786 Year: 1962
Name: ESSO LIBYA Type: Tanker Flag: GBR DWT: 89788
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17
BU Kaohsiung 1.9.76

Milford Haven Terminal-2.jpg
Milford Haven Terminal-2.jpg (172.16 KiB) 2355 keer bekeken


IDNo: 5107554 Year: 1962
Name: ESSO HAMPSHIRE Type: Tanker Flag: GBR DWT: 85429
Country of build: NLD Builder: Verolme Location of yard: Rozenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-17.5
BU Kaohsiung 26.9.75
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Mooie Tankers

Bericht door Sparks316 »

Rijzen er bij mij n.a.v. die 2e foto een paar vragen:
zie ik nou zoveel telefoonhokjes op die voorste kippenloop? Oh nee, da's nog de Oban van gisteren, denk ik. Fout gekeken, alleen de achterste loop heeft er twee.
Vraag 2: Built Verolme. Hoe was ome Cor eigenlijk met turbinespullen, al dan niet in licentie gebouwd? Toch niet hetzelfde als met die Verolme/MAN karren denk ik?

Tot slot: ik meen me te herinneren dat oud-collega H.A. Seeboldt (RIP) ooit een cartoon van die Esso Hampshire had gemaakt (en dat ding was natuurlijk in die jaren een b-e-e-s-t van een schip en daarop had ie achter de bak aan dek een benzinepompstation getekend, uiteraard met grote letters "SHELL" op het dak. Dit weer n.a.v. de recente discussie over Gulftankers die gewoon voor Shell voeren :lol:
Maar ja, dat soort "beesten" is al lang tot scheermesjes verwerkt 8)
Louis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Built Verolme. Hoe was ome Cor eigenlijk met turbinespullen, al dan niet in licentie gebouwd
Eeeeh Louitje...best wel een intelligente vraag voor een Sparks over die tribunes :lol: Hoe liep dat af met dat Oban flessie van je?? :roll:
Het is mij niet bekend dat Ome Cor zelf tribunes kon bouwen....volgens mijn Balvenie benevelde brein hattie daar EN de machines EN de competentie niet voor en "ik denk" :roll: dat die OF bij de Schelde zijn gebouwd ( die hadden/hebben daar wel de nodige competentie EN machine spullen voor en konden vroegaah en wellicht NU nog o.a. de meest praaachtige en zeeeer gekompliceerde hoge vermogens Marine Tandwielkasten bouwen- met b.v. twee dikke Gastribunes van G.E. d'r an in een geluidsdicht hokkie en dan ook nog eens een 3e ingaande as met een dieseltje ergens voor de economic speed en DAN dat heel zooitje weer flexibel opgesteld EN nog eens voor 2 schroeven inclusief clutches EN de mogelijkheid om met b.v. BB gas-tribune de SB as aan te drijven....in geval van "niks nie bang nie trammelant" EN die dan OOK nog eens een keer een buitengewoon laaag geluidsniveau produceerden, wat misschien wat moeilijk is voor een Sparks om te vatten, gewend zijnde aan die oorverdovende en knetterende vonken :lol: .....maaaar dat is dus een gevolg van zeeeer precies en minitieus bewerken van kei-harde tandwielen etc. etc. en da's geeen kattepis geloof me maar)...OF bij z'n ouwe baas Stork in Hengelo, waar ze dat ook wel konden.....niet zo'n reputatie als de Schelde...maaaar TOCH zeer competent.Het zal me nu niet verbazen als de Schelde dat NU nog kan en kon best wel eens de enige in nederland zijn, alhoewel "tribunes bouwen" wel iets uit het verleden is.....die Marine tandwielkassies dus niet!!Voor het gewone " Jan boeren fluitjes scheepstandwielkassie" betaalde je vroegaah bij de Schelde door de neus, momentueel weet ik niet maar zou me zeer verbazen! :)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Mooie Tankers

Bericht door Sparks316 »

Dan toch maar ff hier, want volgens mij bestaat er geen topic "Goeie scheepsdiesels" o.i.d, maar ik kan me eigenlijk niet anders herinneren dan dat w.t.k.'s in mijn jaren altijd verheerlijkt omhoog begonnen te kijken als je het woord "Sulzer" in de mond nam. Doorgaans waren dat mannen die met MAN (al dan niet built by Verolme), Stork of Werkspoor gewend waren te werken.

Hier lees ik ook altijd iets van "Oh ja, Sulzer, dat was pas machinerie" en meer van dat.
Nou vroeg ik destijds ook wel "wat is dan wel een goeie masjien?" en steevast was het eerste merk Sulzer en wat ik me kan herinneren was het volgende merk B&W (oftewel Burmeister & Wain).
Na al die jaren wil ik het nou wel eens echt weten, klopt dat een beetje van die B&W?

Zelf heb ik ooit alleen maar gevaren met in de vetloods spullen van Götavärken, Stork, Werkspoor, MAN, Caterpillar (geen voortstuwing!) plus dan nog ik ben gewoon geen wtk - ook niet één met VD - dus wat kon/kan ik nou oordelen maar na al die jaren zijn mij toch wel benieuwd 8)
Een restantje Oban voor degene met het goede antwoord, al dan niet bij Maria :mrgreen:
Louis
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

want volgens mij bestaat er geen topic "Goeie scheepsdiesels" o.i.d
Wat dacht je van dit topic, Sparks? :wink:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=2704
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Sulzers waren tamelijk saaie en brandstof slurpende machines.
De Hotlo was al zuiniger met brandstof en de B@W was in ieder geval een zeer betrouwbare machine, althans toen ik nog op de manoeuvreerstand voor Pias speelde.
Het is allemaal verklaarbaar, kleppen in de kop zorgen voor langsspoeling en dus een betere vulling van de cilinder met verse lucht, dwarsspoeling had je vroeger ook in tweetakt brommers, dat is dus eigenlijk gewoon een slecht systeem.
Enfin, lurk dat vingerhoedje Oban even leeg dan slaap je zonder dat je wellicht nog van een Doxford gaat dromen , dat was pas een machinistenverdriet en nog gevaarlijk ook !
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

...en hoe minder van die (uitlaat-)kleppen in de kop, hoe minder kans op trouble…
Ikzelf vond de Hotlo en de SW fijne en mooie machines, maar 4 kleppen per cilinder geeft 4 x meer kans op een lekke klep dan bij bijv de B&W met maar 1 klep... Dus ook ik voer graag met de B&W
Maar als je -net als ik- handmatig een B&W-klep hebt geschuurd (Zonnekerk en Amstelburcht), was je blij met een Stork-klep met slijpsetje (Spaarnekerk, oa)
Op de NL Freetown hadden ze het helemaal voormekaar: een hydraulische klepschuurmachine met bijbehorende Chinees !
En wie ooit een vastgelopen roterende uitlaatschuif heeft moeten wisselen bejubelt die zoveel geprezen motor niet meer. Raad nou maar welke 8)
…en laat ik de motoren met zuigerkoelwater en bijbehorende telescooppijpen maar helemaal niet noemen....of de kwetsbare kniegewrichtjes van het alternatief voor de telescooppijp... :roll:
Alle motoren, met al die op-en-neergaande, of heen-en-weergaande piefjes, palletjes, jukjes en schuifpassinkjes, betekenden plenty oplettende oogjes, oortjes, gevoelige handjes en/of vingertjes, en onderbuikgevoelens.
Wat dat betreft kon je veel beter een geheel gesloten stoomsysteem hebben, waarbij juist de ketel weer een heikel punt was.
En wie ook regelmatig handmatig een cilinderkop/voeringtop heeft moeten schuren, vervloekt elke motor :lol:
Iedereen heeft het over 'los kleppos' (zoals ik die de Spaanse 3e wtk op de Oceanic helaas als taak bij de dagelijkse werkverdeling toebedeelde), en iedereen is de kopzitting blijkbaar vergeten...
In 'Het land der techniek" bestaat Utopia ook niet. Maar -geef toe- het hield ons prettig van de straat. ! :-D
Oost, west...ook best
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Mooie Tankers

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

ik heb ervaring met Sulzers die van het type SD karren zonder problemen ( soms wel een warmloper in de afdichting tussen cilinderbalk en carter . Bij deze motoren was de cilinderbalk gescheiden van het carter , en de afdichting met schraapveren gaven wel eens problemen , De Sulzer Rd weinig.
Bij de MAN is het een ander verhaal, maar ik heb er altjd prettig meee gevaren en heeeel veel geleerd ( ook hard werken), maar de kroon spande de DMR ( een MAN uit de DDR ) .


groet ruud Sijmons


Plaats reactie