Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
OP mijn telefoon verschenen de onderstaande plaatjes, geen idee wie ze gemaakt heeft, ik niet dat vermeld ik er voor de goede orde maar even bij.
Een indruk van de waterstand bij Zutphen en Eefde.
Een indruk van de waterstand bij Zutphen en Eefde.
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Tjesus, als ik al die auto's aan boord zie staan hebben die gasten wel tijd om die te gebruiken?
In de tijd dat mijn vader op de Rijn voer waren we al blij met een Solexje of een fietsje om naar kantoor tegaan
of om boodschappen te doen.Het was varen in de zomer van 06.00 - 20.00 uur en in de winter van 07.00 tot 19.00 uur,
's avonds de spijker er in en de andere morgen weer verder en dat 7 dagen in de week.
Niks geen tijd om te spelerijden
Rotterdam/Antwerpen naar Basel of de zijrivieren op, de Neckar of de Main en weer terug.
Als er lading aan boord was die op een zeeschip moest overgeladen worden dan werd er 's nachts doorgevaren,
zonder mopperen of overuren
In de tijd dat mijn vader op de Rijn voer waren we al blij met een Solexje of een fietsje om naar kantoor tegaan
of om boodschappen te doen.Het was varen in de zomer van 06.00 - 20.00 uur en in de winter van 07.00 tot 19.00 uur,
's avonds de spijker er in en de andere morgen weer verder en dat 7 dagen in de week.
Niks geen tijd om te spelerijden
Rotterdam/Antwerpen naar Basel of de zijrivieren op, de Neckar of de Main en weer terug.
Als er lading aan boord was die op een zeeschip moest overgeladen worden dan werd er 's nachts doorgevaren,
zonder mopperen of overuren
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Ach Jacob, ik ben eens aan boord geweest bij een Woudsender schipper.
Hard werken en lang op je hoeven staan met ook nog allerlei opgelegde verplichtingen, ik geloof niet dat het werk nu zoveel beter is.
En als iedereen een auto heeft waarom een schipper dan niet, met een tweetakt Solex vervuil je de lucht maar
Hard werken en lang op je hoeven staan met ook nog allerlei opgelegde verplichtingen, ik geloof niet dat het werk nu zoveel beter is.
En als iedereen een auto heeft waarom een schipper dan niet, met een tweetakt Solex vervuil je de lucht maar
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
De materialen van de schipper zijn beter geworden en daar hoor ook de auto bij maar de uren zijn nog net zo lang!!
Wie onder weg is, vorderd
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Vandaag was het technisch weer dus even met de fiets een rondje sluis gedaan.
De sluis was gestremd omdat een schipper de drempel van de sluis beschadigd had, het kon wel even gaan duren voor de sluis weer kon schutten .
Aan beide zijden lag een groot aantal schepen te wachten waarvan sommige schippers zich met onderhoud bezig hielden.
Het valt voor de zoetwaterschippers de laatste tijd niet mee, amper water in de IJssel en nu weer zo'n geintje met een stremming.
Op het oog lijkt er bij de sluis niet veel te gebeuren, maar dat komt omdat het graafwerk van de kolk door een lelijke schutting wordt afgeschermd.
Dus er was niet veel te beleven vandaag.
De sluis was gestremd omdat een schipper de drempel van de sluis beschadigd had, het kon wel even gaan duren voor de sluis weer kon schutten .
Aan beide zijden lag een groot aantal schepen te wachten waarvan sommige schippers zich met onderhoud bezig hielden.
Het valt voor de zoetwaterschippers de laatste tijd niet mee, amper water in de IJssel en nu weer zo'n geintje met een stremming.
Op het oog lijkt er bij de sluis niet veel te gebeuren, maar dat komt omdat het graafwerk van de kolk door een lelijke schutting wordt afgeschermd.
Dus er was niet veel te beleven vandaag.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Vandaag was het wederom mooi technisch weer dus pakten we de fiets om even bij de sluis te gaan kijken.
Het was er druk met ouderen die ergens uit een bus ontsnapt waren maar ook met schepen die lang wachtten voor ze geschut werden.
Vooral voor de bergvaart was er een lange wachttijd.
Het graaf en heiwerk schiet aardig op en er is al goed te zien waar de tweede kolk komt te liggen.
Het lijkt er op dat ze al snel onder het wegdek door zullen gaan.
Aan de kant van de IJssel zijn ze achter de damwand ook al aan het graven, er staat een splinternieuwe rupskraan in de starthouding.
Er is eindelijk bij de schutting een afrastering gemaakt zodat je in de nieuwe kolk kunt kijken.
Op mooie herfstkleuren moeten we nog even wachten.
Het was er druk met ouderen die ergens uit een bus ontsnapt waren maar ook met schepen die lang wachtten voor ze geschut werden.
Vooral voor de bergvaart was er een lange wachttijd.
Het graaf en heiwerk schiet aardig op en er is al goed te zien waar de tweede kolk komt te liggen.
Het lijkt er op dat ze al snel onder het wegdek door zullen gaan.
Aan de kant van de IJssel zijn ze achter de damwand ook al aan het graven, er staat een splinternieuwe rupskraan in de starthouding.
Er is eindelijk bij de schutting een afrastering gemaakt zodat je in de nieuwe kolk kunt kijken.
Op mooie herfstkleuren moeten we nog even wachten.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Is die " bergvaart" een lokale uitdrukking Jan, voor de schepen die " over de Overijsselse molshopen rug en tegen de bult op" naar Hengelo en Enschede moeten???Vooral voor de bergvaart was er een lange wachttijd.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
‘‘Bergvaart’’ wordt in de rijnvaart gebruikt.Het is een soort rijnvaarttaal. Groet,Arie.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Ja man, in Salland heb je slechts heuvelruggen maar als je van de Achterhoek naar de Tukkers wil moet je toch behoorlijk klimmen hetzij met een auto, fiets of te voet of paard en zelfs met schepen. Vlak de Lochemseberg niet uit , een heuvel van jewelste met een heuse uitkijktoren.
Ik weet niet beter dan dat als je je meldt voor een sluis en je wilt de hoogte in dan heet dat bergvaart en als je naar beneden wilt heet dat dalvaart.
Mijn typeding geeft aan dalvaart niet te kennen maar ja Lochemseberg wordt ook niet goedgekeurd dus we laten de discussie maar over aan de binnenvaart en Rijnvaart kenners, die zijn hier ook wel aanwezig dacht ik.
Nou ja wat ik al dacht Arie is mij al voor, hier wordt je snel geholpen.
Ik weet niet beter dan dat als je je meldt voor een sluis en je wilt de hoogte in dan heet dat bergvaart en als je naar beneden wilt heet dat dalvaart.
Mijn typeding geeft aan dalvaart niet te kennen maar ja Lochemseberg wordt ook niet goedgekeurd dus we laten de discussie maar over aan de binnenvaart en Rijnvaart kenners, die zijn hier ook wel aanwezig dacht ik.
Nou ja wat ik al dacht Arie is mij al voor, hier wordt je snel geholpen.
Re: Twente kanaal bij Eefde en omstreken.
Na een loopbaan van 40 jaar op nederlandse,duitse,zwitserse,franse en oostenrijkse schepen moet men het taalgebruik wel begrijpen. Groet,Arie.