Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

En dat moest nog waterdicht ook! Wat een rotwerk, nou ja het was werk en je kreeg wellicht een plakkie kaas op je brood.
Elke keer als ik zulke plaatjes zie en iemand zegt tegen mij dat vroeger alles beter was dan denk: "Lees eens een boek of kijk eens plaatjes en vooral van vroeger". Soms als mijn kleinzoon mij ergens bij helpt en hij al een paar keer op zijn handen gemept heeft met een hamer zegt hij: "Opa hoe kan dat nou dat jij nooit op je handen slaat?"
Als ik dan uitleg dat wij vroeger van die grote Storkmoeren staande op glad ijzer bij een kojangend schip moesten vastslaan en dat je dan vanzelf leert je klompen te sparen haalt hij zijn schouders op en zegt welgemeend: "Wat een kutwerk was dat!"
Enfin hij is te groot om hem een draai om zijn oren te geven dus leer ik hem een hamer aan het eind van de steel vast te houden en meer van die gein, we maken vorderingen :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

en dan heb je klinken, en klinken...
Op de bovenste foto is het 'the modern way' met een luchthamer.... Wát een kolereherrie was dat: zo'n 4 a 5 klinkers (+ netzoveel plaatsers/tegenhouders + 1 a 2 stokers met een veldoven-met-handgedreven-aanjaagfan) De hele romp trilde mee... Soms had je per klink 2 klinkers, dan ging het sneller. Dus 8 a 10 klinkers, 4a 5 tegenhouders, 2 stokers... En nou meen ik dat er ook nog een gooier en een vanger was....
Kortom: nogal wat mensen !
De onderste foto zie ik geen luchtslangen, dus ga ik ervan uit dat ze aan het ouderwetse handklinken zijn...
Héél vaag kan ik me nog handklinken (op de 'moeilijke plekjes', denk ik) herinneren: dat begon met een harde ping wat langzaam aan naar boem ging, aan de mate van veranderen van geluid wist de klinker of deze vastzat. Zo'n klinkhamer was niet eens zo zwaar: hooguit 1 kg denk ik, een stukkie rond van ca 5cm diam en een 20 cm lang aan het einde van een lange steel. Althans, in mijn herinnering....
Ook het eerste binnenvaartschip op de dependance van de werf in Hindeloopen was onder de waterlijn geklonken, de rest was gelast. Vlgs pa wilde de eigenaar dat persé… Geen idee waarom
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jinny »

Omdat klinken de naam heeft iets flexibeler te zijn?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Ja Jinny, dat is het ook.
Maar niet als je alleen onder de waterlijn flexibel maakt en de rest muurvast last....Zo'n bodem kan niks met z'n flexibiliteit, toch...
Misschien als je in je vaargebied altijd over de bodem schraapt...dan is de klinkdubbeling misschien een soort slijpvlak... Maar dan had je bij een eveneens gelaste bodem alleen maar een serietje halfrond eronder hoeven lassen...
Nee, ik zie de logica, die er ongetwijfeld was, niet...
Nog afgezien van alle extra kosten: en niet alleen vanwege al dat meerwerk en het extra staal van de overlappingen bij de klinken en de nagels zelf, maar ook de vermindering van laadvermogen vanwege het extra gewicht van al die overlappingen en klinken en het extra brandstofverbruik door die platenmozaik
Maar voor zover mij bekend vaart die Spree (zo heette ze) nog steeds....Dus qua bouwkwaliteit...... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en dan heb je klinken, en klinken...
We hebben al eens eerder een heel stel bomen over omgezaagd betreffende dit zeer interessante onderwerp en ik meen te kunnen zeggen dat "in de kern" het wel tot in de 1960ties duurde voooor dat de lastechniek voldoende " kennis en vertrouwen en ervaring" had verzameld om de klinkhamers samen met de nagels EN de rest van de spullen bij het ouwe ijzer te flikkeren.
Ondanks het feit dat lassen vanzelf een behoorlijke besparende kosten post was bij het bouwen van een schip ( en ook andere zaken!) Kan ik hier vermelden dat de bovenste dekgang bij DE " Reus van Heusden" en bij haar zusters nog was geklonken! De rest van het schip was gelast.Ome Cor was een grote VOOOORstaaander van " kosten en centen besparen" maaaar die bovenste dekgang lassen DAT durfde hij toch nog niet an! Jaren later bij flinke schade dank zij de Griekse Savina op de " Forest HIll" gaf dat nog wat geouwehoer in dok in Singapore....dat klinken waren ze bekant vergeten daar toen.
EN " Ter Leeringhe ende Vermaaaeck"... voornamelijk voor Jan uut Warken zijn kleinzoon :lol: ...nog even het volgende betreffende mijn vroegere " geliefde" Schotse ketels schreef ik als volgt op Maandag 23 Augustus van het Jaaar des Heren 1965 als de befaamde 7e Massinist a/b van DE enige en ook echte " Reus van Heusden" de " Tahama" in mijn Memoriaal, waarvan akte.

( Na een introduktie over het overhalen van de ketels etc. etc.)

1) De ketel is geheel gelast op de volgende uitzonderingen na.
a) De langsnaden op de romp zijn 2 dubbele stripnaden, drievoudig geklonken en enkel gedund.
b) De verbinding van het front met de romp is een tweevoudig geklonken lapnaad.
c) De verbinding van de vlampijpen met het front en de pijpplaat zijn normaal gerold.

Notitie:
1) Alle vuurgang verbindingen zijn gelast.
2) De vlamkasten zijn gelast.
3) Alle steunen zijn gelast.

Ik kan slechts concluderen dat "ze" voor die nog steeds geklonken naden " HET lassen" nog niet vertrouwden en aandurfden!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

A riveting squad at work at John Brown's shipyard, Glasgow in 1949.

https://www.youtube.com/watch?v=DLtfgM2xabo
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

A riveting squad at work at John Brown's shipyard, Glasgow in 1949.
Mooi fillumpie Jos, maar ik denk niet dat dit in 1949 was......hoe dan ook, je moet de nagels nog steeds smeden als ze wit of rood-heet zijn :lol: Nu we het toch even over klinken hebben, hier een paar plaatjes van de enige echte " Nieuw Amsterdam" uit 1936....voor zover mij bekend een geheel geklonken schip.Mede door mijn vroegere gescharrel met geklonken " Schotse Ketels", heeft me deze wijze van 2 stalen platen aan elkaar knopen altijd bijzonder aangesproken, zodanig dat ik NU nog een " fraai stukkie oud klinkwerk" in m'n oud ijzer verzameling heb bewaard van de oude dokdeur van het Halifax gegraven dok. Toen ik daar op de loonlijst stond hebben we dat stukkie klinkwerk naar de sloop gebracht nadat we een neiuwe en gelaste deur hadden gemaakt.Zo maar voor de grap en wellicht " Ter Leeringhe ende Vermaaaeck" doe ik er dan maar een plaatje bij van m'n verzameling van " diverse las proefstukkies" :lol:
Bijlagen
Nwadam36.jpg
Nwadam36.jpg (120.64 KiB) 3588 keer bekeken
Nieuw-Amsterdam-klinkers.jpg
Nieuw-Amsterdam-klinkers.jpg (118.18 KiB) 3588 keer bekeken
LAS01.jpg
LAS01.jpg (39.32 KiB) 3588 keer bekeken
LAS03.jpg
LAS03.jpg (41.56 KiB) 3588 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Harry, moet je niet eens een museumpje beginnen?
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Sparks316 »

Natuurlijk niet, dan kan ie niet meer aan zijn ouwe whisky komen...
Louis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, moet je niet eens een museumpje beginnen?
Jan....om je eigen woorden nu maar even ten dele te citeren " ik probeer m'n eigen rotzooi op te ruimen" :lol:....maaar dat valt om de drommel nait met! :lol: als voorbeeld....gisteren wassik toevallig bij de lieden van de boot-winterstalling en daar stommelde ik zomaar tegen een dik pak ouwe zeekaarten uit de 1980tiger jaren van de St'Lawrence Rivier aan, alsmede een ogenschijnlijk kompleet pak kaarten van de Rideau Waterway ( van Ottawa naar Smith's Falls)...iemand had dat daar gedumpt "voor de liefhebber" :roll: DUS i.p.v. de rotzooi op te ruimen liggen er nu weer een heel stel ouwe zeekaarten hier op de vloer van m'n whiskey hokkie :roll:
Natuurlijk niet, dan kan ie niet meer aan zijn ouwe whisky komen..
Dat zie je toch verkeerd Louitje, die flessies staan keurig in een fraai eiken kassie en nu je het zegt..'tis tiet voor een slokkie :lol:

PS.je: EN..laten we in vredesnaam maar niet over mijn boekenverzameling gaan ouwenelen.....met de vooruitziende woorden van mijn dochter tegen een toenmalige bezoeker, nu zeker 15 jaar geleden...."as tie d'r niet meer is, steken we het allemaal in de braand!" :mrgreen:
PS.je 2.
Nog even een plaatje van het betere klinkwerk :lol:
Bijlagen
HetBetereKlinkwerk.jpg
HetBetereKlinkwerk.jpg (93.14 KiB) 3505 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie