Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Vanaf eind jaren 60/begin jaren 70 hield RH zich ook met dat soort elektronika bezig, en als sparks kreeg je daar uiteraard ook mee te maken. Dus deed ik in die tijd ook maar eens zo'n cursusje Meet- & Regeltechniek. Nou is dat ook wel weer bekant 50 jaar terug geweest, maar ik kan me eigenlijk niet echt goed herinneren dat daar nou specifiek aandacht aan werd besteed. Ook dat kan fout in mijn kop zitten maar het lijkt me dat RH als "experts op dat gebied" daar zeker een voortouw in hadden moeten nemen. Ook van de latere E-cursus die ik in 1973 moest draaien omdat ze me in de offshore gingen plaatsen, kan ik me niet echt iets herinneren wat hier weer mee te maken zou hebben.
Nou ben ik inmiddels natuurlijk een OL, dus correct me if I'm wrong
Nou ben ik inmiddels natuurlijk een OL, dus correct me if I'm wrong
Louis
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zelfs de hoogspanning heeft daar last van: in het noorden van Noord-Amerika hebben ze ooit een totale blackout gehad vanwege zonnestraling.
Er schijnt zo'n protuberans rechtstreeks naar de aarde te zijn uitgestoten, en die gaf zoveel straling richting aarde dat het magnetisch veld dit niet meer afschermde, en NA toevallig nét "op de lijn" lag. Askmegoedherinner duurde het een dag of 3 voordat ze de zaak weer onder spanning hadden. ( hoe hoger de spanning, hoe meer vermogen je moet hebben om een ohmse kabelweerstand op spanning te krijgen, en in de US gaan ze geloof ik tot 1 miljoen volt. Hoogspanningschakelen -of aarden !- is echt een vak apart ! En al helemaal als je lijn duizenden km lang is. Dan is dat een ideale antenne voor dergelijke straling. Zelfs een compleet afgeschakelde lijn heeft daardoor nog dodelijke ladingen)
Er schijnt zo'n protuberans rechtstreeks naar de aarde te zijn uitgestoten, en die gaf zoveel straling richting aarde dat het magnetisch veld dit niet meer afschermde, en NA toevallig nét "op de lijn" lag. Askmegoedherinner duurde het een dag of 3 voordat ze de zaak weer onder spanning hadden. ( hoe hoger de spanning, hoe meer vermogen je moet hebben om een ohmse kabelweerstand op spanning te krijgen, en in de US gaan ze geloof ik tot 1 miljoen volt. Hoogspanningschakelen -of aarden !- is echt een vak apart ! En al helemaal als je lijn duizenden km lang is. Dan is dat een ideale antenne voor dergelijke straling. Zelfs een compleet afgeschakelde lijn heeft daardoor nog dodelijke ladingen)
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zo een kabel fungeert als condensator tov aarde.
En condensatoren hebben de akelige neiging om energie een behoorlijk poosje vast te kunnen houden.
Een draad heeft ook een zelfinductie, dus met het ondeskundig aarden van die herrie kan je zomaar een resonantiekring creëeren waarbij de energie heen en weer gaat slingeren.
Dat kan heel leuke effecten geven.
En condensatoren hebben de akelige neiging om energie een behoorlijk poosje vast te kunnen houden.
Een draad heeft ook een zelfinductie, dus met het ondeskundig aarden van die herrie kan je zomaar een resonantiekring creëeren waarbij de energie heen en weer gaat slingeren.
Dat kan heel leuke effecten geven.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De zender met de meeste straling heb ik meegemaakt in 1970 op de Sarah Elisabeth. Heb hier al eens eerder over geschreven. We voeren op een dienst van Beiroet naar de verste haven Lagos. De radio installatie was geplaatst door RH en werd afgekeurd door de S.I. vanwege de abnormale straling die de zender gaf tijdens gebruik. RH heeft nog geprobeerd de zender te isoleren door de zender te verbinden met het stuurhuis doch dat werkte niet. Ben er op dit forum achtergekomen door de sparksen waarom, het stuurhuis was van aluminium en dus geïsoleerd van het staal waarmee het verbonden was.Vandaar geen aarde. Meestal verzond die ouwe de telegrammen maar op een gegeven moment was dat niet gelukt en moest ik het doen. Op die dienst hadden we altijd een prima verbinding met PCH. Dus ik de zender opgestart en begonnen met het verzenden van de telegrammen. Het viel mij op dat ik zat te zweten als een otter en dat de verlichting van de peiling schaal van de radiorichtingzoeker stond te branden tijdens het zenden ( 40 watt lamp 110 V) later ontdekte ik ook dat als de radar op stand by stond de radarbuis stond te gloeien als een 40 w lamp.De ouwe die er sinds nieuwbouw opzat vertelde dat de S.I de kristallen eruit gehaald waren door de S.I. en dat R.H. ze in de volgende haven weer teruggeplaatst hadden en er sindsdien niets meer gebeurd was...En dus zweten we lekker verder tijdens het telegrammetjes versturen .
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En ik maar denken dat zweten alleen voor Massinissies was weggelegdEn dus zweten we lekker verder tijdens het telegrammetjes versturen
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dan was er iets goed mis....
Dan was de HF aanpassing ergens onjuist.
Dat had toch simpel op te lossen moeten zijn?
Of denk ik nu te simpel?
Dan was de HF aanpassing ergens onjuist.
Dat had toch simpel op te lossen moeten zijn?
Of denk ik nu te simpel?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Stoommachines en Diesel motoren
hey hey
Wie kan mij eea vertellen over de Lohmann & Stolterfohn Koppeling .
degene waar ik aan denk is degene die gemonterrd is op de zeesleper Elbe .
hierin staan 2 diesels gekoppeld op 1 schroef.
hoe werkt dat ding ik heb wel enige ideeen erover maar het fijne ben ik nog niet achter gekomen
groet Ruud Sijmons
Wie kan mij eea vertellen over de Lohmann & Stolterfohn Koppeling .
degene waar ik aan denk is degene die gemonterrd is op de zeesleper Elbe .
hierin staan 2 diesels gekoppeld op 1 schroef.
hoe werkt dat ding ik heb wel enige ideeen erover maar het fijne ben ik nog niet achter gekomen
groet Ruud Sijmons
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stoommachines en Diesel motoren
L&S was een grote en ook vooraanstaande en kompetente Moffrikaanse fabrikant in Witten van o.a. tandwielkasten en bijbehorende koppelingen en waarschijnlijk nog veeel meer " zwaar ijzer gesnor"( nu onderdeel van Flender als ik me nait vergis??)......DUS moet je wel wat specifieker zijn met wat informatie Ruud...wat voor soort koppeling....en tand-koppeling?? of was het een in/uit koppeling...dus een "clutch"....mij eea vertellen over de Lohmann & Stolterfohn Koppeling .
Ik steek met de regelmaat van de klok " m'n voet in mijn mond" ....maar als het op bouten en moeren aankomt ben ik graag "precies"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stoommachines en Diesel motoren
gr.Bas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
L en S maakten ook vloeistofkoppelingen dat zou dus ook kunnen om twee of meer motoren op een as te laten draaien.