Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jinny »

Had zomaar ik kunnen zijn :mrgreen:, maar foto is in scene gezet.
Zo een hagelwit blousje blijft geen 5 minuten wit met ijzer...
Wel een mooie foto..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Ik denk dat die foto werd gemaakt in het kader van vrouwen werven voor de productie van verdedigingstuig tijdens WW2, het is ook geen scheepsklinkwerk :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Nee, dit is aluminium, bij de produktie van de B17 (?)…
De foto komt van de serie van Kodak...ergens bij topic ww2 heb ik daar al eens een kleine serie geplaatst, geloof ik...
Ging idd over de inzet van vrouwen tijdens ww2. En die inzet van die Amerikaanse vrouwen hebben de geallieerden de oorlog door geholpen !
1 Van dergelijke vrouwen gaf mij ooit een cd/dvd met die foto's.... Maar vele staan tegenwoordig ook gewoon online, ter meerdere eer en glory van deze unsung heroes !
Lest we not forget !
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Sparks316 »

Waarschijnlijk/mogelijk is naar aanleiding van die foto de beroemde poster Rosie the Riveter gemaakt?
Afbeelding
Daar zag ze er wat meer uit als "smoezelig" :wink:
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Breeze »

Jos Komen schreef: 28 sep 2018 17:00 A riveting squad at work at John Brown's shipyard, Glasgow in 1949.
'k Vind dit allemaal baje interessant mannen. Wat mij opvalt in dit filmpje is dat ze keurig de gaten aftekenen, maar daarna niet even centeren. Dus je ziet de boor zwabberen bij het inboren. Maar de toleranties waren waarschijnlijk dermate ruim dat dat probleemloos past.
In mijn opleiding heb ik (behalve stoomtheorie) ook nog berekeningen van klinkverbindingen gehad. Twee en drievoudige overlap met verlopende dikte en weet ik al wat niet meer. De oude leraar zei toen, ja ik weet dat je hoogstwaarschijnlijk nooit meer tegen een klinkverbinding zal aanlopen, maar dit geeft veel inzicht in sterkteverbindingen, of zoiets.
Zijn voorspelling is natuurlijk uitgekomen, maar leuk om zo'n filmpje te zien met de praktijk.

En ja, klinken in de vliegtuigindustrie is nog steeds in gebruik, hoewel verlijming, gepionierd door Fokker, steeds meer wordt gebruikt. En ik geloof niet dat ze composietmaterialen nog klinken.

Adri
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen »

Toentertijd ook een beroep.
Links op de achtergrond het Pr. Hendrik dok.

Amsterdan haven Onderhoudmonteur gasmasker 1938.JPG
Amsterdan haven Onderhoudmonteur gasmasker 1938.JPG (72.1 KiB) 3268 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jinny »

Lampies wisselen in palen is nog steeds een beroep....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Laden in Londen.

London Poplar Dock.jpg
London Poplar Dock.jpg (209.13 KiB) 3131 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Sparks316 »

Ja, rond 1898 werd er nog zo kolen geladen. Dan lag je wel eventjes als je een paar duizend ton moest laden. En dan hadden deze karretjes nog verhoogde kop- en zijschotten zodat ze meer mee konden nemen :lol:
Zo lagen we met de Anco Spray na afloop van de braztour in Maceio "effe" 16000 ton molasses te laden voor Amsterdam. Dat werd vanuit de binnenlanden aangevoerd met tankautootjes van maximaal zeg eens 5 ton. Daar stond een file van ca 1 km van te wachten tot ze aan de beurt waren, maar dat moest ook weer niet te lang duren anders koelde die stroop teveel af. Aangezien er maar 1 pompje was die het vanaf de walsteiger naar het schip kon pompen lagen we wel even :mrgreen: (had trouwens niemand moeite mee)
Louis
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jacob Bothof »

Alleen je maandbrief had je zeker tussentijds even stopgezet. :lol:


Plaats reactie