Cruise- en passagiersschepen
Re: Cruise- en passagiersschepen
Sloepenrol door de ogen van Jan Sanders (1982).
Groet, Paul G.
Groet, Paul G.
Re: Cruise- en passagiersschepen
gr.Bas
Re: Cruise- en passagiersschepen
gr.Bas
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
Os 4 Cisnes Brancos
De ANA NERY en ROSA DA FONSECA waren twee zusterschepen gebouwd in Joegoslavia 1962 - 1963
De PRINCESA ISABEL en PRINCESA LEOPOLDINA ook maar gebouwd in Spanje 1962 Alle vier gebouwd voor de Cia Nacional de Navegação Costeira Brasil
ROSA DA FONSECA 1963 Gebouwd bij Brodogradiliste Uljanik Pula Joegoslavie
voor de lijnvaart op de Braziliaanse kust. O.a. Rio - Santos - Buenos Aires.
In 1972 overgegaan naar de Lloyd Brasil
1977 Verkocht naar Japan aan Mitsui en herdoopt in NIPPON MARU
1991 Verkocht naar Indonesie en herdoopt in ATHIRAH
1998 gesloopt te India
PRINCESA ISABEL 1962 Gebouwd in Bilbao Spanje
ook voor de lijnvaart op de Braziliaanse kust.
Zij werd in 1980 verkocht. Verdere gegevens ontbreken PRINCESA LEOPOLDINA 1962 Gebouwd in Bilbao Spanje
ook voor de lijnvaart op de Braziliaanse kust
Maakte ook een reis in 1966 naar Liverpool met 500 voetbalfans die de WK 1966 gingen bezoeken
Zij werd in 1970 verkocht. Verdere gegevens ontbreken.
ANA NERY 1962 Gebouwd bij Brodogradiliste Uljanik Pula Joegoslavie
Lengte 150 mtr breedte 20 mtr 10.444 brt
Kort na haar oplevering bij aankomst in Santos op 15 oktober 1962 heeft er een ontploffing
plaats in de machinekamer.
Ook zij werd ingezet op de Braziliaanse kust, vooral de dienst Santos - Rio de Janeiro
In 1978 verkocht naar Griekenland aan Kavounides Shipping Co. (K-Lines)
Nieuwe naam DANAOS. Na anderhalf jaar herdoopt in CONSTELLATION.
Deze Comp. ging in 1987 op de fles en de Griekse bank legde beslag op het schip.
Zij heeft 4 jaar stil gelegen. In 1992 gekocht door de Griek A. Lekalis en herdoopt
in MORNING STAR. Haar vaargebied werd verlegd naar de Pacific en midden Amerika.
Daar ging zij over naar de Regency Cruises en herdoopt in REGENT SPIRIT (Bahama vlag)
Regency Cruises ging in 1995 op de fles en er werd opnieuw beslag op het schip gelegd, samen met nog vijf andere
cruise schepen.
Zij werd in 1995 bij een openbare veiling aangeboden voor US$ 7.000.000,00 maar voor de helft van de
vraagprijs gekocht door Salamis Lines Cyprus en werd herdoopt in SALAMIS GLORY en opnieuw gemoderniseerd.
222 passagiershutten, waarvan 211 extern. Vanaf 1997 werden er cruises gemaakt in het oostelijke gedeelte
van de Middellandse zee. Bij een van deze cruises kwam ze in de haven van Haifa in augustus 2007 in aanvaring
met een vrachtschip, waarbij twee opvarenden van de SALAMIS GLORY om het leven kwamen.
Op 24 november 2009 verliet zij voor de laatste keer de haven van Limassol. Ze was verkocht voor
530.000 Euro aan een scheepssloperij in Alang India.
Na 47 jaar kwam er een einde aan het laatste als Cisne Branco (Witte Zwaan) begonnen passagiersschip.
Ps. De oorsprongkelijke naam ANA NERY was een homenagem aan de verpleegster ANA NERY (Bahia)
als heldin tijdens de oorlog van Paraguay in 1864.
De ANA NERY en ROSA DA FONSECA waren twee zusterschepen gebouwd in Joegoslavia 1962 - 1963
De PRINCESA ISABEL en PRINCESA LEOPOLDINA ook maar gebouwd in Spanje 1962 Alle vier gebouwd voor de Cia Nacional de Navegação Costeira Brasil
ROSA DA FONSECA 1963 Gebouwd bij Brodogradiliste Uljanik Pula Joegoslavie
voor de lijnvaart op de Braziliaanse kust. O.a. Rio - Santos - Buenos Aires.
In 1972 overgegaan naar de Lloyd Brasil
1977 Verkocht naar Japan aan Mitsui en herdoopt in NIPPON MARU
1991 Verkocht naar Indonesie en herdoopt in ATHIRAH
1998 gesloopt te India
PRINCESA ISABEL 1962 Gebouwd in Bilbao Spanje
ook voor de lijnvaart op de Braziliaanse kust.
Zij werd in 1980 verkocht. Verdere gegevens ontbreken PRINCESA LEOPOLDINA 1962 Gebouwd in Bilbao Spanje
ook voor de lijnvaart op de Braziliaanse kust
Maakte ook een reis in 1966 naar Liverpool met 500 voetbalfans die de WK 1966 gingen bezoeken
Zij werd in 1970 verkocht. Verdere gegevens ontbreken.
ANA NERY 1962 Gebouwd bij Brodogradiliste Uljanik Pula Joegoslavie
Lengte 150 mtr breedte 20 mtr 10.444 brt
Kort na haar oplevering bij aankomst in Santos op 15 oktober 1962 heeft er een ontploffing
plaats in de machinekamer.
Ook zij werd ingezet op de Braziliaanse kust, vooral de dienst Santos - Rio de Janeiro
In 1978 verkocht naar Griekenland aan Kavounides Shipping Co. (K-Lines)
Nieuwe naam DANAOS. Na anderhalf jaar herdoopt in CONSTELLATION.
Deze Comp. ging in 1987 op de fles en de Griekse bank legde beslag op het schip.
Zij heeft 4 jaar stil gelegen. In 1992 gekocht door de Griek A. Lekalis en herdoopt
in MORNING STAR. Haar vaargebied werd verlegd naar de Pacific en midden Amerika.
Daar ging zij over naar de Regency Cruises en herdoopt in REGENT SPIRIT (Bahama vlag)
Regency Cruises ging in 1995 op de fles en er werd opnieuw beslag op het schip gelegd, samen met nog vijf andere
cruise schepen.
Zij werd in 1995 bij een openbare veiling aangeboden voor US$ 7.000.000,00 maar voor de helft van de
vraagprijs gekocht door Salamis Lines Cyprus en werd herdoopt in SALAMIS GLORY en opnieuw gemoderniseerd.
222 passagiershutten, waarvan 211 extern. Vanaf 1997 werden er cruises gemaakt in het oostelijke gedeelte
van de Middellandse zee. Bij een van deze cruises kwam ze in de haven van Haifa in augustus 2007 in aanvaring
met een vrachtschip, waarbij twee opvarenden van de SALAMIS GLORY om het leven kwamen.
Op 24 november 2009 verliet zij voor de laatste keer de haven van Limassol. Ze was verkocht voor
530.000 Euro aan een scheepssloperij in Alang India.
Na 47 jaar kwam er een einde aan het laatste als Cisne Branco (Witte Zwaan) begonnen passagiersschip.
Ps. De oorsprongkelijke naam ANA NERY was een homenagem aan de verpleegster ANA NERY (Bahia)
als heldin tijdens de oorlog van Paraguay in 1864.
Re: Cruise- en passagiersschepen
De Rosa da Fonseca en Anna Nery waren in het eerste deel van de jaren 70 een bewijs van de toenemende welvaart in Brazilië vanwege het zogenaamde Milagre Econômico het Economische Wonder gedurende de militaire regeringen. Veel gewone mensen konden nu een cruise maken en de reizen gingen vooral van Santos/Rio via via naar Manaus, de Brazilianen wilden hun eigen grote Brazilië leren kennen. Brazilië groeide in die tijd met 'Chinese cijfers'.
Daar kwam helaas een langzaam einde aan door de oliecrisis van 1973.
In die tijd had Brazilië 90 miljoen inwoners en momenteel iets van rond de 210 miljoen. Het is in vele opzichten een ander en ook vaak minder leuk land geworden.
Daar kwam helaas een langzaam einde aan door de oliecrisis van 1973.
In die tijd had Brazilië 90 miljoen inwoners en momenteel iets van rond de 210 miljoen. Het is in vele opzichten een ander en ook vaak minder leuk land geworden.
Re: Cruise- en passagiersschepen
gr.Bas
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
+
AUGUSTO MONTENEGRO 1955 Gebouwd bij Amsterdam DryDock Amsterdam Holanda voor
SNAPP (Serviço de Navegação na Amazônia e administração do Porto do Pará) Belem.
In 1967 overgegaan naar ENAS (Empresa de navegação da Amazônia S.A.)
In 1974 aan de ketting gelegd vanwege juridische geschillen.
In 1991 uit de registers geschrapt.
AUGUSTO MONTENEGRO 1955 Gebouwd bij Amsterdam DryDock Amsterdam Holanda voor
SNAPP (Serviço de Navegação na Amazônia e administração do Porto do Pará) Belem.
In 1967 overgegaan naar ENAS (Empresa de navegação da Amazônia S.A.)
In 1974 aan de ketting gelegd vanwege juridische geschillen.
In 1991 uit de registers geschrapt.
- Bijlagen
-
- augusto_montenegro_2.jpg (64.16 KiB) 7284 keer bekeken
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
De ENAS had in haar glorie jaren nog meer van dit soort passagiersschepen.
Zeer waarschijnlijk zijn de Leopoldo peres, lobo dalmada en de lauro sodre zusterschepen van de augusto montenegro en ook in Amsterdam gebouwd?
De Presidente Vargas werd wel de Titanic van de Amazone genoemd.
Deze Presidente Vargas werd echter bewust afgezonken.
Er was veel mis-management (corruptie) bij de ENAS in de jaren zeventig. Witte boorden criminaliteit.
Zeer waarschijnlijk zijn de Leopoldo peres, lobo dalmada en de lauro sodre zusterschepen van de augusto montenegro en ook in Amsterdam gebouwd?
De Presidente Vargas werd wel de Titanic van de Amazone genoemd.
Deze Presidente Vargas werd echter bewust afgezonken.
Er was veel mis-management (corruptie) bij de ENAS in de jaren zeventig. Witte boorden criminaliteit.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
De LEOPOLDO PERES (1954), LOBO DALMADA (1954) en de LAURO SODRE (1954) zijn ook alle drie bij de ADM gebouwd
evenals de PRESIDENTE VARGAS (1954).
evenals de PRESIDENTE VARGAS (1954).
Re: Cruise- en passagiersschepen
De Oslofjord op 11-11-1949 op weg naar Oslo vanuit A.dam, in de buurt van Buitenhuizen?