Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Machinekamers

Bericht door Jinny »

504 break, ge-wel-dig.
Heb ik vroegah, 35 jaar terug, nog in gereden als servicewagen.
Heerlijke bak....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Machinekamers

Bericht door Meestertje »

Zo een 404 Jdbvos :shock: ?
De 504 Familiale was de volgende van mijn ouders 8)
Werden die Peugeot Dieseltjes ook niet veel in Doeraks geplaatst?
Bijlagen
14317550_1095222567222197_6523598774677361466_n.jpg
14317550_1095222567222197_6523598774677361466_n.jpg (96.1 KiB) 8405 keer bekeken
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

DIT noem ik nu " Je reinste Kombuisvervuiling" kom je als rechtgeschapen stoom massinist uit de machine kamer bij ouwe Franse meuk terecht :lol: Vroegaaah in de vorige eeuw hattik ook een Peugeot 504 op gas nota bene, had ooit een hele goeie baas- beste kans van DE beste oooit- die toen zei: " Ga d'r maar eentje bestellen Harry, doe ALLES er maar op en aan en stuur mij dan de rekening"...waaar maakie dat nog mee??
Die 504 staat nog steeds in mijn geheugen...ondanks een heel rijtje zgn. Amerikaans blik op wielen...als misschien wel de meest comfortabele auto ooit!
Aaaahwel we hebben toestemming van Martje in Braziel om te zig zaggen :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Machinekamers

Bericht door Meestertje »

Om via de zig toch weer op de zag te komen.....
Bolnessen werden ook vanaf het vliegwiel geteld.
Waarschijnlijk tellen Werktuigkundigen de cilinders vanaf het voorschip, omdat alles (m.u.v. de spanten)
op een schip, van voor naar achter genummerd wordt? 8)
Beroepsdeformatie zegmaar :lol:
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waarschijnlijk tellen Werktuigkundigen de cilinders vanaf het voorschip,
Terwijl ik de juiste achtergrond van dit " verschillende cylinder nummering verschijnsel" niet ECHT weet ben ik vooralsnog een voostander van de hier eerder genoemde uitleg van Koos??? dat het " van voren tellen" bij de Engelsen vandaan komt en " van het vliegwiel tellen" bij de Oosterburen vandaan komt.Als je over " de Engelsen" spreekt dan ligt de grondslag van dit besluit waarschijnlijk in de tiet dat stoom-orgels hun intrede deden en zal Lloyds daar waarschijnlijk een dikke vinger - zo niet hun hele klauwtje-over in de pap hebben gehad.
Bijlagen
LloydsRegister-Timeline.jpg
LloydsRegister-Timeline.jpg (131.72 KiB) 8131 keer bekeken
lloyd-s-register-office.jpg
lloyd-s-register-office.jpg (49.63 KiB) 8131 keer bekeken
lloyd-s-register-office1.jpg
lloyd-s-register-office1.jpg (181.88 KiB) 8131 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Machinekamers

Bericht door Jacob Bothof »

Harry, heb jij vroeger voor die dure club gewerkt :wink:
Mooie binnenkomst en een prachtig plafond, het lijkt wel een museumstuk. :)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

En dat allemaal door arme zeelieden bij elkaar gevaren, dat waren nog eens tijden :lol:
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze »

Meestertje schreef: 11 nov 2018 22:16Werden die Peugeot Dieseltjes ook niet veel in Doeraks geplaatst?
Kleine check op www.yachtfocus.com levert op: 6 van de 17 aangeboden Doeraks hebben een Indenor in de machinekamer (On-topic hè :mrgreen: ).
Dus het antwoord is ja.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Klopt Adri....ik vergis me idd: uiteraard Indenor's…. Het enige dat stukging was wel eens een gloeispiraaltje...

Met de 1e heb ik wel gehad (m'n ouders waren ermee aan het varen, tot ongeveer Emmeloord) dat het tandwiel voor de nokkenas-aandrijving van de krukas liep... Gewoon niet goed geborgd geweest (met een borgplaat) dus. De moer was net zover gelost dat hij vrij kwam van het tussentandwiel...
Gelukkig had ik een reserve koppaking aan boord, dus de schade opgenomen, maar ze had alleen maar last van kromme stoterstangen....
Zaak weer getimed en gemonteerd, en op een stukkie Azobe, gekregen van een nabije boerderij, zo goed mogelijk de stoterstangen weer recht gemaakt (want die had ik uiteraard niet op reserve), en ze liep weer als een zonnetje alsof er nooit iets was gebeurd....
Pa&ma hebben er probleemloos mee doorgevaren, en een x aantal jaren later bood een kennis zoveel voor dat bootje dat ik dacht....vruutdammaar…
Tot vorig jaar lag ze in dezelfde haven als ik (lees: mien bootjie)

...alleen maar kromme stoterstangen.... Dat presteren moderne dieseltjes niet meer !

Toch waren er auto's met Perkins....was dat dan Opel ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Machinekamers

Bericht door leo-shof »

Ik G.M. Jan, Bedford vrachtwagens hadden Perkins diesel motoren Dus het zou best kunnen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie