Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

Ik begon bij de Arnhemsche Stoomsleephelling.
Inmiddels zijn we bij Van Rees :mrgreen:


Rees001.JPG
Rees001.JPG (129.73 KiB) 8888 keer bekeken
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Inmiddels zijn we bij Van Rees
Onze grote Kombuispraat leider de Weledele Jos Komen (R.I.P.) placht dan te zeggen:
" En zooo rukten zij voort, het was de zee die hen trok" :lol: ......van Martje in Braziel onder de bananenboom mogen we zig zaggen dus via een hijskraan van de Arnhemse naar Werf van Rees is ook niks mis mee.....terwijl ik redelijk op de hoogte ben met het "wel en wee" van mijn eerste walslurp werkgever van Rees, in aardig detail vanaf pak weg 1965 en "in grote lijnen" daarvoor.... is er altijd ruimte voor meer!
In het voorjaar van 1980 heb ik zelfs het feestje van het 100jarig bestaan nog mee mogen maken.Ik zou dus zeggen Allen..." Zoekt en Gij zult vinden" en DAT is gezien je resultaten bij jou veelal niet aan dovemans oren gezegd.... ik blijf nieuwsgierig ( ooook naar de Arnhemse trouwens!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Koos »

Heren,
Moet mij toch een keer wat van het hart.
Na reeds jarenlang telkenmale geconfronteerd te zijn geworden met een veel repeterend gebruikt woord en direct hiermede het “Sliedrechts dialect” ofwel het “Slieregse toaltjie” te zien verkrachten, vond ik het tijd worden de stoute schoenen, ofwel klompen zoals U wil , maar eens aan te trekken.
Na recentelijk weer eens een krampscheut in de maag te hebben moeten incasseren besloten te reageren.
Welnu: Het betreft een op dit Forum, en ook weer in dit Topic, door personen het veel gebezigde woord “DIEK” Echter wordt dit dus pertinent niet zo uitgesproken in het hier bedoelde dorp (durp), zijnde ook wel genoemd “The Holy City”.
En ook niet bij mijn weten in de aan dezelfde zijde van de aan de rivier gelegen buurgemeenten, die sommige woorden weer wat anders uitspraken dan het Sld. taaltje, maar volgens mij niet dit woord “Diek”.
Mogelijkerwijs in de aanlendende “polderdurpies” aan de rivier De Noord, dwars van ons, maar zover kwam ik vroeger niet, want ons “durruppie” stond ook wijd en zijd bekend als de “vrouwenhemel” en voor mij dus niet nodig om op het fietsie (later brommer) andere durpies te bezoeken.
Die kwamen allemaal naar, U raadt het al, “The Holy City”.

Ergo: “DIJK” is gewoon “DIJK” en wordt ook als zodanig uitgesproken, alleen in de vroegere jaren van mijn jeugd nog als “Daaik” met een heel licht verbuiging naar de “aai” en dus geen “DIEK”.

Dus: Op den Dijk / Aaaan den Dijk / Over den Dijk / Neast den Dijk / Boven den Dijk / Onder den Dijk / Veur den Dijk / Aaachter den Dijk /Bezijen den Dijk / In den Dijk en alles wat men nog meer wil met den DIJK, en mag naar behoefte daar nog “Daaik” van gemaakt worden, maar geen DIEK.

En voordat er weer wat stemmen in de hogere octaven schieten, kan ik melden dat door mij in de
welhaast 75 jaren citizenship, geboren en getogen (behoudens uit/thuis KHL periode en afwisselende enkele jaren uitschrijving uit het “durp” agv.uitzending met familie naar buitenlandse projecten voor een latere werkgever), in de veel gebruikte bewoordingen op dit Forum kan zeggen “ Dat ik d’r aal die tijd/taaid (en dus niet tied) echt zelluf bij (geen bie) was”.

Mogelijk dat het woord DIEK wordt gebezigd in het “Meuzikenland/durp wat verder op aan de overzijde van de rivier als één van de goeie verstaanders begrijpt wat ik bedoel.
Onnodig te vermelden dat dit een ludieke weergave betreft en in feite onbelangrijk, maar dat zou zijn toegestaan op dit Forum naar ik heb begrepen.
Feit is wel dat m’n maagkramp opeens is verdwenen Tralala, lala.
Hoop niet dat ik m’n harnas al tevoorschijn moet halen (lol).

Als toevoeging kan ik nog melden dat het Slieregse toaltjie bij de oudere dorpelingen nog bij tijd en wijle wordt gebezigd en de kinderen en kleinkinderen het al helemaal niet meer machtig zijn en al zijn uitgevlagd naar richting B.S.N.
Proberen het nog wel eens voor de lol maar breken er acuut hun tong over.

Fijn week-end allemaal.
Koos
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

Wel geachte heer @Koos
Tis natuurlijk wel zo dat ut Slieregse toaltjie NIET heilig en zaligmakend is.
In het verre noorden en oosten van dit landje is de uitspraak van
DIJK - DIEK en van TIJD - TIED :-D
Tis maar dat u het weet.
Mochten de maagkrampen toch weer opspelen, neem een paar maagzuurremmers. :mrgreen:
Heer @Koos, ook voor u een goed weekeinde.
Good goan.
Waarvan akte.
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wist u dat .......?

Bericht door v+d »

:lol: ij wordt ie en ei is gewoon ei bij ons in de Achterhoek.
Dus de kip legt een ei achter de diek. Maar Koos heeft wel gelijk, ik heb daar in de buurt wel eens een klusje gedaan en moest echt opletten om het gesprek te kunnen volgen :wink:
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Koos »

Beste Allen,
Heb nooit beweerd dat het Sliedrechtse taaltje heilig en zaligmakend is/was, totaal niet over gehad trouwens.
Hoe ze dat allemaal elders in den lande uitspreken zal mij allemaal een zorg zijn.
Als je goed had opgelet had dit telkenmale betrekking op alleen Sliedrecht en leden die dan dan trachten eea in dat taaltje te verwoorden, vandaar mijn (ludieke) reactie, dus alleen maar specifiek op Sliedrechtse taaltje en dus niet het Achterhoekse of Groningse dialect of weet ik veel want daar weet ik nu weer helemaal niets van.
Holy City benaming heeft dus niets te maken met jouw verwoording heilig en of zaligmakend mocht je dit mogelijk hebben gestoord.
Dit is een term die vaak wordt toegedicht aan Sliedrecht vanwege het ontstaan van de baggerindustrie zowel maken als gebruiken.
Ergo: Doelend op het gezegde "De Bakermat van de baggerhistorie"
Wist trouwens niet dat je ook nog bij de Apotheek werkzaam was.
Heer Allen,hopelijk geeft dit wat meer licht in het gegeven DIEK-DIJK-DAAIK, TIJD-TIED, maar is gewoon bij ons TIJD.
"Tis maar dat U het weet"
Als je goed hebt gelezen was m'n maagkramp na het opzetten van m'n relaas ook gelijk daarbij verdwenen.
Dus jammer genoeg niets te verdienen meer aan mij in je Apotheek.
Neemt niet weg dat ik respect en bewondering heb voor wat je allemaal ophoest, vooral aan historie in dit Forum.
Heer Allen, ook voor U een heel goed week-einde en tot horens.
Gr. Koos

Att:(v+d)Jan,
Inderdaad kan mij voorstellen dat je zeker wat jaren geleden, toen het taaltje nog in zwang was bij de nu ouderen moeite had om het te volgen
Klopt helemaal, maar een kip legt/lag hier toch echt een ei achter den DIJK/Daaik.
Fijn week-end
Koos
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Mathieu »

Harry G. Hogeboom schreef: 11 nov 2018 22:21 : ....als tie soms meeleest nogmaals bedankt :lol:


Graag gedaan Harry, ben blij dat ie een goed plekkie gekregen heeft!
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

FENNA - 1925.
Fenna001.JPG
Fenna001.JPG (134.31 KiB) 10734 keer bekeken
Fenna002.JPG
Fenna002.JPG (103.65 KiB) 10734 keer bekeken
Fenna003.JPG
Fenna003.JPG (109.55 KiB) 10734 keer bekeken
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wist u dat .......?

Bericht door v+d »

Jawel en met staande mast onder de bruggen door... mooi hoor.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Roy »

Tja, voor het "plaatje" moet wel wat werk verzet worden.
Anderszins, ook de tjalk die er achter ligt heeft de mast erected…………..
Misschien ook nodig om het lossen te makkelijker te maken ?.
Zelf ben ik alleen maar in Goor geweest om cement te lossen. Je weet wel, bij die roemruchte Eterniet fabriek...……………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie