Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jandikker »

Dat was 4 mei 1935.

In de laatste alinea staat "Laat ons nog een paar jaar...." .
Ik heb ergens nog een kiekje waarop een stoomlocomotief, al rokend, staat afgebeeld die langzaam over de brug rijdt die over de zijtak van het Twente-kanaal van het kanaal ligt. Het was het werkpaardje dat gebruikt werd bij de bouw van de spoorbrug. De foto is genomen toen ik en de derdde klas van de HBS zat. Dat was in 1949!
Die paar jaar werd dus 14 jaar later. Trouwens vele malen langs houthandel Witzand en Zn aan de Hagengracht gefietst.

Groeten


Jan
Aait vedan :-D

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

@Jan oet Almelo, thans verblijvende in Zeeland. :wink:
Hieronder een plaatje uit de krant van de spoorbrug over de zijtak naar Almelo.

Twentekanaal001 zijtak Almelo spoorbrug.JPG
Twentekanaal001 zijtak Almelo spoorbrug.JPG (130.64 KiB) 10642 keer bekeken
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier een luchtopname uit 1939 van de toen nieuwe bruggen in het tracé bij Diemen.
Ze lagen in het goederenspoor van de Watergraafsmeer naar Duivendrecht.
Rechts de 2 enkelsporige bruggen over de Muiderstraatweg/-trekvaart en links de ook enkelsporige bruggen over de Weespertrekvaart.
In 1949/1950 is het onderste spoor geëlektrificeerd en het bovenste opgebroken, waarmee de betreffende bruggen overbodig werden.
De overbodige brug over de Muiderstraatweg is in 1950 verhuisd naar de spoorlijn tussen Wierden en Almelo.
De overbodige brug over de Weespertrekvaart is in 1951 ook bestemd voor de zijtak, maar bij Aadorp in de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg.
De onderste boog over de Muiderstraatweg is in 1989/1990 ook verhuisd naar de zijtak van het Twentekanaal en geplaatst bij Wiene (tussen Goor en Delden) in de lijn Zutphen-Hengelo.

Goederenspoor Diemen 24 mei 1939.jpg
Goederenspoor Diemen 24 mei 1939.jpg (234.12 KiB) 10453 keer bekeken
We hebben een zuinig volkje.
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Patru (R.I.P) »

Het transport van die onderste boog in 1989 verliep moeizaam. Voor de tocht over water naar Overijssel was de boog in stukken gedeeld.
De gang van het 220 ton zware onderste deel op lorries naar de Weespertrekvaart ging goed, maar het plaatsen op pontons niet.
Het brugdeel zakte scheef weg en nam de sleepboot mee. Een week later heeft Smit-Tak de boel gelicht en kon de zaak alsnog op weg om later geplaatst te worden over het Zijkanaal bij Wiene.

Brugdeel op lorries 5 november 1989.jpg
Brugdeel op lorries 5 november 1989.jpg (52.27 KiB) 10254 keer bekeken
Brugdeel op ponton gekapseisd 5 november 1989.jpg
Brugdeel op ponton gekapseisd 5 november 1989.jpg (73.83 KiB) 10254 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

PRINS BERNHARD

Haarlemsche Scheepsbouw Mij
Prins Bernhard - HaarlemscheScheepsbouwMij001.JPG
Prins Bernhard - HaarlemscheScheepsbouwMij001.JPG (156.36 KiB) 10022 keer bekeken


Prins Bernhard002.JPG
Prins Bernhard002.JPG (58.01 KiB) 10022 keer bekeken
Prins Bernhard003.JPG
Prins Bernhard003.JPG (63.06 KiB) 10022 keer bekeken
Prins Bernhard004.JPG
Prins Bernhard004.JPG (75.53 KiB) 10022 keer bekeken
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nog een informatief knipsel over de Twentekanalen uit de Volkskrant van zaterdag 27 juni 1953.
En een plaatje zoals de spoorbrug bij Wiene er in september 1990 nog bij lag.

Volkskrant 27 juni 1953.jpg
Volkskrant 27 juni 1953.jpg (245.05 KiB) 9978 keer bekeken
Spoorbrug Wiene september 1990.jpg
Spoorbrug Wiene september 1990.jpg (86.64 KiB) 9978 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

"Wist u dat" bananen steeds vroeger worden gekapt ?
Vroeger vervoerde ik bij Seatrade onder andere bananen....of zoals dat heette 'jaagde' je bananen...
En dat heette niet voor niets zo: onderweg naar de laadhaven moest je met een steeds kortere inval melden hoe laat (precies) je ETA was, en tijdens het aanmeren kwamen de eerste vrachtauto's met pas gekapte bananen de kade oprijden, en tegen de tijd dat de luiken werden opengetrokken verdwenen de eerste dozen al in het voorgekoelde -en nog steeds koelende- ruim. Als de reistijd naar de verste beoogde loshaven pakweg 3 week was, was de kap en belading ook berekend op die tijd; moest je tóch een paar dagen verder, of had je slecht weer onderweg, moest alles uit de kast gehaald worden om overrijpe bananen te voorkomen. Tijdens de reis liep je als hwtk met een groepje anderen de dozen te bekijken: zag je een gele banaan in een doos, dan ging de hele doos linearecta over de muur om 'besmetting' met rijpingsgassen te voorkomen...
Veel werk, soms, want het inregelen van de temperaturen mbv de zuigdrukregelventielen lukt soms niet zoals je voor ogen had...Het lukt (uiteraard) wel, maar het was nét ff wat meer werk...
Maar mooi werk ! En als je de bananen uitloste dat ze nét begonnen met een gelig waasje, was je toch trots op je werk

Als m'n vrouw nu met bananen uit de supermarkt aankomt of dat we samen in de winkel staan, vanwege mijn "spiedend oog" al 'een bekend merk', en dan zie je in die gaszak bananen-embryo's liggen....
Overduidelijk echt weken te vroeg gekapt, zodat ze massaal in 1 keer gekapt kunnen worden (maar 1 x een kapploeg inhuren), op het terrein in koelcontainers worden gezet en dan wachten op een interessant bod, ze laten afvoeren door een kudde grote vrachtwagens naar een containerhaven, waar ze staan te wachten op een lijn-containerdienst naar de dichtbijzijnste containerterminal voor de afnemer, na de opslag aldaar op een feeder of op een vrachtauto van de terminal naar de container-uitpakcentrale, en het laatste stukkie richting winkelschappen. Dan komt er iemand op het idee dat die bananen waarschijnlijk beter verkopen als ze geel zijn, dus in een zak met wat gas, en verkopen maar...!

Een dag na de aankoop gaan die inmiddels wakker geworden bananen gewoon weer door met groeien ! Alleen hun huidje doet door al dat misbruik niet meer mee....
En dan liggen ze zoals hieronder op de fruitschaal....totaal verkracht voedsel: amper smaak, het vlees nog te hard, zeer snel zwart worden, en letterlijk uit hun jasjes gegroeid...

En dat doet een reeferwtk-hart pijn....
Hoebedoelu, kwaliteit...? Het gaat om geld, meneer ! Niet om kwaliteit !
Bijlagen
IMG_20181206_203126.jpg
IMG_20181206_203126.jpg (149.94 KiB) 9519 keer bekeken
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wist u dat .......?

Bericht door v+d »

Ha Jan, straks in de Algarve die kleine gewoon aan de boom gerijpte bananen die smaken naar banaan zoals het hoort. Maar ja, net als de mandarijnen en sinaasappels wil niemand die hebben, te ingewikkelde handel. Plukken, inpakken, transport dat krijgt een kleine teler niet meer rond met de inkoopprijzen van de grote supermarkten.
Het komt allemaal vanzelf weer goed, als je maar oud genoeg wordt zie je het allemaal nog een keer gebeuren. We leven op grote golftoppen en golfdalen
Toen ik 16 was en lange haren had protesteerden we tegen van alles en nog wat, nu trekken ze een geel hesje aan en weten ook niet echt wat ze aan het doen zijn.
We zijn wel 60 jaar verder en eten onrijpe bananen omdat we niet beter weten :x
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Sparks316 »

v+d schreef: 07 dec 2018 18:49 Toen ik 16 was en lange haren had protesteerden we tegen van alles en nog wat, nu trekken ze een geel hesje aan en weten ook niet echt wat ze aan het doen zijn.
Ach, ik weet het nog goed, Duh Haag, Malieveld, 1968/1970 ergens in die tijd. Ik zat al op de sjoopvaardij, nog niet den Gristelijken Langen Omvaart, maar dan toch. Kwam weer eens thuis van een reissie en je stond natuurlijk totaal buiten de maatschappij. Ja, riepen mijn jongste zussie en zwager, WIJ ZIJN NAAR HET MALIEVELD GEWEEST! Eh, watte? Nou, daar was voor al die wel-wereldsen een manifestatie geweest tegen (nb. toen al) de verontreiniging en weet ik veel wat meer en ZIJ HADDEN MEEGEDAAN. Wowiezowie, wat hebben jullie dan gedaan? Nou, we hebben blikkies Frisse Lucht verkocht. Zo ook een vriend van me, in de volksmond ook al Langharig Werkschuw Tuig genaamd. Dat kon ik gewoon niet, bij de Gristelijken Koopvaardij.
Goh, wat interessant. MIjn zwager had in die tijd een ouwe Peugeot 203 stationcar goejekoop op de kop getikt, en die wolkte nogal wat niet interessante bestanddelen de lucht in. Mijn vriend reed nog altijd op zijn Puchie, op tweetakt mix gemixed met slaolie, want dat rookte zo leuk.
Hoe zijn jullie naar dat Malieveld gegaan (toch ff 10-15 km verderop)??? Met de tram zeker? Benjegek?, met de auto natuurlijk (en op het Puchie).
Ik werd als idioot gezien toen ik zei dat ze blikkies lucht verkochten voor hun eigen uitstoot.
Ach ja, good 'ole times :lol:
Louis
Patru (R.I.P)

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Patru (R.I.P) »

En een plaatje zoals de spoorbrug bij Wiene er in september 1990 nog bij lag.
In aanvulling op eerder geplaatste foto's:
Hier een plaat van de spoorbrug in 1991 bij Wiene. Er is ook een gedenkplaat aangebracht.
De oorspronkelijke brug werd in 1939 geplaatst in het ringspoor bij Diemen.
Links op de krantenfoto het spoor van de Gooische Stoomtram of Gooische Moordenaar; er gebeurde altijd veel ongelukken mee.

Wiene brug 1991.jpg
Wiene brug 1991.jpg (214.26 KiB) 8596 keer bekeken
Wiene gedenkplaat.jpg
Wiene gedenkplaat.jpg (54.4 KiB) 8596 keer bekeken
Krant 22 februari 1939.jpg
Krant 22 februari 1939.jpg (222.42 KiB) 8596 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie